• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021

  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2021 > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 15, 16.04.2021

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 15, 16.04.2021

Публикуван на: 16/04/2021 Последна редакция: 23/04/2021
Tweet

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 15.2021 (335)

Енергия за всеки дом

Асоциация Активни потребители проведе през седмицата първия от поредицата семинари по проекта „Решения за борба с енергийната бедност“ (STEP). Целта им е да се обучат енергийни съветници, които да придобият знания и умения как да помагат на потребителите да вземат информирани решения относно техните енергийни разходи, да предоставят информация пак на потребителите за действащите национални схеми и мерки за енергийна ефективност, както и да им предоставят компетентни съвети за пестене на енергията. В този първи семинар се включиха 28 съмишленици, сътрудници и доброволци на асоциация "Активни потребители", като целта беше да се повиши капацитетът им в сферата на енергийната бедност и справянето с това явление, мерките за енергийна ефективност и решения за намаляване на енергийните разходи в домакинството.

Обучителните модули ще обхващат: основни знания за енергийния сектор; основни знания за социалната система и бедността; подходи как да се идентифицират потребителите, страдащи от енергийната бедност; начини за пренасочване към енергийни съветници; национални и местни механизми, предлагащи възможности за подкрепа на потребителите; как енергийните договори влияят на потребителите, страдащи от енергийна бедност (тарифи, смяна на доставчици, прозрачни сметки); потребителски права.

Кому е нужно?

Според Евростат, повече от 40% от гражданите на България не са в състояние да поддържат домовете си достатъчно отоплени. Това се дължи на фактори, като ниските доходи и ниската енергийна ефективност на сградите, от една страна, и липсата на разнообразие от участници на енергийния пазар, което води до високи цени на енергията, от друга. В допълнение, достъпът до алтернативни енергийни варианти е все още твърде недоразвит и е изправен пред пречки за развитието, което оставя мнозинството от българските домакинства без жизнеспособна алтернатива на използването на електроенергия за отопление.

България, Литва, Гърция, Португалия и Кипър са страните с най-висок дял от населението, което се бори да отоплява дома си. Много хора също изпитват енергийна бедност през лятото и не могат да охладят правилно дома си. Това е особено притеснително, тъй като изменението на климата увеличава вероятността и продължителността на топлинните вълни.

За проекта

Проектът „Решения за борба с енергийната бедност“ (STEP) цели икономии на енергия на уязвимите потребители и в него участват 11 организации. Девет от тях са утвърдени потребителски организации, които предоставят съвети на потребителите на национално ниво. От наша страна в него е включена асоциация Активни потребители. Проектът се координира от BEUC, Европейската потребителска организация. ADE Research допринася със своя научноизследователски опит за количествено определяне на постигнатите икономии на енергия и въздействието на мерките на STEP за смекчаване изменението на климата. Освен със съвети за домакинствата срещу енергийната бедност, проектът ще предостави на потребителите информация за конкретните мерки, предвиждани от ЕК, с цел осигуряване на изцяло европейски енергиен пазар с оглед намаляване на цените на енергията и гарантиране на разнообразен избор на потребителите, особено в страни с тежки зимни условия и високи равнища на енергийната бедност, каквато е например България.

Научете повече за енергийната бедност и за проекта: www.stepenergy.eu/bg

Цифровата грамотност – отлепване от дъното

В днешния свят цифровите умения придобиват все по-голямо значение. В ЕС обаче през последните години е постигнат ограничен напредък при подобряването на основните цифрови компетентности на европейските граждани. ЕК е предоставила насоки и подкрепа за държавите членки, но има относително малко на брой финансирани от ЕС проекти, насочени към основните цифрови умения на възрастните. Европейската сметна палата констатира, че през 2019 г. над 75 млн. възрастни европейски граждани не са имали дори основни цифрови умения, особено по-възрастните хора, тези с ниска образователна степен и безработните. Цифровата грамотност представлява набор от знания, умения и поведение, включващи ефективната употреба на цифрови устройства за целите на комуникацията, изразяването и сътрудничеството.

Къде сме ние

Едва 40% от икономически активните (16-74 г.) жители на големите градове в България имат основни или малко над основните дигитални умения. Това поставя страната на предпоследно място в ЕС, единствено преди Румъния, показват данни на Евростат.

  • над 80% от населението в малките градове и в селата нямат основни цифрови компетенции;
  • България заема 26-то място в ЕС по индекса DESI;
  • 90% от работните места изискват цифрови компетенции;
  • 31,2% от заетите в икономиката работят в микропредприятия, което изисква от тях наличието основно на хибридни умения. 93% от нефинансовите предприятия са микропредприятия.

Пред нови предизвикателства

Пандемията от COVID-19 допълнително доказва важността на цифровите умения на гражданите, показва анализът на Европейската сметна палата /ЕСП/. Видно е, че възрастните с по-високи цифрови умения намират работа по-лесно и получават по-високо заплащане, отколкото хората с по-ниски умения. Прегледът на ЕСП показва, че ЕС отдавна е признал значението на основните цифрови умения за всички граждани, но все още предстои много работа в тази област, особено в началото на новия програмен период 2021—2027 г. Отговорността за образованието и професионалното обучение се носи от държавите членки. „Цифровото разделение“ между възрастните със и без основни цифрови умения варира значително между различните държави, като равнището на основни цифрови умения в тях не се е подобрило значително в последните години. От 2015 г. насам ЕК е предприела редица мерки за подобряването на тези умения. В резултат на това между 2016 г. и 2018 г. проекти на национално ниво в рамките на инициативата „Коалиция за умения и работни места в областта на цифровите технологии“ са предложили възможности за повишаване на цифровата грамотност на почти 11 млн. европейски граждани от всички възрастови групи. Около половината от тези участници обаче са ученици в начален и среден курс и няма данни за това как в крайна сметка тези действия са допринесли за постигане на целта на инициативата. Действията в областта на основните цифрови умения на възрастните обикновено са част от по-широки инициативи. Финансирането за повишаване на цифровите умения на възрастните е сравнително малко — например проектите, насочени специално към обучение за работа с цифрови технологии в държавите членки, представляват около 2% от общото финансиране от ЕСФ за периода 2014—2020 г.

За периода 2021—2027 г. ЕК за първи път е определила конкретна цел за увеличаване на процента на гражданите с основни цифрови умения от 56% през 2019 г. на 70% през 2025 г. ЕСП очертава някои предизвикателства: разпределянето на конкретни суми от бъдещите програми на ЕС, определянето на подцели и междинни цели и последователната оценка на цифровите умения в една бързо променяща се цифрова среда.

Тема с продължение: Плюсовете на споделеното потребление

Продължаваме с поредицата материали, посветени на споделеното потребление – една тема, която асоциация Активни потребители проучва и следи. Досега ви представихме различните му аспекти, днес ви предлагаме и големите плюсове от него.

Неизползван капацитет

Ние сме заобиколени от неизползвани стоки: пилеещи социалната и икономическа стойност на пространства, капацитети, време и неща, което не се ползват. Един прост пример: пробивна машина се използва средно за 12 минути през целия си живот. Индустрията за съхранение основно се състои от съхранение на всички тези неща, които притежаваме, но не можем да държим вкъщи, и за съжаление това е индустрия, която се разраства по целия свят. Според проучване на „Latitude Research”, най-високо търсене за споделяне съществува при транспорта, рядко използваните вещи (особено онези, които е трудно да притежаваш или онези, които включват много отговорности) и физически пространства, въпреки че с малко въображение може да се сетите за много други области и възможности.

По-голямо социално взаимодействие

Съвместното потребление е помогнало много за заздравяване на хоризонталните размени между равнопоставени участници. Това увеличава възможностите на потребителите и предопределя чувството за общност и гражданство. Благодарение на платформите за икономическо споделяне, гражданите могат директно да влияят на решенията на проблеми, които съществуват в техните общности.

Технологии, общности и репутация

Технологията е основен фактор при оптимизирането на мястото на ресурсите, при обобщаване на групи от хора с общи интереси (хора с деца, хора с едно и също пътуване или просто съседи) и при изграждането на общности. Мобилните технологии и технологиите в реално време увеличават удобството за прибавяне на информация за мястото и улеснена система за плащане когато е необходимо. Развитието на информационните технологии, заедно с разрастването на Уеб 2.0, активира развитието на онлайн платформи, които популяризират съдържание, генерирано от потребителя, споделяне, и сътрудничество. Доверието между непознати е вероятно най-важната съставна част на това ново явление. Без този елемент като основа ще бъде много трудно да се постигне критична маса от участници. Най-успешните системи са включили механизми да осигурят ефикасно това доверие, например като системата за референции на CouchSurfing или процеса за обратна връзка на eBay. Създавайки това доверие, тези системи са способни да се разрастват бързо и така да подкрепят всички ползватели, които вярват в стойността и успеха на системата.

Демократизация

Благодарение на този модел, правителства, фирми и граждани са започнали да намират нарастващ брой осъществими алтернативи за социално и икономическо развитие, създавайки нови възможности за предприемачество. Това се е превърнало в пробивен, открит и динамичен отговор на днешните световно неравенство и неефективност.

Научете повече за споделеното потребление: https://bg.col-sumers.eu/

„Активни потребители“ и в медиите

Твоята храна

Безплатни онлайн обучения

Двоен стандарт при храните в Европа - на какво се дължи?

Пазарът в цифри

  • По данни на НСИ през февруари оборотът в търговията на дребно е нараснал с 3% спрямо януари.
  • Търговията с поръчки по интернет или пощата през февруари е с 33% по-голяма от същия месец на 2020 г., но тенденцията е за приключване на бързия ръст на онлайн продажбите. През февруари онлайн търговията е нараснала само с 0,1% спрямо предходния месец. Това става след като през януари е отбелязан спад с 15,8% спрямо декември, а през последния месец на 2020 г. има намаление с 11,4% спрямо ноември.
  • Най-голям ръст има в продажбите на дребно на компютри, таблети и мобилни телефони – с 9,4% на годишна база. Търговията на дребно с битова техника, мебели и други стоки за дома е нараснала с 4%. Дори продажбите на дрехи, обувки и кожени изделия са с 1,7% повече спрямо месеца преди въвеждане на извънредното положение.

Календар на потребителя

На 19 април стартира гражданската платформа на Конференцията за бъдещето на Европа. Гражданите от цяла Европа ще имат възможност да представят вижданията си по всяка тема, която считат за важна за бъдещето на ЕС. Това ще даде възможност на гражданите – за първи път на равнище ЕС – да представят своите идеи, да коментират идеите на други хора, да създават и участват в събития. Платформата ще бъде централният възел на Конференцията – място, където всички идеи ще бъдат събрани и споделени, включително децентрализирани събития, граждански дискусионни групи и пленарни сесии.

До 30 април столичани ще ползват 5% отстъпка за данък сгради и данък МПС, ако внесат дължимата сума наведнъж. За неподадена декларация глобата е 500 лева. За декларирани неверни данни – 1000 лева. До края на април е крайният срок и за първата вноска на такса битови отпадъци.

По прогнози на ЕК общият обем на данни в света ще нарасне над 6 пъти между 2018 и 2025 г. Те имат важно значение за цифровата трансформация на икономиката, технологиите с изкуствен интелект и цифровите услуги, които променят ежедневието ни. Затова се подготвя законодателство за ефективното използване на данните в полза на хората, бизнеса, възстановяването и зеления преход.

Научете как да сравните банковите такси:

https://banki.aktivnipotrebiteli.bg/

Научете повече за енергийната бедност:

https://www.stepenergy.eu/bg/

Научете повече за споделеното потребление:

https://bg.col-sumers.eu/

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.

Ако не искате да получавате бюлетина, може да го  направите ОТТУК

Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia