От години асоциация Активни потребители води последователна битка срещу ментетата на млечни продукти на пазара. Засега резултатът от нея е под съмнение, след като по данни на МЗХ за първите 4 месеца на тази година са произведени, продадени и консумирани от потребителите 4365 тона млечни продукти с растителни масла. Това е ръст с около 20 на сто спрямо същия период на миналата година. Този и други стряскащи факти ви представихме миналата седмица. Но има ли пазарни механизми, с които да преборим трайната практика да ядем ментета вместо качествените и полезни български млечни продукти? Ето позицията на асоциацията.
ЕК иска да се забрани BPA в опаковките на хранителни продукти
В средата на юни 2024 г. държавите-членки подкрепиха с гласовете си преработеното предложение на Европейската комисия за забрана на Бисфенол А /познат и като ВРА/ в опаковките на хранителните продукти. Това предложение сега ще бъде предадено на Европейския парламент и на Съвета за разглеждане, като се очаква забраната да влезе в сила до края на 2024 г. - така че най-накрая можем да кажем, че времето на BPA в опаковките на храните е преброено!
Накратко, преработеното предложение на Комисията:
Забранява целенасочената употреба на BPA в пластмаси, предназначени за контакт с храни, лакове и покрития, печатарско мастило, лепила, йонообменни смоли, каучук и силикони.
Забранява преднамерена употреба на други Бисфеноли, които са класифицирани като канцерогенни, мутагенни или токсични за човешката репродуктивна система (категория 1А/1Б), както и на известни ендокринни разрушители, опасни за човешкото здраве. В съответствие с наши коментари и тези на колегите от Европейската потребителска мрежа преработеното предложение на Комисията вече включва и забрана на бисфенол S в пластмасовите опаковки за храни.
Предвидени са две изключения в забраната - две ограничени употреби на BPA, като е добавено и задължение за стопанските субекти да докладват на Комисията на всеки 5 години за възможните алтернативи субстанции, които използват.
Предвижда се разпоредбите да се въведат с 18-месечен преходен период, въпреки че за някои изделия, предназначени за контакт с храни, като метални кутии с покритие, ще се прилага 36-месечен преходен период.
Бисфенолите са семейство от индустриални химикали, намиращи широко приложение в често използвани продукти като пластмасови прибори, метални кенчета, спортна екипировка, кожени обувки или облекло. Все повече проучвания показват, че Бисфенолите могат да доведат до инфертилитет или да нарушат хормоналния баланс, както на хората, така и на животните. Бисфенол A (BPA) без съмнение е най-известният представител на Бисфенолите, класифициран е от ЕС като “вещество, предизвикващо особено безпокойство”.
Можете да прочетете преработеното предложение на Комисията тук: Линк
Внимателно с Бисфенолите!
Бисфенол А (познат още като BPA) е синтетичен естроген, използван за втвърдяване на поликарбонатните пластмаси (от които са направени голяма част от пластмасовите бутилки и бебешките шишета), както и за епоксидни смоли, които се използват за опаковка на храни и покритие на съдове и кутии за храни и напитки.
Британски учени доказаха, че химикалът Бисфенол А в пластмасовите изделия може да предизвика сърдечно-съдови заболявания, съобщи Science Daily. Изследването, публикувано в PLoS ONE, анализира резултатите от две мащабни проучвания, които проследяват вредното влияние на химикала върху здравето на човека. Специалистите са установили, че Бисфенол А увеличава с една трета риска от коронарна болест на сърцето. Откритието налага промени в съществуващите нормативи за употребата на химикала при производството на съдове за хранене, допълват учените. Проучване сред американците сочи, че 93% от тях имат следи от Бисфенол в организма си.
Доказано е, че излагането на Бисфенол води до нарушения на ендокринната система, хормонални и репродуктивни нарушения, рак, сърдечносъдови заболявания, затлъстяване и други. Както и с много други вредни вещества, Бисфенолът е най-опасен за бебетата и малките деца.
Нашите съвети
За да се предпазят потребителите от прием на Бисфенол А, е необходимо да спазват следните правила:
Намалете до минимум купуването на опаковани и консервирани храни, защото в почти всички опаковки (дори стъклените) може да има следи от Бисфеннол А.
Ако храните бебето си с адаптирано мляко, избирайте това на прах, за което е доказано, че има най-малко следи от Бисфенол А.
Избягвайте течната и готовата за консумация бебешка формула.
Купувайте пресни или замразени зеленчуци, а не тези в консерви.
В готовите за консумация консервирани супи или паста са открити най-много следи от Бисфенол А.
Не слагайте пластмасови съдове в микровълновата и не ги пълнете с горещи течности.
Поставяйте ги на най-горния рафт в миялната машина, където водата е по-хладка или ги мийте на ръка.
Не използвайте стари и надраскани бутилки от вода.
Използвайте бутилки от неръждаема стомана без пластмасово покритие.
Лятната почивка: Има ли алтернативни горива за колите
Хиляди семейства стягат багажа за летните почивки. По-предвидливите вече са изготвили или изготвят ваканционните си бюджети. Едно от важните пера в тях са транспортните разходи. Има ли вариант да ги намалим без да нарушаваме комфорта на семейната почивка, но и да не забравяме замърсяването на Земята?
Сухопътният транспорт е отговорен за около една пета от емисиите на парникови газове в Европа. Европейският съюз иска да ограничи вредното му въздействие върху климата, като насърчава използването на горива от възобновяеми източници и горива, причиняващи по-малко парникови газове. Колко автомобила в ЕС, обаче, използват алтернативни горива?
Факти в подкрепа
Около 5% от автомобилите в ЕС в днешно време използват алтернативни горива.
Броят на електрическите автомобили е нараснал на повече от 4,4 милиона през 2022 г, което е 16-кратно увеличение спрямо 2015 г.
От общо 3,2 млн. автомобила в България през 2022 г. малко над 200 000 използват алтернативни горива.
Плъгин хибридите са близо 180 000 броя.
Преходът към превозни средства с нулеви емисии изисква изграждането на всеобхватна инфраструктура от станции за зареждане. В момента в ЕС има около 360 000 публично достъпни пункта за презареждане на електрически автомобили, но повечето са концентрирани само в няколко страни (Нидерландия, Германия, Франция, Италия и Швеция). Алтернативните горива се използват, за да заменят продуктите от изкопаеми горива в транспорта като бензина и дизела. По този начин те спомагат за намаляване на емисиите от CO2.
Алтернативни горива за автомобили с нулеви емисии В тази категория се включват електричеството, водородът и амонякът.
Електричеството за автомобили може да идва от различни източници: електростанции, използващи изкопаеми горива, възобновяеми източници на енергия или ядрени централи. Електрическите коли не замърсяват въздуха при придвижване, а хибридните автомобили изискват по-малко нефтени продукти и са с по-ниски емисии на CO2 от традиционните.
Водородът често се използва за тежкотоварни автомобили и се извлича от вода и органични съединения. Неговото въздействие върху околната среда зависи дали при добива му са използвани възобновяеми източници като слънчевата енергия, вятърът или биогаз или изкопаеми горива..
Амонякът също може да спомогне за намаляване на емисиите, защото единствените странични продукти от него са водата и азотът.
Горива от възобновяеми източници Горивата от възобновяеми източници включват горива от биомаса и биогорива, синтетични и парафинови горива, включително амоняк, които са произведени с използването на възобновяеми енергийни източници. Биогоривата са биоразградими и са произведени от местни маслени култури, животински мазнини или дори рециклирани готварски мазнини от ресторанти и домакинства. Те са един от най-важните източници на алтернативни горива и имат дял от 4,4% в потреблението на горива в транспорта в ЕС. Ако са произведени по устойчив начин, биогоривата могат да допринесат значително за намаляване на емисиите на парникови газове. За тяхното производство обаче може да се използват земи, които иначе биха били засети с хранителни или други култури.
Съществуват и други горива, които причиняват парникови газове, но в по-малка степен от традиционните и могат да се използват за постепенното намаляване на емисиите в транспорта. Такива са:
Пропан-бутан (втечнен нефтен газ) - извлича се от нефт и природен газ, а в бъдеще вероятно и от биомаса. Използването му причинява 35% по-малко въглероден диоксид от въглищата и 12% по-малко CO2 от нефта, а също така не емитира опасни фини частици. В някои страни в ЕС съществува добре изградена инфраструктура за зареждане с този газ, но с повишаването на стандартите относно емисиите той няма да може да осигури значителните намаления, които ще бъдат изисквани.
Компресираният природен газ се получава чрез сгъстяването на метан.
Втечненият природен газ се произвежда чрез охлаждането му до много ниски температури, при които той приема течна форма. Използването на този вид гориво няма голям потенциал да намали емисиите на парникови газове и затова експертите не подкрепят употребата му в сухопътния транспорт.
Синтетичните и парафиновите горива се правят от биомаса или природен газ, както и от растителни култури и животински мазнини.
Как ЕС иска да увеличи използването на устойчиви горива
Ръстът на цените на енергията и целта за намаляване на емисиите на парникови газове с поне 55% до 2030 г. карат ЕС да предприеме мерки за насърчаване на използването на алтернативни горива. Един от пътищата е увеличаване на броя на станциите за зареждане. ЕП предложи да има повече станции за презареждане и те да бъдат с по-голям капацитет. До 2026 г. да има зони за презареждане на електрически автомобили на всеки 60 км по основните пътища в ЕС. За презареждане на камиони и автобуси до 2026 г. следва да има подобни зони на всеки 60 км по ключовите трансевропейски транспортни мрежи. Обсъжда се също така да има станции за зареждане с водород на всеки 100 км по основните пътища в ЕС до 2028 г. През 2021 г. е имало само 136 такива станции в ЕС.
У нас
През 2023 г. в България са отчетени над 750 локации и повече от 1000 зарядни станции. За период от шест месеца има увеличение с около 28% в броя на локациите и около 25% в броя на зарядните станции. По данни на МВР към 1 февруари 2023 г. в България има регистрирани следните видове ел. превозни средства, по категории:
Насърчаване на продажбите на чисти превозни средства
Планът на ЕС включва 20 млрд. евро, които могат да бъдат използвани за насърчаване на продажбите на чисти превозни средства. През 2035 г. всички нови автомобили, които се продават в ЕС, ще трябва да бъдат с нулеви емисии.
Алтернативните станции за презареждане следва да бъдат достъпни за всички марки превозни средства и плащането следва да бъде лесно. Те трябва да показват цената за kWh или за килограм и тя да бъде достъпна и сравнима.. ЕК предлага по-строги правила относно замърсителите на атмосферния въздух, повърхностните и подземните води и пречистването на градските отпадъчни води. Качеството на въздуха и водата са от съществено значение за здравето на хората и екосистемите. Само по себе си замърсяването на въздуха причинява преждевременна смърт на близо 300 000 европейци всяка година. По отношение на въздуха и водата всички нови правила осигуряват ясна възвръщаемост на инвестициите благодарение на ползите за здравеопазването, икономиите на енергия, производството на храни, промишлеността и биологичното разнообразие.
Видео: Рискове, опасности и съвети при онлайн пазаруването
По данни на НСИ месечната инфлация за май е -0.2%, а годишната инфлация е 2.3%.
Инфлацията е измерена чрез индекса на потребителските цени ИПЦ, като месечната инфлация се отнася за май 2024 г. спрямо предходния месец, а годишната инфлация е за май 2024 г. спрямо същия месец на предходната година.
През май 2024 г. спрямо предходния месец най-голямо е намалението на цените в групите: „Съобщения“ (-1.5%), „Развлечения и култура“ (-1.0%), „Транспорт“ (-0.9%) и „Хранителни продукти и безалкохолни напитки“ (-0.5%).
Най-голямо увеличение е регистрирано в групите: „Алкохолни напитки и тютюневи изделия“ (+1.0%), „Ресторанти и хотели“ (+0.6%), „Облекло и обувки“ (+0.6%) и „Разнообразни стоки и услуги“ (+0.6%).
Календар на потребителя
До 1 юлидомакинствата, желаещи да получат съд за компостиране, трябва да пуснат заявление в деловодството на районната администрация или на посочен от нея имейл. Всеки гражданин, който е подал заявка, ще бъде уведомен. Съдовете за биоразградими отпадъци са с обем до 740 л и са лесни за сглобяване и употреба. Те се предоставят в рамките на кампанията “Компостирай вкъщи“. Компостът значително подобрява плодородието на почвата, помага ѝ да задържа по-дълго време хранителните вещества и влагата, намалява болестите по растенията и повишава добивите. Когато компостираме зелените отпадъци от градината, както и повечето хранителни отпадъци от домакинството, постигаме следното: - Изхвърляме по-малко отпадъци и спестяваме разходите за събирането, транспортирането и депонирането им; - Намаляваме емисиите на парникови газове от гниещи на сметището биоразградими отпадъци; - Намаляваме и употребата на синтетични торове, част от които се отмиват в природата и вредят на биоразнообразието; - Пестим пари – не е нужно да купуваме скъпи, а понякога и вредни за здравето ни, изкуствени торове.
Гражданите и институциите вече имат свободен достъп до становищата на Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) по прилагане на Закона за устройство на територията (ЗУТ) и подзаконовата нормативна уредба по най-често задаваните въпроси от общини, експерти и частни лица. На интернет страницата на службата функционира нов раздел „Становища“, в който са качени издадените през 2023 г. и 2024 г. разяснения.
Нашите редовни читатели вече знаят за смяната на личните документи и условията за извършването й. От пресцентъра на МВР уточниха, че новите лични документи съдържат много и реално по-сериозни защити. За първи път в тях се въвеждат биометрични данни – пръстови отпечатъци и от двете ръце, и не на последно място след известно време ще се гарантира възможност за т.нар. електронна идентификация. Запазват се трите услуги за издаване на личната карта – обикновена, бърза и експресна, до края на годината цените остават непроменени, а от следващата – предстои фиксирана актуализация. Смяната на личните документи с нови не е задължителна, гражданите могат да ползват досегашните до изтичане на техния срок, но не по-късно от август 2031 г. Реално отпада възможността за издаването на безсрочна лична карта и всеки гражданин, навършил 70 години, може да се възползва от избора на валидност на издадения нов личен документ от 10 или 30 години.