• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021

  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2021 > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 27, 09.07.2021

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 27, 09.07.2021

Публикуван на: 09/07/2021 Последна редакция: 16/07/2021
Tweet

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 27.2021 (347)

Опасните алтернативи на пластмасите за еднократна употреба

Запознахме ви с директивата на ЕС, забраняваща употребата на 10 вида пластмасови изделия за еднократна употреба /SUP/. Но изследване на алтернативите им, които вече ни се предлагат, направено от Европейската потребителска организация /BEUC/, в която членува и Асоциация Активни потребители, показва, че те не са така безобидни. Много от тях могат да бъдат дори вредни и опасни за потребителите на храни. Ето за какво настоява потребителската организация по повод на спираните от употреба пластмасови изделия за еднократна употреба.

Към безопасни и устойчиви опаковки на храни

ЕС трябва да гарантира, че алтернативите на SUP са безопасни и не заблуждават потребителите. ЕС правилно се ангажира да предприеме по-нататъшни действия срещу изделия от пластмаса, включително чрез Плана за действие за кръгова икономика. BEUC и нейните членове напълно подкрепят тези усилия. Нови доказателства обаче подчертават спешната необходимост от разработване на паралелни строги правила за химикалите в алтернативите на SUP, както за защита здравето на потребителите, така и за околната среда, за осигуряване на постоянна обществена подкрепа за борбата за прекратяване на кризата със замърсяването с пластмаса и насърчаване на устойчивостта. С оглед на резултатите от направения тест,

BEUC препоръчва:

- Да се разработят нови строги правила за материали за контакт с всички храни, включително за тези, направени от „естествени“ материали, като бамбук, захарна тръстика, слама или палмови листа.

- Нужно е също така да бъдат въведени нови правила за контрол и минимизиране на замърсяването на храни, включително остатъци от пестициди и други замърсители, като съществуващите законови граници трябва да бъдат преразгледани, за да се подобри защитата на потребителите. В подкрепа на това правилата за добрите производствени практики трябва да бъдат допълнително разработени и стриктно прилагани, по-специално по отношение на вноса, за да се гарантира, че производителите на изходни материали проявяват загриженост и поддържат нивата на замърсяване толкова ниски, колкото е технически постижимо.

- На дневен ред е и създаването на нов, строг контрол върху рециклираните и „естествени" материали, за да се стимулира тяхната употреба и се насърчи доверието на потребителите. Скандал, като например влагането на токсично вещество, рециклирано в опаковките на храните, може едновременно да създаде неприемливи рискове за здравето и да причини огромна вреда на доверието на потребителите в безопасността на устойчиви, рециклирани материали, както и да застраши обществената подкрепа за борбата на ЕС за намаляване на остатъците от пластмаси.

- В опаковките на храни да се забранят PFAS (полифлуороалкилови вещества), докато се увеличава подкрепата за разработването на по-безопасни нефлуорирани алтернативи. Преобладаването на флуорирани или „вечни“ химикали в много алтернативи на еднократната пластмаса илюстрира тъжен факт, а именно, че един вездесъщ, устойчив и биоакумулиращ замърсител се заменя с друг. Предвид нарастващата глобална загриженост за тези вредни вещества, тяхното използване в опаковъчни материали за храни, както и във всички други потребителски продукти, трябва да бъде прекратено.

- Успоредно с това ЕС трябва да действа бързо, за да намали значително замърсяването с PFAS в храните, водата и почвите. Потребителите са изложени едновременно на химикали от множество източници, което за съжаление се пренебрегва от повечето закони на ЕС. Той трябва спешно да въведе разпоредби за справяне с тази комбинирана експозиция в законодателството относно водата, храните и потребителските продукти, като например материали за контакт с храни. Изискванията за изпитване следва допълнително да се актуализират, за да се оцени изцяло въздействието на общата експозиция на химикали и на кумулативното им въздействие.

- Необходимо е да се насърчават устойчиви алтернативи на опаковки, включително използване на безопасни, нетоксични растителни и рециклирани материали. Въпреки че пластмасовите изделия за еднократна употреба са изиграли важна роля за предотвратяването на разпространението на COVID-19, нарастването на търсенето на тези артикули също предизвиква усилията на ЕС в по-кратък срок за ограничаване на замърсяването с пластмаса и преминаване към по-устойчива и кръгова система от пластмаси.

- По отношение на етикетирането, нужно е пазарът да се изчисти от всички подвеждащи и необосновани „зелени“ твърдения и етикети. Те заблуждават потребителите и не водят до справяне с главния проблем – осигуряване на безопасни и качествени храни. Германската потребителска група Stiftung Warentest предупреждава, че много чаши на базата на бамбук, използваеми повторно, заблуждават потребителите с твърдения за рециклиране и биоразградимост, които нито се разграждат в околната среда, нито в рамките на промишлени съоръжения за компостиране. Настоящите тестови прогнози допълнително се съмняват в зелените пълномощия на много популярни алтернативи на SUP. Няколко от включените в извадката продукти представят зелени твърдения по един или друг начин. Имената на марки или продукти като „Eco-Friendly“, „Ecotable“, „Bioplates“ и „Naturesse“ са често срещани и много продукти съдържат твърдения като „биоразградими“ и „компостируеми“, което не се потвърждава от направените тестове.

Споделеното потребление в действие

В изпълнение на проект Erasmus+ COL–SUMERS, на 5 юли Асоциация Активни потребители беше домакин на дискусионен семинар на тема „Споделената икономика и споделеното потребление”. Това е една инициатива на ЕС с основна цел да се повишат компетенциите (знания, умения и нагласи) на възрастните хора над 60 години, за да могат те, чрез новаторска програма за обучение, да използват съвместното/споделено потребление в своя полза и за подобряване на ефекта върху обществото и околната среда.

В семинара участваха представители на държавни институции (Омбудсман на Р България, Комисия за защита на потребителите, Европейски потребителски център), на Националната библиотека и Столична библиотека, на Народните читалища Средец -1926 и Искра-1954 от София, студенти от СУ ”Св. Климент Охридски”, членове и доброволци от асоциация Активни потребители, както и представители на платформи за споделено потребление (Скрито в скрина; Brumscooters, Shereascoot). Модератори на дискусионния семинар бяха Димитър Маргаритов – председател на КЗП; Богомил Николов – изпълнителен директор на Активни потребители и Асен Ненов – експерт и сътрудник в асоциацията. В хода на дискусията бяха направени презентации и представени темите за възможностите и предизвикателствата пред потребителите, икономическите, социалните и устойчиви въздействия в условията на споделената икономика; платформите за споделено потребление и цифровите компетентности на възрастните хора; методите и инструментариума на обучението за съвместно потребление, както и бе представена Платформата за електронно обучение на COL–SUMERS https://platform.col-sumers.eu/login/index.php.

Интерес предизвикаха и представените две платформи за споделено потребление - Скрито в скрина и Brumscooters, като присъстващите зададоха множество въпроси относно целевите групи, трудностите и предизвикателствата пред подобен род платформи. В хода на дискусията участниците достигнаха до основния извод, че чрез съвместното сътрудничество на всички заинтересовани страни (институции, НПО, организациите като територии на споделеното потребление и потребителите) може да се постигне една обща цел: да се разбие стената на цифровото неравенство и се еманципират възрастните, като им се покаже, че никога не е късно да научат нещо ново, интересно и полезно за тях и за обществото като цяло.

Повече права, по-добра защита

Европейската комисия предложи да бъдат преразгледани два набора от правила на ЕС с цел защита правата на потребителите в условията на цифровизацията и COVID-19. Така се укрепва предпазната мрежа за потребителите в ЕС, например като се гарантира, че опасните продукти се изземват от пазара или че офертите за кредит се представят на потребителите по начин, който е ясен и лесен за четене чрез цифрови устройства. С предложението се актуализират действащата Директива относно общата безопасност на продуктите и правилата на ЕС за потребителските кредити с цел да се защитят потребителите, които са изправени пред много предизвикателства, особено в цифровия свят, променящ из основи пазаруването, услугите и финансовите пазари. Аргументите за промяна на правилата са:

- Кризата с COVID-19 засяга потребителите по различни начини и много от тях са изправени пред финансови затруднения.

- Цифровизацията, която беше ускорена от пандемията, води до бум на пазаруването онлайн и променя из основи финансовия сектор.

Безопасни покупки

Онлайн продажбите се увеличават постоянно през последните 20 години и през 2020 г. 71% от потребителите са пазарували онлайн, като често купуват нови технологични продукти. От безжични слушалки и пречистватели на въздуха до конзоли за игри — пазарът на технологични изделия е огромен. Регламентът относно общата безопасност на продуктите ще предвиди действия срещу рисковете, свързани с тези нови технологични продукти, например във връзка с киберсигурността, и с онлайн пазаруването, като въведе правила за безопасност на продуктите за онлайн местата за търговия. Той ще гарантира, че всички продукти, достигащи до потребителите в ЕС, са безопасни — независимо дали това става чрез онлайн места за търговия или от кварталния магазин и дали идват от ЕС или от страни извън него. С новия регламент ще се гарантира, че местата за търговия изпълняват своите задължения, така че потребителите да не закупуват опасни продукти.

Директивата относно общата безопасност на продуктите е в сила от 2001 г. и гарантира, че на единния пазар на ЕС се продават само безопасни продукти. Въпреки това на него все още се разпространяват твърде много опасни продукти, което създава неравнопоставени условия на конкуренция за предприятията и води до значителни разходи за обществото и потребителите.

Надеждни кредити

С преразглеждането на Директивата за потребителските кредити се предвижда, че информацията, свързана с кредитите, трябва да бъде представена по ясен начин, адаптиран за цифрови устройства, така че потребителите да разбират с какво се ангажират. Освен това Директивата ще подобри правилата, с които се оценява кредитоспособността, т.е. дали потребителят ще може да погаси кредита. Целта е да се избегне проблемът със свръхзадлъжнялостта. Регламентът ще изисква от държавите членки да насърчават финансовото образование и да осигурят предоставянето на потребителите на консултации във връзка с дълговете.

Директива 2008/48/ЕО за договорите за потребителски кредити е в сила от 2008 г. и с нея се създава уредба на ЕС за потребителските кредити и стабилна рамка за справедлив достъп до кредити за европейските потребители. Цифровизацията обаче промени коренно процеса на вземане на решения и навиците на потребителите като цяло. Двете предложения са част от Новата програма за потребителите, която стартира миналата година и чиято цел е да се актуализира цялостната рамка на политиката на ЕС за защита на потребителите.

„Активни потребители“ и в медиите

Сиренето в магазина без опасни бактерии

С LED крушки се пестят 20% от сметката за осветление в дома

Има ли фалшиви слънцезащитни продукти на пазара

Какви опасности за здравето ни крият козметичните продукти?

Драстичното поскъпване на олиото крие риск за качеството му

Прокуратурата пита КЕВР за по-скъпия ток и правилата за цените на парното

Пазарът в цифри

  • Въпреки краткосрочните отклонения, както и разликите между държавите членки, положителната нагласа спрямо ЕС остава на едно от най-високите си нива от над десетилетие – сочат данните от проучване на Евробарометър.
  • Почти всеки втори европейски гражданин (48%) има положителна нагласа за ЕС.
  • В България техният дял е с 12 процентни пункта над средния за съюза, като само 15% от българските респонденти - дял, малко под средния за ЕС (17%), изразяват отрицателни нагласи.
  • Положителната нагласа към Съюза през последните десет години постоянно нараства и ЕС запазва силните си позиции въпреки пандемията и нейните последици върху живота на европейските граждани.

Календар на потребителя

От 1 юли е в сила Регламентът на ЕС за цифровия сертификат за COVID. Целта му е да улесни безопасното и свободното движение в рамките на ЕС по време на пандемията. Всички европейци имат право на свободно движение — включително когато не разполагат със сертификат, но той ще улесни пътуването, като ще помогне на притежателите му да бъдат освободени от ограничения, като например карантина. Цифровият сертификат обхваща: направена ваксинация срещу COVID-19, направен тест и преболедуване; той е безплатен и достъпен на всички езици на ЕС; наличен е както в цифров формат, така и на хартиен носител; сигурен е и включва цифрово подписан QR код.

От 1 юли се премахна роумингът за телефонни разговори, СМС послания и интернет между Северна Македония, Сърбия, Черна гора, Албания, Косово и Босна и Херцеговина. С това се улеснява общуването с шестте държави от Западните Балкани.

Научете как да сравните банковите такси:

https://banki.aktivnipotrebiteli.bg/

Научете повече за енергийната бедност:

https://www.stepenergy.eu/bg/

Научете повече за споделеното потребление:

https://bg.col-sumers.eu/

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.

Ако не искате да получавате бюлетина, може да го  направите ОТТУК

Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia