• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро

    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото

    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Евро > Кой отново плаши с приемането на еврото

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 18 (544)

Седмичен бюлетин брой 17 (543)

Бързите кредити стават безплатни

Статия

Кой отново плаши с приемането на еврото

Публикуван на: 03/06/2024 Последна редакция: 07/06/2024
Tweet
photo

     В началото на април в няколко български сайта и в социалните медии се появиха публикации, свързани с инфлацията в Хърватия. В заглавията им се отбелязва, че нивата на този показател на годишна база са най-високите в еврозоната през март. Макар статистически това да не е невярно, публикациите не вземат под внимание цялостната картина за икономическото развитие на Хърватия. Спестява се информацията, че става дума за разлика само от 0,1 процентни пункта спрямо инфлацията на годишна база през февруари. Не се споменава също, че с изключение на това минимално увеличение през март, инфлацията в Хърватия непрекъснато спада след влизането в еврозоната. Прогнозните данни за април 2024 г. също сочат вероятен нов спад след минималното покачване през март. Пропуска се фактът, че ръстът на доходите в страната за миналата година е средно 12% на годишна база. А Хърватия е сред трите държави в ЕС с най-висок икономически растеж. Според Европейската централна банка приемането на еврото има слабо отражение върху потребителските цени в страната. Това сочи проучване на Factcheck.bg.

 

Какво се случва у нас в това време?

    Става дума за класически случай на тенденциозно подбиране на информацията по даден въпрос, така че тя да потвърждава определена теза, като в същото време се игнорира голямо количество други данни, които ѝ противоречат. Този манипулативен похват е известен като чери пикинг (от англ. cherry picking) – заключение на базата на малък брой тенденциозно подбрани доказателства. Така извадената от контекста новина, че през март Хърватия е първа по инфлация в еврозоната, започва да се употребява като аргумент за вредата от приемането на еврото.

    На 3 април в сайтовете „Труд“ и „ПИК“ се появяват идентични публикации със заглавие „Хърватия с най-високата инфлация в еврозоната“. И двата материала са подписани от съответните редакции, без да се позовават на друга медия. Макар да става дума за един-единствен месец, според текста това е потвърждение на „опасенията на редица икономисти, че влизането в еврозоната може да доведе до трайно по-висока инфлация.“

    На следващия ден същият текст е публикуван в „Блиц“, „Гласове“, „Епицентър“, „Критично“ и Faktibg.com. Единствено „Критично“ посочва като източник на материала „Труд“. В останалите четири сайта публикациите са подписани от съответната редакция, без да се посочва като източник друга медия.

    Някои от сайтовете добавят към текста и отличаващи елементи – „Гласове“ например илюстрира публикацията си със снимка от фейсбук пост на икономиста Стоян Панев от „Експертен клуб за икономика и политика“, известен с позициите си против приемането на еврото. Постът недвусмислено разглежда инфлацията в Хърватия като следствие от присъединяването към еврозоната, отново стъпвайки само върху този конкретен показател за конкретния месец. Приносът на „Блиц“, „Епицентър“, „Критично“ и Faktibg.com пък се състои в промяна на заглавието. В „Епицентър“ то гласи: “Това ли ни очаква след приемането на еврото? Инфлацията в Хърватия скочи до 4,9%„ В материала не се уточнява, че скокът, за който става дума, е от 0,1 процентни пункта, нито се дава допълнителен контекст на данните. Заглавието на Faktibg.com e „След, като я набутаха в пагубното Евро, Хърватия е с най-висока инфлация“, като е използван точно този правопис и пунктуация. На 5 април същият текст се появява и в анонимния сайт Sofia Times, отново без да е подписан от автор и без да посочва източник.

    Разнообразието от заглавия, както и публикуването на материалите като редакционни от името на няколко различни сайта, създават впечатление, че много отделни медии едновременно съобщават новината и достигат до единодушни заключения. В действителност става дума за дословно възпроизвеждане на единствен кратък материал. При това, украсен с ярки оценъчни елементи в някои от изданията, макар и представен като новина, която по правило не би трябвало да съдържа коментар. 

    Паралелно с публикациите в тези сайтове, твърдението за инфлацията в Хърватия започва да се разпространява и в социалните медии. На 4 април индивидуален профил качва снимка на таблица с данни за инфлацията от Евростат, в която е подчертана Хърватия.

    По модела на материала в сайтовете тук също се акцентира единствено на факта, че това е страната с най-висока инфлация в еврозоната през миналия месец, без да се обръща внимание на други показатели или на данните от предходните месеци. Отново се прави изрична връзка между инфлацията за март 2024 г. и приемането на еврото през януари 2023. 

    Само публикацията от този профил е споделена 740 пъти, като се появява и в голям брой страници и групи, използвани за разпространение на различни дезинформационни наративи. Сред тях са няколко страници на местни организации на „Възраждане“, групи като „Българска легия антимафия“, „Буревестник – клуб за геополитика“, „Костадин Костадинов за министър-председател на Република България“, „Костадин Костадинов – Спасението за България“, „Аз харесвам Григор Сарийски“ и страници като Novini.cc. По този начин само тази конкретна публикация достига до аудитория от близо 200 000 потребители в социалната мрежа.

    Малко след средата на април Хърватия отново стана център на медийно внимание заради провеждането на парламентарни избори. В дните около изборите много медии публикуват заглавия, според които година след приемането на еврото цените в Хърватия са двойни. Това твърдение не стъпва върху реални икономически данни. Проверката ни откри няколко публикации в различни медии, които го съдържат, като всички те цитират разказ на една конкретна българка, живееща в Хърватия – Диана Гласнова. Материал на БНР-Радио София например е озаглавен „Година и 3 месеца след влизане в Еврозоната, в Хърватия цените са удвоени“. Публикацията е споделена във Фейсбук както сред индивидуални профили, така и в групи свързани с „Възраждане“ и други насочени против ЕС и еврото. Материалът на БНР за „удвояването на цените“ в Хърватия е препечатан и от сайта Faktibg.com, като този път заглавието не е променено. Същият материал излиза и в сайта Liberta.bg, като двете публикации на свой ред започват да се споделят във Фейсбук. Така пренебрежимият ръст на инфлацията в Хърватия в един-единствен месец се превръща в аргумент, че последствията за България от приемането на еврото ще бъдат страшни. Този аргумент, изложен в идентичен текст в 8 различни сайта, достига и до стотици хиляди потребители в социалните мрежи. А впечатленията на една българка в Загреб се споделят сред евроскептични кръгове във Фейсбук като категоричен факт, подкрепен от авторитета на обществена медия.

    Подобен модел на разпространяване на извадени от контекста верни факти, примесени с откровено неверни внушения, наблюдавахме и по повод приемането на еврото в Хърватия, както и през есента на миналата година. И тогава, и сега пътят на разпространение и участниците в кампанията са сходни. Целта е очевидна: да се настрои общественото мнение против влизането на България в еврозоната.

    Прочетете повече на Factcheck.bg.

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia