Кампания
Седмичен бюлетин брой 19 (492)
В кои случаи нямаме право на връщане на стока в 14 дневен срок?
Правото на връщане (или право на отказ) е силен механизъм за потребителя пред търговеца, но има и законови ограничения. Все по-често търговци отказват на потребители да върнат закупена стока, като използват аргументи, които са в разрез със закона. Кога търговецът има основание и кога не?
Основна информация за правото на отказ - вижте предходната ни статия от миналия брой на бюлетина.
Търговецът е задължен да приеме обратно продукта, но не е задължен да ви обезщети на 100%, ако продуктът е захабен.
Кога потребителят носи отговорност за намалената стойност на продукта?
Негативни примери от практиката
Случаите, при които нямаме право на отказ.
Прочетете пълния текст
Време е за възстановяване – предложенията от НОИ
С настъпването на пролетта се наблюдава активно раздвижване в традиционните места в страната, спечелили си доверието на потребителите с условията си за възстановяване и активен отдих. От години запознатите ползват програмата на Националния осигурителен институт (НОИ), която им осигурява определен набор от услуги и финансова подкрепа. Сега е времето да си припомним за тях и да се подготвим да ползваме предоставената ни възможност.
Националният осигурителен институт администрира програма за профилактика и рехабилитация на осигурените лица. Това е превантивна дейност за запазване здравето и намаляване заболеваемостта и инвалидността, обезщетявани от фондовете на държавното обществено осигуряване. Условията за ползване и изплащане на парични помощи за профилактика и рехабилитация, както и процедурите за избор на юридически лица - изпълнители на тази дейност, са определени с Наредба 1 от 13.02.2007 г. за ползване и изплащане на паричните помощи за профилактика и рехабилитация (НПИПППР).
Кой има право на парична помощ?
- Осигурени за общо заболяване, майчинство и/или за трудова злополука и професионална болест, ако за тях са били внесени или дължими осигурителни вноски, а за самоосигуряващите се лица – внесени дължимите осигурителни вноски, за период от шест последователни календарни месеца, предхождащи месеца, през който се провежда профилактиката и рехабилитацията.
Изискването за внесени или дължими осигурителни вноски за период от шест последователни календарни месеца не се отнася за лица с увреждания, резултат от претърпяна трудова злополука или професионална болест.
- Получаващи лична пенсия за инвалидност, ако не са навършили възрастта по чл. 68, ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване (КСО) и срокът на инвалидността в експертното решение на Териториална експертна лекарска комисия (ТЕЛК), респективно на Национална експертна лекарска комисия (НЕЛК), не е изтекъл.
Възрастта за придобиване право на пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68 от Кодекса за социално осигуряване за 2024 г. е 62 години и 2 месеца за жените и 64 години и 7 месеца за мъжете.
Какво включва паричната помощ?
- средствата за не повече от общо 4 основни диагностични и терапевтични процедури дневно (вкл. прегледите и изследванията) по цени, утвърдени от Надзорния съвет на НОИ;
- средствата за нощувки в размер на 26.00 лева (двадесет и шест лева) за една нощувка, без доплащане от лицата;
- частична парична помощ за хранене в размер на 9.00 лева (девет лева) за един храноден. За деня на постъпване и деня на напускане НОИ заплаща общо 9.00 лева (девет лева) частична парична помощ за хранене.
Продължителността на профилактиката и рехабилитацията е 10 дни еднократно в една календарна година. Правото на парична помощ за профилактика и рехабилитация се ползва след преценка на лекуващия лекар за необходимостта от провеждане на профилактика и рехабилитация на диагностично уточнено заболяване. Резервации за постъпване при изпълнителите на дейността по профилактика и рехабилитация се правят от потребителите. Преди извършване на резервации е необходимо те да се информират за:
- условията и реда за ползване на правото на парична помощ за профилактика и рехабилитация;
- заболяванията и противопоказанията за лечение в изпълнителите на дейността по профилактика и рехабилитация;
- размера на сумите, които ще заплащат.
Какви документи са необходими?
Документи за издаване на удостоверение за ползване на парична помощ за профилактика и рехабилитация се подават в териториалното поделение (ТП) на НОИ по постоянен или настоящ адрес. Необходимите документи за постъпване на лицата при изпълнителите на дейността по профилактика и рехабилитация са:
- Документ за самоличност;
- Удостоверение от ТП на НОИ;
- Медицинско направление от лекуващия лекар;
- Медицинската документация, удостоверяваща настоящото и миналото здравно състояние на лицето – епикризи, изследвания, рентгенови и др. снимки, електрокардиограми и други документи, според конкретния случай;
- Експертно решение на ТЕЛК, респективно на НЕЛК (копие) – за лицата с трайно намалена работоспособност 50 и над 50 на сто;
- Експертно решение за признаване на професионална болест (копие) – за лицата с професионална болест.
Не се приемат лица със заболявания, противопоказани за провеждане на профилактика и рехабилитация от съответните изпълнители по местата за профилактика и рехабилитация.
Дигиталните финанси днес и утре
Още през септември 2020 г. Европейската комисия прие пакет за цифрово финансиране, включително стратегия за цифрово финансиране и законодателни предложения относно криптоактивите и дигиталната оперативна устойчивост, за да създаде конкурентен финансов сектор на ЕС, който предоставя на потребителите достъп до иновативни финансови продукти, като същевременно гарантира защита на потребителите и финансова стабилност. Целта на правилата, които са по-благоприятни за цифровите технологии и безопасни за потребителите, е да се използват синергии между силно иновативни стартиращи предприятия и утвърдени фирми във финансовия сектор, като същевременно се адресират всички свързани рискове.
Дигитална финансова стратегия
Дигитална финансова стратегия определя обща европейска позиция относно цифровата трансформация на финансирането през следващите години, като същевременно регулира рисковете от нея. Докато цифровите технологии са от ключово значение за модернизирането на европейската икономика във всички сектори, потребителите на финансови услуги трябва да бъдат защитени срещу рискове, произтичащи от повишената зависимост от цифровите финанси. Стратегията за цифрово финансиране определя четири основни приоритета, които насърчават цифровата трансформация:
- Справя се с фрагментацията на цифровия единен пазар за финансови услуги, като по този начин дава възможност на европейските потребители да имат достъп до трансгранични услуги и помага на европейските финансови фирми да разширят цифровите си операции.
- Гарантира, че регулаторната рамка на ЕС улеснява цифровите иновации в интерес на потребителите и ефективността на пазара.
- Създава европейско пространство за финансови данни за насърчаване на иновациите, базирани на данни, надграждайки европейската стратегия за данни, включително подобрен достъп до данни и споделяне на данни във финансовия сектор.
- Обръща внимание на нови предизвикателства и рискове, свързани с цифровата трансформация.
Банките трябва да са наясно, че подобна стратегия ще доведе до очаквания по отношение на внедряването на нови технологии за предоставяне на финансови услуги, подобрено споделяне на данни, което води до очаквани по-добри предложения от фирмите и подобрения на уменията за навигиране в тази нова финансова екосистема.
Конкретните инициативи, които са част от стратегията за цифрово финансиране, включват:
- Позволяване на оперативно съвместимо използване на цифрови идентичности в целия ЕС
- Улесняване на разширяването на цифровите финансови услуги в целия единен пазар
- Насърчаване на сътрудничеството и използването на облачни изчислителни инфраструктури
- Насърчаване на възприемането на инструменти за изкуствен интелект
- Насърчаване на иновативни ИТ инструменти за улесняване на докладването и надзора.
Стратегия за плащания на дребно
Пакетът за цифрово финансиране също така включва специална Стратегия за плащане на дребно. Тя обхваща нова средносрочна до дългосрочна политическа рамка, която има за цел да подобри развитието на плащанията на дребно в развиващия се цифров свят. Четирите стълба на тази стратегия са:
- увеличаване на решенията за дигитални и незабавни плащания с общоевропейски обхват;
- иновативни и конкурентни пазари за плащания на дребно;
- ефективни и оперативно съвместими системи за плащане на дребно и други поддържащи инфраструктури;
- ефективни международни плащания, включително парични преводи.
Тази стратегия има за цел да разшири мрежата за приемане на цифрови плащания, като ЕК също така подкрепя работата по издаването на цифрово евро. Освен това тя иска да гарантира, че заобикалящата правна рамка по отношение на плащанията обхваща всички важни участници, като има висока степен на защита на потребителите.
Позиция на регулаторите
Секторът на финансовите услуги наблюдава бързо ускоряване на тенденцията към цифровизация и в резултат на това много регулатори се ориентират как най-добре да гарантират, че регулаторната рамка управлява рисковете от тези иновации, без да възпрепятства техния потенциал за значително подобряване на финансовата система. Пазарният интерес към крипто-активите и основната технология за разпределен регистър (DLT) продължава да расте. Потенциалните ползи от тези иновации са повишаване на ефективността на плащанията, както и намаляване на разходите и разширяване на финансовото включване. По този начин има и списък със свързани опасения, които много регулатори подчертаха и засилват предупрежденията към потребителите и инвеститорите.
Отдалечавайки се от традиционните бизнес модели, големите технологични играчи започват да предлагат различни финансови услуги, базирани на платформа. Изкуственият интелект и техниките за машинно обучение се включват в процесите на фирмите и все повече се използват в инструменти, предназначени за използване от клиенти. Регулаторите също така вземат под внимание етичните опасения, когато моделите на ИИ не вземат предвид в достатъчна степен почистването, трансформирането и анонимизирането на данни.
Шоколадовите бонбони – големи кутии с малко бонбони
В това видео проверяваме съотношението на обема на кутията на бонбоните и обема на самите бонбоните. Целта ни е да разберем, когато потребителите си закупят шоколадови бонбони каква част от тяхната бонбониера е пълна с въздух и различни подложки за бонбони, които запълват много място в кутията и какъв е всъщност реалния обем на бонбоните в кутията. Реално за какво плащаме – за кутия пълна с въздух или пълна с бонбони.
„Активни потребители“ и в медиите
„Сюжети от деня“ с Агнес Манова - (bnr.bg)
Оплакванията в туризма се увеличават : Travel News
Григорова и Манолова представиха законопроект за надценките на храните (kazanlak.co)
Пазарът в цифри
- БНБ информира, че брутният вътрешен продукт на България се очаква да нарасне с 2,2% през настоящата година след повишение с 1,8% през 2023 г.
- В подкрепа на растежа ще бъде вътрешното търсене, докато нетният износ ще се отрази отрицателно.
- Вътрешното търсене се предвижда да бъде подкрепено от нарастване на частното потребление в условията на повишаващи се доходи от труд в реално изражение, растеж на инвестиционната активност, както и от по-високо правителствено потребление.
- Външното търсене на български стоки и услуги се очаква да нарасне с 2,1% през 2024 г. и да се ускори до 3,3% през 2025 г. и до 3,4% през 2026 г.
- Годишната хармонизирана инфлация в България ще се забави до 2,3% в края на настоящата година, а средносрочната инфлация ще достигне 3%.
- В края на 2025 г. се очаква инфлацията да се ускори леко до 2,7% и да остане на това ниво в края на 2026 г.
Календар на потребителя
На 16 май Master Events ще проведе онлайн обучение по Финансово-правни аспекти при
oнлайн магазини и eлектронна търговия. Актуални изисквания на НАП, КЗП, КЗЛД и КЗК.
ЕП одобри споразумение за създаване на европейско пространство на здравни данни. То ще даде възможност на пациентите да получат достъп до своите здравни данни в електронен формат, включително от държава членка, различна от тази, в която живеят, и ще позволи на здравните специалисти да правят справки с досиетата на пациентите си с тяхно съгласие (т.нар. първична употреба), както и от други държави от ЕС. Тези електронни здравни досиета ще включват резюмета на пациентите, електронни медицински предписания, медицински изображения и резултати от лабораторни изследвания. Законът ще даде възможност за безопасно прехвърляне на здравни данни на здравни специалисти в други държави от ЕС (въз основа на MyHealth@EU инфраструктура), например, когато гражданите се преместват в друга държава. Ще бъде възможно да изтеглите здравното досие безплатно.
Прието е предварително политическо споразумение с държавите от ЕС относно нови мерки за подобряване на качеството на въздуха в ЕС, така че то вече да не е вредно за човешкото здраве, природните екосистеми и биологичното разнообразие. С новите правила се определят по-строги гранични стойности за 2030 г. и целеви стойности за замърсителите със сериозно въздействие върху човешкото здраве, включително прахови частици (ПЧ2,5, ПЧ10), азотен диоксид (NO2) и серен диоксид (SO2). Държавите членки могат да поискат крайният срок до 2030 г. да бъде отложен с до десет години, ако са изпълнени конкретни условия. Ако новите национални правила бъдат нарушени, засегнатите от замърсяването на въздуха ще могат да предприемат правни действия, а гражданите могат да получат обезщетение, ако здравето им е било увредено. В градовете ще бъдат създадени повече пунктове за вземане на проби за качеството на въздуха и понастоящем фрагментираните индекси за качеството на въздуха в целия ЕС ще станат съпоставими, ясни и публично достъпни.