• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
    • С вашите въпроси за еврото (част 5)
    • Цифровото евро – помощник или „дигитално робство“?
    • За парите в личния портфейл и в държавата
    • Рекордна подкрепа за еврото
    • Фантом ли е спекулата?
    • Кога да сменим левовете в евро
    • Двойното обозначаване на цените
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 44, 30.10.2020

Публикуван на: 30/10/2020 Последна редакция: 06/11/2020
Tweet
photo

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 44.2020 (313)

В името на потребителския интерес

Както вече ви съобщихме, в МЗХГ се подготвя Наредба за специфичните изисквания към млечните продукти. Асоциация Активни потребители подготви становище, чиято цел е по-добрата защита на потребителите и техния информиран избор.

След направеното проучване на съдържанието на вода в бялото саламурено сирене предлагаме да се създаде ясна и безкомпромисна регламентация, ограничаваща процентното й съдържание в него. Категорични сме, че каквато и технология за производство да се използва, не е възможно количества на водно съдържание над 60-62% да се задържат без използване (добавяне) на влагозадържащи агенти/помощни средства. Елементарната аритметика на установената практика показва, че от 7 л мляко и при съответните разходи за 1 кг сирене е невъзможно да се получи цена от 4 - 6 лева, освен ако не се замести голяма част от млякото с водно съдържание от порядъка над 65-75%.

Напомняме, че съществуващите международни и европейски стандарти за производство на бяло саламурено сирене категорично забраняват влагането в него на повече от 60% вода. Заместването на млякото с вода не е безобидно, защото означава използване на помощни средства/добавки/влагозадържащи вещества, които в различна степен могат да са вредни и даже опасни за здравето на потребителите. Ето защо преминаването на границата от 60-62% водно съдържание би означавало създаване на нормативни условия за нерегламентирано вкарване на добавки.

Каквито и наименования да се използват за продуктите, които наподобяват сирене, със съдържание повече от 60% вода, следва нормативно да се регулира задължението на производителите им да ги предлагат на пазара само като пакетирани продукти, с ясно и четимо от потребителя съдържание. Тези продукти или не бива да се наричат „сирене”, или ако остане това наименование, върху опаковката да има цветово маркиране - червен етикет или ясно обозначен червен код, върху който задължително да се изписва процентът на водно съдържание. В този случай обаче, остава неразрешен въпросът за задължителното описване в етикета на използваните добавки (влагозадържащи агенти), съгласно императивното европейско законодателство (Регламент 1169/2011).

Възрастните хора и икономиката на споделяне

Продължаваме поредицата от материали за икономиката на споделянето и ползите й за потребителите.

Проектът COL-SUMERS стартира с основната цел да увеличи разбирането и компетенциите на възрастните хора за това как да се използва споделеното потребление (CП) чрез иновативна програма за обучение. Програмата се изпълнява в партньорство от седем организации от Румъния, Словения, България, Гърция и Испания – всяка от тях с експертност в своята област.

Ролята на проекта

Демографското стареене се ускорява и рискът от бедност нараства с по-напредналата възраст и е много по-висок сред жените. Рисковете от социално изключване и потребители, които не могат да си позволят основни стоки и услуги, се увеличават поради застаряването на населението, нарастващата сложност на пазара и защото някои хора може нито да имат възможност, нито способност да овладеят дигиталната среда. В тази ситуация потребителското сътрудничество (CC) нараства по целия свят чрез използването на технологични мрежи, за да се направи повече с по-малко, чрез наемане, заемане, обмен, размяна или споделяне на стоки и услуги в невъобразими досега мащаби. Разпространението на CC платформи засили сътрудничеството, като повече от половината от всички граждани на ЕС знаят за икономиката на споделянето и един на всеки шест граждани вече го използва.

Стъпки в новата посока

По време на изпълнението на проекта ще бъдат постигнати следните резултати:
- Ръководство за определяне на ключовото съдържание, методологии и инструменти, необходими за създаване и подобряване на критичните компетенции на възрастните хора при подобряване на техния достъп и използване на съвместното потребление.
– Учебни материали (IO2) ще бъдат адресирани до възрастните хора, за да могат те да придобият всички необходими знания по отношение на съвместното потребление.
- Планирани методи за обучение (IO3) ще бъдат ядрото на програмата за обучение и ще се базират на практическо и преживяно обучение.
– Платформа за електронно обучение (IO4) и специално разработените уеб-базирани модули за обучение са в подкрепа на прилагането на методологията за обучение сред целевата група.
За повече информация можете да посетите нашия уебсайт на адрес: www.col-sumers.eu

Срещу енергийната бедност

Проектът „Решения за справяне с енергийната бедност“ /STEP - Solutions to Tackle Energy Poverty/ публикува първия си набор от препоръки за политики, в който очертава 13 начина за справяне с енергийната бедност. Тези препоръки са особено уместни в контекста на прилагането на пакета „Чиста енергия за всички европейци“ (съответните разпоредби относно енергийната бедност също са налични в неговия раздел  „Резултати“).

Накратко, това са мерките, които STEP поддържа:

  1. Въвеждане на цялостна стратегия за енергийна бедност.
  2. Гарантиране на кохерентен и последователен национален диалог по въпросите на енергийната бедност.
  3. Приемане на приобщаваща дефиниция на енергийната бедност.
  4. Създаване на мрежа от енергийни съветници.
  5. Определяне на енергийната ефективност като инфраструктурен приоритет.
  6. Осигуряване на социална подкрепа за енергийните разходи на домакинствата с ниски доходи.
  7. Прилагане на минимални стандарти за енергийни характеристики на сградите.
  8. Избягване на регресивните ефекти.
  9. Прилагане на политики за адресиране на високите цени на горивата.
  10. Осигуряване на по-евтина енергия чрез централно отопление и охлаждане.
  11. Укрепване на защитата срещу прекъсване на достъпа.
  12. Осигуряване на достъп до възобновяеми източници, включително за наематели и за тези, които живеят в многофамилни къщи.
  13. Активно подпомагане на създаването на енергийни кооперативи с нестопанска цел – граждански енергийни общности (CEC) и общности с възобновяема енергия (REC).

Партньорите на STEP насърчават тези препоръки за политики със своите национални/местни власти. Ако се интересувате от повече подробности относно политиките за справяне с енергийната бедност, свържете се с нас. Ще се радваме на обратна връзка, ако намерите тези препоръки полезни в работата си.

На дневен ред – онлайн платформите

Последните 20 години бяха белязани от съществени изменения на света онлайн. Появиха се нови компании, нови технологии, нови начини на работа, пазаруване, запазване на място за престой или поръчване на храна и транспорт.

Директивата за електронната търговия, която е в основата на единния цифров пазар в ЕС, е приета през 2000 г., когато платформи като Amazon, Google и Booking.com прохождаха, а Facebook, Airbnb и Instagram дори не съществуваха. Европейското законодателство има да догонва развитието на онлайн технологиите и затова ЕС разработва нова правна рамка, наречена Законодателен акт за цифровите услуги. Целта е да се зададат нови изисквания към участниците на онлайн пазара, за да се гарантира по-добра и по-безопасна цифрова среда за потребителите и компаниите в ЕС.

Значението на онлайн платформите

Появата на големи онлайн платформи е една от най-значимите промени в дигиталния свят през последните 20 години. Търсачките, социалните мрежи, онлайн магазините, приложенията и сайтовете за сравняване на цени са неотменна част от съвременния живот.

Те носят редица ползи на потребителите, създават нов пазар на услуги и откриват нови възможности за компаниите и търговците. По данни на ЕК един милион предприятия в ЕС продават стоки и услуги през онлайн платформи и повече от половината малки и средни предприятия, продаващи през тях, ги използват, за да достигнат до клиенти в други държави.

Пред нови предизвикателства

Новите възможности пораждат и нови рискове. Потребителите в Европа са атакувани с оферти за нелегални стоки, дейности и съдържание. Малките фирми пък срещат трудности да навлязат на един пазар, доминиран от цифрови гиганти. Свързването на фирми с потребители дава на големите платформи достъп до огромни количества данни и им позволява да налагат стандарти във важни области на дигиталната икономика. Европейският съюз иска да поеме инициативата, да създаде правила на европейско ниво и да зададе стандарти за останалата част от света.

Парламентарната комисия по вътрешен пазар и защита на потребителите гласува своята позиция относно основни аспекти на бъдещия законодателен акт за цифровите услуги:

  • Депутатите искат в обхвата на законодателството да бъдат както европейските компании, така и външни компании, продаващи стоки и услуги на европейски потребители. Освен това актът трябва да обхваща не само онлайн платформите, а всички цифрови услуги.
  • Потребителите трябва да са в безопасност при пазаруването онлайн точно така, както и при пазаруването в традиционен магазин. Това, което е незаконно за продажба на търговската улица, трябва да бъде незаконно и онлайн. Платформите трябва да засилят мерките срещу търговци, предлагащи фалшиви или опасни продукти.
  • Платформите трябва да разработят мерки за опознаване на бизнес клиентите си, за да проверяват и да спират съмнителни компании, продаващи опасни продукти или разпространяващи дезинформация.
  • Потребителите да бъдат информирани, ако дадена услуга използва технологии с изкуствен интелект, и те следва да имат контрол и право да се откажат от нея. Персонализираното рекламиране трябва да бъде регулирано по-добре.
  • Законодателството е длъжно да улеснява навлизането на пазара на нови компании и да пречи на големите платформи да ограничават достъпа.
  • Правилата трябва да включват ясни насоки относно борбата срещу нелегалното и вредното съдържание онлайн.

Пазарът в цифри

  • Ново анкетно проучване, поръчано от ЕП, показва, че за 39% от гражданите COVID-19 вече е оказал въздействие върху техните лични доходи, а други 27% очакват такова въздействие в бъдеще.
  • 27% очакват ситуацията с COVID -19 да не окаже влияние върху личните им финанси.
  • В 20 държави повечето участници заявяват, че вече имат отражение върху доходите си.
  • 66% от респондентите са съгласни, че ЕС трябва да разполага с повече правомощия за справяне с кризи като коронавируса. Само 25% не са съгласни с това твърдение.

Календар на потребителя

От 1 януари до 30 юни всички, които са изпуснали 5-годишния срок, ще могат да прехвърлят своите пари от вторите пенсии в Националния осигурителен институт.

ЕК, по покана на държавите — членки на ЕС, създаде общоевропейска система за осигуряване на оперативна съвместимост в условията на коронавируса — т.нар. „портал“. Системата започна да функционира с първата серия национални приложения, които вече са свързани чрез тази услуга: Corona-Warn-App (Германия), COVID tracker (Ирландия), immuni (Италия). Общо 20 приложения, основаващи на децентрализирани системи, могат да бъдат оперативно съвместими чрез портала.

Уеб базирана платформа ще проследява движението на продуктите за растителна защита /например, пестициди и др./ от производителя или вносителя до крайния потребител на произведената продукция. Платформата ще се поддържа от Българска агенция по безопасност на храните.

Научете повече за енергийната бедност:

https://www.stepenergy.eu/bg/

Научете повече за споделеното потребление:

https://bg.col-sumers.eu/

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.

Ако не искате да получавате бюлетина, може да го  направите ОТТУК

Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia