Статия
Разбираеми ли са офертите на мобилните оператори
За да вземе информирано решение всеки потребител трябва да разполага с ясна информация относно прилаганите цени на услугите и наличните промоции по време и след изтичане на срочен договор за мобилни услуги.
Една от основните цели на Закона за електронните съобщения (ЗЕС) е телекомуникационните оператори да осигуряват възможности на потребителите (вкл. на възрастни, хора с увреждания или със специфични потребности) да извличат максимална полза от избора, цената и качеството на електронните съобщения, както и да получават ясна и разбираема информация за това. Затова законът изисква от телекомите да разработват и публикуват ценова листа на услугите, в която са посочени цени на предлаганите услуги, ценови пакети или тарифи, и условия за тяхното ползване (Вж. чл.227, ал.3 от ЗЕС).
В Активни потребители постъпват множество сигнали и оплаквания от потребители относно липсата на достатъчно ясна и достъпна информация при сключване или изтичане срока на договор за мобилни услуги. Потребителите твърдят, че за тях е трудно и почти невъзможно да установят от каква изходна позиция се предлагат пакетите с отстъпки и промоционалните тарифни планове и как да се направи ясна преценка дали е по-благоприятно да се подпише нов срочен договор или договорът да продължи като безсрочен при същите условия, както повелява законът.
Закон за електронните съобщения - Чл. 229а. (Нов - ДВ, бр. 105 от 2011 г., в сила от 29.12.2011 г.)
(1) Срочен договор може да бъде продължен само при изрично писмено съгласие на абоната относно условията за продължаване. При липса на такова съгласие след изтичане срока на договора той се преобразува в безсрочен при същите условия. Абонатът има право да прекрати безсрочния договор с едномесечно предизвестие, без да дължи неустойки за това.
(2) Нищожни са всички уговорки, които противоречат на ал. 1).
|
Този въпрос възниква най-често, когато преди изтичане срока на съответния промоционален период, потребителят желае да направи преценка дали е по-благоприятно да продължи своя договор като безсрочен при същите условия на услугите или да предпочете някое от предложенията за нов срочен договор съгласно актуалните предложения.
При тези обстоятелства Активни потребители извърши сравнително проучване на практиките на трите телекомуникационни оператора: А1 България ЕАД, Теленор България ЕАД и Виваком (БТК ЕАД), за да се установи в каква степен за българския потребител е леснодостъпна, разбираема и ясна информацията относно достъпа до ценова листа със стандартните цени на услугите с оглед информиран избор и възможности за преценка до колко благоприятни и изгодни са промоционалните пакети и тарифи.
Какво трябва да знаем
За постигане на информиран избор на потребителя, трябва да потърсим отговор на няколко въпроса:
1. Намира ли се информация относно ценови листи и стандартни цени на основните услуги, предоставяни от операторите, които да са базови за формиране на промоционални пакети и тарифни планове?
2. Предоставят ли информация служителите в офисите на телекомите относно стандартните цени на основните услуги (цена на: минута разговор в BG, в ЕС, мобилен интернет, SMS и др.)?
3. Леснодостъпна за потребителите ли е информацията относно ценова листа и стандартни цени на услугите – на електронния сайт и в офисите на телекомите; разбираема и ясна ли е за средния потребител информацията относно данните за изследваните цени в сайтовете или чрез друг информационен канал?
4. При предлагане на промоционални пакети и тарифни планове налична ли е информация относно стандартните цени с оглед сравнимост на промоционалните със стандартните цени?
5. Ясни и разбираеми ли са за потребителя последиците при изтичане на промоционалния срок на договора?
Какво констатирахме
В резултат на проучването и сравнителния анализ на информацията се достигна до следните констатации:
1. Установи се липса на самостоятелна информация относно ценова листа на услугите с посочени стандартни цени на пакетните услуги. Фокусът в информацията към потребителите са промоционалните пакети, в които се откриват цени на някои основни услуги с уговорката, че това са цените след изчерпване на промоционалния пакет. Така, макар формално да е предоставена някаква информация за цени и пакети, за потребителя не е ясно върху каква база се формира промоцията/отстъпката.
2. Не може да се говори за достъпност до информация за ценова листа и стандартни цени. Някаква информация относно цени се намира в промоционалните планове - относно цената на съответния месечен план, както и описание на цени в предплатените планове. При този ограничен обхват на информация обаче относно ценовата листа на услугите със стандартни цени и тарифи, за потребителя не е ясно и разбираемо кои цени са промоционални и кои стандартни, за да може обективно да прецени базата, от която се формират промоциите/отстъпките.
3. В различните промоционални пакети се достига сравнително лесно до единични цени на някои от основните услуги. Но тъй като не се открива основен ценоразпис, от който да се заключи каква е стандартната цена на съответната услуга или пакет, потребителят не би могъл да прецени какво печели, т.е. в какво се изразява промоцията/отстъпката.
4. В условията, съдържащи се към отделните промоционални пакети, а също и в договорите на потребителите, е включен текст, съгласно който след изтичане на промоционалния срок се прилагат стандартните условия на тарифния план. За потребителя обаче е неясно какви са тези стандартни условия, поради което той е в неизвестност относно последиците след изтичане на промоционалния срок.
5. В общия случай и при трите оператора служителите не са информирани или показват неинформираност относно стандартни цени на основните услуги. При всички случаи служителите акцентират върху предложенията за промоционални пакети, внушавайки на потребителя колко благоприятно е за него да се възползва от един или друг пакет.
Няколко извода
1. И трите оператора не са изпълнили прецизно както буквата на закона (чл.227, ал.3 от ЗЕС – не е спазено изискването за достъп до ценова листа на услугите с посочени цени на предлаганите услуги, ценови пакети или тарифи, и условия за тяхното ползване), така и духа на закона, а именно – да се създат необходимите условия потребителите да извличат максимална полза от избора на електронните услуги и техните цени.
2. При избора на електронни услуги потребителите се затрудняват да получат предварителна информация в офис на операторите, или да открият в техните сайтове данни за ценовата листа и стандартните цени на отделните услуги и/или пакети. Фокусът е само върху промоционалните предложения за пакети с обвързващ срок. Така, поради невъзможност да получи цялата информация относно стандартните такси за отделните видове услуги, от една страна и от друга, поради акцента върху промоционалните пакети/тарифи, потребителят е лишен от възможността да вземе информирано решение за това кой пакет или тарифа са най-благоприятни за него по време на и след изтичане на срока на договора.
3. Поради липса на достатъчно ясна и разбираема за потребителя информация за ценовата листа със стандартните цени на основните услуги, потребителят е поставен в невъзможност да прецени върху каква ценова основа се формират отстъпките и промоционалните планове. По този начин неговият избор се оказва неинформиран. Така се нарушава основен принцип в потребителското право, съгласно който потребителят има право на информиран избор при вземане на решение за закупуване на стока или услуга.
4. Поради невъзможността да направи информиран избор относно последиците при изтичане на промоционалния срок на договора, потребителят практически е принуден да сключи нов срочен договор, който в общия случай е на по-висока цена от предходния промоционален договор.
В хода на проучването бяха подготвени и внесени пред компетентните институции (Комисия за защита на потребителите и Комисия за регулиране на съобщенията) три сигнала.
Добрата новина
В хода на изготвяне на настоящата публикация и след внесените сигнали пред компетентните институции констатирахме, че считано към 9.12.2019 г.:
• На интернет страницата на А1 е публикувана информация, в която вече не се говори за стандартни условия, а изрично се посочва както промоционалната месечна цена на пакета, така и стандартната цена с указване, че това е месечната цена след изтичане на промоционалния срок.
• На интернет страницата на Теленор е публикувана Ценова листа на абонаметнтните планове за частни и корпоративни клиенти, като в нея подробно са разписани цените на различните видове услуги, предоставяни от оператора, вкл. стандартни цени на основните услуги (минута обаждания в страната и в ЕС, SMS, MMS, мобилен интернет, разговор към специфични номера и др.), както и промоционалните цени на различните пакети.
• На електронната страница на Виваком не открихме промяна в информацията.
|
Как тествахме? (Методология на проучването)
В проучването са включени: телекомуникационни компании предоставящи мобилни услуги в България – А1, Теленор и Виваком.
Период на проучване: август - ноември 2019г.
Изследването анализира преддоговорната информация за предоставяните мобилни услуги предоставяна чрез три канала: информацията предоставена в интернет страниците, в индивидуалните договори на потребители и посещения на таен клиент в офиси на телекомите.
|
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 7 общо )
anonymous
Браво
Написан на: 16/01/2020 22:15 Докладвай този коментар
anonymous
Защо коментара ми не излиза
Написан на: 07/02/2020 18:27 Докладвай този коментар
anonymous
За 3 път пиша коментара. Клиент съм на А1. Закупих допълнителени пакет мегабайти. За моя жалост те се оказаха абонаменти, а аз дори не съм знаел. Пойсках от А1 да деактивира абонамента и да ми възвърне паричните средства, тъй като още не бях ги изразходвал. Ала се оказа ,че не само не ми възвърнаха парите ''тъй като пакета вече е закупен'' но ми взеха и заплатените мегабайти. Чувствам се подведен. Ще трябва отново да се свържа с тях.
Написан на: 07/02/2020 18:32 Докладвай този коментар
anonymous
Същият случай като вашият. Явно ще е година на "допълнителния пакет мегабайти". Служител на А1 в Добрич е излъгал жена ми че й подарява пакет мегабайти 3000MB безплатно, като и пробутал да подпише 2 годишен договор без да й обясни че го прави. Малко след това влязох при него и най нагло ми заяви че нищо не можем да направим защото договора е подписан.
Написан на: 11/03/2020 04:36 Докладвай този коментар
anonymous
Хора, всичките 3 мобилни оператора в България са пълни боклуци. Просто няма оправия с тях. навремето имах проблеми с Глобул, после със закриване на сметка към Теленор. Нито минутите им са безплатни, нито договорите им са качествени и е пълно с уловки и подвеждащи клаузи. Да не говорим , че в повечето случаи служителите в 2 различни офиса на един и същ оператор дават абсолютно различна информация. Не харесвам ни един от трите, но сме принудени да ги ползваме , поне докато сме в България. Отваряйте си очите при подписването на договори с Теленор, Виваком и А 1 и ако ви прецакат, което е честа практика ги съдете до дупка, колкото и невъзможно трудно да е в България !
Написан на: 11/05/2020 09:30 Докладвай този коментар
anonymous
За съжаление с индексирането на цените с инфлационния процент нямаме право да изберем друг тарифен план , който да ни е по джоба , макар и с по-малко услуги . Това е клауза поставяща ни в неравностойно положене и принуждаваща ни да носим пиявиците на гърба си по време на кризата , за да си получават добрите заплати и карат новите си и лэскави автомобили .
БОЙКОТ ТРЯБВА ДА СЕ ОСЪЗНАЕМ И ДА ИМ ПРИЧИНИМ ВРЕДА КАТО ИЗКЛЮЧИМ ТЕЛЕФОНИТЕ СИ ЗА ДЕН , АКО НЕ СЕ ПОЛУЧИ ДА ПОВТОРИМ И ТАКА ДОКАТО НЕ КЛЕКНАТ НАГЛИЦИТЕ !
Написан на: 07/03/2023 01:53 Докладвай този коментар
anonymous
Bupropion hydrochloride extended release tablets SR should be used with extreme caution in patients with severe hepatic cirrhosis <a href=http://cialis.lat/discover-the-best-prices-for-cialis>cialis cost</a> It gets pretty complicated
Написан на: 29/06/2024 21:03 Докладвай този коментар
anonymous