• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
    • С вашите въпроси за еврото (част 5)
    • Цифровото евро – помощник или „дигитално робство“?
    • За парите в личния портфейл и в държавата
    • Рекордна подкрепа за еврото
    • Фантом ли е спекулата?
    • Кога да сменим левовете в евро
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 35, 28.08.2020

Публикуван на: 28/08/2020 Последна редакция: 05/09/2020
Tweet
photo

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 35.2020 (304)

С вашите въпроси - безопасните храни

Асоциация Активни потребители редовно прави проучване на пазара за основни храни за нашата трапеза. Нездравословните съставки и добавки продължават присъствието си в тях. Това показа и последното проучване на асоциацията на съдържанието на вода в сиренето, която измести палмовото масло като любима добавка от производителите за намаляване на себестойността на този продукт. Много активни потребители се интересуват как нормативните изисквания за храните ни защитават – и здравословно, и финансово.

Нормите

ЕС е приел норми, гарантиращи висока степен на безопасност на всички етапи от процеса на производство и дистрибуция на храни. Промени от 2017 г. допълнително затегнаха правилата за инспекции на храните. Съществуват специфични правила за храните от животински произход, за максималните нива на замърсяване с нитрати, тежки метали, диоксини и други, за новите храни (например, произведени от микроорганизми или с променена молекулярна структура) и за материите, които влизат в достъп с храните (например, опаковките).

Една от целите на общите европейски правила е да се избегне въвеждането на различни нормативни уредби в отделните страни на ЕС. Единните норми позволяват на фирмите да разработват и продават своята продукция в цяла Европа. Те също така засилват конкуренцията и разширяват избора за потребителите.

Срещу измамите с храни

Измамите с храни имат дълга история. Те включват например продажбата на яйца от отглеждани в клетки кокошки като био продукт или разводняването на млечни продукти или растителни масла. Глобализирането на пазара на храни и изграждането на дълги и сложни вериги на производство увеличава рисковете и създава предпоставки за хранителни измами. Това налага и нуждата от постоянни инспекции. Секторът на отглеждането и производството на храни е вторият най-голям промишлен сектор в ЕС, в който работят 48 милиона души и 17 милиона компании, а продукцията му е на стойност от около 750 млрд. евро годишно.

Законодателството е подготвено, след като през 2013 г. се оказа, че в някои храни, които би трябвало да съдържат говеждо месо, имат основно или изцяло конско месо. Скандалът, който засегна много страни в Европа, повдигна въпроса за ефективността на съществуващия контрол, тъй като европейските потребители имат право на възможно най-доброто здраве. Затова е нужен строг и добър контрол в цяла Европа. Системата разчита на редовни необявени предварително проверки от страна на националните власти.

Отговорностите

Нормите за безопасни храни в ЕС са приети, но те нямат смисъл докато националните институции не ги приложат на практика. Тук е и изключително важното поведение на потребителите. Колкото и проверки да се извършват от оторизираните органи, те не могат да обхванат хилядите храни на пазара. Затова тези, които са най-близко до предлаганите продукти – потребителите, имат отговорност да следят за тяхното качество и съответствие и сигнализират за отклонения. Най-лесният начин за такова проследяване са етикетите и закупуване само на храни с доказано съдържание и качество.

Вашите права при инцидент с градския транспорт

Едно бързо и непредставително наше проучване в градския транспорт показа, че масово пътници не валидират картите си, качвайки се на превозното средство. Те са редовни пътници, но не и ако се случи някакъв инцидент докато пътуват, защото не може да се докаже, че те са били в него. За да се възползват от застраховката, която носи всеки билет или карта, гражданите трябва да пазят билета си за еднократно пътуване или картата за градския транспорт, както и да валидират безконтактните карти на устройствата в превозните средства. При закупен билет от касов апарат в тях, трябва да се пази касовият бон.

Билетите и картите осигуряват защита на пътниците. Ако се случи инцидент и след това се налага лечение, разходите за него се покриват от застраховката на превозвача.

Покрити рискове

Предмет на застраховане са здравето, животът и телесната цялост на пътниците, намиращи се в превозните средства или в непосредствена близост до тях преди качването и след слизането. Застраховано лице е пътникът в обществено превозно средство.
Задължителната застраховка Злополука на пътниците в обществения транспорт покрива следните рискове, настъпили по време на пътуването, включително при качване или слизане:

  • смърт вследствие злополука;
  • трайна загуба на работоспособност вследствие злополука.

За злополука се счита всяко събитие, станало не по волята на застрахованото лице, настъпило по време на пътуване, при качване или слизане от превозното средство, което в резултат на внезапни и непредвидени действия или причини от външен произход в срок до една година от настъпването му е причинило смърт или трайна загуба на работоспособност на застрахованото лице. За злополука се считат също: изкълчванията, обтяганията или скъсванията на тъкани; инфекциите, при които заразната материя е проникнала в организма на пострадалото от злополука лице; телесните увреждания или смъртта, настъпили по време на превоза при спасяване на своя или на чужд живот или на имущество.
Плащането на застрахователна премия е необходимо условие за наличието на валидна застрахователна полица. Застрахователната премия може да бъде определена като процент от реализираните от превозвача приходи от продадени билети и карти или на база брой пътнически места. Застрахователната премия се заплаща еднократно или разсрочено.

Изплащане на щети

Застрахователят определя застрахователното обезщетение в рамките на определения лимит на отговорност. Застрахователното обезщетение се изплаща от застрахователя в срок от 15 дни след представяне на всички поискани от него документи, установяващи настъпването на застрахователното събитие и размера на вредите.

Тема с продължение - изравнителните сметки за парно

В миналия брой на бюлетина ви запознахме с основните права на потребителите при изготвянето и заплащането на изравнителните сметки за парно. Днес продължаваме темата.

Как се сключва споразумение за разсрочване на сметки?

Споразумението се сключва с клиента - титуляр на партидата или упълномощен от него представител, като упълномощаването задължително се удостоверява с пълномощно.
Установена практика е изплащането на дълга да се разсрочи при първоначална вноска по него. За физически лица тя е в размер на 30%, а остатъкът се разпределя на 7 равни месечни вноски. При доказано тежко финансово и/или здравословно състояние на клиента, задължението се разсрочва на равни месечни вноски спрямо сегашните му доходи. От датата на сключване на споразумението не се начислява лихва по дълга, при условие, че вноските се плащат в уговорените срокове. Текущите сметки се плащат успоредно с вноските по разсроченото задължение. С подписване на споразумението заявявате желанието си да изплатите сметките си в съответствие с договорения погасителен план и ако го спазвате, „Топлофикация“ не предприема допълнителни действия по събиране на дълга.

Как се извършва промяна на титуляр на партидата?

Своевременната смяна на партидата е необходима на новия собственик, за да защити по-добре правата си като потребител на топлинна енергия за новозакупения имот. Ако партидата не е на негово име, той не би могъл да подава жалби, рекламации, заявления и други във връзка с ползването на топлинната енергия в имота. Например, според чл.12 от „Общите условия за продажба на топлинна енергия за битови нужди от „Топлофикация София” ЕАД, новият собственик е задължен в 30–дневен срок да уведоми дружеството за настъпилата промяна на собствеността. За тази цел новият собственик трябва да представи молба по образец /документът може да бъде изтеглен от Интернет страницата на дружеството/, копие от нотариалния акт /или удостоверението за наследници/ и нотариално заверен споразумителен протокол между стария и новия собственик, който задължава един от двамата с плащането на годишната изравнителна сметка.

На името на кого може да се открие партида?

Според чл. 64, ал. 1 от Общите условия за продажба на топлинна енергия за битови нужди от „Топлофикация София” ЕАД на клиенти в София, клиент може да бъде и друго лице – ползвател на имота, различно от собственика на имота, при условие че последният е представил писмено съгласие в нотариално заверена форма за това.

Обучение за потребителски активисти и професионалисти

БНА „Активни потребители” организира безплатно националното обучение за надграждане на уменията и знанията на професионалистите, работещи с потребителите в държавните институции и потребителските организации, по ключови теми от потребителското законодателство, най-новата законова уредба, нейното прилагане и практики, актуалното законодателство за дигиталните права на потребителите.

Обучението е част от инициативата на Европейската комисия за изграждане на капацитет на европейското потребителско движение – Consumer PRO и се осъществява от екип на BEUC - Европейската организация на потребителите.

Специално внимание ще се обърне на директивите, които предстои да бъдат транспонирани в българското законодателство: Директива (ЕС) 2019/770 за някои аспекти на договорите за предоставяне на цифрово съдържание и цифрови услуги; Директива (ЕС) 2019/771 за някои аспекти на договорите за продажба на стоки и Директива (ЕС) 2019/2161 за по-доброто прилагане и модернизирането на правилата за защита на потребителите в Съюза.

За водещ обучител е г-н Игнат Арсенов - Главен директор на дирекция „Контрол на пазара“ в Комисията за защита на потребителите.

Обучението ще се проведе на 5-6 ноември 2020 г., в гр. София.

Повече информация за събитието и за регистрационната форма може да се получи на ел.поща: [email protected]. "

Пазарът в цифри

  • Депозитите на сектори Нефинансови предприятия и Домакинства в края на юни са 9.905 млн. броя. Те намаляват с 2.8% спрямо юни 2019 г. Общият им размер e 83.178 млрд. лева и нараства с 9.0% на годишна база.
  • В края на юни 2020 г. спрямо края на предходното тримесечие броят на депозитите намалява с 1.4%, а размерът им се увеличава с 1.5%.
  • В края на второто тримесечие на 2020 г. броят на депозитите на сектор Домакинства е 9.323 млн. Размерът им в края на юни 2020 г. е 57.171 млрд. лева, като нараства със 7.8% на годишна база при 7.2% годишен ръст в края на март 2020 г.

Календар на потребителя

На 1 октомври в Интер експо център ще се проведе eCommCongress. Целта му е да се изградят мостове между е-търговци, доставчици на услуги за електронна търговия и потребители.

31 октомври е крайният срок за данък сгради и МПС, ако плащате на части. За такса смет втората вноска трябва да се плати до 30 септември, а третата - до 30 ноември. Първите вноски на местните данъци и такси т.г. трябваше да се платят до 30 юни. Ако това не е направено, върху тях вече се трупат съответните лихви. Две трети от местните данъци и такси в бюджета на София през тази година са платени от столичани по електронен път.

Националният осигурителен институт отново призовава всички свои клиенти да се въздържат от лично посещение в офисите на институцията. На тяхно разположение са алтернативните форми за контакт с НОИ: над 70 електронни услуги, Контактен център (0 700 14 802), писма или електронна поща

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Научете повече за защитата на личните си данни от играта “Съгласи ли се":

https://www.tvoitedanni.eu/

Проверявайте за фалшиви намаления на сайта ни “Следи цените”:

http://ceni.aktivnipotrebiteli.bg 

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за кръговата икономика:

#CircularEconomy

https://twitter.com/EU_ENV

https://www.facebook.com/EUEnvironment

http://ec.europa.eu/environment/circular-economy/

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.

Ако не искате да получавате бюлетина, може да го  направите ОТТУК

Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia