• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
    • С вашите въпроси за еврото (част 5)
    • Цифровото евро – помощник или „дигитално робство“?
    • За парите в личния портфейл и в държавата
    • Рекордна подкрепа за еврото
    • Фантом ли е спекулата?
    • Кога да сменим левовете в евро
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 14, 03.04.2020

Публикуван на: 03/04/2020 Последна редакция: 10/04/2020
Tweet
photo

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 14.2020 (283)

COVID-19 и вашите права като пътници 

Кризата с коронавируса обърка напълно плановете за пътувания. Все още не малко европейци са блокирани в други страни принудително, поради затварянето на границите или спирането на транспорта.

Европейската комисия публикува насоки за прилагане на правата на пътниците по въздух, с железопътен транспорт, кораб или автобус, морски и вътрешни водни пътища, както и съответните задължения за превозвачите. Ако например, пътниците са изправени пред отмяната на пътуването си, те могат да избират между възстановяване на цената на билета или пренасочване, за да стигнат до крайното си местоназначение на по-късен етап. Насоките определят настоящите обстоятелства като „извънредни“ (форсмажор), поради което някои права - като обезщетение в случай на отмяна на полет по-малко от две седмици от датата на отпътуване, не могат да бъдат прилагани. Ето най-важното:

1. При анулиране доставчикът на транспортни услуги трябва да възстанови стойността на билета или да пренасочи пътниците., а при нужда, да осигури хранене и настаняване.

В случай на пренасочване, това трябва да стане при „най-ранна възможност”. В настоящата ситуация превозвачите може да не намерят възможност пренасочване рамките на кратък период от време или да не е ясно кога ще стане възможно пренасочването. Правото на избор между възстановяване и пренасочване е на пътуващия.

2. Ако пътник сам отмени пътуването си, възстановяването на стойността на билета зависи от вида на самия билет, като превозвачът може да предложи ваучер за последващо използване.

При отмяна по собствена инициатива пътникът трябва да следва условията на билета, който може да позволява презаверяване и възстановяване или не. Добрите практики показват, че някои превозвачи започнаха да предлагат ваучери на пътници, които не искат (или нямат право) да пътуват. Пътниците могат да използват тези ваучери за друго пътуване със същия превозвач в срок, определен от него.

3. По отношение на обезщетението правилата се различават между различните видове транспорт.

Обещетенията се прилагат, когато закъснението или отмяната са по вина на превозвача и не се прилагат при извънредна ситуация (форсмажор).

Очаквайте в следващите броеве – правата ви в условията на пандемия при различните видове транспорт.

Облекчава се репатрирането на граждани

На 27 март Европейската комисия предложи да се осигурят 75 милиона евро за репатриране на граждани на ЕС и за увеличаване на бюджета на RescEU (Механизмът за гражданска защита) за запасяване с медицинско оборудване.

Полети с цел репатриране

  • Благодарение на полетите с цел репатриране, организирани по линия на Механизма за гражданска защита на ЕС и съфинансирани от ЕС, в Европа вече бяха репатрирани 2 312 души от Китай, Япония, САЩ, Мароко, Тунис, Грузия, Филипините и Кабо Верде от началото на избухването на епидемията.
  • През следващите дни са планирани още 80 полета. По силата на Механизма на ЕС за гражданска защита ЕС допринася за разходите за полети с цел репатриране, които превозват граждани на повече от една държава членка.

Запаси в rescEU

С това предложение на ЕК ще бъде увеличен общият бюджет за първия по рода си запас от медицинско оборудване в rescEU (апарати за вентилация, защитни маски и основно медицинско оборудване) до 80 милиона евро. 3,6 милиона евро са предвидени за Европейския център за профилактика и контрол върху заболяванията, за да се увеличи капацитетът за идентифициране, оценка и съобщаване на заплахите за човешкото здраве от заразни болести.

Свободно движение на работниците от критично значение

На 30 март ЕК издаде нови съвети за гарантиране безпрепядствено движение на мобилните работници в рамките на ЕС, особено на тези свързани с критични професии в борбата с пандемията от коронавируса (напр. работещи в здравеопазването и медицинските изделия, транспорта или храните). Комисията настоява държавите членки да въведат бързи процедури, за гарантиране безпроблемното преминаване през границите на такива работници, в това число и пропорционален здравен скрининг.

Що се отнася до сезонните работници, въпрос важен за много български граждани, особено в сектора на селското стопанство, държавите членки се приканват да обменят информация относно различните си нужди и да въведат специални процедури за гарантиране на безпрепятственото преминаване на такива работници, за да се отговори на породения от кризата недостиг на работна ръка.

Срещу дезинформацията за пандемията

Коронавирусът отключи и информационна вълна на верни и неверни твърдения. СЗО заяви, че „слуховете се разпространяват по-бързо от вируса” и ги определя като “информационна епидемия от планетарен мащаб”.

Европейският парламент съобщи на 30 март официално, че ЕС се стреми да предоставя обективна и надеждна информация. Затова е създадена обща страница за европейските мерки срещу кризата, която скоро ще съдържа и специална информация за развенчаване на често срещани митове, свързани с нея. Оказва се натиск и върху онлайн платформите за вземане на мерки срещу измамите в интернет.

Защо хората нарочно публикуват погрешна информация?

Някои хора го правят, за да извлекат изгода - например, за да продават продукти със съмнителна стойност или да привличат посетители на страницата си, което би увеличило приходите им от реклами. Според доклад на специалния екип на ЕС срещу дезинформацията, източникът на някои неверни твърдения са отделни политически сили и в тези случаи целите са да се подкопае ЕС и да се провокират политически промени. В много случаи обаче хората, които разпространяват дезинформация, просто вярват в съответните твърдения и нямат намерения да причиняват вреди. Дори и ако хората не повярват на митовете, тяхното разпространение може да подкопае доверието в обективно установени истини и в експертното знание. В крайна сметка това може да доведе до ситуация, в която спонтанно публикуван туит на лаик има същата тежест като задълбочен анализ на професионалист. Дезинформацията разчита, че хората ще ѝ повярват и ще я споделят с други. Лесно е човек да се заблуди.

Как да се защитите?

От ЕП съветват:

  1. Бъдете особено внимателни, когато споделяте новини, предизвикващи силна реакция, или такива, които изглеждат твърде хубави или твърде лоши, за да са верни.
  2. Проверете в интернет дали има повече от един надежден източник, който публикува същото нещо.
  3. Можете да сигнализирате на съответната социална мрежа, където се сблъсквате с невярното твърдение. Много от дигиталните компании са поели ангажименти да се борят със спекулации, свързани с коронавируса.
  4. Можете да говорите с човека, който разпространява твърдението: вероятно той не го прави нарочно. Според изследователите, най-добрият начин да промените мнението на хора, които вярват в конспиративни теории, е да се опитате да ги разберете, да ги подканите да мислят критично и да не им се присмивате.

Полезна информация

В усложнената обстановка във връзка с разпространението на COVID-19  в световен мащаб държавите налагат допълнителни мерки и рестрикции при преминаване на границите, включително  и затваряне на гранични пунктове. Ситуацията е динамична, а актуални данни се публикуват  от МВР, МВнР и Министерство на здравеопазването на следните адреси:

  • За обстановката по българските ГКПП – ще научите от интернет страницата на Министерство на вътрешните работи – Гранична полиция: www.mvr.bg/gdgp.
  • За забраните и ограниченията за пътуване в чужбина, както и за мерките, които други държави въвеждат - от страницата на Министерство на външните работи: www.mfa.bg.
  • За разпространението на вируса и мерките за предпазване, препоръките и забраните на здравните власти – от сайта на Министерство на здравеопазването: www.mh.government.bg.

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Научете повече за защитата на личните си данни от играта “Съгласи ли се":

https://www.tvoitedanni.eu/

Проверявайте за фалшиви намаления на сайта ни “Следи цените”:

http://ceni.aktivnipotrebiteli.bg 

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за кръговата икономика:

#CircularEconomy

https://twitter.com/EU_ENV

https://www.facebook.com/EUEnvironment

http://ec.europa.eu/environment/circular-economy/

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebookи в Twitter.

Ако не искате да получавате бюлетина, може да го  направите ОТТУК

Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia