Статия
Четвърти мобилен оператор в България- мит или възможност?
Четвърти мобилен оператор в България – мит или възможност?
Нашата страна е единствената в Европейския съюз, в която все още няма виртуални мобилни оператори (Mobile Virtual Network Operator - MVNO). В другите страни те функционират успешно от близо две десетилетия и осигуряват разнообразни услуги за различни сегменти от пазара, създавайки повече конкуренция и избор за потребителите. Още през 90-те години този процес на появяване на MVNO е започнал в няколко страни в ЕС и днес по официални данни за 2020 г. във Великобритания 15.9% от целия мобилен пазар се държи от виртуални мобилни оператори – в Германия 19.5%, в Испания 11.5%, а във Франция 11.2%. Алтернативни мобилни оператори има дори и в Северна Македония и Албания. Установяването на четвърти мобилен оператор и в България ще спомогне за намаляване на цените, подобряване на качеството на мобилните услуги и ще даде възможност пазара да се развива в положителна за потребителите насока.
Какво означава виртуален мобилен оператор се питате – това е мобилен оператор, който ползва телекомуникационната инфраструктура на други мобилни оператори и предоставя мобилни услуги на своите потребители. Виртуален мобилен оператор е алтернативен мобилен оператор на установените вече оператори. MVNO може да се установи на телекомуникационния пазар с известна лекота, тъй като така се избягва от първоначалния огромен инвестиционен риск в изграждане на инфраструктура. Както знаем пазарът обича конкуренцията между компании, защото допринася на потребителите позитиви – по-добра услуга и по-ниски цени.
Тук може би забелязахте уловката. За да може да се появи на пазара, виртуалният мобилен оператор трябва да получи достъп до инфраструктурата на вече утвърден мобилен оператор с голям капиталов ресурс и значителен дял от пазара за мобилни услуги. Това предпоставя към сформиране на монополен и картелен начин на управление на пазара, тъй като ако зависи от вълка, той за нищо на света не би разделил своето агне с друг вълк.
Единственият начин MVNO да се появи е държавата да създаде закони, с които да задължи мобилните оператори да дадат достъп до своите съоръжения. Европейският съюз, в този смисъл, чрез своя законодателен орган, създава Европейския кодекс за електронни съобщения, с който утвърждава модела на конкуренцията, основан на достъпа и базиран на принципа за инвестициите. За съжаление, тенденцията на българския законодател със своето предишно пасивно поведение по темата продължава като пренася буквално заложените в Европейския кодекс задължения. С промените в Закона за електронните съобщения (ЗЕС) мобилните оператори са задължени да допускат и други участници към използване на съоръженията им, като по този начин да се насърчи появата на MVNO. На практика това не се случва, защото мастодонта мобилен оператор предлага на виртуалния оператор непосилни условия, а законът в тази хипотеза е оглушително мълчалив. По този начин се блокира появата на нови конкуренти и българския пазар на мобилни услуги се запазва и се запазва съществуващото положение със само три доставчика.
Защо всъщност ни е нужен четвърти мобилен оператор?
Активни потребители направи анализ на цените, на които се предлагат пакетните услуги от тримата оператори, и стигнахме до заключение, че тези цени са сходни и почти идентични, поради което потребителите нямат реално право на избор основан на ценова конкуренция. Това окрупняване на пазара в сферата на пакетните услуги от тримата големи телекомуникационни оператори се отразява неблагоприятно върху джоба на потребителите. При появата на нови участници на пазара конкуренцията ще промени тези установени практики и ще предостави на потребителя реален избор основан на ценова и качествена характеристика.
От асоциацията сме убедени, че създаването на условия за реална конкуренция може да се осигури чрез споделяне на мрежите, за да се отчете и интересът на българските потребители. Крайно време е големите оператори да узреят за това, че ще трябва да споделят мрежите помежду си, вкл. и с нови конкуренти. Въпреки наличието на законова рамка, твърдим, че у нас не се създават реални условия нови оператори да навлязат в сегмента на предоставяне на мобилни услуги и мобилен интернет. Според нас основна причина за това е липсата на регулаторна намеса в продължение на години, като например активна позиция на българския регулаторен орган (Комисия за Регулиране на Съобщенията), включително чрез законово задължение да има таван на тарифите за наем на мрежите. Чрез подобен подход ще се ограничат всякакви възможности на операторите чрез нереалистични условия да отказват потенциални оператори/ползватели да наемат мрежите. Ще напомним отново, че в другите европейски страни регулаторите насърчават и осигуряват успешното навлизане на нови участници на пазара чрез предоставяне на достъп до съществуващите мрежи.
Депозирали сме предложение до председателя на НС, всички председатели на парламентарни групи, министър-председателя, министъра на транспорта, председателя на КРС с призив за въвеждане на ясен и работещ механизъм, с активното участие на регулаторния орган, за предоставяне на MVNO достъп и за създаване на прозрачни и недискриминационни условия за нови конкуриращи се участници при предоставяне на мобилни услуги.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous