• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги

    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации

    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Статии

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Услуги > Комуникации > Статии > Разбираеми ли са офертите на мобилните оператори

Още по темата:

Конкуренцията може да ни избави от телекомното крепостничество

Четвърти мобилен оператор в България- мит или възможност?

Разбираеми ли са офертите на мобилните оператори

Статия

Разбираеми ли са офертите на мобилните оператори

Публикуван на: 21/12/2019
Tweet
photo

За да вземе информирано решение всеки потребител трябва да разполага с ясна информация относно прилаганите цени на услугите и наличните промоции по време и след изтичане на срочен договор за мобилни услуги.

Една от основните цели на Закона за електронните съобщения (ЗЕС) е телекомуникационните оператори да осигуряват възможности на потребителите (вкл. на възрастни, хора с увреждания или със специфични потребности) да извличат максимална полза от избора, цената и качеството на електронните съобщения, както и да получават ясна и разбираема информация за това. Затова законът изисква от телекомите да разработват и публикуват ценова листа на услугите, в която са посочени цени на предлаганите услуги, ценови пакети или тарифи, и условия за тяхното ползване (Вж. чл.227, ал.3 от ЗЕС).

В Активни потребители постъпват множество сигнали и оплаквания от потребители относно липсата на достатъчно ясна и достъпна информация при сключване или изтичане срока на договор за мобилни услуги. Потребителите твърдят, че за тях е трудно и почти невъзможно да установят от каква изходна позиция се предлагат пакетите с отстъпки и промоционалните тарифни планове и как да се направи ясна преценка дали е по-благоприятно да се подпише нов срочен договор или договорът да продължи като безсрочен при същите условия, както повелява законът.

Закон за електронните съобщения - Чл. 229а. (Нов - ДВ, бр. 105 от 2011 г., в сила от 29.12.2011 г.)

(1) Срочен договор може да бъде продължен само при изрично писмено съгласие на абоната относно условията за продължаване. При липса на такова съгласие след изтичане срока на договора той се преобразува в безсрочен при същите условия. Абонатът има право да прекрати безсрочния договор с едномесечно предизвестие, без да дължи неустойки за това.

(2) Нищожни са всички уговорки, които противоречат на ал. 1).

 

Този въпрос възниква най-често, когато преди изтичане срока на съответния промоционален период, потребителят желае да направи преценка дали е по-благоприятно да продължи своя договор като безсрочен при същите условия на услугите или да предпочете някое от предложенията за нов срочен договор съгласно актуалните предложения.

При тези обстоятелства Активни потребители извърши сравнително проучване на практиките на трите телекомуникационни оператора: А1 България ЕАД, Теленор България ЕАД и Виваком (БТК ЕАД), за да се установи в каква степен за българския потребител е леснодостъпна, разбираема и ясна информацията относно достъпа до ценова листа със стандартните цени на услугите с оглед информиран избор и възможности за преценка до колко благоприятни и изгодни са промоционалните пакети и тарифи.

Какво трябва да знаем

За постигане на информиран избор на потребителя, трябва да потърсим отговор на няколко въпроса:

1. Намира ли се информация относно ценови листи и стандартни цени на основните услуги, предоставяни от операторите, които да са базови за формиране на промоционални пакети и тарифни планове?

2. Предоставят ли информация служителите в офисите на телекомите относно стандартните цени на основните услуги (цена на: минута разговор в BG, в ЕС, мобилен интернет, SMS и др.)?

3. Леснодостъпна за потребителите ли е информацията относно ценова листа и стандартни цени на услугите – на електронния сайт и в офисите на телекомите; разбираема и ясна ли е за средния потребител информацията относно данните за изследваните цени в сайтовете или чрез друг информационен канал?

4. При предлагане на промоционални пакети и тарифни планове налична ли е информация относно стандартните цени с оглед сравнимост на промоционалните със стандартните цени?

5. Ясни и разбираеми ли са за потребителя последиците при изтичане на промоционалния срок на договора?

Какво констатирахме

В резултат на проучването и сравнителния анализ на информацията се достигна до следните констатации:

1. Установи се липса на самостоятелна информация относно ценова листа на услугите с посочени стандартни цени на пакетните услуги. Фокусът в информацията към потребителите са промоционалните пакети, в които се откриват цени на някои основни услуги с уговорката, че това са цените след изчерпване на промоционалния пакет. Така, макар формално да е предоставена някаква информация за цени и пакети, за потребителя не е ясно върху каква база се формира промоцията/отстъпката.

2. Не може да се говори за достъпност до информация за ценова листа и стандартни цени. Някаква информация относно цени се намира в промоционалните планове - относно цената на съответния месечен план, както и описание на цени в предплатените планове. При този ограничен обхват на информация обаче относно ценовата листа на услугите със стандартни цени и тарифи, за потребителя не е ясно и разбираемо кои цени са промоционални и кои стандартни, за да може обективно да прецени базата, от която се формират промоциите/отстъпките.

3. В различните промоционални пакети се достига сравнително лесно до единични цени на някои от основните услуги. Но тъй като не се открива основен ценоразпис, от който да се заключи каква е стандартната цена на съответната услуга или пакет, потребителят не би могъл да прецени какво печели, т.е. в какво се изразява промоцията/отстъпката.

4. В условията, съдържащи се към отделните промоционални пакети, а също и в договорите на потребителите, е включен текст, съгласно който след изтичане на промоционалния срок се прилагат стандартните условия на тарифния план. За потребителя обаче е неясно какви са тези стандартни условия, поради което той е в неизвестност относно последиците след изтичане на промоционалния срок.

5. В общия случай и при трите оператора служителите не са информирани или показват неинформираност относно стандартни цени на основните услуги. При всички случаи служителите акцентират върху предложенията за промоционални пакети, внушавайки на потребителя колко благоприятно е за него да се възползва от един или друг пакет.

Няколко извода

1. И трите оператора не са изпълнили прецизно както буквата на закона (чл.227, ал.3 от ЗЕС – не е спазено изискването за достъп до ценова листа на услугите с посочени цени на предлаганите услуги, ценови пакети или тарифи, и условия за тяхното ползване), така и духа на закона, а именно – да се създат необходимите условия потребителите да извличат максимална полза от избора на електронните услуги и техните цени.

2. При избора на електронни услуги потребителите се затрудняват да получат предварителна информация в офис на операторите, или да открият в техните сайтове данни за ценовата листа и стандартните цени на отделните услуги и/или пакети. Фокусът е само върху промоционалните предложения за пакети с обвързващ срок. Така, поради невъзможност да получи цялата информация относно стандартните такси за отделните видове услуги, от една страна и от друга, поради акцента върху промоционалните пакети/тарифи, потребителят е лишен от възможността да вземе информирано решение за това кой пакет или тарифа са най-благоприятни за него по време на и след изтичане на срока на договора.

3. Поради липса на достатъчно ясна и разбираема за потребителя информация за ценовата листа със стандартните цени на основните услуги, потребителят е поставен в невъзможност да прецени върху каква ценова основа се формират отстъпките и промоционалните планове. По този начин неговият избор се оказва неинформиран. Така се нарушава основен принцип в потребителското право, съгласно който потребителят има право на информиран избор при вземане на решение за закупуване на стока или услуга.

4. Поради невъзможността да направи информиран избор относно последиците при изтичане на промоционалния срок на договора, потребителят практически е принуден да сключи нов срочен договор, който в общия случай е на по-висока цена от предходния промоционален договор.

В хода на проучването бяха подготвени и внесени пред компетентните институции (Комисия за защита на потребителите и Комисия за регулиране на съобщенията) три сигнала.

Добрата новина

В хода на изготвяне на настоящата публикация и след внесените сигнали пред компетентните институции констатирахме, че считано към 9.12.2019 г.:

• На интернет страницата на А1 е публикувана информация, в която вече не се говори за стандартни условия, а изрично се посочва както промоционалната месечна цена на пакета, така и стандартната цена с указване, че това е месечната цена след изтичане на промоционалния срок.

• На интернет страницата на Теленор е публикувана Ценова листа на абонаметнтните планове за частни и корпоративни клиенти, като в нея подробно са разписани цените на различните видове услуги, предоставяни от оператора, вкл. стандартни цени на основните услуги (минута обаждания в страната и в ЕС, SMS, MMS, мобилен интернет, разговор към специфични номера и др.), както и промоционалните цени на различните пакети.

• На електронната страница на Виваком не открихме промяна в информацията.

 

Как тествахме? (Методология на проучването)

В проучването са включени: телекомуникационни компании предоставящи мобилни услуги в България – А1, Теленор и Виваком.

Период на проучване: август - ноември 2019г.

Изследването анализира преддоговорната информация за предоставяните мобилни услуги предоставяна чрез три канала: информацията предоставена в интернет страниците, в индивидуалните договори на потребители и посещения на таен клиент в офиси на телекомите.

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 7 общо )

anonymous

anonymous

Браво

Написан на: 16/01/2020 22:15 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Защо коментара ми не излиза

Написан на: 07/02/2020 18:27 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

За 3 път пиша коментара. Клиент съм на А1. Закупих допълнителени пакет мегабайти. За моя жалост те се оказаха абонаменти, а аз дори не съм знаел. Пойсках от А1 да деактивира абонамента и да ми възвърне паричните средства, тъй като още не бях ги изразходвал. Ала се оказа ,че не само не ми възвърнаха парите ''тъй като пакета вече е закупен'' но ми взеха и заплатените мегабайти. Чувствам се подведен. Ще трябва отново да се свържа с тях.

Написан на: 07/02/2020 18:32 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Същият случай като вашият. Явно ще е година на "допълнителния пакет мегабайти". Служител на А1 в Добрич е излъгал жена ми че й подарява пакет мегабайти 3000MB безплатно, като и пробутал да подпише 2 годишен договор без да й обясни че го прави. Малко след това влязох при него и най нагло ми заяви че нищо не можем да направим защото договора е подписан.

Написан на: 11/03/2020 04:36 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Хора, всичките 3 мобилни оператора в България са пълни боклуци. Просто няма оправия с тях. навремето имах проблеми с Глобул, после със закриване на сметка към Теленор. Нито минутите им са безплатни, нито договорите им са качествени и е пълно с уловки и подвеждащи клаузи. Да не говорим , че в повечето случаи служителите в 2 различни офиса на един и същ оператор дават абсолютно различна информация. Не харесвам ни един от трите, но сме принудени да ги ползваме , поне докато сме в България. Отваряйте си очите при подписването на договори с Теленор, Виваком и А 1 и ако ви прецакат, което е честа практика ги съдете до дупка, колкото и невъзможно трудно да е в България !

Написан на: 11/05/2020 09:30 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

За съжаление с индексирането на цените с инфлационния процент нямаме право да изберем друг тарифен план , който да ни е по джоба , макар и с по-малко услуги . Това е клауза поставяща ни в неравностойно положене и принуждаваща ни да носим пиявиците на гърба си по време на кризата , за да си получават добрите заплати и карат новите си и лэскави автомобили .
БОЙКОТ ТРЯБВА ДА СЕ ОСЪЗНАЕМ И ДА ИМ ПРИЧИНИМ ВРЕДА КАТО ИЗКЛЮЧИМ ТЕЛЕФОНИТЕ СИ ЗА ДЕН , АКО НЕ СЕ ПОЛУЧИ ДА ПОВТОРИМ И ТАКА ДОКАТО НЕ КЛЕКНАТ НАГЛИЦИТЕ !

Написан на: 07/03/2023 01:53 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Bupropion hydrochloride extended release tablets SR should be used with extreme caution in patients with severe hepatic cirrhosis <a href=http://cialis.lat/discover-the-best-prices-for-cialis>cialis cost</a> It gets pretty complicated

Написан на: 29/06/2024 21:03 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia