• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
    • С вашите въпроси за еврото (част 5)
    • Цифровото евро – помощник или „дигитално робство“?
    • За парите в личния портфейл и в държавата
    • Рекордна подкрепа за еврото
    • Фантом ли е спекулата?
    • Кога да сменим левовете в евро
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 42, 16.10.2020

Публикуван на: 16/10/2020 Последна редакция: 23/10/2020
Tweet
photo

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 43.2020 (312)

COVID-19: Дезинфекция в търговските обекти. Какво трябва да знаем?

Продължаваме разговора за дезинфектантите – как да ги подберем и как да ги използваме.

Какви мерки за дезинфекция се прилагат в търговските обекти?

Те касаят операторите на магазините и клиентите. Служителите е нужно да осигурят дезинфектанти на входа и изхода на обектите. Обикновено в големите магазини забравят за изходите! Освен това ръководителите на търговските обекти трябва да имат разработена схема за измиване и дезинфекция на помещенията и оборудването и механизъм за контрол и верификация на извършеното. Трябва да отбележим, че за магазините това не е новост. С влизането в ЕС всички обекти за търговия с храни са длъжни да прилагат принципите на HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Point – Анализ на опасностите и контрол на критичните точки) и поддържането на хигиена е съществена част от техните ангажименти.

Клиентите са другите участници в този процес. За да се избегне внасянето на зараза отвън, е нужно при влизане да дезинфекцирате ръцете си. Най-разумно е това да става чрез автоматични безконтактни дозатори. Ако магазинът не разполага с такива, следва с едната ръка да нанесете няколко милилитра дезинфектант в другата и след това заедно да разтъркате и двете, за да разнесете веществото равномерно по кожата – процесът е обясняван и илюстриран многократно в брошури и наши публикации. Ако имате количка, нанесете от дезинфектанта и по нейната дръжка. Докато пазарувате вътре, избягвайте да опипвате с ръце стоките, ако не е наложително. При излизане потърсете и използвайте дезинфектант отново, за да не занесете вируса вкъщи! Създайте си навици докато пазарувате да опитате да не докосвате лицето с ръце.

Кои дезинфектанти се употребяват в магазините?

Те са няколко типа. На първо място са тези за ръце, които са на алкохолна основа и се използват основно от клиентите. По официалната класификация те са биоциди от Група 1. Дезинфектанти и общи биоциди. Подгрупи: 1. Биоциди за лична хигиена на човека.

За дезинфекция на помещенията, стоките и оборудването служителите употребяват биоциди от Група 1. Дезинфектанти и общи биоциди. Подгрупа 2. Дезинфектанти и други биоциди, използвани за масова и професионална употреба с цел опазване здравето на населението. Подгрупа 3. Биоциди за ветеринарно-хигиенни цели. Подгрупа 4. Дезинфектанти за повърхности, които са в контакт с храни за хора и животни.

Какво трябва да направим, ако забележим неспазване на хигиенните мерки в търговските обекти?

Сигнализирайте в съответната Районна здравна инспекция. Описаното по-горе напълно важи и за затворените пространства на всички обществени сгради и офиси.

Възрастните хора и икономиката на споделяне

Започваме поредица от материали за икономиката на споделянето и ползите й за потребителите.

Европа застарява и възрастовата структура се променя много бързо. България не прави изключение – продължителността на живота се увеличава и делът на хората над 65 години също. Сега трябва да се адаптираме към промените в демографската картина, също с помощта на инициативи, подпомагани от ЕС. Проектът COL-SUMERS е точно това, тъй като ще подготви иновативни програми за обучение в партньорство със седем организации от Румъния, България, Гърция, Испания и Словения, с цел повишаване на компетентностите на възрастните хора как да се възползват от икономиката на споделяне. ЕК и Европейският съвет признават, че въздействието на демографското стареене върху социалните модели изисква силна реакция, тъй като до 2020 г. 103 милиона души от ЕС ще бъдат над 65, а над 80 ще бъдат над 30 милиона души. С напредване на възрастта нарастват и рисковете от социално изключване сред населението на ЕС – за тези, които поради нарастващата сложност на пазара не могат да се справят с цифровата среда и се лишават от основни стоки и услуги. Рискът от бедност, който е дори по-висок сред жените, се увеличава и за населението на ЕС.

Икономиката на споделянето навлиза в домовете ни

Използването на интернет нараства навсякъде по света, дори при ежедневни дейности като покупки, платежни нареждания, отдаване под наем, заем, замяна, обмен или споделяне на продукти в невъобразими досега мащаби. Разширяването на платформите за споделяне на икономиката увеличава предлагането му, тъй като повече от половината от всички граждани на ЕС знаят за нея и всеки шести вече я използва.

„Навиците трудно се променят. Но защо да не променим някои навици, ако това може да улесни живота ни? Искаме да представим този модел на възрастните хора и да ги мотивираме да го използват чрез ясно представяне на ползите, които той носи в ежедневието им“, каза Урша Божичевич, ръководител на проекта Colsumers за Словения. От проведените два семинара там реакциите на участниците са положителни, тъй като такива услуги отварят вратата към още нови услуги, социализиране и по този начин към по-пълноценно и по-качествено свободно време. Икономиката на споделяне дава възможност за по-голяма социална сплотеност и между участниците се създават лични отношения, които ги свързват в общности по интереси. Цифровата среда, интернет и платформите за споделено потребление отварят нови възможности за сътрудничество и споделяне на стоки и услуги, но и на нашето време.

Нов енергиен етикет в интерес на потребителите

Енергийният етикет на ЕС и минималните изисквания за „екодизайн“ са от ключово значение за повишаване на енергийната ефективност на електрически уреди. Ето каква информация предостави ЧЕЗ България. Енергийният етикет е създаден през 1994 г., за да подпомага и насочва потребителите при избора им на продукти, които използват по-малко енергия. Признат е от 93% от потребителите, а 79% го отчитат, когато купуват нови електрически уреди, сочи проучване на Евробарометър.

Ефект от въвеждането на енергийния етикет

  • Производителите постоянно подобряват и изобретяват все повече и повече енергийно ефективни изделия.
  • За някои категории стоки означението само с буквата A вече не е достатъчно. За да се отбележат енергийно най-ефективните уреди от този клас, към класификационната система се добавят още A +, A ++ и дори A +++.
  • По-ниските класове (E, F, G) за някои категории продукти вече са прекратени, заради изискванията за „екодизайн“.

Стана ясно, че енергийните етикети на ЕС се нуждаят от по-проста система за означаване. ЕК обяви, че новите етикети за съдомиялни, перални и хладилници ще бъдат в магазините от 1 март 2021 г., а за лампи - от 1 септември 2021 г. Старите етикети ще бъдат заменени след кратък преходен период от 2 седмици. След това може да попаднете на стари енергийни етикети само, ако даденият модел електроуред е бил зареден в магазина преди тези дати.

Ефекти за потребителите

· По-лесно ще сравнявате енергийната ефективност на различните изделия – новите етикети ще съдържат по-опростена скала (от A до G).

· Етикетите са езиково неутрални – ще се разбират без проблеми на всички 24 официални езика на вътрешния пазар на ЕС.

· Повече информация за енергийната ефективност на продукта. Като сканирате QR кода в горния десен ъгъл на етикета, ще имате достъп до по-подробна информация за продукта в Европейския продуктов регистър за енергийно етикетиране, наречен EPREL.

· Повече полезна информация за изделието като цяло. Новите етикети могат да съдържат икони, които ви показват информация за мощност, размери, ниво на шума или консумация на вода.

Проучване установи: снабдяването с прясна риба на френския пазар не е устойчиво

Френската асоциация на потребителите UFC - Que Choisir проучи рибни магазини и щандове в супермаркети във Франция, като анализира етикетите (зона на улова, метод на риболов, както и лога за устойчивост) на 8 вида риби, изложени на риск от прекомерен риболов (в т.ч. херинга, скумрия, сардини, мерлуза, треска, калкан и други). Резултатите показват, че повечето риби (81%) са уловени по неустойчив начин (т.е. уловът им води до намаляване на популацията). Въпреки въведените от ЕС квоти за улов преди над 30 г., две трети от рибата се лови във вече свръхексплоатирани зони. По отношение на метода на риболов, 74% от рибите се улавят чрез тралене - техника, която е неустойчива, тъй като улавя и нецелеви видове, а дънното тралене унищожава океанските растителност и местообитания.

Що се отнася до логото на Съвета за морско управление (MSC), което гарантира, че рибите не идват от прекомерно експлоатирани запаси, проучването установи, че 69% от маркираната с логото на прясна риба MSC и 74% от замразената риба е уловена с тралене.

Организацията UFC - Que Choisir призовава френските власти за:

  • По-добър контрол върху правилното прилагане на риболовните разпоредби;
  • Защита на по-устойчиво управление на риболовните квоти на ниво ЕС;
  • Създаване на опростен показател, интегриращ трите измерения на устойчивостта: зона на улова, риболовни методи и сезонност.

Френската асоциация насърчава потребителите да:

  • Избягват да купуват риба, уловена чрез тралене или за която не е посочен методът на риболов;
  • Разнообразят покупките си, като предпочитат видове, чиито запаси са най-богати (например сардини, херинга, аншоа, скумрия) или малко известни;
  • Спрат да купуват дълбоководни риби заради изчерпаните запаси.

Пазарът в цифри

  • По данни на НСИ индексът на потребителските цени за септември 2020 г. спрямо август 2020 г. е 99.4%, т.е. месечната инфлация е минус 0.6%.
  • Инфлацията от началото на годината (септември 2020 г. спрямо декември 2019 г.) е минус 1.1%, а годишната инфлация за септември 2020 г. спрямо септември 2019 г. е 0.9%.
  • Цените на хранителните продукти и безалкохолните напитки са се увеличили с 0.4%; облекло и обувки - намаление с 0.6%; жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - увеличение с 0.3%; жилищно обзавеждане, домакински уреди и поддържане на дома - цените остават на равнището от август; здравеопазване – без промяна спрямо август; транспорт - намаление с 2.4%; развлечения и култура - намаление с 3.2%; образование - увеличение с 3.0%.

Календар на потребителя

От 4 до 7 ноември в Интер експо център ще се проведат традиционните годишни изложения: Месомания, Светът на млякото, Булпек, Салон на виното, Интерфуд и дринк .

ЕК публикува Стратегия за саниране с цел подобряване на енергийните характеристики на сградите. Идеята е най-малко да се удвои процентът на саниране през следващите 10 години. Така ще се подобри качеството на живот на хората, ще се намалят емисиите на парникови газове, ще се насърчи цифровизацията и ще се подобри повторната употреба и рециклирането на материалите.

НОИ съобщи, че наличните към октомври 2020 г. данни показват, че до този момент общо 52 340 лица са подали заявления за промяна на осигуряването им от универсалните пенсионни фондове. От тях 20 240 лица вече са пенсионери.

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Научете повече за защитата на личните си данни от играта “Съгласи ли се":

https://www.tvoitedanni.eu/

Проверявайте за фалшиви намаления на сайта ни “Следи цените”:

http://ceni.aktivnipotrebiteli.bg 

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за кръговата икономика:

#CircularEconomy

https://twitter.com/EU_ENV

https://www.facebook.com/EUEnvironment

http://ec.europa.eu/environment/circular-economy/

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.

Ако не искате да получавате бюлетина, може да го  направите ОТТУК

Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia