В помощ на пътуващите
Потребителите бяха предпразнично изненадани с решението на Международната организация за гражданска авиация (ИКАО) да въведе от 28 декември по-високи граници на отговорността на авиокомпаниите, свързани със загубен, забавен или повреден багаж. Максималната сума, за която може да претендират пътниците при проблеми с куфара, вече е 1288 SDR - почти 1600 евро. Досега тя беше около 1200 евро. SDR е специфична валута, чийто обменен курс се определя от МВФ. Към 20.12.2019 г. 1 евро се равнява на 0,81 SDR.
Какво да предприемете
Когато багажът ви не пристигне или дойде повреден, още на самото летище на гише „Рекламации на багажи“ попълнете т.нар. PIR – протокол, в който да се опише проблемът.
- В срок до 7 дни трябва да се попълни и сходен формуляр на сайта на авиокомпанията. В подобни случаи пътникът може да си купи т.нар. вещи от първа необходимост, като пази касовите бележки за тях и в последствие може да поиска възстановяване на разходите от авиокомпанията.
- Когато изтекат 21 дни, а багажът още не е пристигнал, то той се счита за загубен и трябва да се подаде нов формуляр на сайта на превозвача, с който да се поиска обезщетение за загубения багаж. Изпратете копие от билетите и багажните етикети, както и от попълнения PIR, снимки. Запазете си копие от жалбата.
- Независимо дали куфарът е забавен, изгубен или повреден, имате право на обезщетение, чийто размер зависи от действителната стойност на вредата в конкретния случай. Много често се изплаща фиксирана сума на килограм липсващ багаж.
Полезни съвети
- При пътуване с ценен багаж е добре да го застраховате. Освен това вещи като лаптоп, фотоапарат, бижута или ключове за жилището не бива да се слагат в чекирания багаж – оставете ги в ръчния си багаж.
- Преди полета проверете в сайта на авиокомпанията дали има ограничения за вещите, които ще превозвате. Ако в куфара сложите вещи като таблет, фотоапарат или други ценности, което е забранено, не очаквайте да бъдете компенсирани в случай на повреда или загуба.
- Направете снимка или видео със съдържанието на куфара.
- Изберете си здрав куфар. Не разчитайте на това, че може да получите обезщетение, ако той е от некачествени материали и се счупи, или има стари повреди.
- Махнете всички етикети от предишни пътувания, сложете бадж с името, адрес, имейл и телефон. Така, при необходимост, авиокомпанията ще може да се свърже с вас.
Над половината от пътниците в ЕС не познават правата си
Европейската комисия публикува резултатите от проучване на Евробарометър за правата на пътниците в ЕС. Според него едва 43% от гражданите, пътували със самолет, жп транспорт на дълги разстояния, автобус или ферибот през последните 12 месеца, знаят, че в ЕС са въведени специални права за пътниците. Те се определят на равнище ЕС и се прилагат от доставчиците на транспортни услуги, а националните органи отговарят за контрола по прилагането им. Различията в практиките между отделните държави затрудняват пътниците и те не винаги имат яснота към кого да се обърнат и какво да направят, особено при трансгранични пътувания. ЕК вече полага допълнителни усилия за повече яснота и започна кампания за повишаване на осведомеността.
Факти в подкрепа:
- 32% от всички анкетирани знаят, че в ЕС разполагат с права при пътувания с въздушен, железопътен и автобусен транспорт или с фериботи. Едва 14% знаят, че тези права важат и за въздушния транспорт, 8% — за железопътния транспорт, 5% — за автобусния транспорт и 3% — за пътувания с кораб или ферибот.
- Делът на пътниците, които считат, че са били добре информирани за правата си от страна на транспортните дружества преди началото на пътуването варира: 40% при въздушния транспорт, 29% при корабите или фериботите, 26% при железопътния транспорт и 26% при автобусните превози. Този дял е още по-малък, когато става дума за информацията, получавана по време на пътуването и след него.
- Делът на пътниците, които са се сблъсквали с проблеми и са подавали жалба е по-голям при пътувалите със самолет, отколкото при другите видове транспорт: 37% при въздушния транспорт срещу 26% при автобусния, 24% — при железопътния и 18% — при пътуващите с кораби и фериботи. При тези, които са се сблъсквали с проблеми при пътуване, но не са подавали официална жалба (72%), най-изтъкваната причина е усещането, че подобна жалба би била безполезна (45%) и че паричната компенсация не си струва усилието (25%).
- При пътниците, срещнали проблем по време на пътуване с въздушен транспорт, 53% посочват, че авиокомпанията се е отзовала по някакъв начин (предлагайки храна и напитки или алтернативен полет, възстановяване на цената на билетите, финансова компенсация, настаняване и т.н.) независимо от това дали пътниците са подали жалба или не. Едва 43% от респондентите, пътували с железопътен превоз, и 38% от пътувалите с автобус, кораб или ферибот, посочват, че транспортните дружества са съдействали на пътниците.
- 55% от срещналите проблеми при пътуване и подали жалба до транспортното дружество, заявяват, че са удовлетворени от начина, по който е била разгледана жалбата им, но едва 37% от тях са удовлетворени от информацията за процедурите за подаване на жалби, предоставена от транспортното дружество.
- Огромната част (81%) от потърсилите съдействие за лица с увреждания или с намалена подвижност (т.е. 8% от респондентите), заявяват, че са били удовлетворени от реакцията на транспортното дружество. Този дял спада (60%) при ползване на повече от един вид транспорт.
Пенсията от А до Я
От днес в поредица от материали ще ви запознаем с всичко, което трябва да знаете и всичко, което можете да направите, за да получите възможно най-високата пенсия от задължителните си осигурителни вноски. Съветите са подготвени от д-р Любомир Христов - пpeдceдaтeл нa УС нa Инcтитyтa нa диплoмиpaнитe финaнcoви ĸoнcyлтaнти.
Осигуряване
Човек и добре да печели, остарява и повече не може или не иска да ходи на работа от 9 до 5 ч. Тогава се пенсионира. Пенсионира се, ако се е осигурявал. Осигуряването за пенсия е задължително, а осигурителната вноска е еднаква за всички - по 19.80 лв. на всеки 100 лв. осигурителен доход до максималния (3000 лв. през 2020 г. Всички внасят по 14.80 лв. на 100 лв. осигурителен доход или 3/4 от осигурителна си вноска в Държавното обществено осигуряване (ДОО) - фонд "Пенсии" при Националния осигурителен институт (НОИ).
Универсалните пенсионни фондове са алтернатива на ДОО.
За останалите 5 лв. или 1/4 от осигурителната вноска имате избор: Ако не направите нищо, те отиват в универсален пенсионен фонд (УПФ) - част от “допълнителното задължително пенсионно осигуряване” (ДЗПО). Можете да се откажете от осигуряване в УПФ като подадете Заявление в Националната агенция за приходите (НАП) до 5 години преди собствената си пенсионна възраст. В този случай и останалите 5 лв. отиват в ДОО. Така за 5 лв. на всеки 100 лв. доход сте изправени пред алтернатива - в УПФ или в НОИ. Вторият пенсионен стълб - Допълнителното задължително пенсионно осигуряване /ДЗПО/ в УПФ, не е “допълнителен”, той е алтернатива на ДОО. За останалите 5 лв. или 1/4 от осигурителната вноска имате избор: Ако не направите нищо, те отиват в универсален пенсионен фонд (УПФ) - част от “допълнителното задължително пенсионно осигуряване” (ДЗПО).
Алтернативата е да заменя ли част от държавната си пенсия срещу пенсия от УПФ?
Вариант 1: Ако се осигурявам в УПФ имам право на две пенсии:
- намалена пенсия от ДОО (държавна) и
- пенсия от УПФ.
Вариант 2: Ако съм се отказал от осигуряване в УПФ, като съм подал своевременно
Заявление в НАП, имам право на една пенсия - пенсия от ДОО в пълен размер.
Държавната пенсия на осигурявалите се в УПФ се намалява пропорционално на
намалената им осигурителна вноска, постъпвала в ДОО и то само за месеците и години,
в които са правили вноски в УПФ. На отказалите се навреме от осигуряване в УПФ,
държавната пенсия не се намалява. Принципът е - за равни осигурителни вноски в ДОО - равни пенсии от ДОО. Затова намалението на държавната пенсия е различно в зависимост от годината на пенсиониране.
В следващия брой очаквайте: Алтернатива ли е пенсията от Универсален пенсионен фонд?
Ако имате въпроси за вашата настояща или бъдеща пенсия, пишете ни! Д-р Л. Христов ще коментира всеки от възникналите казуси.
С вашите въпроси: правата на потребителите и телекомите
Асоциация „Активни потребители“ стана инициатор на поредица от коментари и сигнали до съответните институции за защита на ощетени от телекомуникационните компании потребители. Разгледани са десетки казуси и са предприети действия за правно решаване на проблемите. Оплакванията на граждани от практиката на телекомите обаче не намаляват.
В своята жалба Б. Г. от гр. Монтана разказва как в офис на А1 му е упражнен натиск от служител, който въпреки отказа на възрастния човек (89 годишен), вербално го е принудил да вземе като „подарък” стационарен телефонен апарат, да заплати 10 лв. „за подновяване на договора”, след което не му е предоставил екземпляр от договора, а му е дал указание да дойде в друг ден.
БНААП счита, че подобно поведение на служител на А1, е проява на нелоялна търговска практика, чрез която се въздейства неблагоприятно върху икономическото поведение на потребителя – в конкретния случай възрстният човек е принуден на бързо да подпише договор с приложения, в които се съдържат условия/услуги, за които той няма ясна представа.
Действията на служителя (внушения спрямо потребителя за „подарък” и за добри и изгодни условия на договора, поради което трябва бързо и веднага да подпише) заблуждават или могат да въведат в заблуждение средния потребител, тъй като имат за резултат вземането на търговско решение, което той (потребителят) не би взел, ако не се използваше тази търговска практика.
Нашият съвет
Ние съветваме потребителите, винаги когато предстои подписване на договор с телеком, да изискват от служителите на съответния оператор да им осигуряват място в офиса, за да се запознаят внимателно и спокойно със съдържанието на договора и приложенията към него, а където имат неясноти да искат подробни разяснения. Освен това, веднага след подписването, да изискват на хартиен носител екземпляр на договора.
Още по-удобно за потребителя е по телефона да поиска предоставяне по куриер на договора. В този случай потребителят ще има 14-дневен срок за запознаване и евентуално за отказ от договора, ако открие разпоредби и условия, които са неблагоприятни за него.
Пазарът в цифри
- В специално проучване 47% от българите признават, че не са финансово грамотни.
- Делът се увеличава при по-младите до 18 години – 53%, а тези над 60 години са над 60%.
- В същото време изследването сочи, че 72% от хората не инвестират в нещо допълнително за своето пенсионно осигуряване.
- За българина е трудно да направи избор на финансов продукт, защото не ги познава. Не могат и лесно да вземат информирано инвестиционно решение, затова обикновено инвестициите са в недвижими имоти.
Календар на потребителя
На 14 януари Microsoft спря поддръжката на операционна система Windows 7, което означава, че компютърът ще продължи да работи, но ще стане по-уязвим към рисковете за сигурността и зловреден код, защото вече няма да получавате актуализации на софтуера, включително актуализации за сигурност от Microsoft. Възможно е използването на Windows 7 след средата на януари да доведе до затруднения при използването на електронните услуги на НАП.
На 31 януари в Rosslyn Central Park Hotel Sofia (с/у НДК) ще се проведе семинарът „Актуални промени в социалното и здравното осигуряване за 2020 г.“.
От 9 до 23 февруари в Международен панаир – Пловдив се организира изложението за храни, уелнес и здраве „Вкусове от Италия“.