• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.

  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2019 г. > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр.10, 08.03.2019

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр.10, 08.03.2019

Публикуван на: 08/03/2019 Последна редакция: 15/03/2019
Tweet
photo

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 10.2019 (228)

Защита със силата на закона

На 26 февруари в „Държавен вестник“ бе публикуван „Законът за защита на личните данни“. Промените в него се налагат заради привеждането му в съответствие с GDPR (в сила от 25.05.2018 г.). Освен съобразяване с европейската регулация, той предвижда и някои специфики на национално ниво.

  • Въведени са правила за обработването на ЕГН, видеонаблюдението, съхранението на данни в процедурите по подбор на персонал.
  • Законът детайлизира начина на упражняване на правата на субектите на данни и поставя конкретни задължения пред администраторите в това отношение.
  • Предвидено е  глобите и имуществените санкции по Регламента, които могат да достигнат до 20 млн. евро, да се събират в бюджета на Комисията за защита на личните данни, който е надзорният орган за България.

Във връзка с влизането в сила на закона и неговото съблюдаване, фирмите могат да назначават длъжностни лица по защита на данните, които да ги подпомогнат със спазването на изискванията, като при определени хипотези това назначаване е задължително. Едно от новите изисквания, при които длъжностното лице по защита на данните има ключова роля, е задължението му да уведоми надзорния орган в случай на нарушение на сигурността на данните и то не по-късно от 72 часа от нарушението. Неспазването на това задължение може да доведе до високи санкции. Следва да се има предвид, че надзорният орган трябва да бъде уведомен не за всяко нарушение на сигурността, а само за тези, които биха довели до риск за правата и свободите на гражданите, и които следва да бъдат съобщени на засегнатите лица.

Научете повече за защитата на личните си данни в Интернет от играта “Съгласи ли се”: https://www.tvoitedanni.eu/

Настъпление срещу дезинформацията 

Европейската комисия публикува докладите на Фейсбук, Гугъл и Туитър за извършения напредък за борба с дезинформацията. Тези онлайн платформи подписаха Кодекса срещу дезинформацията и от тях бе поискано да докладват месечно в навечерието на изборите за Европейски парламент през май 2019 г. ЕК поиска да получи подробна информация за:

  • публикуването на реклами,
  • прозрачността на политическата реклама,
  • затварянето на фалшиви профили,
  • маркиращите системи за автоматизирани ботове.

"Трябва да видим повече напредък за борба с дезинформацията – заявиха от ЕК. Платформите не са предоставили достатъчно данни, показващи, че новите политики и инструменти се разполагат по един начин и с достатъчно ресурси във всички държави членки на ЕС. Избирателните кампании преди европейските избори ще започнат сериозно през март. Насърчаваме платформите да ускорят своите усилия, защото сме разтревожени от ситуацията. Призоваваме Фейсбук, Гугъл и Туитър да направят повече във всички държави членки за гарантиране честността на изборите за ЕП през май 2019 г.“

- Фейсбук: Докладът предоставя актуализирана информация за случаите на намеса от трети страни в държавите членки на ЕС, но не съобщава за броя премахнати фалшиви профили поради недобросъвестни действия, имащи за цел конкретно ЕС.

- Гугъл: Представеното измерване не е достатъчно и не изяснява до каква степен са предприети действия, за да се избегне дезинформацията или подвеждащата реклама. 

- Туитър: Не е предоставил никакво измерване на своите ангажименти за подобряване проверката на публикуване на реклами.

Манифест за бъдещето на Европа

Продължаваме да ви запознаваме с манифеста, изработен от Европейската организация на потребителите (БЕУК) по повод на предстоящите избори за Европейски парламент. С манифеста се призовава следващият ЕП да действа по пет приоритета.

Приоритет 2: По-дълъг живот за стоките

Принтери или смартфони, които вече не работят малко след изтичане на гаранцията, електрически четки за зъби, които прекъсват твърде бързо, недостъпни резервни части и актуализации на софтуера за интернет връзка. Много потребители са принудени да се справят с „преждевременното остаряване“ на стоките, което поражда неудобство, финансова загуба и риск за заобикалящата среда. ЕС трябва да предприеме сериозни действия, за да удължи живота на стоките. Докато националните правила, като например по-ниските ставки на ДДС за ремонт и резервни части могат да имат важен принос, ЕС мерките трябва да гарантират, че всички стоки са проектирани да издържат, а на потребителите да се предоставя лесна и сравнима информация за живота им.

Препоръките на потребителската организация:

• Във фазата на проектиране да се гарантира, че хладилниците, пералните машини и слънчевите панели използват по-малко енергия. Бихме могли да се възползваме максимално от този инструмент, ако ЕС систематично включва изискванията към енергопотреблението.
• Информацията за живота трябва да бъде предоставена преди покупката. Потребителите да знаят за очакваната продължителност на живота на стоките и свързаните с тях разходи, възможности за ремонт и наличност на резервни части.

• Резервните части трябва да станат по-достъпни. По този начин потребителите могат да ремонтират развалените перални машини или принтери, вместо да купуват нови.

• Актуализациите на софтуера да са налични по време на очаквания живот на продукта. Потребителите трябва да бъдат информирани в момента на покупката за това колко дълго ще бъдат налични актуализациите и с каква цел.

В следващия брой очаквайте и други приоритети и препоръки на БЕУК.

Рискове и защитата от тях

В навечерието на Световния ден на потребителите ви запознаваме с рисковете на модерния свят, изложени от Световния потребителски интернационал. В света има 23 млрд. свързани устройства, които се очаква да се утроят до 2025 г. Разходите за интелигентни продукти за дома ще се удвоят до 2026 г. Днес има 4 млрд. смартфона - двойно повече отпреди 3 години. До 2025 г. 72% от хората ще имат достъп до интернет чрез мобилен телефон.

Достъпност

Докато някои правителства са въвели мерки, за да направят смарт устройствата и телефоните по-евтини, цената на данните все още представлява пречка за достъпа до интернет.

Безопасност и сигурност

През последните години видяхме многобройни кибератаки, които започват от неосигурени потребителски устройства. През 2016 г. голяма кибератака прекъсна интернет услугите в Северна Америка и Европа, като атакуваше незащитени принтери, домашни WiFi рутери и бебешки монитори, което позволи на вируса да зарази близо 65 000 устройства за по-малко от 24 часа. Изследователи в областта на сигурността са получили достъп до свързана кола и контрол на волана, спирачната система и ключалките на вратите.

Защита на личните данни

Глобалното проучване на потребителите от 2018 г. разкри, че 52% от тях са по-загрижени за поверителността си в интернет в сравнение с преди една година, а 47% се притесняват от кражба на самоличност. Обектите в свързана система могат да събират данни или информация, които са безвредни сами по себе си, но когато бъдат събрани и анализирани с друга информация, могат да разкрият доста точни познания за индивида, което води до повишена проследимост и профилиране на потребителите.

Прозрачност

Начинът, по който личните данни се събират и използват, често е неясен. Проучване, проведено от 25 международни регулатори, показа, че 59% от устройствата не успяват да обяснят адекватно на клиентите как се събират, използват и разкриват техните лични данни. Потребителска организация в Португалия извърши тайни покупки за Smart TV и установи, че купувачите не са имали информация как те са събрали и използвали техните данни.

Актуализации за защита

Често срещан проблем със свързаните устройства е липсата на актуализации за защита. Ако актуализациите не се предоставят, устройствата могат да станат уязвими към вируси или кибератаки, но няма изискване компаниите да ги предоставят и никакво съгласие за това колко време трябва да ги предоставят.

Пазарът в цифри

  • На българския пазар с предимство остават най-старите автомобили - над 20 години.
  • През 2018 г. за първи път от години има растеж на общия брой на всички превозни средства по българските пътища (леки, лекотоварни, товарни и автобуси).
  • За първи път тези с дизелови двигатели надхвърлят бензиновите.
  • Растат продажбите на нови автомобили, но 13% от тях се изнасят след регистрация.

Календар на потребителя

От 15 до 17 март в Интер експо център ще се проведе най-голямото изложение за бебешки и детски стоки и услуги в България - „Бебемания”.

На 18 март фондация „Същност“ организира публична лекция на тема “Сближават ли ни или ни отчуждават технологиите“.

На 28 март на ул. „6-ти септември“ 37 в София ще се състои обучение за промените в Закона за защита на личните данни.

Научете повече за защитата на личните си данни от играта “Съгласи ли се”:

https://www.tvoitedanni.eu/

Проверявайте за фалшиви намаления на сайта ни “Следи цените”:

http://ceni.aktivnipotrebiteli.bg 

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за кръговата икономика:

#CircularEconomy

https://twitter.com/EU_ENV

https://www.facebook.com/EUEnvironment

http://ec.europa.eu/environment/circular-economy/

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.
Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia