• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги

    • Транспорт
    • Спорт и отдих

    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • На ски
  • Авто гуми
  • Автомобили
  • Екскурзии

  • Спорт

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Услуги > Спорт и отдих > Екскурзии > Статии > Пътуване в Европа

Още по темата:

ПРОУЧВАНЕ Мисия: жалба до авиокомпания

Идеалната почивка

Пътуване в Европа 2013-2014 г.

Статия

Пътуване в Европа

Публикуван на: 10/08/2014
Tweet
photo

Припомняме накратко какви права имаме при пътуване в рамките на Европейския съюз?

            След влезлите в сила последни промени през 2013 г. в ЕС потребителите на всякакъв вид транспорт – въздушен, железопътен, по морски и вътрешни водни пътища, извънградски и градски автобусен, са защитени от европейското законодателство. Същото се отнася и за техния багаж.

Пътуване със самолет

            Пътниците във въздушния транспорт, когато излитат от летище в Европейския съюз (вкл. Исландия, Норвегия, Лихтенщайн и Швейцария) или когато кацат на летище в ЕС от страна извън ЕС в случай, че авиокомпанията е лицензирана в ЕС имат определени права, когато полетът закъснее или бъде отменен, от авиокомпанията откажат достъп до борда или има проблем с багажа.

Закъснял полет

            В случай на закъснение с повече от 2 часа авиокомпанията е задължена да се погрижи за пътниците – да предостави на потребителите напитки, храна, настаняване, възможност за телефонно обаждане и т.н.

            Ако закъснението е повече от 5 часа и потребителят реши да не пътува, следва да му бъде възстановена стойността на билета и да му бъде осигурен обратен полет до мястото, откъдето е започнал пътуването си.

            В случай на закъснение с повече от 3 часа, ако компанията не успее да докаже, че закъснението се дължи на форсмажорни обстоятелства, тя следва да изплати същото обезщетение като за отменен полет.

Отказан достъп на борда

            Когато има вероятност на някого да се откаже достъп на борда на самолет, авиокомпанията първо трябва да потърси доброволци, които срещу обезщетение да се откажат от билетите си. Едва ако не се открият такива хора, въздушният превозвач отказва достъп на борда на пътници, като ги компенсира. Засегнатите пътници имат право на възстановяване на пълната стойност на билета в срок от 7 дни и обезщетение от 125 до 600 евро в зависимост от разстоянието на полета.

Отменен полет

            Потребителите имат право на същото обезщетение като това в случай на отказан достъп на борда, освен ако авиокомпанията не ги е  информирала за отмяната най-малко 14 дни преди полета или промененият маршрут е с часове, близки до първоначалните, или ако авиокомпанията може да докаже, че отмяната се дължи на форсмажорни обстоятелства.

Багаж

            Ако багажът ви бъде забавен, повреден или изгубен, имате право на обезщетение до около 1220 евро. Ако багажа ви е повреден, трябва да подадете жалба до авиопревозвача в срок от 7 дни от получаването му. Ако багажът ви липсва, тогава срокът е 21 дни от деня на полета.

Пътуване с автобус

            От пролетта на 2013 г. в ЕС се прилага регламент, който дава на пътуващите с автобус допълнителни права. Единственото условие е пътуването да бъде на разстояние над 250 км.

Задължения на превозвача:

- в случай на отмяна на пътуването, да осигури до две нощувки в хотел на пътниците, които не могат да бъдат превозени, за максимална стойност до 80 EUR на вечер, освен в случай на тежки метеорологични условия и мащабни природни бедствия.

- да предоставя пътническа информация преди и по време на пътуването, както и обща информация за техните права на автогарите и онлайн.

- да създаде механизъм за разглеждане на оплакванията на пътниците

Права на пътниците:

- защита на пътниците в случай на смърт, телесна повреда, загуба или щета, причинени от пътнотранспортно произшествие (максимум 220 000 EUR на пътник и 1 200 EUR за багаж)

- безплатна специфична помощ за лицата с увреждания и с намалена подвижност, а при необходимост - и на безплатен транспорт за придружаващото лице

- право на възстановяване на стойността на билетите или пренасочване по друг маршрут в случай на дублиране на резервации, при отмяна на пътуването или при закъснение с повече от 120 минути

- съдействие (закуски, храна и освежителни напитки) в случай на отмяна на пътуването или при закъснение с повече от 90 минути, когато продължителността на пътуването е повече от 3 часа

- обезщетение до 50% от цената на билета при закъснение от повече от 120 минути след предвидения час на заминаване, отмяна на пътуването и когато превозвачът не осигури на пътника нито възможност за пренасочване по друг маршрут, нито възстановяване на стойността на билета

Пътуване с влак

            В ЕС има над 200 000 км железопътни линии, като ежедневно по тях пътуват милиони хора и ползват най-разнообразни услуги.

            Правата на пътниците в ЕС са осигурени от Европейските закони. В тяхната основа са следните 6 задължителни правила. Потребителят трябва да може:

- да си купи билет без проблем

- да му бъде осигурена сигурност по време на пътуването

- да му бъде осигурен достъп, ако е трудно подвижен

- да бъде обезщетен при повреда на багаж или телесна повреда и смърт

- да може да се защити в случай, че правата му са нарушени

            В случай, че пътувате с влак до друга държава можете да бъдете обезщетени в случай, че влакът закъснее с повече от 1 час. Обезщетението може да достигне до 50% от стойността на билета. http://euwin777.com

Пътуване с кораб

            Между страните от ЕС има хиляди километри морски пътища наред с вътрешните плавателни водни пътища. В случай, че потребителите пътуват с воден транспорт по море или по вътрешни водни пътища и пристанището на качване се намира в ЕС или пък дори и да не е в ЕС, услугите се осъществяват от превозвач от ЕС, то те са защитени от европейското законодателство, влязло в сила в края на 2012 г.

Основни права:

- Ако пътуването е отменено или закъснее с повече от 90 минути, превозвачът възстановява стойността на билетите или предлага друг подходящ маршрут за превоз. Освен това той е длъжен да осигури адекватна помощ на пътниците – храни и напитки, и до три нощувки в хотел до 80 EUR за нощ. Освен това за пътника остава правото да търси обезщетение в размер от 25% до 50% от цената на билета в зависимост от разстоянието.

- Защита на лицата с увреждания и намалена подвижност

- Информация за потребителите преди и по време на пътуването

- Обработка на жалбите

            Тези правила на важат за малки кораби, превозващи до 12 пътника, когато разстоянието в едната посока е по-малко от 500 м и за туристически пътувания.

Ако пътувате в Сърбия…

            Ако възнамерявате да пътувате до Сърбия със самолет, то трябва да знаете, че няма директна линия София-Белград, а полетите минават през Виена, Букурещ или Прага и това отнема 5-6 часа.
            Ако решите да пътувате с влак, то влакът  тръгва от Централна гара – София и е до Белград. Времето за пътуване е около 12 часа. Самата гара в Белград се намира в центъра.

            Автобусите за Сърбия тръгват от Международната автогара в София и пътят е около 7 часа до Белград.

            Общите ограничения за скоростта по пътищата на Сърбия са:

- 50  км/ч в населени места

- 80  км/ч извън населени места (обикновени пътища)

- 120  км/ч по магистрали

            От началото на 2012 г. в Сърбия може да се пътува без Зелена карта.

            Нарушаването на правилата за движение по пътищата в Сърбия обикновено води до изненадващо големи глоби !

            Работното време на магазините е: понеделник - петък: 08:00 - 12:00 и от 15:00 - 20:00ч. По-големите работят и в събота през целия ден, докато повечето затварят в 15:00ч.  Банките работят в делничните дни от 08,00 до 19,00 часа. Банкомати има предимно в по-големите градове.

Контакти на българското посолство в Сърбия:

Белград 11 000

ул. „Бирчанинова” 26

телефони +38 1113613980,  +381113613990

факс: +381113611136

еmail: [email protected]

#

Съдействие на потребителите в рамките на проект „Балкански потребителски мост”

„Активни потребители” може да ви съдейства напълно безплатно, ако пътувате в Сърбия и имате потребителски проблем. Ние приемаме сигнали от български граждани и помагаме за разрешаване на спорове със сръбски търговци с помощта на нашите партньори – потребителски организации в Сърбия.

Какво трябва да направя?

Напишете жалба в свободен текст.

Приложете копия от всички свързани с проблема документи – касови бележки, договори, гаранционни карти и т.н.

Изпратете ни я по имейл, по пощата или лично в някой от офисите ни.

В какъв срок се решава жалбата?

Няма формални срокове, но във ваша полза е да не отлагате дълго подаването на сигнал, тъй като колкото по-бързо успеем да осъществим контакт с търговеца, толкова по-голям е шансът проблемът ви с определена стока да се реши.

 

Контакти за подаване на потребителски жалби:

София 1504  

ул. „Врабча” 26

тел. 02/9890106

[email protected]

Кюстендил 2500
Ул. Ракла 26 
Тел. 078/986140, 0884879224

[email protected]

Видин 3700
ул. Цар Александър ІІ, 19–21

тел. 094/ 60 05 56

[email protected]

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 2 общо )

anonymous

anonymous

https://www.facebook.com/aerogara/

Написан на: 20/11/2015 16:44 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

В какви срокове трябва да се изплатят обезщетенията в случай на отказан достъп?

Написан на: 04/03/2017 12:33 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia