• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.

  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2019 г. > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр.5, 01.02.2019

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр.5, 01.02.2019

Публикуван на: 01/02/2019 Последна редакция: 08/02/2019
Tweet
photo

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 5.2019 (223)

Новият договор за потребителите

Миналата седмица Комисията по вътрешен пазар на Европейския парламент подкрепи доклад за по-доброто прилагане и модернизирането на правилата на ЕС за защита на потребителите, като част от законодателен пакет, наречен „Нов договор за потребителите“, предвиждащ промяната на четири европейски директиви.

Повече права онлайн

При покупка от голям онлайн магазин, където се продават стоки както от компании, така и от други потребители, купувачът ще трябва да бъде ясно информиран дали насрещната страна е търговец или друг човек. Отговорността за продаваните стоки, която носят търговците и частните лица, е различна, и затова потребителят трябва да знае с кого си има работа.Засилват се и правата на хора, които ползват „безплатни“ дигитални услуги. На практика те сключват договор, съгласно който не плащат нищо за услуги като съхранение на данни, имейл или участие в социални мрежи, но позволяват на търговците от насрещната страна да ползват техните лични данни. Новите правила регламентират, че тези, които предоставят личните си данни, ще имат право да се откажат в рамките на 14 дни.

Колективни искове във всички страни от ЕС

Ако един търговец наруши правата на голям брой потребители от много страни, те ще могат да потърсят защита колективно, като бъдат представлявани от една и съща организация, която не преследва печалба, например, асоциация за защита на потребителите.Освен това правото на финансова компенсация или прекратяване на договор при нечестни търговски практики ще бъде едно и също във всички страни от ЕС.

Ефективни санкции

Измененията в законодателството целят да дадат на националните органи възможност да налагат координирано санкции, които са наистина способни да променят поведението на компании нарушителки.

Срещу двойния стандарт при стоките

Една от нечестните търговски практики, срещу които са насочени промените в законодателството, е продажбата на стоки с еднаква марка и опаковка, но с различия в състава им, без потребителят да е информиран за тях. Тази практика съществува най-вече в хранителната индустрия и беше доказана в държави от Източна Европа, вкл. и България. ЕП вече призова за мерки срещу този двоен стандарт и работи върху нужните законови клаузи.

Брекзит и пакетните туристически пътувания

Съгласно правото на ЕС организаторите на пакетни туристически пътувания са задължени да предоставят обезпечение за възстановяване на всички плащания и за репатриране на пътуващите в случай на несъстоятелност на организатора. Организаторите, които не са установени в Съюза и предлагат туристически пакети на потребители в Съюза, също трябва да осигурят такава защита при несъстоятелност във всяка от държавите членки, в която извършват продажби. Когато организатор, установен в трета държава, не предлага туристически пакети на потребители в Съюза и не насочва продажбите си към него, правото на ЕС за задължителна защита при несъстоятелност не се прилага. Това означава, че в тези случаи защитата при несъстоятелност няма да се прилага по отношение на организатори, установени в Обединеното кралство, настъпила след датата на оттегляне.

Запомнете!

Считано от датата на оттегляне защитата при несъстоятелност (съгласно член 17 от Директива (ЕС) 2015/2302), предоставена в Обединеното кралство, вече няма да е задължителна за организаторите на пакетни туристически пътувания.

В следващия брой очаквайте: Брекзит и правата на пътниците.

Защита на личните данни

В три поредни броя на бюлетина ви запознахме с основните права, които ви дава Общият регламент за защита на личните данни (GDPR). Днес продължаваме темата с опасностите в дигиталната среда. Какво да предприемете за защита на данните си?

Сигурната парола е една от най-важните стъпки в защитата на личните данни. Не използвайте една и съща парола при различни регистрации. Силната парола се състои поне 8 символа с мaлĸи и гoлeми бyĸви и цифpи нa произволни мecтa.

Безплатните WiFi мрежи се използват от злонамерени лица, за да получат данните на потребителите, като достигат до тях чрез трансфера на информация между рутера и крайното устройство. В случай, че използвате такава, избягвайте да извършвате важни дейности, като пазаруване, банкиране и др.

Двуфакторната защита изисква използването на две пароли за един профил, които обаче идват по различен път. Например, след изписване на правилна парола, системата изпраща код по SMS или по друг начин, който се въвежда в отделно поле.

Антивирусната програма е задължителен елемент, който защитава устройствата ви от вируси, шпионски софтуер и др. Не забравяйте да я поддържате винаги актуализирана.

Бъдете предпазливи и не отваряйте хиперлинкове и прикачени файлове, които ви изглеждат съмнителни. Измамниците изпращат фалшив имейл уж от вашата банка, препращащ в сайт, в който въвеждате вашата информация. Често такъв тип измами се осъществяват и чрез телефонни обаждания.

Не отлагайте актуализациите на софтуера, тъй като те коригират откритите уязвимости в сигурността на устройството ви.

Със силата на закона

НС прие промените в Закона за личните данни. Според тях:

1. Работодателите няма да могат да държат лични данни на участници в избор на персонал повече от 6 месеца, освен ако не им е дадено съгласие за по-дълъг срок.

2. Гражданите ще могат да сезират Комисията за защита на личните данни, ако правата им са били нарушени, като в тримесечен срок трябва да получат отговор.

3. По закона за МВР се разрешава обработването на лични данни за расов или етнически произход, политически и религиозни убеждения.

4. Митническите служители ще могат да обработват лични данни, получени от други органи.

5. По закона за ДАНС субектите на данни могат да поискат информация за обработваните за тях лични данни.

Научете повече за защитата на личните си данни от играта “Съгласи ли се”:

https://www.tvoitedanni.eu/

Правила и изключения

Активните потребители знаят, че в 14-дневен срок могат да върнат стока, закупена онлайн. Но има и изключения, при които не се прилага това право на потребителите.

Стоките

Козметиката е най-разпространената такава, затова съветът е, ако получите за подарък козметика, която смятате, че няма да ви хареса, най-добре не я разпечатвайте. Само така търговецът ще я приеме обратно и ще ви върне парите. Тук попадат също бельо, бански, изделия, които имат и хигиенен характер, като маша или преса за коса, самобръсначка или епилатор. В случай че сте купили софтуерен продукт, електронна книга или видеоигра, те също няма как да бъдат върнати, с изключение на изделията, които са твърд носител и не са разпечатани. Не е разрешено и връщането на стоки, изработени по поръчка на клиента – дреха, мебел или надпис на бижу. Храните и напитките също попадат в тази група.

Независимо, че стоката няма право да бъде върната, не забравяйте, че ако сте я купили от фирма в ЕС, Исландия и Норвегия, тя има 2-годишна гаранция и ако установите някакви проблеми, може да направите рекламация в срок от два месеца и да си искате парите обратно. Направете я писмено и пазете всички документи, свързани с покупката. Ако търговецът е регистриран в друга страна от ЕС, Исландия и Норвегия и не ви отговори, можете да се обърнете за съдействие към Европейски потребителски център- България.

Услугите

Изключения от правото за връщане на услуги, купени онлайн, са резервациите на коли под наем или стая под наем. При запазването на място в хотел, търговецът понякога дава право за анулиране без неустойка в рамките на определен срок. Заради това е много важно предварително да се проверят всички условия за резервацията. Ако имате билет за концерт на точно определена дата, също нямате право да го върнете. Ако решите да го продадете на други хора, проверете дали в страната на проявата препродажбата не е забранена.

Пазарът в цифри

  • По данни на НСИ индексът на потребителските цениза декември 2018 г. спрямо ноември 2018 г. е 100.0%, т.е. месечната инфлация е 0%.
  • Годишната инфлация за декември 2018 г. спрямо декември 2017 г. е 2.7%.  
  • За месец хранителните продукти и безалкохолните напитки са поевтинели с 0.1%, облеклото и обувките - с 1.1%, дизеловото гориво - с 6.6%, бензинът А95H - с 8.4%, А98Н - с 6.2%, пропан-бутанът за коли - с 8.5%.
  • Билетите за самолет са поскъпнали с 43.5%, пакетните услуги за почивка и пътувания - с 10.3%, услугите във ваканционни центрове и курорти - с 3.4%.

Календар на потребителя

От 7 до 10 февруари в Плевен ще се проведе международно изложение по пчеларство и производство на мед.

От 9 февруари влиза в сила единна европейска система за верификация на медикаментите. Те трябва да бъдат маркирани с код, който се дезактивира при продажбата им на пациента.

МФ предложи за обсъждане „Концепция за личните сметки, водени от Централния депозитар“, чиято цел е да бъдат „събудени“ т.нар. „спящи“ акции от масовата приватизация, с които не са предприемани никакви действия. Пълна информация за боновите книжки и приватизационните фондове ще намерите на MoitePari.bg.

Научете повече за защитата на личните си данни от играта “Съгласи ли се”:

https://www.tvoitedanni.eu/

Проверявайте за фалшиви намаления на сайта ни “Следи цените”:

http://ceni.aktivnipotrebiteli.bg 

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за кръговата икономика:

#CircularEconomy

https://twitter.com/EU_ENV

https://www.facebook.com/EUEnvironment

http://ec.europa.eu/environment/circular-economy/

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.
Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia