С вашите въпроси: Кой осигурява здравно зрелостниците?
Всички ученици, които са завършили средното си образование през тази година и са се дипломирали, но не са започнали работа веднага, трябва сами да внасят здравните си осигурителни вноски. Същото важи и за зрелостниците, които ще бъдат студенти редовно обучение.
За периода от завършване на средното до започване на висшето си образование или работа на трудов договор те трябва да внесат здравните си осигуровки за своя сметка в размер на 37,32 лв. месечно. Причината за това е, че абитуриентите не попадат в нито една от категориите - ученици или студенти, поради което не отговарят на условията за здравно осигуряване за сметка на държавния бюджет, както и не упражняват трудова дейност, за която подлежат на здравно осигуряване на съответното основание по реда на Закона за здравното осигуряване.
В тези случаи завършилите средно образование трябва да подадат декларация Образец 7. Документът се подава до 25-о число на месеца, следващ месеца, през който е възникнало задължението за осигуряване. Тогава е и срокът за плащането на тези вноски в Националната агенция по приходите (НАП). На интернет страницата на НАП е поместена и информацията за попълване и подаване на декларация Образец 7. Формулярът се подава в офис на НАП, по пощата с обратна разписка или чрез електронната услуга на приходната агенция „Приемане на декларация образец № 7 „Данни за възникване на задължение за внасяне на здравноосигурителни вноски“, достъпна с Персонален идентификационен код /ПИК/ или КЕП.
Обърнете внимание! При допуснати повече от три неплатени здравноосигурителни вноски за последните три години, зрелостникът може да се окаже с прекъснати здравноосигурителни права и да няма достъп до безплатни здравни услуги, осигурени от НЗОК.
През отпуската или ваканцията: Какви са правата ми?
Потребител представя своя казус: живее и работи в чужбина, където е здравноосигурен. През лятото си идва в България на почивка. И пита: Може ли да се лекува в България през този период, ако му се наложи да търси медицинска помощ. Този въпрос засяга хиляди българи с подобна съдба.
Като здравноосигурен в друга държава-членка на ЕС, за да ползвате медицинска помощ при временен престой в България (ваканция, екскурзия, кратко посещение), трябва да разполагате със съответния документ доказващ, че сте здравноосигурен.
1. За спешни и неотложни медицински ситуации или при обострени хронични болести - валидна европейска здравноосигурителна карта (ЕЗОК), издадена от чуждата здравноосигурителна институция. Тази карта има за цел покриването на медицинската услуга. Картата се приема само в болници и лекарски практики, които имат сключен договор с НЗОК. Дали състоянието е спешно или неотложно се определя от лекуващия лекар. Той /лекуващият лекар/ преценява обема и вида на необходимите спешни медицински услуги, които следва да се предоставят на пациента срещу валидна ЕЗОК. Според европейските регламенти, ЕЗОК не е предвидена за провеждане на планирано лечение, диагностика и/или изследвания извън компетентната държава по осигуряване.
2. За планирано лечение или планирани медицински процедури, може да кандидатствате в чуждата здравноосигурителна институция за издаването на формуляр S2. Това е официалният формуляр, който се издава при планирано лечение. Съществува и възможност да заплатите медицинската процедура или услуга, като с оригиналните финансови документи /фактури и касови бонове и др./ имате право да кандидатствате за възстановяване на направените разходи след завръщането ви в страната, където се осигурявате.
За да проверите вашия документ, НЗОК е разработила специална електронна услуга на адрес: https://reports.nhif.bg/R3/.
Запомнете: вашият най-важен идентификатор във всички издадени ви медицински документи следва да бъде осигурителният ви номер, вписан във формуляр S2.
Защо, кога и как да си издадете в България Европейска здравноосигурителна карта (ЕЗОК)? Какви права ви дава при пътуване в държавите от ЕС? Колко струва? Отговорите на тези въпроси ще намерите в нашия бюлетин. Следете сайта на асоциация Активни потребители!
Вярно – невярно: Опасна ли е Зелената сделка на ЕС?
Дезинформацията, насочена срещу Европейския зелен пакт (Зелената сделка) е най-голямото предизвикателство за проверителите на факти в ЕС. Това показват данните в платформата Elections24 на Европейската мрежа на проверителите на факти EFCSN. Платформата е създадена специално за европейските избори през тази година. В портала са събрани над 2400 публикации от над 40 проверители на факти, членове на EFCSN. Сумарно най-много публикации се занимават с темите климат, европейски институции и политика, енергетика и законодателство.
Фокусната точка
Наративът, разказван в различни европейски държави по сходен начин, е следният: няма климатични промени, въглеродният диоксид е полезен, изкопаемите горива не вредят, затова всички мерки, предлагани от ЕС – възобновяеми източници, електрически автомобили, въглеродни квоти и др. са вредни и са против интересите на европейската икономика и европейските граждани.
Този наратив е добре познат на българските граждани и подробно описан от Factcheck.bg в различните си аспекти. Разпространението на дезинформацията по някои теми, свързани със Зеления пакт, силно зависи от конкретния политически дневен ред в съответните държави. Това е особено очевидно по отношение на енергетиката. Прави впечатление, че сред най-активните по тези теми са полските проверители на факти. Това е обяснимо с факта, че в Полша темата за зеления преход, свързан със затварянето на въглищните централи, е особено чувствителна. Още една прилика между Полша и България е активното използване на дезинформация по темата от политици. Подобен дебат се води и в Латвия, само че там става дума за добив на торф за производство на енергия, а не на въглища. Както в България, така също и в други източноевропейски държави като аргумент срещу Зеления пакт се използва невярното твърдение, че въглеродният диоксид всъщност е полезен, а намаляването му ще застраши живота на земята. Това твърди, например, популистката партия “Латвия на първо място”. Наративът за заплахата от намаляването на въглеродния диоксид е популярен също в Чехия и Полша. Всъщност, целта е да се докаже, че климатичните промени не са причинени от хората, а са част от естествен природен цикъл. А това би означавало, че няма смисъл да се ограничава и променя човешката икономическа дейност.
Успоредно с отричането на климатичните промени и защитата на изкопаемите горива се разпространява и дезинформация срещу възобновяемата енергия. Белгийски проверители на факти са опровергали информацията, че в Германия са изсечени 100 000 дървета, за да се инсталират вятърни турбини. В социалните мрежи в балтийските държави се разпространява невярното твърдение, че в радиус от 15 км от вятърните турбини “няма живот”.
Жертва на активна дезинформационна атака са и електрическите автомобили. Балканските проверители на факти са особено активни по автомобилните теми. Твърдението, че електрическите коли замърсяват повече от задвижваните с изкопаеми горива е опровергано в Сърбия, Албания, Босна и Херцеговина. Друго невярно твърдение, популярно на Балканите, е че електромобилите не могат да работят в студено време. Проверителите в България, Хърватия, Босна и Херцеговина и Румъния опровергават твърдения в социалните мрежи, че Европейският съюз ще забрани ремонта на старите коли, за да „принуди“ хората да купуват електрически автомобили.
И пак храните!
И докато по отношение на енергетиката се вижда ясна зависимост между разпространението на темата и конкретни регионални икономически и политически специфики, други дезинформационни наративи за Зеления пакт са широко популярни в цяла Европа.
Такава е темата за храните и начина ни на живот, които ЕС се опитва да промени заради Зелената сделка. Преглед на публикациите в платформата Elections24 показва, че в този случай основни източници на дезинформация са публикации в социалните мрежи. В България също са широко популярни неверни твърдения, че по климатични съображения ЕС забранява на хората да отглеждат собствени плодове и зеленчуци, да ядат определени храни, да се къпят или да пътуват.
Журналистите от полската медия “Демагог” опровергават твърденията, че заради Зеления пакт ЕС не само ще забрани на хората да отглеждат плодове и зеленчуци, но и ще ги вкара в затвора, ако нарушат забраната. В различни държави темата се представя в конспиративна светлина, като част от заговор на Световния икономически форум, който цели да съсипе европейското земеделие, за да принуди хората да ядат насекоми или лабораторно отгледано месо. Испанският проверител “Малдита” оборва измислиците, че ЕС забранява на хората да закусват или да се къпят, за да се ограничат въглеродните емисии. Журналистите в Гърция и Хърватия опровергават конспиративните теории, че Световният икономически форум ни забранява да пием кафе заради големия му въглероден отпечатък.
Друга неувяхваща дезинформация е тази за “логото на жабата”, която се разпространява в социални мрежи и приложения за съобщения в различни държави. Твърденията също са разнообразни, но всичките неверни – според някои въпросното лого показва наличие на насекоми в храните, а според други – на веществото атразин, което превръща мъжете в жени. Логото с жабата всъщност е емблема на неправителствената организация Rainforest Alliance и удостоверява качество на производството.
Европейският зелен пакт със сигурност ще е гореща тема в следващия Европейски парламент и е важно гражданите да са информирани по темата. Но политическите спекулации и морето от пълни измислици по темата в социалните мрежи объркват хората и не им позволяват да направят информиран избор. Затова е особено важно да търсите информация за ЕС от авторитетни медии и проверени източници.
Тази информация е част от съвместен проект на 40 организации, воден от Европейската мрежа за стандарти за проверка на фактите (European Fact-Checking Standards Network) и цели да се бори с дезинформацията. Можете да научите повече наelections24.efcsn.comи Factcheck.bg.
И бизнесът се обяви срещу китайските онлайн търговци
Асоциация Активни потребители първа сред гражданските организации би „тревога“ за опасностите, които крият някои електронни платформи от трети страни. Например, „Temu се появи наевропейския онлайн пазар в началото на 2023 г. и само за една година успя да постигне това, за което други онлайн платформи като AliExpress и Amazon са се борили с години. Само за миналата година печалбите на платформата надхвърлят 50 млрд. лв. Но Temu не гарантира на своите потребители сигурна, предвидима и надеждна онлайн среда. Платформата не предоставя достатъчно информация за търговците, които продават продуктите си на нея. Например, в няколко случая единствената предоставена информация за търговеца е неговото наименование. В други случаи предоставената информация е непълна, като липсват имейл адрес, контакти и др. Подобни практики са притеснителни, защото показват, че платформата не познава търговците, които предлага. Това означава, че тя не може да гарантира, че продуктите на тези търговци отговарят на европейските изисквания и не съдържат опасни или забранени в ЕС вещества“ – предупреди асоциацията.
Европейската организация на потребителите (BEUC)съобщи за решението на Европейската комисия да издаде предварителни констатации срещу Meta за потенциално нарушение на Закона за цифровите пазари на ЕС. Това е добра новина за потребителите, които използват Facebook и Instagram, на които е представен несправедлив избор за използването на личните им данни от ноември миналата година.
Опцията, която технологичният гигант пусна миналата година, принуждава потребителите да избират между съгласието за използване на личните им данни за рекламни цели или плащането на такса. Съгласно Закона за цифровите пазари компаниите са длъжни да търсят свободно дадено съгласие на потребителите, за да могат да комбинират своите данни в платформени услуги или да предоставят по-малко персонализирана, но еквивалентна услуга, ако откажат. Но като иска плащане, ако потребителите не са съгласни, Мета не получава своето свободно дадено съгласие, нито предоставя по-малко персонализирана, но еквивалентна услуга.
Агустин Рейна, генерален директор на BEUC, заяви:"Добра новина е, че Комисията предприема изпълнителни действия въз основа на Закона за цифровите пазари срещу модела на "Мета" за заплащане или съгласие. Той идва в допълнение към жалбите срещу модела на Meta за нарушения на потребителското право и законодателството за защита на данните, които потребителските организации са повдигнали през последните няколко месеца. Сега призоваваме Мета да спазва законите, предназначени да защитават потребителите“.
През май 2024 г. по данни на НСИ цените на стоките и услугите са се намалили в следните потребителски групи: „Съобщения“ - намаление с 1.5%; „Развлечения и култура“ - намаление с 1.0%; „Транспорт“ - намаление с 0.9%; „Хранителни продукти и безалкохолни напитки“ - намаление с 0.5%; „Жилища, вода, електроенергия, газ и други горива“ - намаление с 0.4%.
По-високи са цените на стоките и услугите в следните потребителски групи: „Алкохолни напитки и тютюневи изделия“ - увеличение с 1.0%; „Ресторанти и хотели“ - увеличение с 0.6%; „Облекло и обувки“ - увеличение с 0.6%; „Разнообразни стоки и услуги“ - увеличение с 0.6%; „Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома“ - увеличение с 0.5%; „Здравеопазване“ - увеличение с 0.3%; „Образование“ - увеличение с 0.2%.
През месеца са се намалили цените на следните хранителни продукти: зеле - с 27.4%, пипер - с 18.5%, домати - с 11.1%, краставици - с 6.7%, яйца - с 5.5%, зрял чесън - с 3.6%, листни зеленчуци - с 2.0%, гъби - с 1.8%, маргарин - с 1.8%, пресни зеленчукови подправки - с 1.7%, прясна и охладена риба - с 1.4%, олио – с 1.3%, млечни масла - с 1.2%, извара - с 0.9%, кисели млека - с 0.6%, малотрайни колбаси - с 0.4%, чай - с 0.2%, ракии - с 0.2%, вина - с 0.2%, ориз - с 0.1%, захар - с 0.1%, сол - с 0.1%, кафе - с 0.1%.
Увеличени са цените на следните хранителни продукти: зрял лук - с 5.1%, картофи - с 4.2%, сладолед - с 4.1%, бира - с 2.5%, цитрусови и южни плодове – с 1.8%, мляно месо (кайма) - с 1.8%, нискомаслено прясно мляко - с 1.7%, ябълки – с 1.4%, зрял боб - с 1.4%, кашкавал - с 1.2%, месо от едър рогат добитък - с 1.0%, месо от домашни птици - с 1.0%, леща - с 1.0%, минерална вода - с 0.9%, брашно – с 0.5%, сирене - с 0.5%, агнешко месо - с 0.5%, свинско месо - с 0.4%, хляб - с 0.2%.
Календар на потребителя
От 1 юли се издават само електронни ваучери за храна. Валидността на електронна карта за ваучери - bcard e-vouchers, бикарта, в повечето случаи е валидна за 5 години, а самите ваучери, които се зареждат всеки месец, са с едногодишна валидност. 28,5% от работещите ползват ваучери, малко над 800 000 ползват и 2/3 от настоящите потребители са преминали към електронни. Миграцията към електронните носители се случва бързо, предимно с най-висок дял е частният сектор. Остават държавни и обществени предприятия, при които се случва по-бавно, защото е въпрос на обществени търгове и решение. Проучване на Alpha Research на тема „Потребление и нагласи към електронните ваучери за храна“ показва, че 58,5 % от анкетираните получават ваучери, 27,5% някога са получавали и само 14% от анкетираните никога не са получавали ваучери за храна. Процентът на хартиените ваучери е 35,3 % срещу 64,7% електронни. Отчетената удовлетвореност при ползвателите е 85,7%. За в бъдеще ще се работи за въвеждането на все по-облекчена процедура по използването на ваучерите, ще бъдат разработени приложения, които да дават възможност за инсталиране на мобилните телефони и др.
На 4 юли са отворени 10 нови конкурса по програма „Цифрова Европа“ с бюджет над 200 млн. евро в области като киберсигурност, облачни услуги, данни, изкуствен интелект, задълбочени цифрови умения и др.
На 18 юли Master Events организира обучение по: Електронно трудово досие. Електронни трудови книжки. Ще се коментират: Актуална информация за новите предстоящи промени в КТ. Изисквания за съхранение на електронни документи. Практически решения и ползи при внедряване на технологично решение за електронни досиета и други документи, свързани с работодателя и служителите.
По информация на НТВ десетки българи твърдят, че са измамени от поредната пирамида. Компанията „Метамакс” предлагала заплащане срещу гледане на клипове и даване на оценки в интернет. За да започне печеленето на пари обаче, трябвало да се платят 90 долара в криптовалута. Сайтът на компанията вече не е достъпен, профилите в социалните мрежи са изтрити, а с тях са изчезнали и парите на вложителите. За да може да се изкарват лесни пари, първо трябва да се вложат около 160 лева. Според данните на Гугъл компанията се е насочила към 5 страни, сред които и България. По-детайлен анализ показва, че най-голям интерес към схемата за лесни пари са имали в Габрово, Видин и Пловдив. Все още не е ясно колко точно са българите, които са подведени, но пък е ясно, че шансовете да изтеглят парите си към този момент граничат с нула. Твърди се, че жертвите на пирамидата в Кипър и Гърция надхвърлят 15 000.