Кампания
Седмичен бюлетин брой 12 (485)
Подпомагане на енергията от възобновяеми източници и енергийната ефективност за домакинствата в България и в ЕС
В няколко последователни материала ще разгледаме какви са съществуващите възможности за стимулиране и подпомагане на потребителите за засилване на тяхната роля и участие в процесите на налагане на енергийната ефективност и използването на енергия от възобновяеми източници. Ще разгледаме последователно подпомагането за енергийно обновяване на сградите в България и стимулиране собственото производство на слънчева енергия, както и използването на електрически автомобили и термопомпи в домакинствата.
Прочетете пълния текст
Устойчив модел на потребление: Какъв е той?
Започнахме разговор за устойчивото потребление – какво е то, за какво е нужно, ще спечелят ли от него потребителите, обществото и държавата? В ЕС вече има много и добри практики по този въпрос, които доказват в живота ефекта от внедряването си.
В европейските институции се обсъждат конкретни стъпки за насърчаване на устойчивите модели на потребление, включително утвърждаването на право на поправка на стоките. Сред аргументите за утвърждаване на този модел са: „Трябва да сложим край на преждевременното излизане от употреба на продуктите, като поставим тази практика в черния списък на неетичните търговски практики и като удължим законовия гаранционен срок до очакваната продължителност на живота на продукта. Освен всичко друго трябва да се възползваме от новите технологии, за да ускорим изграждането на кръгова икономика".
Как го правят другите?
Добри практики за устойчиво потребление са проучили в Европейския потребителски център – България.
Австрия се бори срещу тонове електронни отпадъци с ваучери за ремонт, които покриват до 200 евро от стойността му. Потребителите във Франция също са насърчавани да предпочетат поправка – вместо замяна с нов артикул. Много разпространени са магазините за употребявани стоки в Белгия, където всеки може да остави старите си мебели, а друг – да ги купи на изгодна цена.
В Словения неправителствена организация дава на потребителите възможност да участват в ремонта и ги учи на правилна поддръжка, а произвежда и нови продукти от вече съществуващи. Годни за употреба електроника и дрехи често биват изхвърляни в Германия, с поправка в местния закон за кръгова икономика страната се надява да спре свръхпроизводството, разрушаването на стоки и ненужните връщания. Няколко бензиностанции и вериги магазини в Латвия насърчават потребителят да носи свой съд за многократна употреба при покупка на кафе, а в заведенията за бързо хранене Чехия е все по-често срещана практиката хранителните продукти да се опаковат в кутия на клиента.
Онлайн супермаркет в Нидерландия дава възможност на клиентите да получат поръчката си в стъклени съдове, които могат да бъдат върнати за почистване и повторно ползване. От 2015 г. Дания бори изхвърлянето на храна с мобилна апликация. Ресторантите и магазините публикуват списък с непродадените хранителни продукти, а клиентите могат да проверят какво се предлага наблизо и да напазаруват разумно. Практика, носеща полза едновременно на всички – потребители, ресторанти и околна среда.
В Малта от началото на април ще е възможно връщането на бутилки за еднократна употреба срещу възстановяване на депозит от 0,10 евро при покупка на безалкохолни напитки или бира в стъклени или метални опаковки. Машини за рециклиране са монтирани и пред норвежките супермаркети – така при покупка на бутилирана напитка клиентът получава депозита си обратно. Двойно по-ниско биват облагани ремонтните дейности, свързани с велосипеди, обувки, кожени изделия, дрехи и битов лен в Швеция.
В Кипър пък са популяризирани финансови стимули за покупка на ново колело и поддръжката или ремонта му. Ако посетите Люксембург, ще ви предложат безплатен обществен транспорт, за да повишат познанията за екологичната мобилност. Хърватска онлайн платформа популяризира обмяната на информация за доставката и търсенето на остатъчни продукти от производствени или рециклиращи процеси, а целта на проекта е да бъдат намалени отпадъците.
Достъп до добри устойчиви практики, следвани от фирми, училища, кметства и стартъпи в Италия предлага местна платформа, а чрез нея потребителите са насърчавани да правят информиран избор при покупка. Португалия субсидира енергийно ефективните домове – изолации, устойчиво отопление или ремонт на дограма. Полско архитектурно студио пък е разработило проект за мобилен хотел, изграден от ... изотермален хладилен камион. Оборудвани да съхраняват и превозват хранителни продукти, този тип камиони могат да осигурят определени температури и да бъдат преобразувани в хотелски стаи.
В многообразието на идеи за устойчиво потребление ЕПЦ-България предлага три съвета, с които всеки потребител може да създаде свои собствени устойчиви практики:
- Ако пазарувате онлайн, избирайте доставка на стоката до куриерски офис или до магазин, вместо до дома ви. По този начин колите на куриерските компании пътуват по-малко из града.
- Пластмасата в нашите дрехи причинява големи проблеми за околната среда. Когато купувате дрехи, бъдете еко и избирайте органичен памук.
- Ако уредът ви се развали, не бързайте да го изхвърляте и купувате нов: проверете при търговеца дали може да се ремонтира или замени.
Нови правила в защита на живота
Европейската комисия оповести предварителни данни за смъртните случаи по пътищата за 2023 г. При ПТП са убити около 20 400 души, което е с 1% по-малко спрямо 2022 г. Въпреки известния напредък след 2019 г., малко държави членки са на път да постигнат целта на ЕС и ООН за намаляване наполовина на броя на смъртните случаи по пътищата до 2030 г.
Факти в подкрепа
- От 2019 г. насам броят на смъртните случаи по пътищата е намалял слабо в Испания, Франция и Италия, а в Ирландия, Латвия, Нидерландия, Словакия и Швеция е нараснал.
- Най-безопасните пътища са в Швеция (22 смъртни случая на един милион жители) и Дания (27).
- България (82) и Румъния (81) са отчели най-висок процент на смъртни случаи през 2023 г.
- Средната стойност за ЕС е 46 смъртни случая на един милион жители.
През 2018 г. ЕС си постави цел за намаляване с 50% на смъртните случаи по пътищата до 2030 г., а до 2050 г. да постигне нулева смъртност по пътищата. Целта е формулирана в Стратегическия план за действие на ЕК относно пътната безопасност и в Рамката за политиката на ЕС в областта на пътната безопасност за периода 2021—2030 г.
Но засяга ли това директно нашите потребители и защитата на техните права? В момента в европейските институции „върви“ обсъждането и приемането на нови правила, които ще станат задължителни за всички. Сред тях са: мобилните шофьорски книжки, самооценката на годността за шофиране и по-добрата осведоменост за пешеходците, лишаването от право на шофиране в една държава от ЕС да е валидно в целия ЕС, разширяване на списъка на тежките пътнотранспортни нарушения и др. Целта е с реформирането на правилата на ЕС за свидетелствата за управление на МПС, за да се гарантира, че те допринасят за пътната безопасност и за екологичния и цифровия преход на ЕС.
По-безопасни пътища за всички потребители
Обсъжда се водачите да бъдат по-добре подготвени за реални ситуации при шофиране и да са наясно с рисковете, по-специално за уязвимите участници в пътното движение, като пешеходци, деца, велосипедисти и ползватели на електрически скутери. Ето защо шофирането в сняг и хлъзгави условия, безопасното използване на телефона по време на шофиране, слепите зони, системите за подпомагане на водача и гарантирането на безопасно отваряне на вратите на превозното средство също трябва да бъдат част от тестовете на водача, за да се получи шофьорска книжка. Шофьорските книжки трябва да са валидни най-малко 15 години за мотоциклети и автомобили, и пет години за камиони и автобуси. В ЕП не подкрепят намаляването на валидността на свидетелствата за управление на превозни средства за възрастни хора, както предлага ЕК, за да се избегне дискриминация и да се гарантира правото им на свободно движение и участие в икономическия и социалния живот. Евродепутатите се съгласиха водачите да оценяват собствената си годност за шофиране, когато се издава и подновява шофьорската книжка, като остават на държавите от ЕС да решат дали самооценката трябва да бъде заменена с медицински преглед с минимален набор от проверки на зрението и сърдечно-съдовите заболявания на водачите, и др. Но правителствата на ЕС трябва да положат повече усилия за повишаване на обществената осведоменост за психическите и физическите сигнали, които могат да изложат човек на риск при шофиране.
Начинаещи и придружавани шофьори
Неопитните шофьори ще трябва да преминат изпитателен период за шофиране от най-малко две години, през който ще бъдат подложени на определени ограничения, като например по-строги ограничения за алкохол по време на шофиране и по-строги санкции за опасно шофиране. За да се смекчи недостигът на професионални шофьори, се приема 18-годишните да могат да получат книжка за шофиране на камион или автобус с до 16 пътници, при условие че притежават удостоверение за професионална компетентност. Освен това 17-годишните трябва също така да имат право на шофьорска книжка за автомобили или камиони, ако са придружени от опитен водач, се казва в проектозакона.
Мобилно свидетелство за управление на МПС
В подкрепа на единния пазар на ЕС, се подкрепя въвеждането на цифрова шофьорска книжка, достъпна на мобилен телефон и напълно еквивалентна на физическата шофьорска книжка. Тежките пътнотранспортни нарушения, като например прекомерното превишаване на скоростта или шофирането в нетрезво състояние, трябва да доведат до решение за правото на управление в целия ЕС. Понастоящем, ако водач загуби свидетелството си за управление след пътнотранспортно нарушение в държава от ЕС, различна от тази, която е издала свидетелството, в повечето случаи санкцията се прилага само в държавата, в която е извършено нарушението, и няма ограничения в останалата част на ЕС. За да се гарантира, че временното ограничаване или отнемане на свидетелство за управление на чуждестранно лице се прилага във всички държави от ЕС, новите правила изискват даденото решение да бъде предадено на държавата членка, която е издала свидетелството за управление.
Опасни престъпления
Предстои решение към списъка на тежките пътнотранспортни нарушения, като шофиране в нетрезво състояние или пътнотранспортно произшествие със смъртни случаи, да се добави шофиране без валидно свидетелство за управление, което би довело до обмен на информация относно решението, засягащо правото на управление. Шофирането с 50 км/ч по-бързо от ограничението на скоростта също е едно от тежките пътнотранспортни нарушения, които могат да доведат до такова решение. В проектозакона е определена по-ниска граница на скоростта за жилищните райони, което означава, че шофирането над ограничението на скоростта с 30 км/ч по тези пътища може да доведе до загуба на шофьорска книжка или временното ѝ ограничаване. Парламентът предлага да се определи срок от десет работни дни, за обмен на информация за решенията, засягащи правото на управление между държавите членки и друг срок от 15 работни дни, за да се реши дали лишаването от право да се управлява МПС ще се прилага в целия ЕС. Съответният водач следва да бъде информиран за окончателното решение в срок от седем работни дни.
„Активни потребители“ и в медиите
"Сюжети от деня“ с Биляна Славчева - (bnr.bg)
Богомил Николов пред novini.bg: Кой има интерес от отказ от българско производство!? - Общество - Новини Бг
Пазарът в цифри
- По данни на Националната статистика през 2022 година най-голям дял от разходите на българите отиват за хранителни стоки и безалкохолни напитки – 35.8%.
- Следват разходите за жилище (17.2%).
- Разходите за транспорт също „подкопават“ семейния бюджет (8.9%).
- Положителен факт е, че все по-малък дял от средствата се отделят за алкохол и тютюневи изделия (4.7%).
Календар на потребителя
На 15 март БНБ предупреди за телефонна измама от нейно име. „Във връзка със зачестили случаи на телефонни обаждания от хора, представящи се за служители на БНБ, които искат информация за сметки на граждани и дават инструкции за извършване на преводи по тях, ви информираме, че тези обаждания са измамни и не се извършват от служители на Българската народна банка", съобщиха от финансовата институция. БНБ предупреждава да не се дава лична информация по телефона и да не се изпълняват получените указания. "В случай, че станете обект на такова обаждане, незабавно уведомете банката, на която сте клиент", съветват от БНБ.
На 28 март в Capital Fort списание „Мениджър“ организира форум ,,Отговорно производство и търговия”, като ще събере на едно място производители от леката индустрия, представители на FMCG и Retail компании и експерти, за да предложат бизнес визия за развитие в сектора на фона на значими предизвикателства и трансформационни тенденции в глобална и национална среда. Ще се фокусира върху критични въпроси като икономическа несигурност, нови регулации и интегриране на технологии в услугите.
На 28 март в Sofia Event Center ще се проведе Residental Forum 2024 - най-значимият форум за жилищния сектор в България. Организиран от Градът Медиа Груп, той е водещият специализиран форум с фокус върху жилищния сектор и тенденциите при планирането и реализацията на модерни жилищни проекти.
До 1 април физическите лица могат да ползват отстъпката от 5% от данъка за довнасяне по годишната си данъчна декларация. За да се възползват от отстъпката, те трябва да подадат декларацията си по електронен път до 1 април, защото 31 март е неделя, да внесат целия размер на данъка за довнасяне, намален с отстъпката до тази дата и да нямат подлежащи на принудително изпълнение публични задължения, напомнят от НАП и препоръчват на потребителите да проверят онлайн за наличието на стари задължения. Най-бързо и лесно декларирането и плащането на задълженията става през Портала за електронни услуги на НАП, достъпен с персонален идентификационен код (ПИК), издаден от НАП безплатно, или квалифициран електронен подпис (КЕП). Потребителите могат да се възползват онлайн от предварително попълнената данъчна декларация. Преди да потвърдят попълнената декларация, е необходимо данъкоплатците да я прегледат внимателно, да я допълнят или коригират, ако това се налага, след което да я изпратят. Срокът за декларирането на доходите и плащане на данъка за довнасяне е 30 април 2024 г. Освен по електронен път, данъчните декларации могат да се изпратят по пощата, да се подадат на място в офис на НАП или в някои пощенски станции, където директно ще бъде издаден входящ номер. Информация за попълване и подаване на данъчни и осигурителни декларации и внасяне на суми към бюджета може да получите от сайта на НАП - https://nra.bg/, в YouTube канала на приходната агенция или на телефони: 0700 18 700; 02/9859 6801 на цена, съгласно тарифата на телефонния оператор.