През седмицата се развихри скандал с множество пътници, които изпуснаха полетите си навреме, поради огромни опашки при проверката на сигурността на летище София. Защо се случи това?
Ново проучване на „Тренд“ разкрива навиците на българските потребители – защо спестяват, как и за какво, защо не спестяват, причините за това и някои грешни представи за семейните финанси.
Резултатите от проучването показват, че само 22% от пълнолетното население на страната заделят пари целенасочено, а от тях едва 6% инвестират дългосрочно. Хората между 40 и 60 години по-често заделят от своите средства, като значително влияние оказва образователното им равнище. Хората с висше образование са склонни да спестяват по-често средства, като това се дължи не само на повечето възможности за реализация, които дава по-високото образование, но и на по-добрата финансова грамотност.
Как спестяваме?
Около 58% от спестяващите българи заделят пари всеки месец.
38% спестяват пари от допълнителни доходи – бонуси, 13-а заплата и др.
Голяма част от спестяващите успяват да спестят до 20% от доходите си (общо 74%).
Само 4% от тези, които успяват да заделят средства, пестят над 30 на 100 лева.
За какво спестяваме?
Българите спестяват основно за спешни случаи и инциденти (68%), като вероятността това да е фокусът на спестяването нараства с възрастта. За почивки и екскурзии заделят 42% от спестяващите, за ремонт – 38%. След тях се нареждат семейни тържества (21%), техника (19%) и автомобил (13%). Ние спестяваме, но не за да натрупваме стойност и да инвестираме, а за да си купим нещо след известно време. Разбивката при данните за взимане на потребителски кредити изглежда по сходен начин. Една част от населението взима кредити, за да си позволи почивка, кредити, автомобил, а друга част – спестява.
Къде влагаме спестяванията си?
По-голямата част от хората държат парите си в банкови депозити на разплащателна сметка, като това е инструментът, използван от 84% от респондентите. Банковите депозити на разплащателна сметка носят ниска, дори отрицателна възвращаемост, което означава, че спестявайки, хората дългосрочно губят. Това показва ниска финансова грамотност. Навикът да се инвестира в чужда валута – предпочитан от 21% от спестяващите, е останал от 90-те години, когато левът е бил нестабилен. Днес обаче левът е стабилен и тази практика отново е знак на ниска финансова култура.
В спестовни сметки държат парите си 61%,
В жилища – 18%,
По 5% от спестяващите инвестират в инвестиционно злато, инвестиционни фондове, криптовалути.
Данните от проучването показват, че, за да спестят пари, хората у нас са готови да се лишат първо от луксозни стоки като техника и автомобил и това се отнася за 63% от спестяващите българи. 51% се лишават от хранене навън, а 36% – от спорт. „Правилната форма на спестяване е, когато първо платим на бъдещото себе си и изхарчим остатъка. Българинът не прави точно това, а прави обратното – първо харчим, а спестяваме това, което остане в края на месеца. Затова гледаме на спестяването като на форма на лишение“, коментират експертите. Според тях спестяващите осъзнават, че държейки парите си в банка, губят от инфлацията, но са по-склонни да държат парите си в банка. Това на практика показва неразбирането им за това как работят парите, въпреки че 73% от анкетираните казват, че инфлацията е намалила спестяванията им. Заради ниската финансова култура хората са склонни да губят малко по малко пари в банкови депозити заради ниската доходност в момента, отколкото да рискуват с инвестиране.
Къде инвестираме?
В България се вярва, че най-добрата инвестиция са имотите, които са предпочитани от 54% от респондентите. 8% намират инвестиционното злато като спасително убежище, като България е на трето място след Полша и Германия по покупка на инвестиционно злато от физически лица. 2% се доверяват на криптовалутите срещу инфлацията, а други 2% избират акции на фондовата борса.
Нужно е да разберем, че когато човек пести, не означава да се понижи стандартът му на живот. Златното правило за спестяването е – плащам първо на себе си. Това е отговорът на въпроса защо много хора не могат да спестяват – взимаме заплата, харчим цял месец и си казваме: „Като остане в края на месеца, тогава ще спестявам“. Така никога няма да останат пари. Така че правилото е – плащам първо на себе си, в момента, в който постъпят приходи, веднага да се отдели сума за спестявания. Тогава знаем, че работим с по-ограничен бюджет, но спестяванията вече са факт.
Кога ще бъдем финансово грамотни?
Проучване на Активни потребители показва, че за финансова грамотност у нас се пише и говори много, но практиките за нейното получаване са по-скоро изключение.
В Програма на Министерския съвет четем: „В България до момента не са реализирани периодични изследвания на нивото на финансова грамотност, които да са осъществявани по една и съща методология. Затова трудно може да се направи пълна съпоставка за развитието през годините на равнището на показателите за финансова грамотност и да се очертаят ясни тенденции. Едно от най-задълбочените по-ранни изследвания на нивото на финансова грамотност в България е на Световната банка от 2010 г. Данните показват, че почти всеки втори (около 46%) счита, че има слаби или никакви познания в сферата на финансите. Сравнително ниски са нивата на информираност и употреба на финансови продукти, на познаването на потребителските права, както и на доверието към финансовия сектор (институции и финансови компании)“.
Цифри & Факти
Групите с ниски нива на финансова грамотност са по-възрастните и най-младите (16-17 г.), лицата с нисък доход, ниска степен на образование, безработни, нискоквалифицирани работници, живеещите в малки населени места, малцинствата.
По-голямата част от домакинствата не спестяват, над една трета не успяват да съставят собствен бюджет, а по-голяма част от населението не би могла да покрие непланирано финансово задължение в размер на 1 500 лв. (750 евро).
В по-късно проучване на финансовата грамотност, реализирано на глобално ниво през 2014 г., е оценено, че 35% от възрастното население на България е финансово грамотно, което поставя България на 72 място в това изследване от общо 144 страни, участващи в проучването.
През 2017 г. Джуниър Ачийвмънт България провежда и национално представително проучване на финансовата уязвимост на българските домакинства. Целта е да изследва финансовата уязвимост като следствие от равнището на финансова грамотност в страната. Резултатите потвърждават, че в сравнителен план с Европа финансовата уязвимост у нас е с 33% по-висока (3 от 4 български домакинства са финансово уязвими), като произтича от недостатъчната финансова грамотност:
Цифри & Факти
64% от домакинствата у нас не спестяват, сочи проучването;
38% не съставят бюджет по никакъв повод – нито за периоди, нито за определени събития;
35% заявяват, че има финансово зависими от тях лица,
28% от тях нито спестяват, нито имат сключена застраховка „Живот“;
28% от домакинствата не се информират по финансови въпроси,
32% разчитат на информация от близки и познати вместо от финансови специалисти.
„Финансовото образование и финансовата грамотност са елементи от защитата на потребителите на финансови услуги (financial services consumer protection), наред с регулирането на финансовите услуги и контролът, който се осъществява от страна на съответните надзорни органи“. Това е записано Националната стратегия за финансова грамотност на Република България и програмата към нея за периода 2021 – 2025 г.
Вече сме на прага на 2025 г., но какви са резултатите от Стратегията и Програмата към нея ние не успяхме да открием.
В сайта Инвестор.БГ четем: „Нито в българското образование от първи до дванайсети клас, нито в университета, темата за личните финанси се засяга“. От 2019 г. EOS Group подкрепя финансовото образование в редица държави чрез инициативата Finlit, която цели да изгради умения у младите хора за боравене с пари. Част от нея е ManoMoneta – инициатива, подобрила финансовите умения на над 100 хил. деца между 9 и 13 г. в 1400 училища в различни европейски държави. От началото на 2024 г. ЕОС в България също е част от ManoMoneta и за два месеца са обучени близо 1000 деца у нас. Една от задачите, които те получават, е да опитат да съставят собствен бюджет и да преценят за какво могат да похарчат парите си и какво могат да си позволят.
Но, както е казал народът, една птичка пролет не прави…
Нова защита на европейските потребители
Влезе в сила законодателството на ЕС, което ще позволи определянето на изискванията и информацията, която да се предоставя, за екопроектирането на почти всички категории физически стоки, предлагани на пазара на ЕС. Новият Регламент за екопроектирането на устойчиви продукти, за който Активни потребители ви информира своевременно, се основава на съществуващата Директива за екопроектирането, която понастоящем обхваща само продукти, свързани с енергопотреблението. Той има за цел да подобри значително кръговостта, енергийните характеристики и други аспекти на екологичната устойчивост на продуктите, пускани на пазара на ЕС.
Изгодите от него
Екопроектирането се отнася до интегрирането на съображения, свързани с околната среда, във всички етапи от разработването на даден продукт. Това е от решаващо значение в свят, в който има такова голямо търсене на ефективни и устойчиви продукти като начин за намаляване на потреблението на енергия и ресурси.
ЕС отдавна работи в тази област. Може би разпознавате, например, енергийния етикет на вашата перална машина или хладилник, който съществува благодарение на ЕС. Екологичната устойчивост обаче е повече от енергийната ефективност. С приемането на регламента всеки устойчив продукт ще трябва да притежава една или повече от следните характеристики:
по-ниско енергийно потребление
по-дълга трайност
лесна поправка
лесно разглобяване на частите и възможност за по-нататъшното им използване
съдържание на по-малко вещества, пораждащи безпокойство
лесно рециклиране
съдържание на повече рециклирани материали
по-нисък въглероден отпечатък и отпечатък върху околната среда през целия си жизнен цикъл.
Перспективите
С регламента също така се въвеждат мерки за забрана на унищожаването на непродадени текстилни изделия и обувки и се осигурява възможност за разширяване на обхвата на подобни забрани и за други сектори, ако има доказателства, че това е необходимо. Освен това от предприятията ще се изисква да оповестяват публично на своите уебсайтове годишна информация за броя и теглото на продуктите, които са изхвърлили, както и причините за това. И накрая, регламентът също така дава възможност за въвеждане на задължителни критерии за екологосъобразни обществени поръчки с цел изразходване на публичните средства по по-устойчив начин. Публичните органи в ЕС реално изразходват около 1,8 трилиона евро за закупуване на строителни работи, стоки и услуги.
С този нов закон ЕС се стреми да надгради върху дългогодишната си практика да осигурява ползи за предприятията, потребителите и околната среда.
В крайна сметка, само през 2021 г. настоящите мерки за екопроектиране, обхващащи 31 групи продукти, са довели до икономии от разходи за енергия за потребителите в ЕС в размер на 120 млрд. евро;
Снижено е с 10% годишното потребление на енергия от обхванатите продукти.
БНБ отчете, че в края на август депозитите на неправителствения сектор са 132.890 млрд. лв. (67.8% от БВП), като годишното им увеличение е 9.1% (9.9% годишно повишение през юли 2024 година).
Депозитите на Нефинансови предприятия са 44.757 млрд. лв. (22.8% от БВП) в края на август 2024 година. В сравнение със същия месец на 2023 г. те се увеличават с 6.2% (8.9% годишно повишение през юли 2024 година).
Депозитите на финансовите предприятия намаляват с 16.3% на годишна база през август 2024 година (16.9% годишно понижение през юли 2024 г.) и в края на месеца достигат 3.502 млрд. лв. (1.8% от БВП).
Депозитите на Домакинства и НТООД са 84.631 млрд. лв. (43.2% от БВП) в края на август 2024 година. Те се увеличават с 12.1% спрямо същия месец на 2023 г. (11.9% годишен ръст през юли 2024 година).
Календар на потребителя
До 16 октомври българските 18-годишни младежи имат възможност да кандидатстват, за да опознаят Европа безплатно. Европейската комисия отвори кандидатстването за новия кръг на инициативата DiscoverEU. Налични са общо 35 500 карти за пътуване. За да отговарят на условията, младите хора, родени между 1 януари и 31 декември 2006 г., трябва първо да попълнят викторина чрез Европейския младежки портал с пет въпроса за ЕС и още един допълнителен въпрос. Кандидатите ще бъдат класирани въз основа на своите отговори. В допълнение към безплатната карта за пътуване, победителите ще получат и карта за отстъпки за допълнителни услуги като обществен транспорт, култура, настаняване, храна и спорт. Успешните кандидати ще имат възможност да пътуват в цяла Европа до 30 дни между 1 март 2025 г. и 31 май 2026 г. Те могат или да планират свои собствени маршрути, или да бъдат вдъхновени от съществуващи такива, както подробно са описани във Фейсбук-групата на DiscoverEU.
От 18 до 27 октомври в Интер експо център ще се проведе Автомобилен салон 2024 – най-голямото автомобилно събитие на годината, и в момента с промо код EML15ET ще получите 15% отстъпка от цената на билетите! Ето какво ви очаква: Детски кът, LEGO и симулатори за деца. Каравани и кемпери. Екзотични и ретро автомобили. Тест драйв на над 120 автомобила. Застраховател, лизингодател и автодилър на едно място. Закупете билети и използвайте промо кода тук: https://bit.ly/3Y8i9jE.
До 31 октомври Европейската комисия предлага участие в проучване, свързано с Плана за преход в сферата на търговията на дребно. С проучването се цели да се получи информация за инициативи на различни организации, които имат отношение към дейностите от Плана за преход в сферата на търговията на дребно. Инициативите могат да бъдат под формата на поети ангажименти или най-добри практики. Проучването е достъпно на адрес: https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/f95e98d3-f957-7063-b17b-dc35e3732ab9 и има възможност за машинен превод на български език.
Новите данни на Евростат за ученето през целия живот (УЦЖ) на възрастните хора (25-64 г.) показват, че и през 2023 г. България е на дъното в ЕС. Още по-смущаващ е фактът, че делът на хората, участвали в някаква форма на образование и обучение в страната, дори намалява спрямо проучването от предходната година. Той достига 1,4% и вече е почти десет пъти по-нисък от средния за ЕС и над двойно по-нисък от този в следващата най-зле представяща се държава – Гърция с 3,4%. За сравнение – за това десетилетие делът на участието в УЦЖ в Швеция се е повишил с 10 пункта до 38,8% (почти 30 пъти повече от България) и с това тя заема челната позиция в класация за 2023 година. Поне всеки четвърти е участвал в обучение и в Дания, Нидерландия и Финландия. На фона на това целите на стратегическите документи за УЦЖ не се постигат у нас, а активната политика на пазара на труда продължава да залага на директно създаване на заетост. В съчетание с тази статистика редица други данни показват множество свързани проблеми в страната – само 1/3 от населението покрива базовото ниво на цифрови умения (DESI Index), средният 15-годишен ученик е под линията на функционалната неграмотност по математика (PISA), в цели училища средният успех на зрелостниците по БЕЛ е под Среден „3,00“ – 148 училища през 2024 г., а осем от тях са със средна оценка точно Слаб „2,00“. Неграмотността и трудната квалификация и преквалификация не позволяват преодоляването на структурната безработица и поставят спирачка на трансформацията на икономиката и новите инвестиции.
Държавите от Европейския съюз не могат като цяло да забраняват използването на термини като "шницел" или "наденица" за растителни алтернативи, постанови Съдът на Европейския съюз. Франция издаде забрана за използването на термини за месо за вегетариански продукти, която беше оспорена от няколко асоциации и производителя на храни "Бийонд Мийт" (Beyond Meat). Съдът на ЕС реши, че държавите членки могат да ограничат използването на термини, традиционно свързвани с месни продукти, само ако определят законни наименования за растителни протеинови продукти. Европейският вегетариански съюз (EVU), който е един от жалбоподателите, приветства решението. "Като гарантираме яснота в етикетирането на храните, можем да насърчаваме алтернативи на растителна основа и да работим за постигане на екологични цели, както и да стимулираме конкурентоспособността и иновациите в ЕС", съобщиха от вегетарианския съюз.