15 март – световен ден на потребителите
С решение на ООН светът отбелязва 15 март като Световен ден за правата на потребителите всяка година. Стартиран през 1983 г., Световният ден за правата на потребителите се координира от Consumers International и се признава по целия свят. Отбелязването на деня е възможност да поискаме правата на всички потребители да бъдат зачитани и защитени.
Честен и отговорен изкуствен интелект (ИИ) за потребителите
Това е общата тема за Световния ден на правата на потребителите през 2024 г. Революционната технология завладя дигиталния свят като цунами, което създава много нови възможности, но и рискове за потребителите.
Възходът на генеративния ИИ
Терминът се отнася до ИИ, който може да генерира уникално и специфично съдържание – текст, изображения, видео или аудио – в отговор на инструкция. Възприемането му от потребителите нарасна бързо, до голяма степен благодарение на пускането на генеративни ИИ чатботове, които са в състояние да произвеждат отговори на естествен език, който изглежда много като текст, написан от хора. Технологията е настроена да има огромно влияние върху живота на хората, върху начина, по който работим, общуваме, събираме информация и много повече.
Генеративен ИИ и търсене: възможности и рискове
Търсачките обикновено работят чрез постоянно сканиране и индексиране на мрежата, така че когато потребителят въведе дума за търсене онлайн, те създават класиран списък с резултати, съответстващи на тази заявка. Търсачките със сигурност не са без проблеми, но те остават важен портал за потребителите да откриват и валидират информация за продукти, услуги и света около тях.
С течение на времето търсачките станаха по-бързи и по-точни, дори когато мрежата се разрасна, но не са се променили фундаментално. Очаква се генеративният ИИ да промени това. Търсачките с интегриран ИИ ще допълнят – и в крайна сметка ще заменят – традиционните търсачки. Всъщност този процес е в ход, като Google и Microsoft пускат версии на търсачки с изкуствен интелект, които са достъпни по целия свят.
Това не е без риск. Въпреки че технологията напредна бързо, това не означава, че продуктите по подразбиране са безопасни за потребителите. При използването на генеративен ИИ хората могат да бъдат изложени на множество видове вреди. За потребителите те са добре документирани от Норвежкия съвет на потребителите през 2023 г. и включват вредно съдържание и дезинформация, наред с много други рискове. Конкретно в контекста на търсачките, защитниците на потребителите знаят, че стойността на истинската експертиза е висока и че търсачките се борят да отговорят напълно на нуждите на потребителите. Търсачките балансират предоставянето на информация срещу монетизирането на думите за търсене, конфликт, с който потребителите са оставени да се справят. Google, например, показа, че е готов да плати милиарди, за да запази статута си на търсеща машина по подразбиране, като в процеса признава, че продуктът му може да не е най-добрият за потребителите.
Пример за възможностите за злоупотреби с изкуствено генериран глас, можете да видите в нашето кратко видео:
|
Правата на потребителите на точна, достоверна и безопасна информация
В нашия богат на информация свят хората все повече търсят смислени отговори на своите въпроси, а не просто списък с преференциални места, където може да са тези отговори. Потребителите очакват – и имат право на достъп – информация, която е точна, надеждна и безопасна. Тези права трябва да се прехвърлят към търсачките, използващи генериращ ИИ и наистина трябва да бъдат засилени предвид известните рискове на технологията. Това е особено важно, когато хората използват търсачки в рискови зони, като например когато търсят правен, финансов и медицински съвет.
Генеративен ИИ и чатботове
Генеративните чатботове са на път да заменят хората в отделите за обслужване на клиенти в големите компании. Но чатботовете все още често генерират невярна информация, която може да изложи потребителите на риск. Потребителят може да не знае, че даден отговор е създаден от чатбот и е ненадежден или може да е трудно да се провери. Наистина, изследванията върху пристрастията към автоматизацията показват, че хората са склонни да разчитат прекалено много на автоматизирани инструменти, което може би ги излага на по-голям риск от увреждане. Въпреки че генериращите AI чатботове представляват вълнуваща технологична възможност за потребителите, ние трябва бързо да се справим с всички рискове и проблеми и да гарантираме, че използването им е справедливо и отговорно към потребителите.
Ключови факти
ИИ драстично променя дигиталния пазар:
• През последните пет години делът на стартиращите ИИ фирми в Y Combinator – един от най-успешните инкубатори за стартиращи компании – е нараснал от 6% на 28%. Никой друг поддомейн или технология няма толкова голямо увеличение.
• Според McKinsey близо една четвърт от ръководителите на C-suite използват генеративен ИИ в работата си, а 40% очакват да увеличат инвестициите в ИИ – но по-малко от една трета казват, че разполагат с процедури за смекчаване на риска от генерирана неточност от ИИ.
• Едно на всеки четири деца във Великобритания на възраст 7-17 години е използвало генеративен ИИ инструмент през последните шест месеца.
Генеративният ИИ може и ще бъде от полза за потребителите, когато се използва в правилния контекст:
• Компания, която използва ИИ, за да помогне на потребителите да наложат правата си срещу несправедливи договори, пусна чатбот, който може да преговаря с компании от името на хората. Една демонстрация вече се оказа успешна.
• ИИ е намалил разходите за обслужване на клиенти за една компания с до 95%, като потребителите съобщават за по-голямо удовлетворение и по-бързо време за реакция.
Появяват се доказателства за вреди за потребителите от генеративния ИИ:
• Текстът, генериран от изкуствен интелект, все повече си проправя път в живота ни, но изследванията показват, че хората могат да разграничат човешки или изкуствен текст само с 50-52% точност.
• Сред потребителите на генеративен ИИ в Обединеното кралство 43% погрешно приемат, че той винаги дава фактически точни отговори, докато 38% вярват, че генерираните отговори са безпристрастни.
• Изследванията показват, че един водещ чатбот постоянно е предоставял неточна информация за изборите в Швейцария и Германия през 2023 г., като точността е спаднала значително в отговорите, които не са на английски.
|