• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
    • С вашите въпроси за еврото (част 5)
    • Цифровото евро – помощник или „дигитално робство“?
    • За парите в личния портфейл и в държавата
    • Рекордна подкрепа за еврото
    • Фантом ли е спекулата?
    • Кога да сменим левовете в евро
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 19, 08.05.2020

Публикуван на: 08/05/2020 Последна редакция: 14/05/2020
Tweet
photo

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 19.2020 (288)

Насред кризата: Избор на дезинфектанти

Миналата седмица ви запознахме с проучването на Асоциация „Активни потребители“ на пазара на дезинфектанти за ръце у нас. Днес продължаваме темата с информация как да ги подбираме и купуваме в условията на криза.

Нашите съвети

● При закупуването им внимателно четете етикетите! Там трябва да пише изрично, че препаратът е за дезинфекция на ръце и активната му база - етилов спирт (денатуриран алкохол), пропанол или изопропанол. Проверете на опаковката за сертификат от МЗ - регистрационен номер на продукта като биоциден препарат, предназначен да унищожава вредните микроорганизми (бактерии, гъби и вируси) по химичен път. Много от предлаганите на пазара продукти са регистрирани като козметични изделия.

● В подобни опаковки често се предлагат препарати за дезинфекция или почистване на повърхности. Не ги използвайте за ръце! Не употребявайте за ръце препарати съдържащи водороден пероксид, силни киселини или основи и активен хлор. Те нараняват кожата.

● Внимателно прочетете и другите съставки на препаратите. Често производителите добавят масла или екстракти от растения, както и парфюми. Въпреки приятния аромат, те могат при продължителна употреба да предизвикат нараняване на кожата или алергизиране. Избирайте простите компоненти, препоръчани от СЗО – алкохоли, глицерин, вода.

● Повечето от продуктите, предлагани в търговската мрежа са гелове. Доказано е, че геловете имат по-слабо дезинфектиращо действие. Избирайте течните препарати.

● Не употребявайте едновременно сапун и дезинфектант! При мръсни ръце първо измийте със сапун, подсушете и после нанесете препарата за дезинфекция.

● Не забравяйте, че алкохолите са силно запалими! Не нагрявайте и не доближавайте до огън препаратите за дезинфекция.

● Алкохолите в препаратите са силно летливи и лесно се изпаряват. След употреба затваряйте плътно опаковките.

Рецептата на Световната здравна организация

Основното изискване на СЗО е за концентрацията на алкохол в препаратите:

● 80% (обем/обем) еквивалентно на 70% (тегло/тегло) етилов алкохол или 75% (обем/обем) изопропанол;

● 1,45% (обем/обем) глицерол;

● 0,125% (обем/обем) водороден пероксид;

● дестилирана вода до 100% обем.

Препоръчително е изходният алкохол да е чист 96%, без добавки и денатуриране. Водородният пероксид убива спорите на бактериите, които са устойчиви на алкохолите. Глицеролът е срещу кожни раздразнения. След смесването им препаратът трябва да престои поне 72 часа, за да може водородният пероксид да убие спорите в съдовете и да се разгради.

Изводи

На пазара може да се натъкнете на препарати с понижена способност за дезинфекция. Затова при възможност първо се измивайте със сапун и течаща вода и използвайте дезинфекция ако нямате възможност за миене. Най-добрия препарат може да си направите сами по рецептата на СЗО, чиито компоненти са достъпни в аптеките. В краен случай може да използвате чист спирт (96%) като не забравяте, че при дълготрайна употреба той изсушава кожата на ръцете.

Становище: Под тежестта на кредитите

В ситуацията на криза един от основните проблеми на българските потребители е изплащането на ипотечни и други заеми. По този повод Асоциация „Активни потребители“ разпространи свое становище в отговор на утвърдения от УС на БНБ Ред за отсрочване и уреждане на изискуеми задължения към банки и дъщерните им дружества - финансови институции във връзка с извънредното положение, въведено от НС на 13 март 2020 г. Асоциацията подкрепя позицията на Европейската организация на потребителите (BEUC), че инициативите в няколко държави от ЕС, в т.ч. и в България, са фрагментарни, създадени са без участието на всички заинтересовани страни и не винаги са добре проверени.

Какви са проблемите на потребителите?

Първо. Ликвидност на кредитополучателите, чиято липса изисква Редът за отсрочване да бъде приложен от всички банки, а не от „всяка банка, която желае да го прилага“. Според Асоциацията, българските банки разчетоха указанията на Европейския банков орган по възможно най-удобния и лесен за тях начин – вместо да поемат сериозен ангажимент към правителството и към потребителите, те предпочетоха пожелателния и половинчат характер на изпълнението на цитираната мярка, с което се създава риск от неравноправно, несъгласувано и несправедливо третиране на различните кредитополучатели.

Второ. Мярката за отсрочване е приложима само и единствено за банките, а кредитите от небанковите институции са изключени от обхвата на мярката. Това веднага поставя в неблагоприятно, даже застрашаващо положение хиляди български граждани, които ще бъдат категорично затруднени да обслужват своите кредити, получени от небанкови институции.

Трето. Правото на разсрочване трябва да важи за всички видове потребителски кредити, обезпечени и необезпечени (кредити за автомобили, лични заеми, кредитни карти, овърдрафт, лизинг и др.), предоставени от банки и небанкови кредитори. Важно е да се има предвид, че много граждани с ниски доходи използват потребителски кредити, за да задоволят ежедневните си нужди от потребление. Следователно подпомагането на такива уязвими кредитополучатели е изключително важно.

Четвърто. В своята позиция BEUC категорично посочва, че през периода на отсрочка не трябва да се начисляват лихви и такси. Добавянето на начислена лихва към капитала през периода на разсрочване би увеличило общите разходи за потребителите и би наложило плащането на лихви върху лихвата. В утвърдения от БНБ Ред за отсрочване отсъстват категорични разпоредби, които да гарантират, че банките няма да събират и начисляват нищо повече освен отложените вноски за лихва/главница.

Пето. В Реда за отсрочване няма ясно разписани и единни правила за документите, които следва да се представят пред съответната банка. Нещо повече, в своите указания банките правят изричната уговорка, че си запазват правото да изискват и допълнителни документи с оглед изясняване допустимост на заявлението, което може да постави потребителите пред различен подход. Съществува реален риск те да бъдат подложени на административен произвол, изразяващ се в продължително и мъчително изискване за снабдяване и представяне на множество документи, доказващи допустимостта на отсрочването.

Шесто. Процедурата за отсрочване е обща и физическите лица са поставени при същите условия като фирмите, вместо при по-облекчен режим. В Позицията на BEUC се посочва, че „условията за допустимост на правото на отсрочка не трябва да бъдат прекалено строги, за да не изключват или обезкуражават уязвимите кредитополучатели да се възползват от това право. Процедурата трябва да бъде бърза, безпроблемна и безплатна.”

Седмо. Редът за отсрочване е изработен без каквито и да е консултации с потребителските организации. Както е известно, добрите практики изискват обсъждане и съгласуване с всички заинтересовани страни. Защото за всички е ясно, че очакванията са тези мерки да допринесат за финансовата стабилност както на потребителите, така и на финансовите институции, като предотвратяват прекомерната задлъжнялост и натрупването на необслужвани заеми в балансите на банките.

Тема с продължение: здравните книжки

След като в миналия брой на бюлетина ви запознахме с казуса на хиляди българи, загубили здравноосигурителните си права по различни причини и с начините за тяхното възстановяване, сега ви представяме Процедурата за издаване на нова здравноосигурителна книжка (ЗОК) при загубата, кражбата или унищожаването й. Ето какво да направите, за да ползвате спокойно правата си :

• След като вече сте здравноосигурен, подайте молба-декларация по образец до директора на Районната здравноосигурителна каса (РЗОК) по избор на личен лекар.

• Изгубената ЗОК се обявява за невалидна от директора на РЗОК.

• Заплаща се стойността на новата ЗОК, за което РЗОК издава документ.

• След представяне на документа за закупена ЗОК ще получите от РЗОК нова ЗОК и протокол по образец, като в 3-дневен срок новата ЗОК се представя на избрания личен лекар за заверка.

Личният лекар

При промяна на настоящия адрес здравноосигурените имат право да сменят общопрактикуващия лекар (ОПЛ) по всяко време на годината, извън регламентираните срокове за смяната му по желание през юни и декември. Правото на избор на личен лекар се осъществява, като се попълни “Регистрационна форма за постоянен избор на общопрактикуващ лекар”, която може да се разпечата от интернет страницата на НЗОК: www.nhif.bg. Персонализираната информационна система (ПИС) на НЗОК предоставя възможност да се направи избор на ОПЛ (първоначален, временен или постоянен) и онлайн, ако имате електронен подпис, с който да подпишете регистрационната форма за избор на личен лекар.

Пандемията и потребителите

Както и в останалите страни, първата реакция на българските потребители още с обявяване на мерките за опазване от коронавируса беше да се презапасят с храни, лекарства и други стоки от първа необходимост. За радост, у нас се създаде добра организация на снабдяване и ритмични продажби, благодарение на които търсенето и предлагането влязоха в нормалните си граници. С някои промени, разбира се. Анализ на агенцията за пазарни проучвания BluePoint показва, че в кризата хората пазаруват по-рядко, но повече, като избират главно кварталните магазини.

Промяна на навиците

76% от участниците в проучването сега пазаруват по-рядко и събират необходимите покупки в еднократно пазаруване. Повечето от тях споделят, че отиват на пазар със списък, което им позволява да не се задържат дълго в магазина и едновременно с това да купят всичко нужно.

  • Потреблението на плодове и зеленчуци е свито, заради опасенията от внасяне на зараза вкъщи и по-голямата трудност за обезопасяването им.
  • 21.7% обявяват, че запазват потреблението си отпреди кризата, но с по-евтини марки.
  • С 29% спада консумацията на шоколадови и захарни изделия, най-голямо е това ограничение при поколението, родено между 1946 и 1964 г.

Потреблението на цигари спада с 15%, основно от същото поколение. При алкохола спадът е с 23% - както при твърдите напитки, така и при бирата и виното, което опровергава тезата, че при извънредното положение се пие повече. Поръчката на храна за вкъщи спада с 30%. В момента потребителите готвят повече, особено поколението на родените между 1980 и 1995 г. и след 1996 г. Друга причина за по-малкото поръчки са и хигиенни съображения за мястото, където се приготвя храната. При покупката на дрехи и обувки има свиване с 48%, заради затворените магазини, но и смяната на само 2-3 тоалета при настоящия ритъм на живот. Очаква се след епидемията да започнат разпродажби и активизиране на търговията втора употреба. Спадът при покупката на книги, вестници и списания е с 31%, въпреки че всеки трети от участниците в допитването отделя повече време за четене.

Планирани разходи

9.8% от потребителите няма да отменят планираната си ваканция това лято в България, като най-много са те сред поколението, родено между 1965 и 1979 г. Близо 19% са променили плановете си. 9.1% от анкетираните смятат да си купят ново обзавеждане, а освежителен ремонт планират 10.1% от потребителите, като 15.7% са отложили тези намерения. 5.9% от участниците в проучването са се отказали от покупката на автомобил.

Пазарът в цифри

  • Държавната комисия по стоковите борси и тържищата обяви движението на цените на едро на основни храни през последната седмица на април.
  • Цената на едро на оранжерийните домати се е повишила с 5,9% до 2,85 лева за кг, а оранжерийните краставици са поевтинели с 11,8% до 2,32 лева за кг.
  • Цената на едро на картофите е спаднала с 8,0% и те се продават по 1,04 лева за кг. Пресните картофи са поевтинели с 24,3% до 1,65 лева за кг.
  • Червените чушки от внос са поскъпнали с 8,4% и „вървят“ средно по 3,87 лева.
  • Зелената салата се продава по-евтино с 1,3% и струва на едро по 78 ст. за брой.
  • Ябълките през седмицата са поскъпнали с 8,2% до 1,58 лева за кг. Лимоните се продават на борсата по 3,47 лева за кг, а портокалите – по 1,80 лева за кг.
  • Кравето сирене е поскъпнало с 1,5% и струва средно по 6,97 лева за кг, а кашкавалът тип "Витоша" - по 11,16 лева за кг. Олиото се търгува на едро по 2,12 лева за литър.
  • Пакетче краве масло от 125 г поскъпва с 2,9% и се продава на едро по 2,12 лева.
  • Цената на едро на пилешкото месо е средно 4,05 лева за кг.
  • Захарта вече е по-скъпа с 1,4% - до 1,46 лева за кг. Брашното, тип "500" е поскъпнало на едро с 3,8% и се продава по 1,10 лева за кг. Оризът е поевтинял до 2,10 лева за кг.

Календар на потребителя

На 14 май от 19 ч. екипът на MoitePari Consult ще проведе безплатен уебинар на тема „Правила за управление на спестяванията – как да управляваме личните си финанси и какви финансови инструменти да използваме за постигане на благополучие“. Гледайте онлайн.

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Научете повече за защитата на личните си данни от играта “Съгласи ли се":

https://www.tvoitedanni.eu/

Проверявайте за фалшиви намаления на сайта ни “Следи цените”:

http://ceni.aktivnipotrebiteli.bg 

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за кръговата икономика:

#CircularEconomy

https://twitter.com/EU_ENV

https://www.facebook.com/EUEnvironment

http://ec.europa.eu/environment/circular-economy/

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebookи в Twitter.

Ако не искате да получавате бюлетина, може да го  направите ОТТУК

Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia