• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
    • С вашите въпроси за еврото (част 5)
    • Цифровото евро – помощник или „дигитално робство“?
    • За парите в личния портфейл и в държавата
    • Рекордна подкрепа за еврото
    • Фантом ли е спекулата?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 22, 29.05.2020

Публикуван на: 29/05/2020 Последна редакция: 05/06/2020
Tweet
photo

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 22.2020 (291)

На дневен ред: Здравословна продоволствена система

Европейската комисия прие на 20 май нова Стратегия за биологичното разнообразие и Стратегията „От фермата до трапезата“ за справедлива, здравословна и екологосъобразна продоволствена система. Двете стратегии обединяват природата, земеделските стопани, предприятията и потребителите за съвместна работа. Кризата с COVID-19 показа колко е важна за обществото добре работещата продоволствена система. Двете стратегии се ангажират да подобрят опазването на сухоземните площи и моретата, да възстановят увредените екосистеми и да заявят водещата позиция на ЕС на международната сцена за опазването на биологичното разнообразие и изграждане на устойчива хранителна верига. За възстановяване на биологичното разнообразие в Европа до 2030 г. ще се отпускат по 20 млрд. евро годишно от различни източници, в т.ч. фондове на ЕС, национално и частно финансиране. Стратегията

„От фермата до трапезата“

ще спомогне за прехода към устойчива продоволствена система в ЕС, която да осигурява сигурност и достъп до здравословни храни. Тя ще намали екологичния и климатичния отпечатък на храните, като опазва здравето на гражданите и гарантира поминъка на икономическите оператори. Стратегията си поставя целите:

  • намаляване с 50% на използването на пестициди и риска от тях,
  • намаляване с най-малко 20% на използването на торове,
  • намаляване с 50% на продажбите на антимикробни средства, използвани за отглеждани в стопанства животни и аквакултури,
  • заделяне на 25% от земеделската земя за биологично земеделие.

Стратегията предлага и мерки, които да гарантират, че най-лесният вариант за гражданите на ЕС ще бъде и най-здравословният, в т.ч. подобряване на етикетирането, разкриващо здравословните и устойчиви храни. Европейските земеделски стопани, рибари и производители на аквакултури ще бъдат подпомогнати от общата селскостопанска политика и общата политика в областта на рибарството чрез нови потоци от финансиране и еко-схеми. Като основни части от Европейския зелен пакт тези две стратегии ще подпомогнат и икономическото възстановяване. В контекста на кризата с коронавируса те се стремят да подсилят устойчивостта на обществото ни към бъдещи пандемии и заплахи, продоволствена несигурност и разпространение на болести и се ангажират със защитата на дивата флора и фауна и противодействат на незаконната търговия с тях.

От ЕК се надяват, че Стратегията ще окаже положително въздействие върху начина, по който произвеждаме, купуваме и консумираме храна и ще допринесе за здравето на гражданите, обществото и околната среда.

Вашите права и ваучерът за почивка и пътуване

В миналия брой ви представихме казуса на хиляди потребители, закупили пакетни програми за почивка или пътуване, отложени поради кризата. На тях им се предлагат ваучери за ползване на същите услуги в следващите две години. Но нашето проучване показа, че потребителите имат и правото да получат обратно парите, които са внесли. Какво представляват ваучерите и защитени ли са при тях вашите права?

Какво трябва да включва ваучерът?

Ваучерите може да бъдат надеждна и привлекателна алтернатива на връщането на платените

суми при отмяна на пакетни туристически пътувания и транспортни услуги в условията на

коронавирусната пандемия. Но обърнете внимание! За да бъдат защитени вашите права, те трябва да отговарят на няколко изисквания, за които вие можете да настояване пред туристическия агент или транспортната фирма:

- За да се осигури надеждност и привлекателност на ваучерите, те трябва да бъдат включени в обхвата на защитата при неплатежоспособност – ако превозвачът или организаторът изпадне в неплатежоспособност (несъстоятелност), а ваучерът още не е бил използван, туристът или пътникът трябва да получи възстановяване на платената сума от действащата задължителна застраховка „Отговорност на туроператора”.

- Ваучерите трябва да подлежат на изплащане в брой, ако не са оползотворени: правото на пътниците и туристите да поискат връщане на парите в брой следва да бъде приложимо най-късно 12 месеца след издаването на ваучера и по всяко време след това. Превозвачите и туроператорите могат да обмислят и възможността ваучерите да подлежат на изплащане и на по-ранен етап при искане на пътника или туриста. Освен това всеки ваучер (или остатъчната сума) следва да бъде автоматично изплащан в срок от 14 дни след края на срока му на действие, ако не е бил оползотворен.

Какви са изискванията пред ваучера?

По отношение на гамата от услуги: Ваучерите следва да дават възможност да се направи резервация за същия маршрут като първоначалната резервация или за пакетно пътуване със същите характеристики като предвидените в прекратения договор.

По отношение на оператора, при който може да се направи новата резервация:

Превозвачите и туроператорите следва да помислят за разширяването на възможността за използване на ваучерите за резервации при други предприятия, които са част от една и съща група дружества.

По отношение на възможността за прехвърляне: Ваучерите за транспортни услуги следва да може да се прехвърлят на други пътници без допълнително заплащане.

Отвъд кризата: кръговата икономика

В предишния брой на бюлетина започнахме темата за кръговата икономика и нейното значение за възстановяването на Европа след голямата пандемия.

Ключов елемент на устойчивата продуктова политика е овластяването на потребителите и осигуряването на възможности за спестяване на разходи. За да се изгради довери е и участие на потребителите в кръговата икономика, Европейската комисия предлага механизми за предоставяне на подходяща информация за стоките, в т.ч. срок на експлоатация, ремонтни услуги, резервни части и ръководства за ремонт. Комисията също планира мерки срещу преждевременното остаряване на стоките чрез определяне на минимални изисквания за етикетите / лога за устойчивост и информационни инструменти. Освен това ЕК ще работи за създаване на ново „право на поправка“ и ще разгледа правата на потребителите, например, по отношение на наличието на резервни части или достъпа им до ремонт на стоките, както и за модернизиране на услугите.

Електроника и ИКТ

Електрическото и електронното оборудване продължава да бъде един от най-бързо развиващите се потоци от отпадъци в ЕС с текущи годишни темпове на растеж от 2%. Изчислено е, че по-малко от 40% от електронните отпадъци се рециклират в ЕС. Стойността се губи, когато напълно или частично функциониращи изделия се изхвърлят, защото не могат да се ремонтират, батерията не може да бъде сменена, софтуерът вече не се поддържа или материалите, вградени в устройствата, не се рециклират. Всеки двама от трима европейци биха искали да продължат да използват настоящите си цифрови устройства по-дълго, при условие, че производителността им не намалява със срока на използване. За да се справи с тези предизвикателства, ЕК ще представи мобилна инициатива за кръгова електроника за съществуващи и нови устройства. Тази инициатива ще насърчава по-дългия им живот и

включва следните действия:

• Регулаторни мерки за електроника и ИКТ, включително мобилни телефони, таблети и лаптопи чрез директивата за екодизайна, така че устройствата да са проектирани за енергийна ефективност и издръжливост, поправяемост, обновяване, поддръжка, повторна употреба и рециклиране. Предстоящият работен план за екодизайн ще включва допълнителни подробности за това. Принтерите и консумативите като касети също ще бъдат приобщени, освен ако секторът не постигне амбициозно доброволно споразумение в рамките на следващите шест месеца;
• Фокус върху електрониката и ИКТ като приоритетен сектор за прилагане на „правото на ремонт“, включително и право на актуализация на остарял софтуер;
• Мерки за регулиране на зарядни устройства за мобилни телефони и подобни устройства, включително въвеждане на общо зарядно устройство, подобряване на издръжливостта на зареждащите кабели и стимули за отделяне на закупуването на зарядни устройства от закупуването на нови устройства;
• Подобряване на събирането и обработката на отпадъци от електрическо и електронно оборудване, включително проучване на опции за схема за обратно приемане в целия ЕС за връщане или продажба на стари мобилни телефони, таблети и зарядни;
• Преглед на правилата на ЕС относно ограниченията за опасни вещества в електрическото и електронното оборудване.

Пазарът в цифри

  • По данни на Евростат българите са свили най-много разходите си заради пандемията спрямо останалите страни от ЕС. През март у нас оборотът в търговията на дребно е намалял с 18,1% спрямо предходния месец, което ни поставя на първо място в ЕС по този показател.
  • Като цяло в ЕС търговията на дребно през март 2020 г. отбелязва спад от 10% спрямо месец по-рано.
  • Общо за страните от ЕС през март най-голям спад от 40% регистрират продажбите на текстилни изделия.
  • Общият спад в продажбите на нехранителни стоки е 21,3%.
  • При търговията на дребно с електрически уреди и мебели намалението средно за страните от ЕС е с 16%.
  • Търговията с горива регистрира намаление с 19,3%. 
  • Ръст от 4,7% има при покупките на хранителни стоки.
  • Увеличение на продажбите от 4.4% средно в ЕС отчитат супермаркетите, а онлайн магазините - ръст от 2.2%. Останалите магазини отчитат спад на продажбите от 17.8%.

Календар на потребителя

Пенсионери и хора, които получават доходи от наем, получиха също право на безлихвени заеми в размер до 4500 лв. по програмата на Българската банка за развитие (ББР). Безлихвените заеми за пострадали от кризата заради COVID-19 граждани се отпускат в офисите на седем банки, а парите са осигурени от правителството. Достъп до заемите имат хора, които са в неплатен отпуск, но са работили последните 6 месеца преди работодателят да ги освободи, и не получават доходи по други трудови правоотношения. За повече информация: https://bbr.bg/

До 20.08. потребителите, които използват устройства на твърдо гориво, могат да кандидатстват по проект „Подобряване качеството на атмосферния въздух в Столична община чрез подмяна на отоплителни устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи“. Финансирането е от ОП „Околна среда“, Кохезионния фонд на ЕС и националния бюджет. Целта е да се намалят емисиите на фини прахови частици от битово отопление. Формуляри за кандидатстване от физически и юридически лица се подават в районните администрации. За повече информация: https://www.sofia.bg/en/web/guest/opos

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Научете повече за защитата на личните си данни от играта “Съгласи ли се":

https://www.tvoitedanni.eu/

Проверявайте за фалшиви намаления на сайта ни “Следи цените”:

http://ceni.aktivnipotrebiteli.bg 

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за кръговата икономика:

#CircularEconomy

https://twitter.com/EU_ENV

https://www.facebook.com/EUEnvironment

http://ec.europa.eu/environment/circular-economy/

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebookи в Twitter.

Ако не искате да получавате бюлетина, може да го  направите ОТТУК

Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia