• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021

  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2021 > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 8, 26.02.2021

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 8, 26.02.2021

Публикуван на: 26/02/2021 Последна редакция: 05/03/2021
Tweet

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 8.2021 (328)

15 март: Да затворим кръга

По повод на наближаващия Световен ден на правата на потребителите Потребителският интернационал обяви новата си кампания за намаляване на замърсяването на планетата с пластмаса. Това може да стане, съветват експертите, като приложим принципите на кръговата икономика и затворим така наречения кръг 7R: Rethink, Refuse, Reduce, Reuse, Recycle, Repair and Replace: Преосмисляне, Отказване, Намаляване, Повторно използване, Рециклиране, Поправка и Замяна. Тези 7 стъпки могат да обърнат тенденцията за масовото замърсяване на Земята с пластмасови отпадъци, приложими са във всяка държава по света, но изискват

активното участие на потребителите,

които могат да влияят на правителствата и заинтересованите страни по този критичен въпрос. Ето някои предложени действия и ключови послания за вземане на решения:

• Насърчавайте местната власт да стартира кампании за осведоменост и образование на потребителите, за да информира за често използваните термини, етикети и символи върху пластмасовите опаковки и какви действия трябва да се предприемат при среща с различни опаковъчни материали.

• Изисквайте правителствата да се намесят, за да насърчат търговците да предлагат опции за многократно използване на изделията.

• Идентифицирайте твърдения за промишлено / подвеждащо твърдение от страна на бизнеса върху пластмасови опаковки, за да могат правителствата да подобрят практиките и комуникацията с бизнеса.

• Изисквайте правителствата да осигурят подходяща инфраструктура за рециклиране с увеличени инвестиции, за да се гарантира минимизиране на пластмасовите отпадъци, както и увеличеният капацитет за рециклиране и повторна употреба.

Нужен е диалог

За активното включване на потребителите в затварянето на кръга на 7-те действия, е необходимо да съобщавате на потребителските организации за проблемите и напредъка, а те от своя страна да информират правителствата и министерствата, както и Потребителския интернационал. Националните власти е нужно да установят механизъм за финансиране, за да се стимулират иновациите за нови технологии, да се повиши жизненият цикъл на трудно рециклируемите пластмаси. Необходимо е също така да се въведат национални стандарти за ниска до липса на използвана пластмаса, за минимално рециклирано съдържание и за процентни цели за рециклиране, да се инвестира в инфраструктура за рециклиране и управление на отпадъци на национално ниво и събиране на отпадъци. Добра стъпка в правилната посока е да се направи по-лесен и по-евтин ремонтът на стоки, например, законодателно резервните части да бъдат по-евтини от новите модели и с по-дълги гаранции. Наред с това да се инвестира в интензивни изследвания за откриване на екологично чисти методи за производство на подходящи алтернативни материали за опаковки.

Ако вие имате добри или лоши примери, предложения до централните и местните власти, пишете ни. Световният ден на потребителите предполага повече права, но и отговорности.

Споделеното потребление: нова ера за потребителите

Асоциация Активни потребители работи сериозно по проблемите на споделеното потребление. Поредица от материали можете да намерите на сайта ѝ, в информационния бюлетин, както и на специалния сайт /виж долу/.

Много хора наричат икономиката на споделянето революция. Дали това е така или не, е спорно, защото бизнес модели, основани на споделен достъп до ресурси, съществуват от векове: от теглени от коне карети, трамваи и таксита, до таверни и хотели. Днешните нови инициативи на икономиката на сътрудничеството променят условията за предоставяне на много потребителски стоки и услуги, като предлагат интересни ползи и изправят потребителите пред значителни рискове. За предизвикателствата пред потребителите сигнализира и Европейската организация на потребителите (BEUC).

Бизнесите в икономиката на сътрудничеството предоставят многостранна платформа, която обслужва двустранни пазари. На тях платформата събира заедно мрежи от доставчици и потребители, и цели да напасне техните интереси, като често създава нов собствен пазар. Много двустранни пазари съществуват онлайн (Google, Amazon, eBay, Youtube и др.) и офлайн (супермаркети, търговски центрове, агенции за подбор на персонал и др.). "Икономиката на сътрудничеството" е широко понятие, използвано да опише много различни видове инициативи, онлайн платформи и бизнес модели. Други понятия, като например "съвместно потребление", "икономика на споделянето", "споделена икономика" или "споделен достъп", понякога се използват като припокриващи се синоними.

Ползите за потребителите

Платформите на икономиката на сътрудничеството могат да създават нови пазари, като стимулират информираността и интереса, и в крайна сметка като генерират потребителско търсене за този вид икономически обмен. Моделите на потребление се променят бързо към модел, който е основан на обмена на стоки и услуги, не само между фирми и потребители, но и между частни лица. Една от най-важните микроикономически ползи от платформите на икономиката на сътрудничеството е това, че те могат да бъдат по-ефективни, отколкото традиционните бизнеси, чрез съответствие между търсенето и предлагането.

  • Те предлагат бърз отговор и позволяват на потребителите да използват неизползвани активи. Това е най-вече така при недвижимите имоти, например при платформите Airbnb и HomeAway, които помагат на потребителите да изплатят ипотеките си.

  • Платформите на икономиката на сътрудничеството помагат на участниците на пазара да се справят с проблеми, свързани с асиметрична информация, получена например при въвеждането на системи за репутация и оценяване, които позволяват на страните да изградят доверие помежду си.

  • Те позволяват на потребителите да откриват услуги и продукти в близост до тях - нещо, което не би било възможно, използвайки традиционни средства и търговци.

  • Платформите целят да намалят разходите по сделките, например, те улесняват доставчиците и потребителите да купуват и продават едни на други. Улеснявайки предоставянето на информация относно доставчика, продукта или услугата, те също така могат да помогнат на потребителите да направят по-информиран избор.

Научете повече за споделеното потребление: https://bg.col-sumers.eu/

Тема с продължение: Вашите права

В миналия брой започнахме да отговаряме на въпроса на много потребители как да изразите позицията си по европейски въпроси. Това може да стане по три начина: чрез петиция в Европейския парламент, като се включите в гражданска инициатива и, най-вече, като гласувате на европейски избори.

Европейска гражданска инициатива 

Стъпка 1 - Сформирайте граждански комитет. Необходими са ви най-малко седем души, които живеят в седем различни държави-членки.

Стъпка 2 - Регистрирайте своята инициатива на някой от 24-те официални езика на ЕС. В срок от два месеца ЕК ще се свърже с вас, за да ви информира дали инициативата ви отговаря на основните условия и тя ще бъде публикувана в онлайн регистъра.

Стъпка 3 - Започнете да събирате подписи - на хартиен носител или онлайн. ЕК ще ви предостави безплатно софтуер с отворен код за събиране на подписи онлайн. Поддръжниците трябва да бъдат от най-малко една четвърт от държавите в ЕС. Тъй като в момента те са 27, вие трябва да съберете подписи от най-малко седем държави-членки.

Стъпка 4 - Събрали сте 1 милион подписа! Поздравления! Представете подписите на всяка от съответните държави-членки на ЕС. Те трябва да проверят валидността им. Ще получите удостоверение от всяка от държавите.

Стъпка 5 - Подписите са проверени? Всичко е наред? Представете ги на ЕК. Трябва да разкриете информация за всяка предоставена за вашата инициатива помощ или
финансиране. ЕК ще публикува цялата тази информация на своя уебсайт.

Стъпка 6 - Имате думата! Ще представите инициативата си пред ЕК и по време на публично изслушване в ЕП. Комисията има три месеца, за да проучи инициативата и да реши какви действия да предприеме. Тя ще ви уведоми за тях, като запази процеса прозрачен. Цялата информация за вашата инициатива ще се публикува. ЕК може да предложи нов закон и да го изпрати на ЕП и на Съвета за одобрение.

Стъпка 7 - Мисията изпълнена!

Добрата практика

„Право на вода“ (Right2Water) е първата европейска гражданска инициатива, която се превръща в законодателство. Това става след като в ЕС е одобрена Директива за питейната вода, която трябва да осигури по-добър достъп до висококачествена чешмяна вода, включително за уязвимите групи от населението. Новите правила идват в отговор на исканията на над 1,8 милиона европейци, които подписаха първата успешна европейска гражданска инициатива Right2Water за по-добър достъп до безопасна питейна вода за всички европейци. Според директивата, държавите членки ще гарантират безплатното предоставяне на вода в обществените сгради и ще насърчават ресторантите, столовите и доставчиците на кетъринг услуги да предоставят на клиентите вода безплатно или срещу ниска такса за обслужване. Те следва също така да предприемат мерки за подобряване на достъпа до вода за уязвими групи като бежанци, бездомни хора, за малцинствата, като например ромите. Тази практика е доказателство, че гласът на потребителите се чува и вие също можете да успеете.

Европейският омбудсман

Той работи за насърчаване на доброто управление на ниво ЕС. Омбудсманът разследва жалби относно лошо управление от страна на институциите и органите на ЕС, а също така по собствена инициатива обследва по-мащабни системни проблеми. Занимава се основно със следните въпроси: Прозрачност, Отчетност и приобщаващ процес на вземане на решения, Етика, Управление на публичните средства на ЕС, Основни права, Административни процедури и практики, Въпроси, свързани със служителите на ЕС.

„Активни потребители“ и в медиите

- Отровна течност за чистачки на пазара

- Експерт обясни реални ли са ниските цени в моловете

- Търсенето на дрехи втора употреба падна с една трета

Пазарът в цифри

  • През януари общият показател на доверие на потребителите е с 4.1 пункта по-голям спрямо октомври 2020 г.
  • Повишаването се отчита както в градовете, така и в селата - с 3.1 и 7.6 пункта.
  • Очакванията на домакинствата за следващите дванадесет месеца са благоприятни.
  • Потребителите посочват, че имат известни намерения за разходи за нова кола, покупка или построяване на жилище и за подобрения в дома през следващите 12 месеца. Нагласите им обаче да извършват такива разходи са по-резервирани

Календар на потребителя

До 3 март на портала на МС можете да се включите с предложения относно Проект на Правила за поддържане на платформата за сравняване на оферти за доставка на еленергия във връзка с предстоящото либерализиране на пазара.

До 9 март ЕК провежда обществена консултация относно „Следващото цифрово десетилетие: Приоритетите в цифровата област до 2030 г.“

До 15 март МОСВ провежда консултации по проект на Национален план за управление на отпадъците 2021-2028 г., като преход към ефективно използване на отпадъците като ресурс и устойчиво развитие чрез предотвратяване на образуването им.

Министерството на туризма предупреждава, че се разпространяват фалшиви имейли от негово име. Те представляват съобщения от електронен адрес [email protected] и приканват получателите да разгледат приложените изисквания и да изпратят оферта с цена.

Научете как да сравните банковите такси:

https://banki.aktivnipotrebiteli.bg/

Научете повече за енергийната бедност:

https://www.stepenergy.eu/bg/

Научете повече за споделеното потребление:

https://bg.col-sumers.eu/

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.

Ако не искате да получавате бюлетина, може да го  направите ОТТУК

Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia