Кампания
Седмичен бюлетин брой 18 (491)
Уважаеми читатели, приятели и колеги,
Честито Възкресение Христово! Желаем на вас и семействата ви светли празници, много здраве, настроение и обич в домовете ви! Улисани в предпразничната подготовка бъдете бдителни на пазара, не допускайте нелоялните практики да съсипят покупките и бюджетите ви. Не забравяйте, че дори и на празник вие имате вашите законни права.
Светли празници!
Правото на връщане на стока
Правото на отказ от договор за продукт, закупен онлайн или извън магазина на търговеца, е силно правомощие на потребителя да върне продукт без да посочва причина! Това право овластява потребителя да може да предпази своя интерес, но упражняването му има определени особености, които трябва да познаваме, за да може да не бъдем лишени от нашето законно право и да можем да го упражним с увереност. Нека видим как.
Правото на отказ от покупката на стока и упражняването му е уредено в чл. 50 до чл. 56 от Закона за защита на потребителите (ЗЗП). Имаме право на отказ от продукт, закупен от разстояние или извън търговския обект, като срокът за упражняването му е 14 дни от получаване на продукта. Не е нужно да се посочват причини за връщане на продукта, въпреки че някои търговци злоупотребяват и искат такава причина. Уведомяването е основното задължение, при изпълнение на което договорът се разваля. Последващите действия имат за цел възстановяване на цената.
Как законът ни дава правото да се откажем от договора?
Прочетете пълния текст
С вашите въпроси за еврото
Поредни проучвания сочат, че 60 на сто от българските граждани подкрепят приемането на единната европейска валута. Мнозинството от тях, обаче, очакват полезна, точна и разбираема информация за механизма на влизането ни в Еврозоната, последиците от него и отражението му върху живота на хората. Един от основните въпроси на потребителите е какво представлява превалутирането и как на практика ще се извършва то.
Превалутиране – кога и как
Превалутирането е промяната на паричната единица, в която е определена сума или стойност, от левове в евро с прилагане на официалния валутен курс и на правилата за закръгляване, установени в Закона за въвеждане на еврото в Република България. То се отнася до цените, депозитите, заемите, финансовите инструменти и други. Българската народна банка обменя безплатно, в неограничено количество и без ограничение във времето банкноти и монети от левове в евро по официалния валутен курс.
- През първите 6 месеца след въвеждането на еврото банкноти и монети могат да се обменят безплатно от левове в евро и в кредитните институции (банките).
- За същия период „Български пощи“ ЕАД ще обменят безплатно банкноти и монети от левове в евро само в населени места, където няма офиси или клонове на кредитна институция.
- След изтичане на първите 6 месеца от въвеждането на еврото кредитните институции и „Български пощи“ ЕАД ще могат да начисляват такса за тази услуга.
- След изтичане на 12 месеца от въвеждането на еврото кредитните институции и „Български пощи“ ЕАД могат да преустановят тази услуга.
В БНБ няма ограничения за количеството на обменените пари. В кредитните институции също няма да има ограничение на количеството през първите 6 месеца, като за суми над 30 000 лв. на една трансакция се прави стандартната предварителна заявка от 3 работни дни. През първите 6 месеца от датата на въвеждане на еврото „Български пощи“ ЕАД ще обменят банкноти и монети от левове в евро в размер до 1 000 лв. на ден за едно лице. За суми в размер от 1 000 лв. до 10 000 лв. на ден трябва да бъде подадена предварителна заявка от 3 работни дни само в предварително обявени пощенски клонове в страната.
Къде ще се подават сигнали при нарушения?
Прочетете пълния текст
Намаляване на опаковките и ограничаване на определени видове опаковки
Като всички други отпадъци, и опаковките заливат Земята. През 2018 г. са генерирали оборот от 355 милиарда евро в ЕС. Те представляват все по-голям източник на боклуци, като общият им обем в ЕС се е увеличил от 66 милиона тона през 2009 г. до 84 милиона тона през 2021 г. Всеки европеец е генерирал 188,7 кг отпадъци от опаковки през 2021 г. – цифра, която се очаква да нарасне до 209 кг през 2030 г., ако не бъдат взети допълнителни мерки. Част от тях са приетите от Европейския парламент нови правила, които включват цели за намаляването им:
- 5% до 2030 г.
- 10% до 2035 г.
- 15% до 2040 г.
Поставено е и изискване към страните от ЕС да намалят по-конкретно количеството на отпадъците от пластмасови опаковки. За да се намалят ненужните опаковки, се определя максимален дял на празното пространство от 50% за груповите и транспортните опаковки и за опаковките за електронна търговия; производителите и вносителите също така ще трябва да гарантират, че теглото и обемът на опаковките са сведени до минимум. С приемането на това законодателство се отговаря на очакванията на гражданите за изграждане на кръгова икономика, избягване на отпадъците, постепенно премахване на неустойчивите опаковки и справяне с използването на пластмасови опаковки за еднократна употреба, както е посочено в предложенията на Конференцията за бъдещето на Европа.
Ах, тези пластмаси!
Някои видове пластмасови опаковки за еднократна употреба ще бъдат забранени от 1 януари 2030 г. Сред тях са опаковките за необработени пресни плодове и зеленчуци, опаковките за храни и напитки, които се пълнят и чието съдържание се консумира в кафенета и ресторанти, единичните порции (например за подправки, сосове, сметана, захар), мини опаковките за тоалетни принадлежности в места за настаняване, както и много тънките пластмасови торбички за пазаруване (под 15 микрона). За да се предотвратят неблагоприятните последици за здравето, законът включва забрана за употребата на т.нар. „вечни химикали“ (пер- и полифлуороалкилирани съединения или PFAS) над определени прагове в опаковките, предназначени за контакт с храни.
Насърчаване на повторната употреба и повторното пълнене
За 2030 г. са предвидени конкретни цели за повторна употреба на опаковките за алкохолни и безалкохолни напитки (с изключение например на мляко, вино, ароматизирано вино, спиртни напитки), транспортните и търговските опаковки, както и груповите опаковки. При определени условия държавите членки могат да предоставят петгодишна дерогация от тези изисквания. Крайните дистрибутори на напитки и храна за вкъщи ще трябва да предлагат на потребителите възможността да си носят собствен съд. Те също така ще трябва да положат усилия до 2030 г. да предлагат 10% от продуктите в опаковки за многократна употреба.
Рециклируеми опаковки, по-добро събиране и рециклиране на отпадъци
Съгласно новите правила, всички опаковки (с изключение на тези от лека дървесина, корк, текстил, каучук, керамика, порцелан и восък) трябва да могат да се рециклират при спазване на строги критерии. Мерките включват и минимални цели за рециклирано съдържание на пластмасовите опаковки и минимални цели за рециклиране според теглото на отпадъците от опаковките.
В срок до 2029 г. трябва да се постигне целта за разделно събиране на 90% от пластмасовите и металните съдове за напитки за еднократна употреба (до три литра) – чрез системи за връщане на празни опаковки и възстановяване на депозита за тях или чрез други решения, които гарантират постигането на целта за събиране на отпадъци.
За първи път в законодателството в областта на околната среда ЕС поставя цели за намаляване на опаковките, независимо от използвания материал. Новите правила насърчават иновациите и включват изключения за микропредприятията. Забраната на т.нар. „вечни химикали“ в опаковките на храните е голяма победа за здравето на европейските потребители. За да се изпълнят иначе добрите намерения, се очаква всички промишлени сектори, страните от ЕС и потребителите да дадат своя принос в борбата срещу прекомерните опаковки.
„Активни потребители“ и в медиите
Как да следим за качеството на продуктите, които купуваме - Общество - България - Пресечна точка
Около необходимостта от таван на надценките на основни храни се обединиха участници в кръгла маса
Жълти и червени бои за яйца могат да предизвикат астма и алергии
Богомил Николов пред novini.bg: Пазарувайки, бъдете здравословно скептични!
Пазарът в цифри
- Променя се стандартът ни на живот за последните 20 години.
- Преди две десетилетия сме имали 29% от покупателната способност на средностатистическия европеец.
- Според изследване, публикувано в „Парите.ни“, през 2023 г. българите са стигнали 64% от нея.
- Чуждестранните инвестиции у нас пък са нараснали с над 20 млрд. евро между 2010 и 2022 г.
- Според прогноза на експерти, е възможно за няколко години да постигнем още 10% от покупателната способност на европейците, ако задържим сегашните нива и останем конкурентоспособни.
Календар на потребителя
С новите cpoĸoвe в Зaĸoнa зa гигaбитoвaтa инфpacтpyĸтypa ce yдължaвa eвтиният poyминг в EC, ĸoйтo щeшe дa изтeчe нa 14 мaй. Kъм мoмeнтa oтмянaтa нa тaĸcитe зa poyминг вaжи зa цялoтo eвpoпeйcĸo иĸoнoмичecĸo пpocтpaнcтвo, ĸoeтo вĸлючвa cтpaнитe oт EC, плюc Иcлaндия, Лиxтeнщaйн и Hopвeгия. Haд 170 милиoнa дyши пoлзвaт poyминг eжeднeвнo, ĸoгaтo пътyвaт в Eвpoпa. Eднa oт ocнoвнитe цeли нa глacyвaния ceгa зaĸoн e тoй дa нaмaли ĸaтo цялo paзxoдитe зa изпoлзвaнe нa мpeжи, ĸoитo пoзвoлявaт тeглeнe нa дaнни cъc cĸopocт oт 1 гигaбит в ceĸyндa. Дo 2029-a гoдинa ce yдължaвaт пpaвилaтa зa eднaĸвитe цeни нa ЅМЅ cъoбщeниятa в poyминг, ĸaĸтo и зa вътpeшнo пoлзвaнe. Hoвитe cpoĸoвe вeчe oфициaлнo ca чacт oт Зaĸoнa зa гигaбитoвaтa инфpacтpyĸтypa, ĸoйтo имa зa цeл дa нaмaли paзxoдитe зa изпoлзвaнe нa мpeжи, ĸoитo пoзвoлявaт тeглeнe нa дaнни cъc cĸopocт oт 1 гигaбит в ceĸyндa. Bъвeждaт ce и мepĸи, ĸoитo cтимyлиpaт инвecтициитe в цифpoвa инфpacтpyĸтypa.
Присъединяването на България към еврозоната ще повлияе положително на българската икономика и ще бъде двигател за ускоряване на реформите и повишаване на благосъстоянието е становището на Асоциацията на банките в България. Ползите за гражданите и фирмите ще бъдат не само от гледна точка на намаляването на трансакционните разходи, но и чрез подобряване на инвестиционната среда, активизиране на местните и чуждестранните инвестиции, със засилена инвестиционна дейност, която се очаква да подпомогне заетостта.
Това със сигурност ще се отрази положително и на кредитирането, ще открие много допълнителни възможности, а сред тях и за развитие на капиталовите пазари в България. Банките са ключов партньор на гражданите, бизнеса и на държавата в процеса и затова те имат отговорност да са подготвени още преди да има политическо решение за присъединяването на България към еврозоната. По време на процеса, банките ще инвестират допълнителни средства в отличната подготовка на служителите си, както и в добрата информираност на клиентите за ползите от приемането на еврото. Пред нас стоят три ключови аспекта – да работим в посока да покрием критерия за ценова стабилност, технологичната подготовка и финалното оформление на Закона за въвеждане на еврото.