Международната програма за оценяване на учениците PISA към Организацията за икономическо сътрудничество и развитие оповести резултатите от глобалното проучване за финансовата грамотност сред учениците. То е проведено в 20 държави по света, включително и в България.
Какво показват резултатите
Малко над половината от 15-годишните ученици в България имат своя банкова сметка.
47% от тях притежават дебитна или кредитна карта.
85% от децата в тази възраст разговарят поне веднъж месечно с родителите си за пари и за неща, които искат да си купят.
80% обсъждат пазаруване онлайн.
Резултатите през тази година са сходни с получените от проучване в България данни през 2018 г. Близо половината от 15-годишните ученици у нас споделят, че през предходните 12 месеца са учили в училище за надница, бюджет, предприемачество, банков заем и все още знаят какво означават тези термини. По-малко съобщават, че са учили за обменен курс - 29%, а 26% знаят какво е сложна лихва. Учениците, запознати с тези понятия, както и притежаващите собствена банкова сметка, имат по-добри резултати в проучването. Според изследването, най-високо ниво на финансова грамотност показват 15-годишните ученици в Белгия, следвани от връстниците си в Дания и Канада. България заема 15-о място в общото класиране.
Докато специалисти изчисляват колко са застрашени всички традиционни професии и умения от автоматизация и изкуствен интелект, едно умение остава също толкова ценно сега, както и занапред: финансовата грамотност. Най-семплата ѝ дефиниция се отнася до умението за боравене с пари, като това включва умения за бюджетиране, контрол на средствата, харчене, пестене, инвестиране. Добрата и дори високата финансова грамотност може да изведе човек до изключително високо житейско равнище, затова винаги има смисъл родителите да мислят отрано как да развият тези умения в своите деца. Хубавото при тях е, че повечето от заниманията дават възможност да изградиш близка връзка и споделено време, докато правиш нещо смислено с децата си.
Ето 7 полезни съвета за възпитаване на финансова грамотност от ранна възраст, предложени от финансовите експерти на „Моите пари“.
Разполагане със собствени пари Пари за закуска, джобни пари, пари от баба и дядо – хубаво е детето от ранна възраст да има собствени пари, за които лично да отговаря. Добре е отпуснатите джобни да не бъдат давани в малки суми начесто или прекалено големи суми за дълъг период от време. Причината е, че когато размерът на отпуснатата сума и период е умерен, това дава възможност на детето да разсъждава как най-добре да разпределя разходите си във времето, както и да не се изкушава да злоупотребява с тях. Отпускането на такива средства на седмична база е може би най-удачно за тази цел. Ако е на месечна база сумата може да е твърде голяма, а ако е за един ден – недостатъчна за развитие на нужните умения.
Психология на парите
Дори и в професионалните инвестиционни среди психологията на парите е ключово умение. В семейна среда това включва и как самият родител се отнася към парите – винаги трябва да е като към средство и никога като цел. Примерът е най-силният възпитател и в това отношение зависи повече как се държи родителят, отколкото какво проповядва. В това влизат и неразумните и твърде големи разходи. Използването на парите за мотивация, като например за вършене на домашни задължения и за постигане на успехи в училище, е също лоша практика. С времето те губят своя ефект, а това води до занемаряване на задълженията и създаването на вредни навици. Така се губи и уважение към самите пари като към средство.
Насърчаване на предприемачески дух
Развитието на трудови умения е едно, но умението да търсиш как да ги приложиш с цел печалба – съвсем друго. Организиране на няколко деца да изхвърлят боклука на съседите или закупуване на продукти от магазина за възрастни съседи с цел печалба е пример за развитие на детски предприемачески дух. Поощряването на подобни иновативни идеи от ранна възраст е идеална възможност децата сами да се уверят как точно се създава и поддържа бизнес. Добра идея е дадена игра или играчка да бъде закупена от тях с такива пари, за да може да носи спомена за придобитите с усилие пари.
Обсъждане на дългосрочни цели
Планирането е част от развитието на финансовата грамотност. Към това се отнасят не само обсъждането на идеи, но и самите начини и средства за тяхното постигане. Преследването на определена професия например изисква учене, дори допълнителни уроци, както и подготовка за университет. Как точно това знание може да бъде придобито, какви да бъдат разходите за него, колко точно иска да печели след завършване и пр. са част от обсъждането на подобен тип дългосрочни цели. Преследването им изисква разработване на план, бюджет, неговото следене, спестявания, инвестиции. Това може да не е задължително с пари – може да става въпрос за време и усилия. Важното е да бъде обсъждана винаги една такава цел. Може да дадете пример като родители, като споделяте как вие преследвате дългосрочните си цели.
Отворете спестовна сметка на детето си
Дори и да не може да е директно на негово име, винаги е добре да създадете усещането у детето си, че сметката е негова. Отиването заедно в банката, внасянето на парите, изчисляването на печалбата от лихвата са възможности за детето да преживее и изгради опита на самостоятелен и финансово грамотен възрастен.
Въведете децата в своите лични финансови планове
Започнете да изготвяте с децата си своя месечен семеен бюджет - оформяне на сметки, разходи за пазаруване, плащане за вноски по кредит и пр. Това ще им помогне да оценят как парите оформят света около тях, както и тяхната роля в употребата им. Нещо повече, ще ги научи също как могат добре да планират разходите си и да следват целите си. Това е и възможност за вече по-порасналите деца да разбират по-сложни концепции като дълг, натрупване и избягване на дълг, инвестиции и др. Както и да придобият идея кога е добре да се теглят кредити, как да избягват тегленето на бързи заеми и др.
Бъдете модел за подражание
Ако желаете децата ви да имат добра финансова грамотност, най-добрият начин е вие да я притежавате и следвате. Най-силният инструмент за възпитание е личният пример. Може да обсъждате дълго какво са желание и нужди, но ако си угаждате ненужно, това има по-голям ефект от всичко казано. Затова бъдете фигурата, от която детето да се учи на финансова грамотност и отговорност.
По сигнали на Активни потребители започнаха да глобяват банки
Асоциация „Активни потребители“ подаде сигнали срещу 9 /девет/ банки за нарушения за предоставяне на информация за ипотечните кредити. Такива нарушения се установиха след проучването ни „Колко достъпна е информацията за ипотечните кредити?“, което разгледа в дълбочина дали банките спазват Закона за кредитите за недвижими имоти за потребителите.
Банките са задължени да предоставят Обща информация с цел да се дадат основни насоки на потребителя за вземане на информирано решение при получаване на кредит за недвижим имот. Банките също така трябва да предоставят достъп до Общите условия, при които отпускат ипотечни кредити.
По нашите сигнали проверката на Комисията за защита на потребителите установи, че четири банки не са предоставили тази задължителна информация. Това са Инвестбанк и Интернешънъл Асет Банк, които не са предоставили на своята интернет страница обща информация за ипотечните кредити. Тексим Банк пък не е осигурила достъп до общите условия за ипотечни кредити, а Алианц Банк не е изпълнила и двете задължения за обща информация и общи условия за ипотечните кредити.
Към момента КЗП е извършила проверка на 7 от 9-те сигнала, като не е констатирала нарушение от Обединена Българска Банка, Токуда Банк и Юробанк (Пощенска банка) за липса на общи условия за ипотечни кредити на интернет страниците. Остават да бъдат проверени ПроКредит Банк и Централна Кооперативна Банка.
Ефектът от нашите сигнали
Санкцията за липса на Обща информация за ипотечните кредити е в размер между 5000 и 10000 лева, а санкцията за липса на Общи условия е в размер на 10000 и 20000 лева. Следователно Алианц Банк ще отнесе най-тежката глоба от проверените банки.
Банките ще бъдат принудени да предоставят задължителната информация за ипотечни кредити на своите интернет страници на достъпно място за потребителите. Това ще помогне за вземане на информирано решение при получаване на кредит за недвижим имот и ще повиши прозрачността между различните условия на банките.
Сигналите и жалбите до отговорните институции са силен инструмент, който трябва да бъде ползван от потребителите. Има смисъл и от нас зависи да бъдем обществено отговорни, когато срещнем нередност да сигнализираме съответните органи. Ако считате, че някой търговец върши нещо нередно – сигнализирайте Комисията за защита на потребителите или ни пишете на [email protected].
Бъдете активни потребители!
В сезона на отпуските: Как да защитим правата си
За милиони българи започва най-чаканият сезон – на годишните отпуски. Макар че мнозина от тях се подготвят отрано, планират почивките и бюджетите си, често настъпват неочаквани предизвикателства – на пътя, с обществения транспорт, хотела, туристическата агенция или изненада от здравето. Как да защитите в такъв случай правата си, за да не съсипете дългоочакваната почивка? В различните ситуации има организации и ведомства, които могат да ви се притекат на помощ.
Комисия за защита на потребителите
Тя има открит национален телефон на потребителя с номер 0700 111 22. На цената на един градски разговор се приемат обаждания от цялата страна. Телефонът се обслужва денонощно, както и в празнични и почивни дни. В рамките на работното време на институцията телефонът се обслужва от дежурни експерти, а в останалото време – от специално обучени оператори. На телефона се приемат сигнали както за нарушени права на потребителите, уредени в Закона за защита на потребителите, Закона за туризма и в други нормативни актове, по които КЗП има вменени правомощия. На националния телефон се дават и консултации на гражданите, както за техните потребителски права, така и за правната уредба и компетентния орган, съобразно предмета на всяко обаждане – обществени услуги, облигационни и гражданско-правни отношения, масов градски транспорт, обществени услуги и др.
Агенцията приема сигнали за нарушения, оплаквания и впечатления, свързани с храни, здравеопазване и хуманно отношение към животните, продукти за растителна защита. За осигуряването на контакт на потребителите, посещаващи туристически обекти в периода на туристическия сезон, с БАБХ, в случаи на инциденти или потенциални нарушения,касаещи безопасността и качеството на храните, търгувани и приготвяни в обектите, могат да бъдат ползвани следните данни: „Телефон на потребителя”: +359-0700-122-99. Обслужващите „телефон на потребителя” оператори, приемат сигнали от 08.00 ч. до 21.00 ч., седем дни в седмицата. В сайта на Българската агенция по безопасност на храните се поддържа и услугата „Подай сигнал онлайн”: http://www.babh.government.bg/bg/Page/problem_signal/index/problem_signa...
Регионална здравна инспекция
Регионалните здравни инспекции са отговорни за провеждане на ефективен здравен контрол по прилагане на законодателството на ЕС и на националното законодателство за обекти с обществено предназначение, за продукти, стоки и дейности със значение за здравето на човека и за фактори на жизнената среда.
Планинска спасителна служба
При нещастен случай - Дежурни телефони: 088 1470 и 02/ 963 2000; За справки или съвети – тел. 088 1471.
Бази на Планинска спасителна служба: СОФИЯ (Денонощно дежурство); Аварийни телефони: 088 1470 (за абонати на M-tel) 0887 100 237, 02/963 2000. За справки и съвети: 088 1471 (за абонати на M-tel) 0887 100 238.
В случай на опасност в планината, сигнал може да бъде подаден и чрез „Национална система 112“. Телефон 112 се избира без код, денонощно и безплатно.
Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“
Възможностите, които предоставя агенцията за обратна връзка с потребителите са чрез телефоните на областните отдели „Контролна дейност - ДАИ", чрез директния телефон за сигнали и нередности в транспорта: 02/9409400, както и на електронен адрес: [email protected]. Повече информация можете да откриете на интернет страницата на ИА "Автомобилна администрация" www.rta.government.bg и на Портала за сигнали за нередности в транспорта http://www.transportinfo.bg/bg/Bulgaria.
Агенция „Пътна инфраструктура“
Всички граждани и фирми могат да получават информация за актуалната пътна обстановка по републиканската мрежа от интернет страницата на агенцията на адрес: www.api.bg, в секция „Актуална пътна обстановка“ и по всяко време на денонощието, без почивни дни, на телефон: 0700 130 20. В агенцията целогодишно при 24-часов режим работи Ситуационен център, който събира и обобщава данните за състоянието по републиканските пътища. Събраната и обобщена информация се публикува всеки ден на интернет страницата на агенцията в секция „Бюлетин пътна обстановка“.
Сигнали за нередности, злоупотреби, конфликт на интереси и подозрения за измами по проекти, свързани с изпълнението на програми, съфинансирани от ЕС, които реализира Агенция „Пътна инфраструктура", могат да бъдат подавани на е-mаil: [email protected]; на телефон: 0800 130 10 или чрез формата за обратна връзка на интернет страница на АПИ http://www.api.bg/index.php/bg/signali-za-nerednosti/podaj-signal. Гражданите могат да изпращат своите сигнали за корупция и подозрения за нередности/измами в деловодството на Агенция "Пътна инфраструктура" от 9.00 ч. до 17.30 ч. На адрес http://www.api.bg/index.php/bg/kontakti/dezhurni-v-stranata-opu, всеки желаещ може да открие списък на дежурни телефони на отдели за пътно управление в 27 градове в страната.
Главна дирекция „Криминална полиция“
Осъществяването на връзка със структури на МВР от граждани (български и чуждестранни), желаещи да подадат сигнал, става, чрез съответното Регионално управление на полицията на територията, на което е станал инцидентът или произшествието и съответната областна дирекция на МВР, както и чрез „Национална система 112“.
Телефон 112 приема спешни и аварийни обаждания при необходимост от спешна медицинска помощ, помощ при пътно-транспортни произшествия, пожари, аварии, кризи и други инциденти с човешки и материални загуби. Телефонът се избира без код. Услугата 112 е денонощна и безплатна.
Главна дирекция „Охранителна полиция“
Съгласно българското законодателство всички служители на МВР имат контролни функции по отношение на изпълнение на наредбите на общините за опазване на обществения ред във всички населени места, включително и курортните комплекси. Освен това те се включват при извършването на съвместни проверки с представители на други институции (НАП, ДВСК, изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда” и други). Осъществяването на връзка със структури на МВР от граждани (български и чуждестранни), желаещи да подадат сигнал, става, чрез съответното Регионално управление на полицията на територията, на което е станал инцидентът или произшествието и съответната областна дирекция на МВР, както и чрез „Национална система 112“.
Главна дирекция „Гранична полиция“
Тя предоставя следните телефони и електронна поща за непрекъсната обратна връзка, за получаване на сигнали от граждани – тел. 02/983 1865; Факс: 02/988 5867; [email protected]. Гражданите могат да използват и формата за обратна връзка чрез интернет на адрес: http://www.nsgp.mvr.bg/contactus.htm. Актуална информация за пътуване в страните членки на ЕС и за пътуващите през територията на Р България може да бъде достъпна чрез: http://www.nsgp.mvr.bg/Guide/tr_persons.htm.
Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“
Гражданите могат да се свържат с дирекцията чрез електронна поща: [email protected] или на интернет адрес: http://www.nspbzn.mvr.bg/contactus.htm, където могат да подават сигнали, предложения и жалби, а така също да сигнализират за извършени нарушения. Осъществяването на връзка със структури на МВР от граждани (български и чуждестранни), желаещи да подадат сигнал, става чрез съответното Регионално управление на полицията на територията, на което е станал инцидентът или произшествието и съответната областна дирекция на МВР, както и чрез „Национална система 112“.
Видео: Големи намаления? Ето кога са най-изгодните намаления
Според последното проучване на Евробарометър, 59% от гражданите в държавите членки извън еврозоната смятат, че общата валута е оказала положително въздействие върху страните, които вече я използват.
Мнозинството анкетирани смятат, че въвеждането на еврото би имало положителни последици за собствената им страна (53%) и за тях лично (56%).
58% от респондентите подкрепят въвеждането на еврото от страната им.
Подкрепата е особено изразена в Румъния (77%) и Унгария (76%), следвана от Швеция (55%), Чехия (49%), България (49%) и Полша (47%).
Подкрепата се е увеличила най-много в Чехия – с 6 пункта в сравнение с миналата година.
България е страната, в която по-голям дял от гражданите (71%) смятат, че еврото ще бъде въведено в рамките на пет години.
64% от българите смятат, че въвеждането на еврото ще увеличи цените.
44% – което представлява увеличение с 2 пункта, смятат, че въвеждането на еврото ще има положителен ефект за България.
Календар на потребителя
На 11 юли Семинари.bg ще проведе онлайн в Zoom обучение на тема: WordPress за начинаещи с приложения за Изкуствен Интелект. Интензивен курс за менажиране на Уеб сайт за онлайн търговия, базиран на WooCommerce и WordPress платформи и плъгин за ИИ генериране на съдържание, дизайн, текст и SEO.
На 17 юли Обучителен център "Темида" организира онлайн практически семинар на тема: Последни промени в ЗЗЛПСПОИН. Изграждане и функциониране на канал за вътрешно подаване на сигнали. В рамките на обучението подробно разгледани ще бъдат: Определяне на приложното поле и задължените субекти по Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения; Приложно поле на ЗЗЛПСПОИН. Задължени субекти. Лица, на които се предоставя защита. Условия за защита на сигнализиращите лица и на лицата, които публично оповестяват информация за нарушения. Стъпки за изграждане на канал за вътрешно подаване на сигнали по ЗЗЛПСПОИН.
С промяната в Закона за ДДС от 1 януари 2024 г. се дава възможност на гражданите да защитят потребителските си права, да противодействат на укриването на приходи от страна на некоректни търговци, както и да станат гарант за лоялна конкуренция. Ако въпреки задържане на плащането, търговецът не издаде фискален бон или издадената касова бележка се окаже фалшива, потребители могат да подадат сигнал в НАП на телефоните на Информационния център на приходната агенция: 0700 18 700 и 02 9859 6801 (на цени, съобразно тарифата на съответния оператор) или да изпратят имейл на: [email protected]. Платежният документ дава възможност на клиентите да защитят правата си, ако закупената стока се окаже дефектна или опасна, напомнят още от НАП. Касовата бележка е необходима и за замяна или връщане на закупен артикул, в случай че потребителят разполага с такова право, произтичащо от закон или от предварително поет от търговеца ангажимент. „Апелираме към клиентите, съобщават от НАП, да изискват своя платежен документ при заплащане на стоки или услуги. Ако въпреки това търговецът не им издаде касова бележка, те имат законното право да задържат плащането и да подадат сигнал в НАП. Заедно можем да противодействаме на опитите за укриване на приходи и неспазване на закона, които вредят на обществото като цяло и в частност на честните търговци, защото некоректните им колеги ги поставят в условия на нелоялна конкуренция“.
През миналия летен сезон само по черноморските ни курорти НАП е установила близо 1700 нарушения, от които 433 са неиздаване на фискален бон, 30 са за липса на фискално устройство и 362 за несъответствие между сумите, маркирани на касовия апарат и наличностите в касата. Фискалните инспектори са съставили над 1350 акта за установяване на нарушение, като 280 обекта са били запечатани. Данъчните са установили, че най-често не се издават касови бележки при заплащане на атракциони, в заведения за бързо хранене, ресторанти, барове и др. Това води до укриване на приходи и щети за бюджета, от който се финансират важни за обществото сектори като образование, здравеопазване, социални услуги и други.