• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси

    • Банки
    • Други

  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Статии

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Финанси > Други > Статии > На предпразничния пазар: кой как ще плаща

Още по темата:

Бързите кредити стават безплатни

Топ 5 на финансовите измами

За банките, лихвите и кредитния рейтинг

Статия

На предпразничния пазар: кой как ще плаща

Публикуван на: 03/12/2022
Tweet
photo

     Какво е нужно, за да се подготвим за големия предпразничен пазар? Освен да планираме покупките и да проучим предлагането, трябва да осигурим и „портфейла“ на разходите – от текущите доходи или от спестявания. В краен случай – от кредити. Но и да решим как ще се разплащаме. Интересни данни за нагласите на българските потребители предлага международното проучване "Нагласи към методите на разплащане", извършено в страните от Централна и Източна Европа.

Факти в подкрепа

  • Банковата карта заема второ място сред предпочитаните методи за разплащане от българите.
  • Парите в брой продължават да държат първа позиция. 
  • Като основна причина да се избира плащане в брой, 38% от анкетираните посочват отсъствието на възможност за дигитална трансакция в магазина или пункта за услуги.

 

    Едва 25% от анкетираните българи са платили за последната си покупка в магазин с карта или с помощта на телефон, смарт часовник или друго устройство. На аналогичен въпрос за последната им онлайн покупка, 34% от анкетираните отговарят, че са платили в брой при доставка. Магазините, които осигуряват възможност за дигитални методи на разплащане, се възприемат положително от българските потребители - близо 41% от анкетираните смятат, че те са съвременни, а 42% от тях - че са ориентирани към клиента, показват резултатите от проучването. Една пета от респондентите пък посочват, че са си тръгвали от хранителен магазин, тъй като липсва възможност за покупка с карта. Особено остро липсата на дигиталните разплащания се усеща на пазари и базари (42%), при фризьор, бръснар, козметик (45%), в такси (42%), при лекар, зъболекар или физиотерапевт (35%).
    Малките и средните предприятия са гръбнакът на нашата икономика. За да останат конкурентоспособни и да процъфтяват в условията на глобалната дигитална икономика, те трябва да се погрижат да предлагат методите за разплащане, които клиентите им предпочитат – коментират експерти. Проучванията показват, че след 2018 г. повече от половината картови плащания в Европа вече са безконтактни, което ги превръща в новия „стандартен начин“ за плащане.


Предимствата

    Бързината е от значение. В условията на все по-динамично и забързано ежедневие бързото разплащане безспорно е сред основните предимства на този тип плащания. Не се налага да предоставяш картата, за да бъде поставена в четеца на POS-терминалното устройство и да въвеждаш ПИН код. Така буквално печелиш повече време – безконтактното плащане на POS терминал е със 7 секунди по-бързо от обикновено плащане с карта и с 15 секунди по-бързо от плащане в брой. Ефектът се засилва още повече, ако си в любимия ти търговски център и пред теб има опашка от шест човека, които предпочитат да платят в брой - така ще се наложи да изчакаш още минута и половина само заради самото плащане.

    Край на монетите в джоба. Повечето от нас не обичат монетите из джобовете, които остават след пазаруване в брой, а резултатът е, че често се опитваш да ги похарчиш по-бързо, за да се освободиш от тях и така правиш необмислени покупки, за дребни неща, които може да се окаже, че не са ти необходими. Плащайки с карта, не мислиш къде да държиш дребните монети и рестото остава спестено за важните покупки.

    По-удобно е. Технологията, освен че прави разплащанията по-бързи от всякога, изисква по-малко действия от страна на потребителя. Това е и причината 65% от запитаните в рамките на проучването на Mastercard – Masterindex, потребители да посочат удобството на процеса като основен мотив за предпочитане на безконтактните плащания. Картата не напуска ръката ти и единственото, което се изисква е да доближена до POS терминалното устройство. Така можеш да правиш множество покупки без да носиш пари в брой.

    Трансакциите са защитени. Безконтактните плащания са с изключително високо ниво на сигурност, тъй като картата не се поставя физически в четящото устройство и по този начин се минимизира рискът от скимиране – неправомерно копиране чрез скенер (скимер) на данните от магнитната лента на картата с цел последващото им копиране върху карта дубликат.


Портрет на потребителя

    За да представи по-добре отношението на българите към парите, изследването разделя респондентите на шест сегмента:
"Скептиците" (27%, от 35 до 65 години) са най-многобройната група българи. Не обичат да инвестират или да се занимават с пари и не се доверяват на институциите. Предпочитат да държат парите си у дома. Кеш използват 57%, а дигитално се разплащат 33%.

"Кралете на живота" (20%, преобладаващата част са между 35 и 44 години). Те харчат бързо и безконтролно пари за онова, което искат. Предпочитат да плащат в брой (67%), едва 24% използват дигитални методи на разплащане.

"Заможните" (16% от анкетираните, преобладават между 45 и 54 години). Контролират парите и разходите си, но парите са само средство за постигане на целта - те ги имат, но не е необходимо да мислят за тях през цялото време и да се притесняват за тях. Само 26% използват пари в брой, 66% използват дигитални разплащания.

"Оптималните" (15%, срещат се от 35 до 65 години) - съзнателно управляват парите си - използват промоционални оферти, планират разходите си и инвестират в капитал. Ценят свободата на избора, затова не отхвърлят нито една форма на плащане. 57% обичат сделките в брой, а безналичните – 39%.

"Мечтателите" (14%, главно между 45 и 65 години) - биха искали да имат много, но към момента нямат, а и не управляват сериозно парите. В брой плащат 66%, а дигитално – 27%.

"Икономичните" (9%, между 55 и 65 години). Искат да планират внимателно разходите си. Случва се почти веднага да похарчат всички пари, които получат. Разполагат с ограничен бюджет и са съсредоточени върху това да оцелеят. С банкноти и монети плащат 38%, а 51% използват карти и свързани устройства.

    Издаването на дебитна карта става бързо и лесно още с откриването на банковата сметка и няма нужда от процедури по кандидатстване и одобрение. Докато, за да имате кредитна карта, трябва да преминете през определени процедури. Независимо от различията между дебитна и кредитна карта, може да притежавате и двете. Докато е нормално да разполагате с наличните си пари и да ги използвате посредством дебитна карта, то, за да притежавате кредитна карта трябва да сте напълно сигурни, че можете да покривате месечните си вноски по изразходваните суми и лихвата по тях. Има хора, които прибягват до използването на пари от кредитната си карта само в крайни случаи. Но е по-добре да разполагате с пари и да не ви се наложи да ги ползвате, отколкото да ви потрябват и да няма откъде да ги вземете.

 

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia