• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022

  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин Активни потребители 2022 > Седмичен бюлетин брой 5 (376)

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Седмичен бюлетин брой 5 (376)

Публикуван на: 04/02/2022
Tweet
photo

   Актуално:  
В мрежата на измамите

      В мрежата на измамниците попадна и Ковид кризата. Започна се с фалшиви маски и дезинфектанти и се стигна до фалшиви Ковид сертификати и тестове, които намериха особено благоприятна почва за разпространение в нашата страна. Ето за какво ни сигнализират от Великобритания:

     „Без да губят никакво време, измамниците вече изпращат фалшиви имейли за новия вариант на Ковид Омикрон, за да откраднат лични данни и банкови данни. Друг нов фалшив имейл, който се опитва да осребри объркването и безпокойството около пандемията обикаля, представяйки се за приложението за здраве във Великобритания NHS и предлагайки „безплатен Omicron PCR тест днес, за да избегнете ограниченията“. Измамниците са използвали подобни тактики по време на глобалната пандемия, например, когато ваксината стана достъпна за първи път и когато беше пуснат зеленият сертификат.

     Освен че невярно се твърди, че новият вариант Омикрон изисква нови тестови комплекти, имейлът приканва читателите да посетят сайт. Този фалшив сайт иска вашето пълно име, дата на раждане, адрес, мобилен телефон и имейл адрес – повече от достатъчно, за да се извърши измама със самоличност. Освен че иска плащане от £1,24 за „доставка“, той дори ви кани да предоставите моминското име на майка си, тъй като много клиенти използват основни въпроси за сигурност, за да защитят своите имейл и банкови сметки.

Как да откриете и докладвате за измама  

       Никога не следвайте връзките в непоискани текстове или имейли. Ако получите съобщение, за което се твърди, че е от NHS, проверете подробностите при вашия личен лекар или здравна служба. След това можете да докладвате за това, за да помогнете на други потребители. Незабавно уведомете банката си, ако сте разкрили данните за картата или сметката си на измамници. Много банки ви позволяват незабавно да анулирате картите си онлайн или чрез техните мобилни приложения, така че използвайте тази функция, ако е налична. Ако измамниците са откраднали пари, съобщете на банката си. Следете кредитните си отчети, за да забележите потенциална измама със самоличност. Трябва също да промените паролите си за всички акаунти, които може да са били компрометирани, и когато е възможно, да осигурите друг слой на защита“.
     
Асоциация Активни потребители проучи през миналата година пазара на дезинфектанти в условията на пандемията и публикува поредица от материали за поведението на потребителите в тази ситуация. Повече информация ще намерите на: https://aktivnipotrebiteli.bg.  

Дезинформация в мрежите

     Европейската комисия публикува през седмицата докладите на Google, Facebook, Microsoft, TikTok и Twitter относно мерките, предприети през ноември и декември 2021 г. срещу дезинформацията във връзка с коронавируса, като страни, подписали Кодекса за поведение във връзка с дезинформацията.

     TikTok съобщава че видеоклиповете с етикет за ваксина, приложен на каналите му в Европа, са се утроили от 90 000 през октомври до 266 000 през декември. Google актуализира информационните панели за търсене относно ваксинацията срещу Ковид, достъпна във всички 27 държави, и започва да включва информация, свързана с педиатричните ваксини. Facebook премахна мрежа за дезинформация и тормоз, насочена към медицински специалисти, журналисти и длъжностни лица на изборни длъжности, управлявана от антиваксърско конспиративно движение. Microsoft е разрешил някои реклами на ваксини от публичните власти съгласно актуализираните си политики, които са генерирали около 733 000 импресии в ЕС между ноември и декември. Twitter съобщава за актуализации на дизайна на етикети за подвеждащи туитове, свързани с Ковид и ваксините, за да се улесни забелязването им.

      ЕК и националните органи за защита на потребителите са в състояние на повишена бдителност и призовават платформите да спрат измамите и нелоялните практики. С разпространението на новия вирус в ЕС недобросъвестни търговци рекламират и продават на потребителите продукти, като защитни маски, защитни шапки и дезинфектанти за ръце, за които твърдят, че предотвратяват или лекуват инфекции. В общ интерес е да се осигури безопасна онлайн среда, в която потребителите, по-специално в контекста на тревогата, причинена от настоящата криза, да се чувстват добре защитени от всякакви незаконни практики, които могат да изложат здравето им на риск.

     Потребителите трябва да са изключително внимателни, когато пазаруват онлайн, а търговците трябва да са запознати напълно с правилата, се посочва от ЕК. Както показаха неотдавнашните проверки, извършени от националните органи, които са част от мрежата за сътрудничество в областта на защитата на потребителите, недобросъвестни търговци използват различни способи за привличане на потребители, съществуват значителен брой продукти, които се представят невярно като средства за лечение или предотвратяване на инфекции с Ковид или имат фалшиви сертификати за съответствие, а в някои случаи измамници използват оферти и за да откраднат електронни адреси и пароли.

Как да откриете евентуални измами за Ковид?

- В ЕС търговците трябва да посочват своите идентификационни данни и координати за връзка: по-добре е потребителите да пазаруват от друго място, ако тази информация не е лесно достъпна.

- Внимавайте за правописни грешки, като „C?V?D?19“, „cor/na?vir?s“ и др. — те се използват често, за да не бъдат открити от алгоритмите на операторите на уебсайтовете. Прочитайте внимателно адресите и заглавията на уеб страниците и не използвайте страници със систематични правописни грешки.

- Не забравяйте, че за момента няма научни доказателства, че дадена храна или хранителна добавка може да лекува или предотвратява инфекции с Ковид.

- Продуктите трябва да бъдат ясно обозначени с точни и разбираеми текстови описания — потребителите трябва да са предпазливи, когато виждат предимно рекламни елементи, като например:

  • лозунги, които обикновено се свързват с пандемията, напр. „#пазете се“, „останете у дома“, „социално дистанциране“;
  • изображения на вирус до изображението на продукта;
  • одобрение, отнасящо се до наименование или лого, от:
    • лекари, медицински специалисти и други експерти;
    • хора на изкуството, спортисти, блогъри или други известни личности;
    • държавни органи, експерти на официална длъжност или международни институции;
    • новинарски или научни статии и друго съдържание, представено като идващо от надеждни източници.

    - Потребителите трябва да разпознават техниките за продажба чрез упражняване на натиск и да не попадат в техния капан, например:

    • продукти, рекламирани като „уникална възможност“;
    • твърдения, че даден продукт е „единственият продукт, предлагащ ефективна защита“, „единственият комплект за тестове за домашна употреба“ или че се продава на „най-ниската цена на пазара“;
    • твърдения, които създават усещане за недостиг, като „налично само днес“ или „продава се бързо“;
    • много големи отстъпки.

    - Пазарните условия не трябва да се представят погрешно:

    • потребителите трябва да внимават за цени, които са много над или под обичайната цена за подобни продукти;
    • потребителите трябва да посетят повече от един уебсайт, за да добият представа какви са средните цени;
    • потребителите трябва да са наясно, че в някои държави правителствата действително регулират цените на продукти, за които има голямо търсене, като например защитни маски и дезинфекциращи гелове.

    - Някои твърдения или практики би трябвало да ви поставят нащрек:

    • изрично формулирани или косвени твърдения, че даден продукт лекува или препятства заразяването с Ковид;
    • използването на неофициални източници за подкрепа на твърденията, например неизвестни лекари;
    • използването на логото или имена на държавни органи, международни организации или известни експерти без линкове към официални документи;
    • твърдения, че продуктът е “наличен само днес”, “бързо се изчерпва” и други подобни;
    • твърдения като “най-ниска цена на пазара”, “единственият продукт, който може да излекува Ковид”;
    • високи цени, обосновани с "чудодейните" лечебни свойства на продукта.

         Ако попаднете на подвеждащи рекламни съобщения в някоя социална мрежа, можете да сигнализирате платформата. Имайте предвид, че някои от тези съобщения могат да бъдат споделяни от ваши близки, които си мислят, че ви помагат. Най-добре е да разчитате на официални източници на информация относно коронавируса, например от държавните власти (Министерството на здравеопазването) или от международни организации като Световната здравна организация.

     

       Вашите права:  
    Полети и обезщетения

         Един от най-засегнатите сектори през годините на пандемията е самолетният транспорт, като с неговите загуби и потребителите губят от своите права. Съдът на ЕС реши: Полетът трябва да се счита за „отменен“, когато опериращият въздушен превозвач изтегли полета за по-ранен час с повече от един час ( Решение от 21.12.2021 г. на Съда на ЕС по свързани дела C-146/20, C-188/20, C-196/20, C-270/20 и др.)

    Казус

         Съдилища в Австрия и Германия са сезирани с няколко спора между пътници, ползващи въздушен транспорт и авиокомпании, по повод на обезщетението на пътниците поради изтеглянето на полета им за по-ранен час. Двете юрисдикции отправят искане до Съда да уточни условията, при които пътниците, ползващи въздушен транспорт, могат да се позоват на правата си, предвидени в Регламента за правата на пътниците, ползващи въздушен транспорт, и по-специално правото на обезщетение в размер в зависимост от разстоянието, на 250 EUR, 400 EUR или 600 EUR, при отмяна или голямо закъснение на полети.

    Становище на Съда

         На първо място, според съда, полетът се счита за „отменен“, и когато опериращият въздушен превозвач изтегли полета за по-ранен час с повече от един час. Обосновката на съда е, че изтеглянето за по-ранен час трябва да се счита за значително, тъй като може да доведе до сериозни неудобства за пътниците, идентично както при закъснението. Изтеглянето за по-ранен час лишава пътниците от възможността да разполагат свободно с времето си, да организират пътуването или ваканцията си в зависимост от своите очаквания, създават значително неудобство за приспособяване към новия час на излитане на полета и ги излага пред риска да закъснеят и да не са в състояние да се качат на борда на самолета. Според съда, при това значително изтегляне на полета за по-ранен час, се поражда право на обезщетение, което опериращият въздушен превозвач трябва винаги да плати в пълен размер (в зависимост от разстоянието, 250 EUR, 400 EUR или 600 EUR). Нещо повече, той няма възможност да намали евентуалното обезщетение с 50%, поради това, че е предложил на пътника премаршрутиране, което му позволява да достигне без закъснение до крайния пункт на пристигане.

         На следващо място, пътникът, който е резервирал полет, разполага с „потвърдена резервация“ не само когато има билет, но и когато чрез туроператор, с когото е договорно обвързан, му предоставя друго доказателство, което съдържа обещание за превоза му с конкретен полет, индивидуализиран чрез посочени място и часове на излитане и пристигане и номер на полет. Ето защо „времето на пристигане по разписание“ на полет, вкл. и при значителното изтегляне за по-ранен час или закъснение, които пораждат право на обезщетение, може да се изведе от всяко друго доказателство, различно от билет, което туроператор е издал на пътник.

         Съдът е категоричен, че при отказан достъп на борда или отмяна на полет, опериращият въздушен превозвач трябва да информира пътника за точното наименование и адреса на предприятието, от което той може да иска обезщетение, както и да уточни документите, които да се приложат към иска си за обезщетение, без да е длъжен да информира пътника за точния размер на обезщетението.

         На последно място, съдът прави уговорката, че даден полет не може да се счита за „отменен“, когато опериращият въздушен превозвач е отложил часа на излитане на този полет с по-малко от три часа и по друг начин да е променял този полет.

     

       С вашите въпроси:  
    Права и принципи в цифровата ера

        Цифровата трансформация в ЕС, законът за цифровите услуги, цифровият пазар постепенно станаха думи от всекидневието. Къде ги разбираме, а къде не, ние трябва да сме наясно, че те принадлежат на бъдещето. И за да не изостанем за него, е нужно да вървим в крак и с цифровизацията.

    Къде ни е мястото в нея, се питат потребители

         Цифровите права и принципи показват вида на цифровата трансформация, който Европа насърчава и защитава. Правата и свободите, залегнали в правната рамка на ЕС, и европейските ценности, изразени в принципите, следва да се зачитат онлайн, както това се прави офлайн. Ключовите права и принципи за цифровата трансформация обхващат:

    • поставяне на хората и техните права в центъра ѝ,
    • подкрепа за солидарността и приобщаването,
    • гарантиране на свободата на избор онлайн,
    • насърчаване на участието в цифровото публично пространство,
    • повишаване на безопасността, сигурността и овластяването на индивида,
    • насърчаване на устойчивостта на цифровото бъдеще.

    Тези права и принципи следва да са част от ежедневието на хората в ЕС за:

    - достъпна и високоскоростна цифрова свързаност навсякъде и за всички,

    - добре оборудвани класни стаи и учители с цифрови умения,

    - безпрепятствен достъп до обществени услуги,

    - безопасна цифрова среда за децата,

    - изключване от мрежата след работно време,

    - получаване на лесна за разбиране информация относно въздействието на нашите цифрови продукти върху околната среда,

    - контрол върху начина, по който се използват личните данни и с кого се споделят.

    За кого се отнася

        От Европейската комисия заявиха в декларация по този повод: „От 2018 г. се популяризира идеята за достъп до интернет като ново човешко право. Искаме европейците да знаят, че който живее, учи, работи или развива бизнес в Европа, може да разчита на свързаност от най-висока класа, безпрепятствен достъп до обществени услуги и безопасно цифрово пространство при справедливи условия. Цифровите права и принципи също така определят веднъж завинаги, че онова, което е незаконно офлайн, следва да бъде незаконно и онлайн. Ние също така се стремим да популяризираме тези принципи като стандарт за света“.

    Какво представлява цифровата трансформация? 

    • Цифровата трансформация е интеграцията на цифровите технологии от компаниите и отражението на технологиите върху обществото 
    • Цифровите платформи, Интернет на нещата, компютърните услуги в облак и изкуственият интелект са някои от водещите технологии. 
    • Тези технологии променят множество сектори на икономиката - енергетика, транспорт, селско стопанство и производство на храни, телекомуникации, финансови услуги, фабрично производство, здравеопазване, а също така преобразуват начина на живот на хората.
    • Технологиите правят възможни оптимизацията на производството, намаляването на емисиите и отпадъците, предлагането на нови услуги и продукти и засилване на конкурентните предимства на компаниите.

     

       "Активни потребители" и в медиите   

    ВНИМАНИЕ: Тъпчат вафлите с палма и сухо мляко, стават канцерогенни и токсични

    Внимание: Токсични химикали в 29 марки вафли на пазара у нас

     

       Пазарът в цифри  

    • БНБ съобщи, че в края на декември 2021 г. депозитите на домакинствата и НТООД (Нетърговски организации, обслужващи домакинствата) са в размер на 66,540 млрд. лева  - 51,8% от БВП.
    • Депозитите се увеличават на годишна база с 9%, през ноември растежът е 9,7%.
    • През декември кредитите за домакинствата са нараснали с 13,4% спрямо година по-рано.
    • Кредитите за домакинства и НТООД през декември са в размер на 28,908 млрд. лева (22,5% от БВП), като спрямо същия месец на 2020 г. те се увеличават с 13,4%.
    • През декември жилищните кредити са за 14,131 млрд. лева и нарастват на годишна база със 17,6%.
    • Потребителските кредити възлизат през последния месец на годината на 13,224 млрд. лева и са с 11,1% над нивата от декември 2020 г. след тяхно повишение с 10,4% през ноември.

     

       Календар на потребителя  

    От 7 до 11 февруари Съюзът по хранителна промишленост организира присъствено обучение по "Техник-технолог в ХВП", специалност "Производство на месо, месни продукти и риба". Заниманията ще се провеждат в Дом на техниката, София, ул.”Г.С.Раковски” 108, 1 етаж, зала 109.

    На 15 февруари Семинари.bg организира онлайн - в класна стая на Zoom, семинар на тема: „Как да си направим сайт сами? Word Press за начинаещи“.

     От 21 до 24 февруари Софийският университет „Св. Климент Охридски“, Стопански факултет организира  „Академия за устойчиви инвестиции и финанси“. Академията ще се реализира дистанционно - в Microsoft Teams.

    НАП предлага над 160 електронни услуги в обновения Е-портал. За по-малко от месец приходната агенция пусна 6 нови услуги, от които могат да се възползват стотици хиляди потребители, притежатели на персонален идентификационен код (ПИК) или квалифициран електронен подпис (КЕП). Над  300 млн. лв. годишно спестява НАП на бизнеса и гражданите от преки административни разходи, благодарение на въведената електронна комуникация.

    НОИ разкри гореща телефонна линия за пенсионни консултации. На телефон 02 926 11 11 (мобилен 0882 187  111) се предоставя информация, свързана изцяло с актуалните промени в пенсионното законодателство, правото на пенсия и възможностите за пенсиониране. 

Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia