• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021

  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2021 > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 11, 19.03.2021

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 11, 19.03.2021

Публикуван на: 19/03/2021 Последна редакция: 26/03/2021
Tweet

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 11.2021 (331)

Дългът да спасим планетата

11 октомври 1990 г., 5 октомври 1995 г., 23 септември 2000 г., 8 август 2010 г., 29 юли 2019 г. Това са датите, на които всяка година настъпва т.нар. „Ден на екологичния дълг“, в който човечеството е изразходвало полагащото му се количеството природни ресурс за съответната година, които планетата Земя е способна да възстанови в рамките на една година. Според организацията Global Footprint Network, след този ден започваме да живеем на „екологичен кредит“. В резултат на свръх потреблението се наблюдава тенденция с всяка изминала година Денят на екологичния дълг да се измества все по-напред в календара. Тоест, всички ние използваме повече ресурси (петрол, въглища, дървесина, храна от животински или растителен произход, вода и въздух и т.н.), отколкото Земята може да възстанови. Тя се изчерпва. Данните показват, че за да задоволим консумацията си при сегашните темпове на потребление, ние имаме нужда от 1.7 планети Земя. Като потребители всички можем да изберем по-устойчиво потребление. Един възможен избор е пестенето на енергия у дома.

Платформа ACT4ECO – време е да действаме!

С настъпването на пандемията от COVID-19 хората се принудиха да прекарват повече време вкъщи. Някои от тях пренесоха работата си и така разходите за електричество и отопление, които преди се поемаха от работодателя в офиса, сега се начисляват върху сметките на домакинствата. Други запълват времето си с по-честа и дълга употреба на домакински електроуреди, с продължително гледане на телевизия или на компютъра. Всичко това се отразява върху сметките за електричество и отопление, а от там и върху бюджета на домакинствата. Като резултат се увеличава и въглеродният отпечатък върху планетата Земя.

Онлайн платформата ACT4ECO може да бъде верен помощник на домакинствата в пестенето на енергия у дома. Тя представя достъпна информация за различни мерки, които може да приложите у дома - както по-прости и лесно приложими в ежедневието, така и мерки, изискващи по-голяма инвестиция, но с по-дългосрочен ефект върху намаляване на енергийното ви потребление. Платформата ACT4ECO съдържа 22 теми, разпределени в 5 категории: 1. Производство на собствена енергия у дома. 2. Управление на енергийното потребление. 3. Енергийно обновяване на дома. 4. Интелигентно енергийно потребление. 5. Устойчиви навици за отговорно потребление на енергия.

Достъпът до съдържанието на платформата

е безплатен, трябва само да се регистрирате на www.act4eco.eu. Платформата е достъпна на 9 европейски езика, сред които и български. От богатото съдържание ще научите как можете да задоволявате енергийните нужди на вашето домакинство с производството на енергия от възобновяеми енергийни източници (фотоволтаични системи, соларни системи за производство на топла вода, микро-когенератори). Ще се замислите за навиците си в ежедневието, влияещи върху потреблението на енергия. Ще се информирате за предимствата и недостатъците на различните изолационни материали и за избора на подходяща дограма. Ще се запознаете с термостата и други „умни“ устройства, които могат да станат съюзник при управлението на енергопотреблението у дома. И още много други интересни теми.

В следващия брой: Полезни съвети за икономии в домакинството.

Тема с продължение: Споделеното потребление – защо ни е нужно

Продължаваме с поредицата материали, посветени на споделеното потребление – една тема, която асоциация Активни потребители проучва и следи. Днес ви предлагаме различни определения и реални ползи от него.

Споделеното потребление може да се превърне в устойчив модел за 21 век. То насърчава общи ценности и предлага решение на икономическата и социална криза като дава възможност за обмен, когато е необходим. Съвместното потребление може да бъде определено като „набор от системи за циркулация на ресурси, който дава възможност на потребителите едновременно да получават и предоставят, временно или постоянно, ценни ресурси или услуги чрез директно взаимодействие с други потребители или чрез медиатор“. Съвместното потребление е концепция, която е в рязко противоречие с разбирането за конвенционално потребление, вид система за разпределение на ресурси, която включва пасивни потребители (не-получатели), които не са способни или на които не е дадена възможност да предоставят каквито и да ресурси или услуги (не-доставчици). Неспособни да бъдат ангажирани с придобиването или предоставянето, тяхната роля е ограничена в това да купуват – парична размяна – и да потребяват ресурси или услуги, произведени от организации, а в случаи на материални ресурси - да ги изхвърлят. От друга страна, съвместното потребление включва не само обикновени „потребители‘‘, но и „получатели“, които може също да бъдат доставчици. Най-общо, способността на потребителите да превключват роли от доставчик към получател и от получател към доставчик за дадена система за преразпределение на ресурси, представлява основен разграничителен критерий между обикновено потребление и съвместно потребление.

Друго определение дефинира съвместното потребление като „споделеното ползване на продукт или услуга от една група. Докато при нормалното потребление, един потребител плаща пълната цена на един продукт и запазва пълен достъп до него, при съвместното потребление много хора имат достъп до един продукт и споделят неговата цена.“ Съвместно потребление, съвместна икономика или икономика на достъпа са някои термини, използвани да опишат това движение, при което достъпът преобладава над собствеността. Съвместното потребление може да бъде определено като традиционния начин за споделяне, размяна, заемане, отдаване под наем и подаряване, който е предефиниран чрез модерни технологии и общности.

Четирите стълба на споделеното потребление

1. Неизползван капацитет. Ние сме заобиколени от неизползвани стоки: пилеещи социалната и икономическа стойност на пространства, капацитети, време и неща, което не се ползват. Един прост пример: пробивна машина се използва средно за 12 минути през целия живот. Индустрията за съхранение основно се състои от съхранение на всички тези неща, които притежаваме, но не можем да държим вкъщи, и за съжаление това е индустрия, която се разраства по целия свят. Според проучване на „Latitude Research”, най-високо търсене за споделяне съществува при транспорта, рядко използваните вещи (особено онези, които е трудно да притежаваш или онези, които включват много отговорности) и физически пространства, въпреки че с малко въображение може да се сетите за много други области и възможности.

2. По-голямо социално взаимодействие. Съвместното потребление е помогнало много за заздравяване на хоризонталните размени между равнопоставени участници. Това увеличава възможностите на потребителите и предопределя чувството за общност и гражданство. Благодарение на платформите за икономическо споделяне, гражданите могат директно да влияят на решенията на проблеми, които съществуват в техните общности.

3. Технологии, общности и репутация. Технологията е основен фактор при оптимизирането на мястото на ресурсите, при обобщаване на групи от хора с общи интереси (хора с деца, хора с едно и също пътуване или просто съседи) и при изграждането на общности. Мобилните технологии и технологиите в реално време увеличават удобството за прибавяне на информация за мястото и улеснена система за плащане когато е необходимо. Развитието на информационните технологии, заедно с разрастването на Уеб 2.0, активира развитието на онлайн платформи, които популяризират съдържание, генерирано от потребителя, споделяне, и сътрудничество. Доверието между непознати е вероятно най-важната съставна част на това ново явление. Без този елемент като основа ще бъде много трудно да се постигне критична маса от участници. Най-успешните системи са включили механизми да осигурят ефикасно това доверие, например като системата за референции на CouchSurfing или процеса за обратна връзка на eBay. Създавайки това доверие, тези системи са способни да се разрастват бързо и така да подкрепят всички ползватели, които вярват в успеха на системата.

4. Демократизация. Благодарение на този модел, правителства, фирми и граждани намират нарастващ брой осъществими алтернативи за социално и икономическо развитие, създавайки нови възможности за предприемачество. Това се е превърнало в пробивен, открит и динамичен отговор на днешните световно неравенство и неефективност.

Научете повече за споделеното потребление: https://bg.col-sumers.eu/

Съдът срещу „бисквитките“

За поставяне на „бисквитки“ е необходимо активно съгласие от интернет потребителите, реши Съдът на ЕС по Дело С-673/17) през 2019 г. „Бисквитките“ (cookies) са файлове, които доставчикът на даден интернет сайт инсталира на компютъра на потребителя и до които получава достъп при повторно посещение на сайта от потребителя.

Казус

Германската Федерация на организациите на потребители оспорва пред германските съдилища, че в рамките на онлайн промоционални игри германското дружество Planet49 използва предварително отметнато поле, с което желаещи да участват в игрите интернет потребители изразяват съгласието си за инсталирането на „бисквитки“. С помощта им се събира информация за рекламиране на стоки. Федерален върховен съд, Германия иска от Европейския съд тълкуване на правото на ЕС за защита на личния живот в областта на ИКТ.

Становище

Съдът отбелязва, че действащото европейско законодателство дефинира съгласието като „всяко свободно изразено, конкретно и информирано указание за волята на съответното физическо лице, с което то дава израз на своето съгласие за обработка на личните данни, които се отнасят до него“. Изискването за „манифестиране“ на воля от негова страна изисква положително, а не отрицателно действие. Съгласието, дадено посредством предварително отметнато поле обаче, не е свързано с положително действие от страна на потребителя на интернет сайт. Освен това правните разпоредби предвиждат, че потребителят трябва да „е дал своето съгласие“ за инсталирането на „бисквитки”, т.е. съгласието на потребителя не може да се предполага, а трябва да произтича от негово положително действие. Активното съгласие се предвижда в Общия регламент относно защитата на данните (2016/679) и изисква волеизявление под формата на „ясно потвърждаващо действие“. Според Съда, обстоятелството, че потребителят натиска бутона за участие в разглежданата промоционална игра, не би могло да бъде достатъчно, за да се счита, че даването на съгласие е действително.

Решение

Съдът постановява, че даването на съгласие не е действително, когато достъпът до информация се разрешава чрез предварително маркирано квадратче, от което потребителят трябва да премахне отметката, за да откаже съгласието си. Освен това доставчикът на услуги трябва да предостави ясна информация каква е продължителността на функциониране на „бисквитките”, както и дали трети лица имат достъп до тях.

„Активни потребители“ и в медиите

Проверка: Нагла фалшификация и измама с млякото, което ни продават

Млякото не е мляко, а сиренето не е сирене – какво купуваме от магазините?

Голямата онлайн търговия - освен удобство, може да бъде и капан

Потреблението и пандемията в Световния ден на потребителя

След 13 май потребителите могат да си искат парите от туроператорите

Пазарът в цифри

 

  • По данни на НСИ индексът на потребителските цени за февруари спрямо януари е 100.6%, т.е. месечната инфлация е 0.6%. Инфлацията от началото на годината е 0.8%, а годишната инфлация за февруари 2021 г. спрямо февруари 2020 г. е минус 0.1%.
  • През февруари увеличение с 1,2% спрямо януари имат цените на хранителните стоки и на безалкохолните напитки. Цените на жилища, вода, електроенергия, газ и други горива се повишават с 0,2%, а на транспортните услуги - с 2,0%.
  • Цените на облекло и обувки са намалели с 1,7% спрямо февруари. Спад има и при цените за развлечение и култура - 0,6%, а в образованието - 0,2%.

Календар на потребителя

На 24 март от 19.30 ч. платформата Моитепари.бг ви предлага безплатен уебинар на тема: Как да управляваме парите си – правилни решения за личните финанси в 5 стъпки.

От 12 до 15 май в Интер експо център ще се проведе Архитектурно строителна седмица - международно изложение за енергоефективно, екологично и функционално строителство.

От 12 до 15 май също в Интер експо център се организира изложението Вино и напитки.

От НАП съобщиха, че от тази година гражданите могат да декларират какво да правят с надвнесени суми. В декларацията се посочва дали тези пари ще останат за погасяване на текущи или на бъдещи задължения. Те може да се използват за покриване на данъци, за здравни осигуровки и др., да се прехвърлят към банковата сметка на трето лице.

ЕК пусна мобилното приложение Re-open EU, достъпно безплатно за потребители на Android и iOS. То събира на едно място актуална информация за здравната ситуация, безопасността и мерките за пътуване във всички държави — членки на ЕС, както и в Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария. Потребителите могат да получат информация за националните карантинни мерки, изискванията за тестване, както и за мобилните приложения за проследяване на контактните лица и предупреждения във връзка с коронавируса. Информацията е достъпна на 24-те официални езика на ЕС и ще помогне на гражданите да пътуват безопасно, при пълно зачитане на здравните насоки.

Научете как да сравните банковите такси:

https://banki.aktivnipotrebiteli.bg/

Научете повече за енергийната бедност:

https://www.stepenergy.eu/bg/

Научете повече за споделеното потребление:

https://bg.col-sumers.eu/

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.

Ако не искате да получавате бюлетина, може да го  направите ОТТУК

Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia