Тест
Допълнителните услуги на мобилните оператори
Полезни екстри или капани в договорите за мобилни услуги са допълнителните услуги. Всеки потребител трябва да може свободно да избира само услугите, от които има реална полза.
Мобилните телекомуникационни оператори в България предлагат все повече допълнителни дигитални услуги от различно естество – от защита и сигурност в онлайн среда до винетки, абонаменти за онлайн библиотеки и много други. Тези услуги най-често не влизат в обичайните мобилни планове, с които сме свикнали и именно затова се наричан допълнителни. Предлагането им извън пакетите с услуги в мобилните планове означава, че те би трябвало да се активират и деактивират свободно и лесно по време на действието на един договор за мобилна услуга. Затова проучихме как на практика се предлагат такива услуги от трите мобилни оператора в България A1, Виваком и Йеттел.
Видове допълнителни услуги
Условно допълнителните услуги можем да разделим на две категории:
- услуги, за които потребителят има определени „свободни позиции“ и може да избере да се абонира на преференциална цена и
- услуги, които се предоставят на потребителя за определен срок безплатно и след изтичането му стават платени.
Първият тип услуги със „свободни позиции“ предлагат възможността потребителят да се абонира на преференциални цени към определен брой от предложените варианти. Някои от тях имат опция за безплатен период на ползване, други имат редуциран размер на абонамента за определено време. При сключване на договор с мобилен оператор най-често се упоменават броя свободни позиции, но изборът дали да се абонира към някоя от предложените услуги е оставен на потребителя. Характерно за този тип услуги е, че абонаментите са на по-висока стойност и могат да достигнат до 20 лв. или повече на месец.
При втория тип услуги всеки оператор има собствен подход. A1 ги назовава „включени услуги“, при Йеттел те са обобщени в раздел „За теб“, а при Виваком тези услуги са част от EON Mobile. Това са услуги, чийто абонамент е на минимална стойност от един или два лева, имат точно конкретна функция – антивирусна защита, платежно средство, родителски контрол и т.н. Вторият тип създават повече рискове за потребителите, тъй като могат да се активират заедно с подписването на договора, могат да се активират всички едновременно и могат да се предлагат с безплатен период, а в последствие да се прилага цена за услугата.
Внимание!
Винаги, когато търговец ви предлага нещо „безплатно“ потърсете, дали няма скрити условия зад това обещание!
|
Допълнителни услуги на операторите
В таблицата са обобщени предлаганите допълнителни услуги от мобилните оператори в България към края на 2022г.
Оператор |
Допълнителни услуги |
Коментар |
А1 |
SELECT – според договора има определен брой услуги, към които може потребителят да се абонира на преференциална цена |
Този пакет включва Мениджър, Xplore TV GO Standart, HBO Max, Diema XTRA, Deezer Premium, Капитал PRO, Max Sport, е-Просвета |
Включени услуги – с подписването потребителят се абонира към безплатен период за тях и трябва да се откаже в последствие |
Платени включени услуги - Musicall, Интернет защита, А1 Wallet Безплатни включени услуги – Спортен бюлетин, Xplore TV Go Mini, Disk.bg |
Йеттел |
Дигитално съдържание – Yettel предоставя достъп до услугите безплатно за период в зависимост от договора, а след това трябва да се активират от потребителя. |
HBO Max, Deezer, Bookmate, iZZI, Капитал Telco. |
За теб |
Родителски контрол, Онлайн защита |
Виваком |
TIDAL |
Безплатен за срока на договора, след това става платен. |
EON MOBILE |
Безплатен абонамент за първите 6 месеца, след това се прекратява автоматично. |
Как се активират и деактивират допълнителни услуги?
В интернет страниците на трите оператора е упоменато, че двата вида дигитални услуги могат да се контролират с онлайн приложенията на операторите. Чрез приложенията услугите могат да се активират в рамките на един ден и да станат достъпни след няколко часа. Не са посочени други възможности. Въпреки това от опитът на потребители знаем, че е възможно прекратяването им в офис, но тогава процедурата е по-бавна и по-тежка и изисква повече усулия от потребителите.
Прекратяването на услугите също е най-препоръчително да се осъществява чрез приложението. В повечето случаи в рамките на няколко часа ще се регистрира желанието на потребителя да се откаже от тази услуга, а достъпът до нея ще бъде прекратен след изтичане на периода на последния платен абонамент.
Не всеки потребител обаче има възможност да използва тези приложения. Има потребители, които нямат устройства, чрез които да се свържат с онлайн платформите на операторите, или нямат достатъчно технически умения да боравят с тях. Тези потребители биха могли да разберат за своя абонамент към подобни услуги само на място в офиса и биха могли да го прекратят единствено там. Прекратяването в офис обаче е по-сложна и дълга процедура, а посещаването на такъв за голяма част от тези потребители често е предизвикателство. Така се затруднява тяхната възможност да се откажат от услуга, която е възможно изобщо да не са искали.
Има ли допълнителни услуги, към които потребителят е абониран с подписване на договора за мобилни услуги?
И трите оператора активират допълнителни услуги като част от условията на договора за мобилни услуги. Тези допълнителни услуги обикновено не са част от тарифния план за който се сключва договора и най-често се предоставят с безплатен пробен период.
Най-притеснителни са резултатите относно „включените услуги“ на А1. Те условно могат да бъдат разделени на безплатни включени и платени услуги. Абонаментът за платените обикновено има безплатен пробен период, но след изтичането му вместо услугите автоматично да се прекратят, те стават платени.
Наименование на услугата |
Безплатен/намален пробен период |
Цена на месец за услугата |
Спортен бюлетин |
Безсрочен |
0.00 лв. на месец |
Xplore TV GO Mini |
Безсрочен |
0.00 лв. на месец |
Disk.bg |
Безсрочен |
0.00 лв. на месец |
Musicall |
30 дни |
1.00 лв. на месец |
A1 Wallet |
Няма |
1.00 лв. на месец |
A1 Net protect |
3 месеца |
1.00 лв./2.99 лв. на месец |
Тази практика е проблематична, защото при подписването потребители ни споделиха, че тези услуги са били представени като безплатни единствено, без да им се обяснява, че след определен период от време ще започнат да се начисляват. Това е пример за така наречените „opt-out boxes“ (предварително отбелязане полета). На потребителят не му е даден избор дали желае тази услуги да са част от неговия договор, те са включени към него. Той не дава отделно съгласие за тяхната активация.
Възможно е промоционалният период да изтече без потребителят изобщо да е разбрал за тази услуга и съответно да плаща за нея без да осъзнава, че месечната му такса е по-висока с лев или два. Операторът изпраща предизвестие по SMS относно изтичането на безплатния период и възможността му да прекрати абонамент по изключение чрез SMS съобщение, но един възрастен потребител, който не борави добре с технически средства едва ли ще забележи подобно предизвестие.
Притеснителни са обстоятелствата и при Йеттел, където абонаментът за услугите „За теб“ може да се активира със заявление, предоставяне с договора. Все по-често операторите предлагат подобни договори да се подпишат на таблет или друго мобилно устройство, а потребителят рядко има достатъчно време да разгледа цялата информация детайлно. Такъв е и случаят с наш потребител, който без да знае се е съгласил и е подписал декларация за абонирането му към услугата „онлайн защита/родителски контрол“ на Йеттел.
Виваком също предлага допълнителни услуги в договорите си. За разлика от предходните два оператора, според информацията в договора с Виваком всички допълнителни услуги се прекратяват автоматично с изтичане на безплатния пробен период.
☑
|
Какво представляват предварително отбелязаните полета?
Предварително отбелязаните полета са техника, която е критикувана от години. В целия Европейски съюз е незаконно авиокомпаниите да използват предварително отбелязани с отметка полета, а след влизането в сила на GDPR сайтовете не могат да използват предварително отбелязани полета и механизми за opt-out, напр. т.нар. „opt-out boxes“, за да се предотврати функционирането на незадължителните бисквитки на уебсайта на търговеца.
Защо са проблем?
Те изискват активно поведение от потребителя, а в противен случай го задължават да се примири с наличието на определена услуга или опция без да е дал изричното си съгласие за това. Обикновено търговците разчитат, че потребителят или ще пропусне тази малка част от договора, или ако я забележи, няма да предприеме конкретно поведение.
Въпреки негативното отношение по света към подобни механизми, оказва се, че те се ползват в България и могат да бъдат намерени в потребителските договори за мобилни услуги.
|
Къде може да бъде намерена информацията относно допълнителните услуги?
По този критерии има значителни разлики в подхода на всеки един от операторите.
При А1 информация относно допълнителните услуги може да бъде намерена в договора с потребителят. Изчерпателно е посочено, че не се дължат неустойки за прекратяване на абонамент, както и сроковете за активация и деактивация. Информация за тези услуги може да бъде намерена в раздел „Повече от А1“, както и в мобилното приложение.
В договора с Йеттел се засяга само наличието на възможност за абониране към допълнителни услуги, но не е дадена изчерпателна информация. Към договора, предоставен ни от потребител, има и „Заявление за активиране на услуга“, в него са описани всички характеристики на услугата, както и условията за нейното ползване. Проблемът е, че по данни от потребителя той няма спомен да е подписвал такова заявление и споделя, че нито е имал желание да ползва тази услуга, нито има тази възможност. Не е ясно дали при подписването на договора е предоставена информация на потребителя, че се съгласява за тази услуга. Договорът е бил подписан на електронно устройство, което също може да е демотивирало потребителят от възможността да се запознае с неговото съдържание.
Най-неясно е представена информацията при Виваком. Според информацията за мобилните планове има допълнителни услуги, които са включени към пакета. Няма обаче на същата страница информация за тях. В отделни страници, които изискват повече усилия, за да се открият, са описани част от характеристиките на допълнител ните услуги. В договора се споменава единствено, че безплатните абонаменти се прекратяват автоматично при изтичане на промоционалния срок. А ако се активират повторно и се прекрати предсрочно договора, е възможно да трябва да плати неустойки потребителят без да е посочено изчерпателно колко и за кои услуги.
Основни изводи
1. Основният проблем, който открихме, е при условията на А1 за предоставяне на допълнителни услуги. Чрез „включени услуги“ се предоставя абонамент до няколко услуги на оператора, които в началото на договора са безплатни, но след определен срок се таксуват. За да избегне допълнителни разходи, потребителят трябва да прекрати услугите предварително. Това е възможно с приложението на А1, което не всички потребители използват, с SMS съобщение, което не е посочено в договора или с посещение в клиентски център. Тази техника представлява механизъм за “opt-out”, който поставя потребителите в неизгодно положение и е забранена за използване в някои секторни закони на ЕС. Доколкото няма изрична разпоредба, забраняваща автоматичното им включване в договорите, тази практика поставя потребителят пред избор или да предприеме конкретно поведение, за да прекрати абонамента, който той не е желаел още от самото начало, или да се приеме status quo и да заплати абонамента за услуга, който той най-често изобщо не използва.
2. Условията, при които клиентите на Yettel сключват своите договори. Сигнал за проблем е фактът, че потребител се е съгласил на допълнителни услуги без дори да осъзнае за това. Често устройствата, върху които се предоставя договора при подписване, не са в удобен формат за потребителя и това го демотивира от отделяне на нужното време, за да се запознае със съдържанието.
3. Третият проблем, който е важно да бъде откроен, е предоставянето на предварителна информация.
В своите договори Виваком и Йеттел са лаконични относно допълнителните си услуги, но това, което Виваком гарантира е, че сред изтичане на пробния им период, всички те се прекратяват автоматично.
За разлика от част от „включените услуги“ на А1, които също се активират при сключване на договора, няма информация абонаментът на нито една допълнителна услуга на Виваком да продължава без изричното съгласие на потребителя.
Единственият проблем, макар и малък в сравнение с горепосочените, е липсата на ясна информация относно тези услуги. В сайта те са разхвърляни из целия портал, което затруднява потребителите, които желаят да научат повече информация преди да подпишат договор.
Полезни съвети:
1. По-възрастните потребители да не се предоверяват на устните разяснения на консултантите и да не се съгласяват да подписват документи в офисите на мобилните оператори преди да се уверят с какво точно ще се ангажират, какви услуги ще получат и колко ще заплатят за тях. Ако срещнат затруднения с разбирането на някои от клаузите, да се консултират с независим специалист или поне със свой близък преди да положат подписа си.
2. Ако сключвате договор в офис на оператора и цялата информация относно договора Ви се предоставя единствено чрез мобилно устройство, проверете внимателно за какво се съгласявате и къде се подписвате. Ако изпитате затруднения в работата с подобно устройство, поискайте да Ви предоставят копие на хартия.
3. Когато получавате месечната си фактура, внимателно разгледайте какво Ви е било начислено. Ако има разходи, които не сте сигурни в следствие от какво са, свържете се със служител, който да Ви обясни.
4. Винаги проверявайте дали предложената за Вас услуга е представена със или без ДДС.
5. Когато Ви се предлага безплатно услуга, внимателно прочетете дали не е безплатна само за някакъв пробен период или не трябва да заплатите нещо допълнително (например месечна застраховка на устройството).
6. Ако имате такъв абонамент и искате да го прекратите, това става най-лесно чрез мобилното приложение на съответния оператор. В случая на А1 можете да прекратите и с SMS като прегледате входящата си поща и откриете упътванията, които трябва са Ви изпратени преди да изтече пробния период.
|
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous