Статия
Как да защитим правата си при неизпълнение на договор
Защо законът ни дава право да върнем една стока до 2 години, а търговецът ни предоставя гаранция само от 1 месец? Това не е ли закононарушение? Това е един от най-честите потребителски въпроси, с който се срещаме ежедневно. В няколко поредни броя ще ви запознаем по-подробно с въпросите за законовата и гаранционната отговорност, с който се спекулира прекалено много в практиката в България.
Неизпълнението на договора има различни форми. То може да бъде пълно, т. е. вашият партньор да не изпълни изобщо задълженията си, или частично, което от своя страна може да бъде забавено, когато се изпълнява след уговорения срок или пък некачествено когато се предава продукт с по-лошо от уговореното качество или се доставя по-малко от уговореното количество.
В тези случаи потребителят има право да иска реално изпълнение на всички поети от търговеца задължения, ако има интерес от това, както и обезщетение за причинените му вреди и то както за реално претърпените загуби, така и за пропуснатите ползи.
Най-често срещаната причина за рекламация при потребителските сделки е предоставянето от страна на търговеца на стоки, които не съответстват на установеното с договора.
ВАЖНО
Договор е не само писмен документ. Договор е всяка една наша покупка в магазина.
Ако договорът не съдържа специално описание на стоката, то тя трябва да притежава обичайните качества и характеристики на стоките от съответния вид.
За да има потребителят основание за предявяване на рекламация, несъответствието на стоката с уговорените параметри трябва да е налице към момента на нейното предаване. Всяко несъответствие, проявило се в рамките на 6 месеца от предаването на стоката се счита, че е съществувало в момента на предаването й. Тази презумпция обаче може да бъде оборена от търговеца.
Потребителят няма право на рекламация в случаите, когато преди сключване на договора е знаел за несъответствието (например при разпродажба на стоки с обявени недостатъци при намаления) или ако то се дължи на лошото качество на предоставените от него материали (най-често при договори за изработка).
Продавачът ще носи отговорност и за онези дефекти, които са резултат от лошия монтаж на стоката, когато той е извършен от негови работници или е резултат от погрешно дадени инструкции.
При наличие на дефект, потребителят има право да поиска от продавача да го отстрани за собствена сметка или да замени стоката с нова.
Ако ремонтът или замяната не бъдат извършени в срок от един месец от предявяване на рекламацията или ако те не бъдат извършени по удовлетворителен за потребителя начин, той може да развали договора и да иска обратно заплатената цена или да иска намаляване на цената в съответствие с тежестта на дефекта.
Потребителят има право да упражни посочените по-горе права в срок от 2 години от доставянето на стоката. В този срок не се включва времето за ремонт или замяна.
Когато обект на рекламацията са некачествени услуги, потребителят може да претендира за тяхното повторно извършване, в съответствие с договора, за отбив от цената или за възстановяване на заплатената сума. Рекламациите за услуги могат да се предявят не по-късно от 14 дни от откриването на дефекта.
Рекламациите за некачествени стоки или услуги се предявяват устно или писмено пред търговеца или упълномощено от него лице. Потребителят трябва да посочи нейния предмет, предпочетения от него начин на удовлетворяване, размера на претендираната сума и адрес за контакт. Към рекламацията се прилагат и документите, на които тя се основава - касови бележки, фактури, протоколи и др. под.
Рекламаците се предявяват в търговския обект където е закупена стоката или предоставена услугата или на адреса на управление на търговеца, освен ако в договора или в документа за гаранция не е посочено друго.
Търговецът е длъжен да поддържа регистър на рекламациите и задължително да впише в него претенцията на потребителя.
Търговски гаранции на стоки и услуги
Отделно от посочените по-горе възможности, потребителят може да обоснове своята претенция за лошо изпълнение към производителя или търговеца и на основание предоставената търговска гаранция.
За разлика от законовата отговорност, която възниква със самия факт на сключване на договора за продажба или изработка на стоката или за предоставяне на услугата, по никакъв начин не зависи от волята на търговеца и не може да бъде ограничавана, гаранцията представлява отделен договор и нейното предоставяне зависи изцяло от желанието и добрата воля на този, който я дава.
Търговската гаранция представлява задължение на продавача или на производителя към потребителя да възстанови заплатената цена, да замени или поправи стоката или да положи други грижи за нея, без това да е свързано с разходи за потребителя, когато потребителската стока не отговаря на обявените качества.
Търговската гаранция обвързва този, който я дава включително и в случаите, когато е обявена единствено чрез рекламно съобщение.
В документа за гаранция задължително се посочват:
- нейното съдържание и обхват;
- съществените елементи, необходими за нейното прилагане и по-специално: срок, териториален обхват, име и адрес на лицето, предоставящо гаранцията;
- уведомление, че продавачът носи отговорност за качеството на стоката по силата на закона, независимо от дадената гаранция.
<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Arial Unicode MS"; panose-1:2 11 6 4 2 2 2 2 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:3 0 0 0 1 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:BG; mso-fareast-language:BG;} p {mso-margin-top-alt:auto; margin-right:0cm; mso-margin-bottom-alt:auto; margin-left:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Arial Unicode MS"; mso-fareast-font-family:"Arial Unicode MS"; mso-bidi-font-family:"Arial Unicode MS"; mso-ansi-language:EN-GB;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->
Важно!
Търговската гаранция може да бъде само писмена! Всякакви устни обещания от търговеца са подвеждащи!
Винаги обръщайте внимание на следните неща:
Какъв е срока на гаранцията (проверете дали не са предвидени, условия, които могат да променят срока й)
Има ли предвидени контакти за връзка с продавача или производителя при нужда
Какво ще направи продавачът (производителят), ако стоката е дефектна – проверете дали стоката ще бъде ремонтирана, заменена с нова или предвижда да си получите парите обратно
Покрива ли гаранцията всички компоненти на стоката? Много често гаранцията важи само за някои компоненти(системи) на гаранционния продукт
Покрива ли транспортните разходи до мястото на поправката? Нерядко, гаранцията предвижда транспортирането на тежки стоки до много далечно разстояние за сервиз за сметка на потребителя. Това практически я обезсмисля. Гаранцията не покрива непреки щети от употребата на продукта! Например, ако хладилникът ви се развали, гаранцията няма да ви обезпечи за развалената храна
Предвиждат ли се други ограничения и условия? Много често предоставяната гаранция става валидна само при изпращане на приложен талон с данните за извършената покупка, който се изпраща до оторизирания сервиз за поддръжка или други подобни условия!
|
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 2 общо )
anonymous
<a href=http://propec.lol>propecia hair growth</a> 16 Can you own a view
Написан на: 04/01/2024 13:19 Докладвай този коментар
anonymous
Elsevier BV; 2016; 27 vi516 10 <a href=https://enhanceyourlife.mom/>generic priligy online</a> This disappearance suggests solid state interactions between the components
Написан на: 15/10/2024 23:41 Докладвай този коментар
anonymous