• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
    • С вашите въпроси за еврото (част 5)
    • Цифровото евро – помощник или „дигитално робство“?
    • За парите в личния портфейл и в държавата
    • Рекордна подкрепа за еврото
    • Фантом ли е спекулата?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 49, 11.12.2020

Публикуван на: 11/12/2020 Последна редакция: 18/12/2020
Tweet
photo

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 50.2020 (319)

COVID-19: Правата при пътуване

Епидемията постави преди изпитание правата ни при отмяна или отлагане на туристическо пътуване.

Казусът

Когато сте закупили пакетно пътуване, което поради разпространението на COVID-19 бъде отменено до 31 декември 2020 г. , като потребители вие имате нормативно разписани права в Закона за мерките и действията по време на извънредното положение (чл.25). Водещото в него е защитеното право на потребителя да получи обратно парите си при нереализирано пътуване, независимо от общото правило, че при възникване на непреодолима сила, каквато е COVID пандемията и обективно наложената забрана за пътувания и почивки, организаторът/туроператорът не носи отговорност за неизпълнението. Законодателят обаче прави възможно връщането на парите за отменено поради COVID пътуване, при спазване на няколко ясно очертани стъпки.

Първо, с оглед защитеното право на избор на потребителя, той има възможност да получи ваучер за същата дестинация, но при планирана нова дата. Друга възможност е да получи ваучер за друга, сходна дестинация – заместител, при същите или по-благоприятни условия, за съответна нова дата. И ако, въпреки тези предложения, същите се окажат неприемливи за потребителя, и между двете страни не се постигне споразумение, туроператорът следва да възстанови до 12 месеца, считано от датата на отмяната на пътуването, всички плащания, които е получил от пътуващия или от негово име.

Нашите съвети

1. Търсете споразумение - заради дългите срокове за връщане на дължимите пари разумното решение би било с вашия туроператор да постигнете споразумение за осъществяване на най-благоприятното туристическо пътуване-заместител.

2. Направете си застраховка - при всяко следващо бъдещо споразумяване за закупуване на туристически пакет съветваме да сключвате застраховка „Отмяна на пътуване”, която дава гаранции и защити при евентуално възникнали неблагоприятни за потребителя събития.

Прочетете повече на сайта на Активни потребители.

Изпращаме 2020: Потребителите на фокус

И през отиващата си година проблемите на потребителите бяха обсъждани и решавани в европейското пространство. Някои от тях са „наследени“ от предишни години, други – повдигани и дискутирани за първи път, които обаче ще останат „на въоръжение“ и в следващи периоди. Защото животът ни научи, че доволни потребители има там, където вниманието и грижите за тях са постоянни и важни за обществата и управлението, а самите те са активни и информирани.

Борба срещу опасни продукти, продавани онлайн

В своя резолюция Европейският парламент разгледа проблема с опасните продукти - особено тези, които се продават в онлайн търговски платформи. Тук са включени продукти, които съдържат опасни химикали, имат ненадежден софтуер или представляват други рискове за безопасността. Настоява се онлайн платформите и местата за търговия да предприемат активни мерки за справяне с подвеждащите практики и правилата за безопасност.

Борба с вредното и незаконното съдържание онлайн

ЕС се подготвя да регулира бързо развиващата се дигитална среда и да наложи световни стандарти със законодателен акт за цифровите услуги. Един от основните въпроси, който трябва да се реши, е как да се спре разпространението на незаконни или вредни съобщения.

Преди всичко е нужно да има ясно разграничение между незаконно и вредно съдържание и към тях да има различен подход. Между двете трябва да се прави разлика: определени видове съобщения, макар и нежелани, не са незаконни - например, дезинформацията; други като отричането на Холокоста са незаконни в някои страни, но не в други. Незаконното съдържание следва да бъде премахвано, а борбата с вредното съдържание трябва да се води по други начини. Доброволните действия на платформите не са достатъчни за премахване на незаконното съдържание. Нужен е по ефективен механизъм, който следва да:

  • бъде ефективен - потребителите трябва да могат лесно да сигнализират на онлайн посредниците за потенциално незаконно онлайн съдържание. Това ще направи възможно бързото му премахване.
  • избягва злоупотреби - ако дадено съдържание бъде докладвано или премахнато, засегнатите потребители трябва да бъдат уведомени и да имат възможност да обжалват решението пред национален орган за уреждане на спорове.
  • защитава правата и свободите на потребителите, включително правото на изразяване и информация. Онлайн посредниците трябва да премахват незаконното съдържание по недискриминационен начин и да не премахват съдържание, което не нарушава закона.

Крайното решение за законността на съдържание, създадено от потребителите, трябва да се взема от независими съдилища, а не от частни дружества. Ако незаконното съдържание има престъпен характер, то трябва да бъде преследвано и по съдебен ред. Обмисля се и налагането на изискване на онлайн платформите да сигнализират компетентните власти за тежки престъпления.

За решаване на проблема

с вредното съдържание като езика на омразата и дезинформацията е нужно да се засилят изискванията за прозрачност към платформите и да се работи за повишаване на медийната грамотност на потребителите. Една от причините за бързото разпространение на дезинформацията е, че бизнес моделите на платформите насърчават появата на сензационно съдържание, върху което потребителите са изкушени да кликнат. За справяне с това ЕП предлага прозрачност на политиката за набиране на приходи на онлайн платформите. Депутатите искат да дадат на потребителите по-голям контрол върху това, което виждат онлайн, и дори възможност да се откажат изцяло от автоматичен подбор на съдържанието. Персонализираните реклами също се разглеждат като проблем и трябва да са по-малко натрапчиви и да отчитат по-добре контекста на това, което гледа потребителят в конкретния момент, вместо неговата история на сърфиране в интернет.

Изпращаме 2020: Цифровизацията и ние

България продължава да е на последното 27-о място в ЕС по отношение на използването на интернет услуги, като общият резултат е доста под равнището на ЕС: 67% от българите използват интернет (в ЕС средната стойност е 85%), докато 24% никога не са го ползвали —това е най-високата стойност в целия ЕС. Потребителите на интернет в България провеждат повече видео разговори, от останалите държави от ЕС. Доста над средното в ЕС а и активността в социалните мрежи (78% срещу 65%). 66% от потребителите на интернет четат новини онлайн, което е под средната стойност за ЕС. Слабо е и ползването на други онлайн услуги и по-специално онлайн банкирането - само 13% от потребителите на интернет се възползват от него при средна стойност от 66% за ЕС. Само 31% от потребителите на интернет пазаруват онлайн в сравнение със средната стойност за ЕС от 71%.

България е изготвила редица стратегически документи, които затвърждават приоритетите и мерките на държавата по отношение на цифровизацията на промишлеността Равнището на квалификация на работната сила е основна пречка за българския бизнес по отношение на по-широкото използване на цифровите технологии.

Трансмазнините под контрол

Световната здравна организация (СЗО) обяви нова програма за сертифициране на държави, които са елиминирали индустриално произведените транс мастни киселини (ТМК) от националните си хранителни запаси. ТМК са рисков фактор и увеличеният прием (> 1% от общия енергиен прием) е свързан с коронарна болест на сърцето и преждевременна смърт, смятат от СЗО. Промишлено произведените ТМК се съдържат в печени и пържени храни, предварително опаковани десерти, някои растителни масла и мазнини за готвене. От СЗО казват, че предложената програма за сертифициране на премахването на ТМК е от съществено значение за установяването на отчетност в държавите. Програмата също така цели да ускори глобалния напредък за премахване на индустриално произведените ТМК до 2023 г. По-рано СЗО издаде насоки, в които препоръчва да се приеме един от двата варианта на най-добри практики – ограничаването на индустриално произведените ТМК до 2 гр. на 100 гр. от общата мазнина във всички растителни масла, мазнини и храни; или да забрани производството и употребата на частично хидрогенирани масла.
За да се класират за сертифициране по новата програма, държавите трябва да докажат, че е изпълнен един от вариантите на предлаганата политика и че съществуват ефективни системи за наблюдение и прилагане. Понастоящем най-добрите практики за ограничаване на ТМК са влезли в сила в 14 държави с население 589 милиона души. Други 26 държави са приели тази политика и тя ще влезе в сила през следващите две години, обхващайки допълнително 815 милиона души. По този начин след две години приблизително 1,4 милиарда души ще бъдат защитени от индустриално произведените ТМК. За повече информация: www.who.int.

Пазарът в цифри

  • В ново проучване на Евробарометър за настоящото състояние на икономиката 64% от европейците считат, че положението е „лошо“, а 42% смятат, че икономиката на тяхната държава ще се възстанови от неблагоприятните последици от пандемията „през 2023 г. или по-късно“.
  • Европейците са разделени (45% „удовлетворени“ спрямо 44% „неудовлетворени“) по отношение на мерките, предприети от ЕС за борба с пандемията.
  • 62% заявяват обаче, че се доверяват на ЕС да взема правилните решения в бъдеще, а 60% остават оптимисти за бъдещето на ЕС.

Календар на потребителя

На 18 декември ще се проведе безплатен семинар на НАП: Данъци и осигуряване през 2021 г. Той ще бъде записан, а пълният му видеозапис ще може да се гледа по всяко време след качването му. Семинарът ще може да гледате безплатно на: zakonnik.bg/nap.

На 26 януари в класната стая на Zoom можете да присъствате онлайн на национален семинар „Актуални промени в социалното и здравното осигуряване за 2021 г.

Българската банка за развитие работи по вариант за повторно кандидатстване по антикризисната гаранционна програма за физически лица и за удължаване на срока за кандидатстване до юни 2021г. Според данните от отчетите на търговските банки към 24 ноември, за безлихвени заеми са одобрени близо 23 000 души, а общата стойност на кредитите е почти 95 млн. лв.

Новата фактура на Топлофикация София с опростено представяне на информацията вече e факт. На първа страница клиентите ще могат да видят дължимата сума и срока за плащане. Най-важната информация за потребителите е посочена в началото, а на следващите страници са поместени подробни разяснения и полезни факти.

Научете как да сравните банковите такси:

https://banki.aktivnipotrebiteli.bg/

Научете повече за енергийната бедност:

https://www.stepenergy.eu/bg/

Научете повече за споделеното потребление:

https://bg.col-sumers.eu/

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.

Ако не искате да получавате бюлетина, може да го  направите ОТТУК

Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia