• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021

  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2021 > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 22, 04.06.2021

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 22, 04.06.2021

Публикуван на: 04/06/2021 Последна редакция: 18/09/2021
Tweet

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 22.2021 (342)

Бизнес на гърба на потребителите

През миналата седмица Европейската комисия одобри българска схема в размер на 16,5 милиона лева в подкрепа на туроператорите, засегнати от пандемията от коронавирус. Подкрепата ще бъде под формата на преки безвъзмездни средства и ще се използва за възстановяване на разходите на техните клиенти за пътувания, които са били отменени между 1 март 2020 г. и 31 декември 2020 г. поради пандемията от коронавирус и свързаните с нея мерки за ограничаване на пътуванията, необходими за ограничаване на разпространението на вируса. Помощта ще бъде предоставена не по-късно от 31 декември 2021 г. Но това не е първата подкрепа на българските туроператори и туристически агенции, за да върнат внесените от български потребители средства за отложените пътувания и подпомагане на сектора за преодоляване на последиците от COVID-19. От държавния бюджет вече са изплатени субсидии със същата цел от 8.8 млн. лв., 51 млн. лв., 9.4 млн. лв. Размерът на еднократно предоставяните безвъзмездни средства е 4% от оборота през 2019 г.

Казусите

Ето какво споделят активните потребители и наши читатели И. Н. и П. П. от София:

„През януари 2020 г. заплатихме изцяло две почивки на остров Тасос за 3.05.2020 г., организирани от ТА „Бохемия“. Поради пандемията резервацията беше анулирана. От агенцията ни бяха направени нови предложения, изключвайки възможността да получим парите си обратно. Неоснователно за причина на анулацията на резервацията за 3.05.2020 г. е написано „Смяна на датата“, докато действителната причина е обявената пандемия от корона вирус. Под натиск направихме нова резервация – за 1.10.2020 г. На 14.09.2020 г. получихме съобщение за анулиране и на тази резервация с нови опции за пътувания, но не и за възстановяване на внесената 9 месеца преди това такса. От офиса на компанията ни отказаха категорично тази възможност. На 15.09.2020 г. отправихме писмено искане до ръководството на агенцията за възстановяване на сумата. На 17.09.2020 г. получихме и-мейл от г-н Б. Байков – управител, за възстановяване на сумата, но една година след датата на втората анулация – т.е. 14.09.2021 г. Отправихме искане сумата да бъде възстановена към 3.05.2020 г., когато основната резервация е анулирана, но от офиса на „Бохемия“ ни отказаха по телефона категорично. В Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, с промени в Закона за здравето, е записано, че внесените от потребителите суми трябва да се възстановят ДО една година, докато в разясненията на „Бохемия“ е записано СЛЕД една година, което предполага, че може и след две, нали? А през цялото това време агенцията оперира с нашите пари. Въпреки че тя също е получила държавна субсидия, за да се разплати с потребителите, ние не сме получили досега /месец юни 2021 г./ нито лев.“

Но това не е единственият сигнал за практиката на „Бохемия“. Семейство Др. от София са внесли през февруари 2020 г. аванс за пътуване до Испания в размер на 900 лв. То е анулирано заради пандемията. Десетки телефонни разговори са проведени, докато се върне тази сума едва през май 2021 г. И тях не ги е огрял срокът от закона „ДО една година“.

Нашите съвети

Десетки хиляди са потребителите със „замразени“ в туристическите агенции пари поради COVID-19. Ако и вие се сблъсквате с проблеми при възстановяване внесените за пътувания пари, трябва непременно да си търсите правата. Можете да ползвате някой от тези начини:

- Жалба до компанията – организатор на пътуването, с копия на всички документи.

- Жалба до Комисията за защита на потребителите с копия на документите.

- По съдебен ред.

В тези жалби можете да се позовете на обнародвания в ДВ бр. 28 от 24.03.2020 г. Закон за мерките и действията по време на извънредното положение, на основание Решението на НС от 13 март 2020 г. за обявяване на извънредното положение. Мярката по отношение на удължаването на сроковете се прилага от 13 март 2020 г. Съществена промяна е направена със Закона за изменение и допълнение на Закона за здравето, в § 12, т. 16 се прави изменение на чл. 25, като думите „не по-късно от един месец” се заменят с „до 12 месеца”. Така срокът за възстановяване на средствата по отменено пътуване се удължава на 12 месеца. Промяната влиза в сила от 14 май 2020 г.

Ето и правата ни:

В Директивата на ЕС за пакетните туристически пътувания се предвижда необходимата защита за туристите, които са направили резервация при туроператор за пакетно пътуване. При отмяна от страна на превозвача пътниците имат избор: възстановяване на стойността на билетите или премаршрутиране. Тъй като премаршрутирането е трудно приложимо при сегашните обстоятелства, изборът е главно между различните форми на възстановяване на платената сума:

  • По силата на регламентите за правата на пътниците възстановяване на цялата стойност на билета се дължи в срок от 7 дни от искането на пътника при въздушен, морски и вътрешен воден транспорт;
  • Срокът е 14 дни от искането на потребителя при автобусния транспорт;
  • И един месец от искането на пътника при железопътен транспорт.

По силата на приложимите разпоредби възстановяването може да се извърши в пари или чрез ваучер. Възстановяване чрез ваучер обаче може да се извърши само със съгласието на пътника. Ако пакетно пътуване бъде отменено поради „непредотвратими и извънредни обстоятелства“, пътуващите имат право на пълно възстановяване на всички направени плащания за туристическия пакет без необосновано забавяне и при всички случаи не по-късно от 14 дни след прекратяването на договора. В този контекст организаторът може да предложи на туриста възстановяване под формата на ваучер. И в двата случая възможността за получаване на ваучер не лишава пътуващите от правото им на възстановяване в пари.

/Срокът за възстановяване на внесените суми у нас е удължен до 12 месеца/.

С вашите въпроси: цифрово удостоверение за COVID 

ЕП и Съветът на ЕС се споразумяха за създаването на цифрово удостоверение на ЕС за COVID, което да улеснява пътуванията в Съюза от 1 юли. В него се посочва се посочва, че човек е бил ваксиниран, има отрицателен тест или се е възстановил от COVID-19. Тези три вида условия ще бъдат надеждни и сигурни, и приети в целия ЕС. Използваният за първи път подобен документ поражда много въпроси, на които ще си отговорите с помощта на „Активни потребители“.

Защо ни е необходимо такова удостоверение?

Цифровото удостоверение на ЕС за COVID цели да възстанови свободното движение в рамките на ЕС и е една от ключовите предпоставки за икономическото възстановяване на Съюза. Единният формат на удостоверението ще помогне за по-бързото възстановяване на дейностите на туристическия сектор и на транспортните доставчици, като авиокомпании, железници, автобуси и фериботи във всички държави членки. То ще бъде издавано от национални органи – например, болници, центрове за тестване или здравните власти, и ще съдържа информация на съответния национален език и на английски.

Какво представлява удостоверението за ваксинация?

То ще удостоверява в сигурен и надежден цифров формат с QR код, че е приложена ваксинация. Ще бъде лесно да се докаже, че дадено лице е ваксинирано. Сертификатът може да се издава след всяка доза от ваксината и ще посочва дали цикълът на ваксинация е завършен, в зависимост от вида на ваксината, която е получена.

Какво представлява удостоверението за тест за COVID?

Цифровото удостоверение на ЕС за COVID тестове може да бъде издадено при направен тест по метода на амплификация на нуклеинови киселини (NAAT), сред които са PCR-тестовете, както и бързите антигенни тестове. То предоставя тази медицинска информация в сигурен и надежден цифров формат с QR код. Удостоверението ще показва резултата, вида на теста и датата, на която е направен. Ще бъде лесно да се докаже, че дадено лице има направен тест с отрицателен резултат, ако това се изисква от държава членка при влизане в страната. За всеки COVID тест ще бъде издаден отделен сертификат, който няма да съдържа данни от предишни сертификати и тестове.

Какво представлява удостоверението за възстановяване от COVID-19?

Цифровото удостоверение на ЕС за възстановяване от COVID-19 потвърждава, че притежателят му се е възстановил от инфекция от SARS-CoV-2 след положителен NAAT тест. Удостоверението за възстановяване от COVID-19 трябва да бъде издадено не по-рано от 11 дни след първия положителен тест. QR кодът ще дава достъп до резултатите по сигурен и надежден начин. Понастоящем тестовете за антитела, които показват дали човек е развил антитела, не могат да се използват за получаване на сертификат за възстановяване.

Ще бъде ли удостоверението за COVID задължително условие за пътуване?

Не. Никой няма да бъде задължен да използва дигиталното удостоверение на ЕС за COVID. В същото време притежаването на такова удостоверение ще гарантира, че можете да преминете вътрешните граници на ЕС без допълнителни изисквания, тъй като то ще бъде прието от всички държави членки.

Удостоверението "ваксинационен паспорт" ли е?

Не. Удостоверението няма да бъде нито документ, нито предусловие за пътуване. То е предназначено да помогне на гражданите лесно да докажат във всички държави в ЕС, че са ваксинирани, наскоро са имали отрицателен тест или са се възстановили от COVID-19.

Ако имате още въпроси за новите удостоверения, пишете ни!

Тема с продължение: Споделеното потребление и личните данни

Интернет икономиката до голяма степен се основава на модел, при който големите рекламни мрежи проследяват потребителите, докато посещават уеб сайтове и използват услуги. Събраните данни захранват потребителските профили, които тези мрежи поддържат за всички потребители, след което се продават или търгуват с други мрежи или трети страни. Цялата екосистема за интернет реклама разчита на тези дейности за проследяване и профилиране, и по-голямата част от тях протичат без знание или съгласие на потребителите. Платформите на споделената икономика рискуват да влошат проблемите, свързани с онлайн проследяването, тъй като потребителите все повече договарят офлайн услуги или купуват стоки чрез тези платформи. Това позволява да се събере ново богатство от данни за поведението на потребителите и представлява допълнителна заплаха за предизвикателствата за защита на поверителността на потребителите онлайн. Много платформи, например, базират услугите си на местоположението на клиента. Достъпът до този вид данни без знанието на потребителя може да предизвика сериозни притеснения, а съществуват и приложения, проследяващи местоположението на потребителя, дори когато са изключени.

Освен това много платформи на икономиката на сътрудничеството въвеждат система за репутация, която насърчава потребителите да предоставят все повече и повече лични данни. Колкото повече лични данни се добавят към профила на потребителя в платформата, толкова по-добра репутация и повече видимост той или тя ще има в платформата. Този вид техники позволява на тези платформи да увеличат количеството на събраните лични данни.

За да могат потребителите да извлекат полза от икономиката на сътрудничеството, е от съществено значение да се гарантира тяхното право на преносимост на данните. То е предпоставка за потребителите да могат ефективно да притежават своите данни и да сменят платформи по желание. Общият регламент на ЕС за защита на данните предвижда правото на всички потребители да получат копие на своите данни във формат, годен за пренасяне към друг доставчик, и когато е технически възможно, то трябва да се извърши автоматично.

„Активни потребители“ и в медиите

Как да защитим правата си при кражба на лични данни

Опасения: Ценова война и бум на жалбите към туроператорите

Какво е важно да предвидим при планиране на лятната почивка

Пазарът в цифри

  • През май 2021 г. общият показател на бизнес климата у нас се покачва с 12.4 пункта спрямо април в резултат на позитивните мнения на стопанските ръководители от наблюдаваните сектори - промишленост, строителство, търговия на дребно и услуги.
  • Общият индекс на цените на производител през април 2021 г. се увеличава с 0.3% в сравнение с предходния месец и с 9.8% спрямо април 2020 година.
  • Индексът на цените на производител на вътрешния пазар през април 2021 г. се увеличава с 0.9% спрямо предходния месец и с 6.8% спрямо април 2020 г.

Календар на потребителя

На 1 и 2 юни ЕК и португалското председателство на Съвета на ЕС бяха домакини на Цифровата асамблея, която тази година е посветена на цифровото десетилетие на Европа и програмата „Цифрова Европа“ за финансиране в размер на 7,5 милиарда евро за разгръщането на европейски цифрови проекти.

От 16 до 19 юни в Интер експо център ще се проведе Архитектурно-строителна седмица.

На 17 юни в Лисабон, Португалия в рамките на Конференцията за бъдещето на Европа ще се проведе и ще се излъчва на живо в интернет европейска гражданска проява. В нея ще участват 27 представители на националните граждански панели или прояви.

От 17 до 19 юни пред НДК ще се състои Балканският международен винен фестивал, на който могат да се видят и пробват вино и храни, да се послуша балканска музика.

Научете как да сравните банковите такси:

https://banki.aktivnipotrebiteli.bg/

Научете повече за енергийната бедност:

https://www.stepenergy.eu/bg/

Научете повече за споделеното потребление:

https://bg.col-sumers.eu/

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.

Ако не искате да получавате бюлетина, може да го  направите ОТТУК

Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia