• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021

  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2021 > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 29, 23.07.2021

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 29, 23.07.2021

Публикуван на: 23/07/2021 Последна редакция: 30/07/2021
Tweet

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 29.2021 (349)

Между „да“ и „не“ за ВЕИ

През миналата седмица Европейската комисия прие пакет от предложения, за да съобрази политиките на ЕС в областта на климата, енергетиката, земеползването, транспорта и данъчното облагане с поставените цели за намаляване на парниковите газове с най-малко 55% до 2030 г. в сравнение с 1990 г. Сред предложенията са по-разширеното използване на възобновяеми енергийни източници /ВЕИ/ и постигането на по-висока енергийна ефективност – политики, които неизменно присъстват в работата на Асоциация Активни потребители. Междувременно в асоциацията получихме ново представително проучване на обществените нагласи у нас към новите технологии в енергетиката.

Подкрепа към ВЕИ технологиите в България

По време на проучването анкетираните са запитани дали познават различни възобновяеми източници и технологии, разпространени в страната и откъде черпят своите познания. Резултатите от анкетата сочат ниски нива на самооценка на осведомеността по отношение на всички технологични опции за оползотворяване на възобновяема енергия, за които участниците са запитани. Най-информирани респондентите се чувстват относно ветроенергийните и фотоволтаични инсталации за производство на енергия, макар че и за двете категории едва 20% са отговорили с „много добре“ и „добре осведомен“. Респондентите от София-град се отличават с най-високи нива на информираност по отношение на всички технологии. При ветроенергийните системи средните стойности показват, че най-ниски са нивата на информираност в регионите, в които няма реализирани такива проекти. При фотоволтаичните инсталации обаче не се наблюдава връзка между осведомеността и наличието на технологията.

Факти в подкрепа

  • ВЕИ най-често се свързват с екологичните им ползи. 24% от запитаните асоциират възобновяемите ресурси със „зелена“ алтернатива на изкопаемите горива.
  • 18% възприемат ВЕИ като скъпа инвестиция, която оказва влияние върху потребителските сметки.
  • За 15% от анкетираните технологиите за нисковъглеродно производство на енергия са икономически изгодни.
  • Близо 16% от запитаните свързват понятието с конкретен възобновяем ресурс, като слънце, вятър или вода.

Над 70% от респондентите черпят информация по темата от своите близки. Липсата на експертна информация в публичното пространство оказва влияние и на мнението на гражданите относно приноса на възобновяемата енергия, като тя се свързва предимно с положителни екологични ефекти и по-рядко със социално-икономическото ѝ влияние. Прави впечатление, че повече възможности се ползват от телевизионните медии и социални мрежи. Специализираните в областта на ВЕИ вестници и списания остават последни в класацията, като над 80% от анкетираните рядко или никога не търсят информация по темата в тях.

Българските граждани са загрижени по темата за климатични промени, като 83% споделят, че глобалното затопляне и климатичните промени са сериозен проблем. Едва 2.8% не мислят, че става въпрос за проблем, когато се засягат промените на климата. Що се касае до икономическите ползи на „зелените“ технологии, респондентите са по-скептични.

Бариери пред ВЕИ технологиите

За 29% от анкетираните най-значима бариера пред развитието на ВЕИ е липсата на дългосрочна национална политика. Близо 1/5 поставят на второ място недостатъчно добре информираните граждани относно технологиите и техните ползи. Нееднозначни са и мненията за ползите от ВЕИ. Едва 56% вярват, че повече възобновяема енергия ще доведе до увеличение на работните места, а 58% виждат нейната роля в подобряване на икономическия растеж. 2% от анкетираните смятат, че ВЕИ технологиите не трябва да се разпространяват в България.

Цифровите услуги – по-близо до потребителите и техните интереси

Предложението на Европейската комисия от декември 2020 г. за Закон за цифровите услуги на ЕС (DSA) има за цел да създаде по-безопасно цифрово пространство. DSA по-специално ще се стреми да задължи Amazon, Facebook, Google и Booking.com и по-малките платформи да действат усърдно, за да защитят потребителите, които използват интернет, за да пазаруват, общуват, търсят информация и резервират ваканциите си.

Защо е необходим законът?

• Две трети от 250 продукта (в 18 продуктови категории), закупени от онлайн пазари, не преминават тестове за безопасност. Организациите-членки на Европейската потребителска организация BEUC постоянно вдигат тревога за опасни продукти, продавани на популярни сайтове за електронна търговия като Amazon, AliExpress, Wish и eBay, включително коледни елхи, които могат да ударят с електрически ток хората, играчки и бижута, които съдържат опасни нива на вредни химикали над допустимите граници и зарядни устройства, които рискуват да се запалят, както съобщава UFC-Que Choisir във Франция. От 28 електронни продукта, закупени от Sveriges Konsumenter, 26 не спазват законовите стандарти.

• Измамниците могат да създадат фалшиви реклами във Facebook и Google в рамките на часове и отнема само няколко минути, за да се изброят опасни детски столчета за кола в Amazon, въпреки британската потребителска група, сигнализирала за проблема през 2014, 2017 и 2019 г., а телевизионният оператор BBC го разследва през 2020 г. Търговците манипулират потребителите с множество фалшиви отзиви; измамни реклами подвеждат жертвите за предоставяне на пари и лични данни; платформите не предприемат ефективни действия за предотвратяване на вредата за потребителите, включително деца под 18 години. DSA актуализира и добавя нови задължения към съществуващата директива на ЕС за електронна търговия, особено за онлайн платформи. Директивата за електронната търговия беше приета през 2000 г., но тя не е в състояние да се справи с повтарящи се проблеми, с които се сблъскват потребителите на онлайн пазарите.

Какво трябва да се подобри?

DSA трябва да установи ясен режим на отговорност, за да се справи с широко разпространените незаконни дейности на онлайн пазарите и да гарантира, че потребителите са адекватно защитени и обезщетени, ако претърпят щети. Това означава, че онлайн пазарите трябва да носят отговорност за потребителите, ако те не спазват задълженията си, и да носят отговорност за вреди, когато не успеят бързо да спрат незаконните дейности, след като имат надеждни доказателства за неправомерни действия. Онлайн пазарите също трябва да носят солидарна отговорност с търговеца за вреди, изпълнение на договора или проблеми с гаранцията, когато:

• имат преобладаващо влияние върху доставчика или транзакцията

• не предприемат разумни стъпки по отношение на известна подвеждаща информация, гаранции или изявления, предоставени от търговци

• не предоставят информация за доставчика на стоки или услуги.

Например, сайтът за електронна търговия трябва да носи отговорност за заплащане на щети на потребителите, ако е бил предупреден от потребителска организация за продажбата на дефектно зарядно устройство за телефон, което може да навреди на потребителите, но не е премахнало продукта или търговеца от неговия сайт.

Законът задължава платформите:

1. да бъдат прозрачни относно своите политики за модериране на съдържанието,

2. да въведат вътрешен механизъм за обработка на жалби,

3. да осигурят повече прозрачност на системите за реклама и препоръки.

DSA следва да задължи платформите да извършват редовни проверки на законността на търговците и на предлаганите от тях продукти и услуги. Това е особено важно, за да се попречи на измамниците да използват онлайн пазари за продажба на незаконни и опасни стоки и услуги. Предложеният DSA трябва също да има по-строги правила за рекламиране и препоръчване на съдържание. Органите в държавата, в която са засегнати потребителите, трябва да бъдат компетентни. Освен това ЕК да бъде задължена да се намеси, когато водещият компетентен правоприлагащ орган не предприеме действия. DSA също се нуждае от ефективни процедури за подаване на жалби и граждански правни средства за защита на потребителите, в случаите, когато платформите не спазват своите задължения.

„НЕ“ на енергийната бедност

През последните две години се разбра, че пандемията усилва проблемите при енергийната бедност. Оцеляването в пандемия и в лошо жилище става много трудно. Защо? Енергийната бедност е намаляла през последното десетилетие, но има опасения, че тя ще се увеличи отново, тъй като все повече хора са принудени да изпаднат в бедност поради COVID-19. Пандемията вероятно е влошила двете основни причини за енергийната бедност: живот в сгради с ниска енергийна ефективност и финансова невъзможност за отопление на домакинството. COVID-19 има два изключително негативни ефекта върху енергийно бедните домакинства. Първият е, че броят на хората, които изпадат в бедност, най-общо казано, се увеличава поради загубата на приходи, създадена от тази икономическа криза. Втората причина очевидно е фактът, че щом хората са принудени да останат по-дълго в домовете си поради заключвания, полицейски час, както и други мерки, свързани с COVID, сметката за енергия се увеличава. Хората с ниски доходи и живеещите в социални жилища са най-склонни да изпитат енергийна бедност, като жените са по-склонни да живеят в лоши жилищни условия от мъжете. Пандемията обаче означава и нови групи като студенти и самостоятелно наети хора да е по-вероятно да бъдат изправени пред енергийна бедност.

Червената лампичка

Асоциация Активни потребители продължава да ви запознава с идеите за намаляване на домакинските сметки за енергия. Знаете ли, че ако съвременните джаджи – лаптопи, таблети, телевизори, мобилни телефони, се държат постоянно включени, то „подяждат“ по 60 лева от годишната ни сметка за ток? Щом свети червена лампичка, значи вие ползвате енергия. Ето няколко прости и изпълними съвети от асоциацията: Зареждайте мобилните телефони често и за кратко, не оставяйте да се зареждат през нощта и зарядното в контакта; Не оставяйте уредите на „стендбай“; Изключете и извадете щепсела на всички уреди, които не използвате всеки ден; Поставете автоматични щепсели.

Как да намалите разходите за ток в домакинството? Научете повече и вижте видеото ни: https://www.youtube.com/watch?v=HASG7ySXXcs

Лято’2021

"Джонсън енд Джонсън" (Johnson & Johnson) доброволно изтегля пет слънцезащитни продукта "Нутроджена" (Neutrogena) и спрейовете "Авино" (Aveeno), след като в някои проби е открит канцерогенен химикал, информира БТА. Бензенът е класифициран като субстанция, която евентуално може да причини рак в зависимост от нивата и степента на излагане. Компанията призова потребителите да спрат да използват продуктите и да ги изхвърлят, след като вътрешни тестове са установили ниски нива на бензен в някои от пробите. Тя също така уведомява дистрибуторите и търговците на дребно да спрат продажбите, като организира връщането им "като предпазна мярка". От "Джонсън енд Джонсън" подчертават, че бензенът не е съставка в продуктите на компанията и разследва причината за замърсяването. Изтегляните продукти са "Нутроджина бийч дифенс" (Neutrogena Beach Defense), "Нутроджина кул драй спорт" (Neutrogena Cool Dry Sport), "Нутроджина инвизибъл дейли дифенс" (Neutrogena Invisible Daily Defense), "Нутроджина ултра шийр" (Neutrogena Ultra Sheer) и "Авино протект + рифреш" (Aveeno Protect + Refresh). Компанията вече има проблеми с потребителите заради нейни продукти като бебешка пудра, импланти вагинални мрежи и опиоидни болкоуспокояващи.

„Активни потребители“ и в медиите

Защита на потребителите – последните директиви от Брюксел

Цените на горивата скоро може да тръгнат надолу, след тях и тези на стоките

Сменяме с по-вредни забранените пластмасови прибори

Пазарът в цифри

  • Според последното проучване на Евробарометър, има широка подкрепа за еврото в държавите членки, които все още не са приели общата валута: България, Чехия, Хърватия, Унгария, Полша, Румъния и Швеция.
  • 60% от анкетираните граждани смятат, че еврото има положителни последици за държавите, които вече го използват.
  • 55% заявяват, че въвеждането му би имало и положителни последици лично за тях.
  • Като цяло 57% от респондентите подкрепят въвеждането на еврото в своята държава, като най-положително е мнението в Румъния (75%) и Унгария (69%).
  • В България този дял е 52%.

Календар на потребителя

На 29 юли от 19:30 ч. в ZOOM MoitePari Consult ще проведе финансов семинар на тема: „6 стъпки към мечтаното пенсиониране“.

2021 г. е обявена от ООН за международна година на плодовете и зеленчуците. Целта е да има повече информация за ползите от консумацията им за здравето и храненето, да се повишат усилията за увеличаване на производството. Препоръки: да може да се търгуват свободно, защото това е ценност. Второ - да се стимулира потреблението на плодове и зеленчуци от населението като нещо изключително важно, за да се подобри храненето.

От 1 август до 30 септември десет души, подали най-много сигнали за невалидни баркод номера, ще спечелят ваучер от по 100 лв. Поводът е неправомерното използване на баркод номера, започващи с 380 (префикс за България). Проверка на баркод номера може да бъде направена посредством мобилното приложение БГ Баркод. Ако липсва информация за продукт или е използван неоторизиран баркод, потребителят може да изпрати автоматичен сигнал през приложението до екипа на GS1 България за разрешаване на конкретния случай.

Научете как да сравните банковите такси:

https://banki.aktivnipotrebiteli.bg/

Научете повече за енергийната бедност:

https://www.stepenergy.eu/bg/

Научете повече за споделеното потребление:

https://bg.col-sumers.eu/

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.

Ако не искате да получавате бюлетина, може да го  направите ОТТУК

Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia