• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни

    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други

  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Статии

  • Тест

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Храни > Други > Статии > Имат ли шанс биологичните храни на българския пазар?

Още по темата:

Фалшив зехтин беше изтеглен от пазара

На война срещу млечните ментета

Крие ли риск консумацията на сурови кълнове

Статия

Имат ли шанс биологичните храни на българския пазар?

Публикуван на: 24/04/2009 Последна редакция: 07/04/2011
Tweet
photo

След няколкото кризи в областта на храните в Европа през последните години и все по-нарастващата употреба на най-различни нездравословни технологии при производството и предлагането на храни в глобален мащаб, търсенето на биологични храни в Европа и у нас се засилва все повече. България изостава в тези тенденции, но от гледна точка на потребителите, това изоставане трябва да се навакса, колкото е възможно по-бързо. Какво трябва да се направи, за да може българските потребители да се радват на богато разнообразие на предлагане и достъпност на биологично произведени храни?

В няколко поредни броя ви представяме част от резултатите от проучване сред експерти, проведено в рамките на проект на тема “Устойчиви нагласи и поведение по веригата на доставките на биологични продукти в България”, разработен от научен колектив от катедра “Стокознание” и катедра “Агробизнес” при Университета за национално и световно стопанство – гр. София, осъществен с финансовата подкрепа на фонд “Научни изследвания” към Министерство на образованието и науката.

Проблеми по веригата на доставки на биологични продукти в България

<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->

Описаните от експертите участващи в проучването проблеми по веригата на доставки могат да бъдат обобщени по следния ред:

<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->

На етап производство:

<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->Биологичните продукти се произвеждат в малки количества и беден асортимент. Това, заедно с липсата на ритмичност на доставката, е една от причините тези продукти да не се предлагат в големите търговски вериги;

<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->Липса на мотивация сред производителите за увеличаване на биологичното производство, в резултат на ниската популярност и слабото търсене на биологични продукти на пазара, както и на недостатъчната държавна подкрепа в тази област;

<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->Контролните (сертифициращи) органи и акредитираните лаборатории за анализ на биологични храни са недостатъчни в страната. 

<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->

На етапите дистрибуция и търговия на дребно:

<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->

<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->В търговската мрежа биологичните продукти не се разграничават и се предлагат на едно и също място, заедно с конвенционалните, дори и с продукти, съдържащи генетично модифицирани съставки. В голяма част от случаите това е резултат от непознаването на биологичното производство от дистрибуторите, търговците на едро и дребно. Всички те се нуждаят от допълнителна информация и обучение за същността на биологичното производство и различието на продуктите от обикновените;

<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->Дистрибуцията на биологични продукти в страната не е развита добре. Търговците на дребно зареждат малки количества, което е свързано с оскъпяване на продукта. Разходите за това, в голяма част от случаите, са за сметка на производителя;

<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->Вносителите също са изправени пред проблема да осигурят ефективна логистика за малки количества продукти, а това повишава цената на им.  

<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->

На етап продажба:

<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->

<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->Българските потребители не познават биологичните продукти и като следствие търсенето им на пазара е слабо. В тази връзка, те също се нуждаят от допълнителна информация и обучение;

<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->Култура на хранене, свързана с използване на биологичните продукти в България все още не е създадена и затова употребата на такива храни е изключително малка;

<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->Потреблението на биологични продукти се свързва с по-високи доходи. Малко са потребителите в страната, имащи финансовата възможност за такава покупка;

<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->Липсата на контрол и злоупотребата с определенията “еко” или “био” води до намаляване на доверието на потребителите в биологичния продукт и неговите предимства;

Липсва интерес от страна на медиите и реклама на биологичните продукти.

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia