• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
    • С вашите въпроси за еврото (част 5)
    • Цифровото евро – помощник или „дигитално робство“?
    • За парите в личния портфейл и в държавата
    • Рекордна подкрепа за еврото
    • Фантом ли е спекулата?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 26, 26.06.2020

Публикуван на: 26/06/2020 Последна редакция: 03/07/2020
Tweet
photo

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 26.2020 (295)

Къде е България на картата на цифровите технологии

Европейската комисия публикува резултатите на индекса за навлизането на цифровите технологии в икономиката и обществото (DESI) за 2020. Тазгодишният DESI показва, че има напредък във всички държави членки и всички ключови области. Това придобива още по-голямо значение в контекста на пандемията от коронавирус, която показа колко важни са станали цифровите технологии. Освен това показателите на DESI, които са от значение за възстановяването, показват, че държавите членки на ЕС, следва да увеличат усилията си за подобряване на покритието с мрежи с много голям капацитет, разпределяне на радиочестотен спектър за 5G, подобряване на цифровите умения на гражданите и осигуряване на по-нататъшна цифровизация на предприятията и на публичния сектор.

Отличниците

Финландия, Швеция, Дания и Нидерландия са лидери по отношение на цялостните резултати в областта на цифровите технологии в ЕС. Малта, Ирландия и Естония ги следват плътно. Международният индекс за навлизането на цифровите технологии в икономиката и обществото (I-DESI) показва, че най-добре представящите се държави от ЕС са и световни лидери. Най-големите икономики в ЕС не са на челните места, което показва, че скоростта на цифровата трансформация трябва да се увеличи, за да може ЕС да осъществи успешно двойната цифрова и екологична трансформация. Най-голям напредък през последните пет години е постигнала Ирландия, следвана от Нидерландия, Малта и Испания.

Къде сме ние

По отношение на цялостните резултати в областта на цифровите технологии в ЕС България е на последно място. В доклада се подчертава, че равнището на уменията в областта на цифровите технологии у нас е сред най-ниските в ЕС:

  • Възрастните, които притежават поне основни цифрови умения, са едва 29% в сравнение със средно 58% за ЕС.
  • Само 11% имат умения над средното равнище - малко под една трета от средната стойност за ЕС.
  • България е доста под средната стойност при интегрирането на цифрови технологии.

Българските предприятия все още не се възползват напълно от възможностите, предлагани от онлайн търговията - едва 7% от малките и средни предприятия продават онлайн, 3% от тях реализират трансгранични продажби и само 2% от оборота им е от търговия онлайн. И една добра новина - България се справя сравнително добре в областта на свързаността, особено при широкия достъп до свръх високоскоростни и мобилни широколентови мрежи.

Още за правата на пътниците

Съдът на ЕС често разглежда въпроси и взема решения по проблеми, свързани с правата на потребителите. На тях можете да се позовете, ако попаднете в аналогична ситуация.

Казусът

Смущаващото реда поведение на пътник, ползващ въздушен транспорт, може да представлява „извънредно обстоятелство“, освобождаващо превозвача от задължение да плати обезщетение, но при определени условия.

Решението

В Решение по дело C-74/19, постановено на 11 юни 2020 г., Съдът на ЕС уточнява понятията „извънредни обстоятелства“ и „разумни мерки“ по смисъла на Регламент № 261/2004 за правата на пътниците, ползващи въздушен транспорт. Той приема, че при определени условия смущаващо реда поведение на пътник, довело до отклоняване на въздухоплавателното средство и закъснение на полета, представлява „извънредно обстоятелство“. Премаршрутирането на пътник със следващия, опериран от въздушния превозвач полет, вследствие на което пътникът пристига на следващия ден, представлява „разумна мярка“, освобождаваща този превозвач от задължението му за плащане на обезщетение, но ако са изпълнени определени условия.

Първо, Съдът припомня, че като „извънредни обстоятелства“ могат да се квалифицират събития, които поради своето естество или произход не са присъщи на нормалното упражняване на дейността на съответния превозвач и може да възникнат в случаи на рискове за сигурността. В този смисъл, смущаващо реда поведение на пътник, което е довело до отклоняване на въздухоплавателното средство, действително застрашава безопасността на съответния полет. Все пак съдът посочва, че подобно поведение може и да не се квалифицира като „извънредно обстоятелство“, ако се установи, че въздушният превозвач е допринесъл за това поведение или е бил в състояние да го предвиди и да вземе подходящи мерки без значителни последици за протичането на полета.

Второ, според Съда, въздушният превозвач може да се позове на подобно „извънредно обстоятелство“ и да не плати обезщетение при условие, че е налице пряка причинно-следствена връзка между това обстоятелство и закъснението или отмяната на полет. При настъпване на такова „извънредно обстоятелство“ обаче и за да се освободи от задължението да плати обезщетение, въздушният превозвач трябва да използва всички средства, за да осигури разумно премаршрутиране при първа възможност, едно от които е да потърси други полети, директни или с връзка, в т.ч. оперирани от други въздушни превозвачи и с не толкова късно време на пристигане като следващия полет на съответния превозвач. Следователно, не може да се приеме, че той е използвал всички средства, с които разполага, ако само е предложил премаршрутиране на съответния пътник със следващия опериран от самия него полет, който пристига в крайния пункт на следващия ден, освен ако може да докаже, че не е имало нито едно свободно място на друг полет, директен или с връзка, позволяващ на този пътник да достигне крайния пункт по-рано от премаршрутирания, или ако такова премаршрутиране представлява за превозвача твърде голяма жертва, непоносима с оглед капацитета на предприятието му.

Нова стратегия за правата на хората с увреждания

ЕС подготвя нова стратегия за хората с увреждания, която да спомага за защитата на техните права и интеграцията им в обществото. Действащата в момента стратегия обхваща периода 2010 - 2020 г. Европейският парламент призовава за пълното приобщаване на хората с увреждания, което изисква: тясно сътрудничество с хората с увреждания и техните организации при разработването на новата стратегия; включване на въпроса за хората с увреждания във всички политики на ЕС; ясни и измерими цели и редовно наблюдение; равноправен достъп до здравеопазване, заетост, обществен транспорт и настаняване; осигуряване на средства за изпълнение на задълженията за достъпност на стоки и услуги; изпълнение и развитие на пилотния проект за картата на ЕС за хора с увреждания, която позволява взаимното признаване на увреждания в ЕС; обща дефиниция за ЕС на термина “увреждания”.

Факти в подкрепа

  • В ЕС има около 100 милиона души с увреждания  
  • Коефициентът на заетост на хората с увреждания на възраст между 20 и 64 г. е 50,6%, а на хората без увреждания - 74,8% (данни за 2017 г.) 
  • 28,7% от хората с увреждания в ЕС са заплашени от бедност или социална изолация спрямо 19,2% от общото население (данни за 2018 г.) 
  • Около 800 000 души с увреждания в ЕС нямат възможност да гласуват.  

Сред конкретните европейски инициативи е Директивата за достъпност на стоки и услуги, която налага задължение за по-голяма достъпност на продукти като смартфони, банкомати и електронни четци. Директивата за достъпа до мрежата пък задължава институциите от публичния сектор като болници, съдилища и университети да улеснят достъпа на хора с увреждания до данни и услуги онлайн. Програмата за студентски стажове "Еразъм +" също насърчава участието на хора с увреждания.

Отвъд кризата: кръговата икономика

Започнахме темата за кръговата икономика и нейното значение за възстановяването на Европа след голямата пандемия. Кръговата икономика като философия и стратегия има място както в общественото стопанство, така и в живота на гражданите и потребителите в частност.

Текстилът

Той е четвъртата категория изделия с най-висока степен на използване на първични суровини и вода след храната, жилищата и транспорта и пета по риск за околната среда. По-малко от 1% от целия текстил в световен мащаб се рециклира в нов текстил. Текстилният сектор на ЕС започна да се възстановява след дълъг период на преструктуриране, въпреки че 60% от облеклата се внасят. ЕК ще предложи цялостна стратегия за текстила в ЕС. Тя ще има за цел засилване на индустриалната конкурентоспособност и иновациите в сектора, развитие на устойчив пазар за текстил на ЕС, включително пазар за повторната му употреба. Предвиждат се:

• налагане на новата рамка за устойчив текстил, в т.ч. мерки за екопроектиране, за да се гарантира, че текстилните продукти са годни за кръгово използване, включващо събиране на вторични суровини, справяне с опасни химикали, лесен достъп до повторна употреба и услуги за поправки;

• подобряване на бизнес и регулаторната среда за устойчив и кръгово използван текстил в ЕС;

• ръководни насоки за постигане на високи нива на разделно събиране на текстилни отпадъци, което държавите трябва да гарантират до 2025 г.;

• въвеждане на сортиране, повторна употреба и рециклиране на текстила, включително чрез иновации, насърчаване на промишлените приложения и регулаторни мерки, като разширена отговорност на производителя.

Пазарът в цифри

  • Анализът на НСИ сочи, че месечната инфлация за месец май е минус 0.3%, от началото на годината - минус 0.6%, а годишната инфлация за май 2020 спрямо май 2019 - 1.3%.
  • През май 2020 спрямо предходния месец цените на хранителните продукти и безалкохолните напитки са се увеличили с 0.1%; на облеклото и обувките - остават на равнището от миналия месец; при жилищата, водата, електроенергията и другите горива има намаление от 0.1%; а при жилищното обзавеждане, домакинските уреди и принадлежностите за поддържане на дома е регистрирано увеличение с 0.4%.
  • В сферата на услугите: здравеопазване - увеличение с 0.4%; транспорт - намаление с 2.3%; съобщения - увеличение с 0.2%; развлечения и култура - намаление с 3.7%; образование - увеличение с 0.1%; ресторанти и хотели - увеличение с 0.3%.

Календар на потребителя

От 19 юни влязоха в сила обновените правила за отпускане на безлихвени заеми за физическите лица, лишени от възможността да полагат труд поради COVID-19. Кандидатите за безлихвен заем до 4 500 лева вече могат да кандидатстват и след като са се завърнали на работа. Удължава се и периодът, за който самоосигуряващите се лица могат да се позовават на спад на доходите си. Кандидатите трябва да са наети на трудов договор 6 месеца преди момента на кандидатстване, а не както досега – считано от пускането им в неплатен отпуск. С промените в програмата е достатъчно дължимите осигурителни вноски да са декларирани за период от 6 месеца назад. От ББР съобщиха, че заемите се отпускат от Алианц банк, Банка ДСК, Инвестбанк, ОББ, Пощенска банка, ПИБ, Търговска банка Д, ЦКБ и УниКредит Булбанк. Заемите са до 4 500 лева, отпускани наведнъж или на три транша от по 1 500 лева. По мярката ще се кандидатства до края на 2020 г. Максималният срок на погасяване е 5 години, с минимум 6 месеца и максимум 24 месеца гратисен период. Заемите са освободени от такси, комисиони и неустойки. За повече информация: https://bbr.bg/.

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Научете повече за защитата на личните си данни от играта “Съгласи ли се":

https://www.tvoitedanni.eu/

Проверявайте за фалшиви намаления на сайта ни “Следи цените”:

http://ceni.aktivnipotrebiteli.bg 

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за кръговата икономика:

#CircularEconomy

https://twitter.com/EU_ENV

https://www.facebook.com/EUEnvironment

http://ec.europa.eu/environment/circular-economy/

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebookи в Twitter.

Ако не искате да получавате бюлетина, може да го  направите ОТТУК

Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia