Кампания
Седмичен бюлетин брой 38 (460)
Рекламата, базирана на наблюдение, е насочена и към децата
Всички потребители в интернет подлежат на наблюдение, като това не изключва децата. Те са една от най-уязвимите групи потребители, които често не са в състояние да разберат или контролират как и защо тяхната информация се събира и използва. Те са лесно податливи на психологически трикове и лесно може да им бъде втълпявана определена идея.
Линк към статията
Имате дългове? Нови правила за вашата защита
Новата директива относно потребителските кредити има за цел кредитните пазари да функционират гладко, като същевременно се гарантира високо равнище на защита на потребителите от дългове по кредитни карти, овърдрафт и неподходящи заеми.
Линк към статията
Е-услуги за доволни граждани
Вече не си спомняме откога се говори за електронно управление у нас. То беше отлагано от правителство на правителство, докато гражданите се мъчат с „тежките“ и тромави администрации. Преди повече от десетилетие се реши у нас да се въведе естонският опит, който нареди страната на челно място по въвеждане на електронното управление и естонците забравиха отдавна какво е да се борят с различните служби и се редят на опашки, за да платят някакво задължение, например. На нас това не ни помогна.
Сега отново се запалва светлина в тунела, след като преди седмица Народното събрание прие на второ четене промени в Закона за електронното управление. Но преди всичко, да напомним
Какво е то
Електронно управление, дълго време наричано (по неточен превод на български) електронно правителство, също е-управление (или дигитално управление, онлайн управление), е термин, който обобщава употребата на информационни и комуникационни технологии (ИКТ) при предоставяне на концесия за публични услуги на гражданите. Сред основните цели на е-управлението е повишаване удовлетвореността на гражданите и насърчаване на тяхното участие в управлението. Подобряване на ефективността на работа и качеството на услугите, предоставяни от изпълнителната, съдебната и законодателната власти, да направи възможно обменянето на информация между отделните административни информационни системи, и като цяло да предлага по-добри услуги на гражданите и бизнеса са също сред основните цели на електронното управление. Термините „електронно правителство“ и „интернет правителство“ не са еднозначни. Е-правителството включва както употребата на интернет базирани технологии, така и на други информационни технологии за постигане на целите си (напр. Bluetooth, GIS, технологии за мобилна комуникация и т.н.). В България има функциониращи няколко онлайн услуги в отделни администрации като част от електронно правителство - това са Националната агенция за приходите (НАП), Търговският регистър (ТР), Националният осигурителен институт (НОИ) и някои общински администрации.
Какво е новото в закона
Административните органи се задължават да предоставят административните услуги по електронен път с намалена такса спрямо таксата за присъствено заявяване и предоставяне. Заложено е минималният процент на намаление на таксата да е 10 на сто. Предвижда се също за предоставяне на административни услуги по електронен път да не се изисква прилагане на документ за платена такса, когато таксата е платена по електронен път. С измененията се въвеждат общите правила за воденето на регистри в електронна форма. Регламентира се и Информационна система за централизирано изграждане и поддържане на регистри, която се създава и поддържа от министъра на електронното управление. Административните органи ще имат възможност да използват безплатно системата за създаване и водене на регистри в електронен вид, които да отговарят на изискванията на закона.
Регламентира се по-подробно дейността на посредниците на електронни административни услуги. Гражданите могат да заявяват административни услуги и чрез посредник с изключение на тези по Закона за чужденците в Република България, Закона за влизането, пребиваването и напускането на Република България на гражданите на Европейския съюз и членовете на техните семейства и Закона за българските лични документи. Посредникът заявява административните услуги по електронен път. Посредническите услуги могат да бъдат възмездни. Изискванията към дейността на посредниците, към доставчиците на електронни административни услуги във връзка с посредничеството и правилата за извършване на плащания към доставчиците на услугите се уреждат с наредба. Въвежда се електронното връчване в производството по административни наказания. Създава се ред за връчване на електронни фишове и наказателни постановления по реда на Закона за административните нарушения и наказания електронно през Системата за сигурно електронно връчване.
Да се надяваме, че този път светлината в тунела няма да изгасне и българските граждани ще се радват на бързи и коректни административни е-услуги.
„Активни потребители“ и в медиите
„Сюжети от деня“ на 4 октомври 2023 г. с Биляна Славчева - (bnr.bg)
Слагаме нови водомери и топломери - Битови сметки - www.pariteni.bg
Пазарът в цифри
- По последни данни на БНБ средната лихва, по която са се откривали срочни депозити от домакинства в лева през месец юни е била 0.70%, а тази в евро 1.25%.
- За една година нарастването на средния лихвен процент по депозити в лева е с 0.6 пр.п. (от 0.10% на 0.70%), а по тези в евро с 1.11 пр.п. (от 0.14% на 1.25%).
- Факторите, обуславящи покачването на лихви по депозити са: Повишаване на лихвените проценти от страна на Европейската централна банка; Увеличеното търсене на срочни депозити от страна на клиентите.
Календар на потребителя
На 4 октомври от 10.30 до 14 ч. Службата на ЕС за интелектуална собственост (EUIPO), в партньорство с Патентно ведомство на Република България, ще проведат на български език уебинара „IPforYou“. Експерти от двете служби ще представят презентации по теми от областта на интелектуалната собственост (ИС), свързани с търговските марки и промишлените дизайни, както и информация за Фонда за МСП на EUIPO. Събитието е насочено към адвокати, правни специалисти, както и други експерти в областта на ИС. Уебинарът е безплатен.
На второ четене са приети промени в Закона за управление на етажната собственост, според които провеждането на общо събрание на блока може да се осъществява и чрез онлайн платформите за видеоконференции. Когато няма кворум, то ще се отлага само с час, а след това решенията ще се вземат и без мнозинство. С цел улесняване на процеса по вземане на решение се предвижда намаляване на кворума за провеждане на общо събрание на 51% идеални части от общите части на етажната собственост. Въвежда се и електронен вариант на книгата на блока, която се води от домоуправителя. Дава се възможност на шофьорите на електрически коли да могат да изграждат собствена станция за зареждане на автомобила, на общ паркинг.