• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни

    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал

    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Тест

  • Статии
  • Контролен орган

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Храни > Кашкавал > Тест > ТЕСТ Кашкавал (2017)

Още по темата:

Качеството на храните. На кого да вярва потребителят?
Светофарна система за етикетиране на храни
На пазар за храна

Тест

ТЕСТ Кашкавал (2017)

Публикуван на: 05/04/2017
Tweet
photo

Можем ли да спасим кашкавала

Традициите в производството на млечни продукти са подложени на безпрецедентна атака в България. Все още не е късно да ги спасим.

            Кашкавалът е традиционен за България млечен продукт консумиран с удоволствие от над 90% от хората. За съжаление при неговото производство през последните години се наблюдават тревожни тенденции и има множество оплаквания от потребители за влошени външен вид, консистенция и вкусови характеристики. С това изследване Асоциация Активни потребители провери актуалните тенденции в качеството на 10 търговски марки кашкавал. Поради невъзможността да тестваме по-голям брой продукти подбрахме само кашкавали с по-ниски цени от 9 до 12 лв/кг. По същите причини, които са най-вече финансови, ограничихме броя на анализираните показатели само до такива, които са най-информативни за характеризиране на кашкавалите и позволяват да установим най-често използваните практики. Нека напомним, че това изследване е продължение на серията проучвания на млечни храни които Асоциация Активни потребители осъществи през последните няколко години. При тях бяха открити и доказани сериозни проблеми в качеството на продуктите, както и откровени фалшификации. Като следствие от тези проверки няколко производители получиха сериозни глоби, а контролния орган (Българската агенция по безопасност на храните) трябваше да прилага подобни тестове. При осъществяването на това изследване получихме и подкрепа от страна на Икономическа полиция към Дирекция на полицията, които предизвикаха допълнителна проверка, която ангажира Агенция по храните да извърши официални тестове, за което им благодарим!

Пропуски в етикирането

            При две търговски марки на етикетите отсъства напълно информация за хранителна и енергийна стойност, което е в нарушение на националното и европейското законодателство. Това са съответно Ралев (Маклер комерс) и Магия (пакетирано в Милки Груп Био). При други 3 продукта (Соколово, Булгарче и Ферия) липсва част от задължителната информация или тя е поднесена нечетливо.

  Нарушение е и непосочването на производител при марката “Трапеза” продавана в Т-маркет. Нека напомним, че този продукт е съставен почити изцяло от немлечни мазнини. 

!Важно!

През 2016 година млекопреработвателни предприятия са внесли поне 12 000 тона палмово олио, според анализ на Центъра за икономически изследвания в селското стопанство. Всичко това сме изяли под формата на сирене, кисело мляко, кашкавал, банички и др.

 

TABLE_Kashkaval_2017(1).jpg

TABLE_Kashkaval_2017(2).jpg

TABLE_Kashkaval_2017(3).jpg

Основни резултати

            Стойностите от изпитването са представени в таблицата. Няма да коментираме резултатите за всеки продукт поотделно, а ще опишем в обобщен вид основните от тях. За отправна точка ще ползваме изискванията на действащия БДС 14 2010 за кашкавал, въпреки че не е задължителен

1. Неправилно етикиране – при 60% (6 от 10) марки отсъства напълно или част от задължителната според Регламент 1169 хранителна информация. Нещо повече, там където има декларирани стойности за белтък, мазнини и въглехидрати те не са верни. Сумарно 73% от задължителната хранителна информация на етикетите отсъства или е неточна!

2. Високо водно съдържание – при 70% (7 от 10) марки сухото вещество в кашкавала е по-малко от стойността залегнала в БДС (56 %)

3. Съдържание на белтък – този показател не е стандартизиран в БДС, но въз основа на опита натрупан в индустрията е известно, че белтъчното съдържание трябва да бъде не по-малко от 21%. Само в една от търговските марки то е по-ниско. Този на пръв поглед добър резултат обаче може да се дължи не на спазване на правилната технология, а на влагането на обезмаслено сухо мляко и/или концентриран млечен (суроватъчен) протеин.

4. Съдържанието на мазнини според БДС трябва да е не по-малко от 45% от сухото вещество. При 40% (4 от 10) търговски марки стойностите са по-ниски от изискваното в стандарта.

5. Съдържанието на въглехидрати не е стандартизирано в БДС. Опитът показва, че в напълно зрял кашкавал не трябва да има повече от 1,5% въглехидрати. При половината (5 от 10) от изследваните търговски марки то е по-високо. Високите стойности са също индикация за възможно добавяне на нишесте или друг полизахарид.

6. Степента на зрялост е ключов показател за качеството на кашкавала. Съгласно БДС тя не може да е по-малка от 20%. По този показател 8 от 10 марки не удовлетворяват изискването на стандарта! Нещо повече, останалите 2 марки са откровени имитации – продуктът “Трапеза” е сглобен от немлечни мазнини и сухо мляко. По-различно е положението при марката “Соколово”, притежаваща невероятните 30% зрялост – най-вероятно за компенсация на по-малкото мляко и повечето вода в нея е възможно да са добавяни суроватъчен протеин и нишесте.

7. Влагането на немлечни мазнини в продукт наречен "кашкавал" е строго забранено. През последните години тестовете на Активни потребители няколко пъти регистрираха подобни имитации на “млечни” продукти. Такива продукти откри и Агенцията по храните, макар че сме далеч от решаване на уравнението къде са отишли всичките 12 000 това внесени палмови масла през миналата година. Ясно е, че има мандри, които си позволяват грубо подправяне на млечни продукти. В сегашният тест при 2 от 10 марки се установява, че млечните мазнини са заместени от хидрогенирани растителни такива.

Как се прави евтин кашкавал?

1. Добавянето на немлечна мазнина е класическа имитация (фалшификация). Тя въпреки активния обществен дебат продължава да е актуална.

2. При половината от тестваните марки се установява по-високо от очакваното количество въглехидрати. Причина за това може да е непълното зреене на продуктите при което остават неразградени количества лактоза. Със същата степен на вероятност това може да се дължи на добавяне на нишесте или друг полизахарид, които се използват като пълнеж и за задържане на повече вода. В това изследване ние не определихме директно съдържането на нишесте защото не очаквахме производителите да прибягват до такива груби методи, но както се вижда от резултатите и казаното по-горе съмненията за това са достатъчно обосновани.

3. Влагане на сухо мляко, млечен/суроватъчен белтък вместо сурово прясно мляко. Използването на подобни по-евтини суровини смъква цената на крайния продукт, а също така позволява производство на “кашкавал” без на практика мандрата да има достъп до сурово мляко. Анализът на резултатите показва с голяма степен на достоверност, че най-малко при 3 търговски марки е използван този метод – Соколово, Трапеза и Здравец. При последните 2 добавения белтък/суроватка е комбиниран с използването на хидрогенирани растителни мазнини. На практика такива “композитни” храни нямат нищо общо с кашкавала.

4. Ниската степен на зреене е “най-безобидното” отклонение в качеството позволяващо редуциране на разходите на производителите.

Рискове за потребителите

            Целта на установените и предполагаемите фалшификации на тестваните продукти определено е икономическа – сваляне на цената. Последствията обаче са свързани с нараснали рискове за здравето на потребителите.

1. Влаганите хидрогенирани мазнини съдържат висок процент наситени транс-мастни киселини. Те увеличават рисковете от сърдечно-съдови и онкологични болести. Нека напомним, че в много страни по-света допълнителното влагане на подобни мазнини в храните е забранено. В България тази порочна практика е разрешена стига това да е ясно обозначено на етикетите, продуктите да не се наричат “кашкавал” и да са изложени в магазините на отделни витрини за имитиращи храни. При откритите от нас 2 такива марки и трите условия не са изпълнени!

2. Добавянето на заместители като нишесте, сухо мляко, млечен/суроватъчен белтък и разбира се повече вода, изменят химическия състав и микробната популация на продуктите. В такива имитиращи храни се измерват по-високи нива на токсични съединения и се развиват нежелателни, често патогенни бактерии. Всичко това води до повишен риск за здравето на потребителите. Нека напомним, че според Световната Здравна Организация консумацията на подобни преработени продукти е желателно да бъде силно ограничено заради вредните последици върху хората.

3. Ниската степен на зреене допълнително повишава риска от наличието в крайния продукт на патогенни бактерии. Непълното разграждане на млечния протеин, което всъщност е последствие от прибързаното зреене, също е проблем. Много хора могат да изпитат храносмилателен дискомфорт и дори алергии

?Как тествахме? (Методология на изпитването)

В теста участват 10 търговски марки кашкавал

Закупуване на проби за изпитване: февруари 2017г.

 

Тествани са следните показатели:

Физико-химични показатели (лабораторно изпитване)

Определени са според изискванията на съответните методи:

Водно съдържание (сухо вещество) – определя се по БДС 1109:1989 Мляко и млечни продукти. Метод за определяне на водно съдържание и сухото вещество;

Съдържание на протеин и степен на зрялост – определят се по БДС EN ISO 8968 – 1 и БДС 6231:1973;

Масленост – определя се по БДС ISO 3433:2008 (Метод на Van Gulik);

Определяне на немлечни мазнини – триглицериден профил съгласно ISO 17678/2010.

Съдържание на въглехидрати: калкулация на базата на Наредба 23, Държавен вестник бр.53/2001г.

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 38 общо )

anonymous

anonymous

Тествали сте само кокошкарски марки. Защо не и по-скъпите? Ако сте нямали пари да си купите по кило кашкавал за 16 лв/кг да бяхте казали да ви дам 100-200 лв и да си купите.

Написан на: 05/04/2017 20:23 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Съгласен съм с тезата на първия коментар (относно кокошкарските марки), макар и да не ми допада изказът. Ще бъде чудесно, ако можем да видим тест и на по-"елитните" марки - Маджаров, Елби, Билла и т.н. Точно както сте го направили и за сирената - една изключително полезна статия!

Написан на: 06/04/2017 11:54 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Присъединявам се към горните два коментара! В края на краищата, човек трябва да е доста заблуден, за да си купува разни полски, германски или не знам какви си „кашкавали“.

Написан на: 06/04/2017 13:25 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Пичове купували сте най-евтиния кашкавал, който хората дето си го купуват трудно правят разлика между палмово масло и мляко. Проверете по стабилни марки!

Написан на: 06/04/2017 16:15 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Това ако е тест за кашкавал , аз съм на кон ! Само някакви трето качество кашкавали. Не е нужно да ги пробва лаборатория, за да знаем резултатите им. Никакви резултати няма за скъпите кашкавали, който се презентират като качествени и на етикетите им пише ''По БДС''. Мен не ме интересува дали в кашкавал 8 лв/кг има палма, интересуваме дали има в 18лв/кг. Страх ви е да проверявате кашкавалите на Маджаров , Лидл и тн?

Написан на: 06/04/2017 19:39 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

И аз смятам, че е излишно да се изследва евтиния продукт, който по презумпция съдържа по-малко мляко и не се спазва технологичния срок на зреене. Не че при изкупна цена на краве мляко от 38ст. за литър тези кашкавали са евтини, но като имаме предвид цената на която се продава кашкавала от по-големите производители ... Та по-резонно е да се изследват именно големите, за чиито продукти плащаме повече и са с етикет "БДС стандарт". Поне да знаем , че ако платим 9лв. за кг. ще ядем същия боклук като да сме платили 18лв. за същото количество и ще спестим някой лев!

Написан на: 06/04/2017 23:41 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Като направите изследване със утвърдените марки на пазара,които ние купуваме за повече пари с надеждата,че е кашкавал,тогава ще ви повярвам.

Написан на: 07/04/2017 08:05 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

След като тези марки очевидно и очевадно ЛЪЖАТ в етикетите няма основателна причина и тези с БДС на етикета да не лъжат. Ако активни потребители са сериозни, ще влезнат в магазина и ще изтъпанят всички кашкавали с етикет БДС до 20 лв, като ги тестват и за НИШИСТЕ.
Лична практика - задължително кашкавала и сиренето , които купувам трябв да са българско производство. Няма как някой в Германия или Полша(колкото и да са добри) да ми направи по-хубава Витоша от кварталната мандра.

Написан на: 07/04/2017 08:25 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

За съжаление, по-скъпите кашкавали, освен горчивия вкус в устата от високата цена, не се доближават изобщо до някакви кой знае какви вкусови висоти.

Аз лично пазарувам кашкавал от малки магазини на производители на млечни продукти с надеждата там да не го кръщават кашкавала и сиренето.

Написан на: 07/04/2017 08:25 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Отворете си сметка, с цел да може да събирате пари за тестване на всички марки в търговските вериги. Само така ще сте обективни.

Написан на: 07/04/2017 08:32 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Активни потребители - Прави впечатление, че от тези марки, с изключение на булгарче, няма нито една която се предлага в следните магазини - Кауфланд, Лидл, Била, ТМаркет... Тоест, нито един от тези кашкавали не е от масовите купувани. Изпълнявате ли нечия поръчка в момента ? Доколкото знам, не сте вчерашни, за да тествате марки, които не са интересни, освен ако не искате просто да създадете някаква новина и да гостувате в студиото на Нова.
Не ме разбирайте погрешно - цялостната идея е страхотна, но изпълнението ви "куца"...

Написан на: 07/04/2017 09:36 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Последният коментар дава доста добра идея, която подкрепям. Отворете сметка за дарения, доста хора ще се включат според мен. Със събраните пари правете по-често изследвания и на повече марки.

Написан на: 07/04/2017 09:53 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Така погледнато, май само CBA Коме сте пазарували, с малки изключения.. Намирисва на платена поръчка.

Написан на: 07/04/2017 10:01 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Явно не само аз съм останал изненадан от проверените марки кашкавал. Очаквах като тестовете на сиренето - да има от големите производители, които се предлагат на всякъде и се очаква да са качествени. Тези гаражни "деликатеси" едва ли има човек, които да си мисли че са читави. Пълна загуба на време и ресурс.

Написан на: 07/04/2017 10:11 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Защо не проверите Олимпус, Верея, Маджаров, Мероне, ... Май им давате време да пуснат "нормални" партиди за месец-два по магазините и после ще кажете "ми понеже хората искат, хайде и тях ще проверим"

Много ви смърди организацията. И вие май правите проверки само на неудобни марки, а другите ги подминавате.

Написан на: 07/04/2017 10:27 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Присъединявам се към коментарите по-горе. Мисля че не би трябвало да е трудно едно проучване да се направи по-професионално, особено от хора, които активно се занимават с това. Но, ако не се сещате ето две предложения:
1. Ако целта е, на случаен принцип да обхванете целия пазар, можете да разделите регистрираните марки в няколко сегмента, например три: скъпи, средни и евтини. Сегментирането може и да не е по цена. И ако сте заделили пари за 12 продукта, проучете по 4 продукта от всеки сегмент.
2. Ако наистина искате да направите проучване което засяга повечето хора, тогава вземете малко статистически данни (сигурно ще можете да намерите такива по разни ведомства), за продуктите които се продават най-много. Вземете проби от най-продаваните, които покриват например 65% от пазара. Така хората които четат резултатите няма да са излъгани, че си губят времето с резултати от безсмислени проучвания.

Написан на: 07/04/2017 10:37 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

+1 за тестване на марки, които не изглеждат безумно съмнителни дори и без тестове. Нищо неочаквано няма в тези резултати. Ясно е че нещо 2 пъти по-евтино от друго би трябвало да не е наред. Но дали това, което струва 2 пъти по-скъпо наистина оправдава парите ? Това бих искал да видя

Написан на: 07/04/2017 10:47 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Звучи като поръчано от производителите на "големите марки".
Иначе приветствам..стига са ни тровили..

Написан на: 07/04/2017 11:21 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Жалко за положения от Активни потребители труд! Не сте тествали нито една марка кашкавал, която се продава и купува масово във веригите. Тествайте скъпите кашкавали - за евтините се сещаме какво съдържат.
Моля, повторете теста с марките, които ни заливат от рекламите и магазините масово!

Написан на: 07/04/2017 12:22 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Тези марки не съм ги и чувал!
Яка излагация с този тест!
От мен имате двойка!

Написан на: 07/04/2017 12:35 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

С нищо не ми помогна направения тест. Никога не съм купувал посочените марки кашкавал.

Написан на: 07/04/2017 12:58 Докладвай този коментар


krassp

krassp

Наистина Асоциацията трябва да тества по-скъпите марки, но наистина това струва пари. Всички, които предлагат да им изпратят пари - ами като за начало, поне си направете по един абонамент (хората си имат и банкова сметка) и така ще имат повече пари за тестове.
<br />
http://aktivnipotrebiteli.bg/%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B4%D1%83%D0%BA%D1%82%D0%B8-%D0%B8-%D0%B0%D0%B1%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B8<br />
<br />
За да не съм голословен, току що си направих абонамент.


Последно редактиран на 07/04/2017 13:28.

Написан на: 07/04/2017 13:27 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Кой "удrq" po СБА или преброяване на лудите да купуват от тази верига?

Написан на: 07/04/2017 14:08 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

на Матанд " кашкавала" е същия боклук и измислица, макар да се продава над 12 лв. Престъпници безсрамни!

Написан на: 07/04/2017 21:54 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Така ще бъде докато се консумира вредното за човешкия организъм краве мляко.Познавам овчари село Кошов- Русенско на които никой не иска да им изкупи овчето и козе мляко защото не подлежало на обработка .Доскоро имало един от Плевенско ,но и той се отказах.Сега хората се чудят какво да си правят млякото .

Написан на: 08/04/2017 06:31 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Наистина е интересно да се види какво съдържат евтините марки, но тестът е почти безсмислен, ако не включите и скъпите.

Написан на: 08/04/2017 21:11 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Много "яки резултати" и още по-яка публикация !
Изглежда - или се страхувате да проверите Пършевица, Олимпус, Маджаров, Верея и т.н. ... ,
или много ефикасно им давате възможност да пуснат отговарящи на стандартите партиди за "Великденска промоция" по магазините, а след това да заявите "поради огромен интерес" от купувачите, ги проверихме и " Аууу, какво чудо - всичко им е наред ! "
Вероятно и двата варианта са верни и комбинирани в една публикация...
Няма данни за марки кашкавал, които се продават и купуват масово във веригите.
Този конкретен тест, всъщност е доста безсмислен сам по себе си...от което сам се налага не особено приятен извод - изпълнявате ли нечия поръчка ?

Да не се окаже, че скъпите кашкавали имат различен етикет и цена, но идентично съдържание с евтините ?

Написан на: 11/04/2017 10:00 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

В много от кварталните магазинчета се предлагат тъй наречените "продукти от собствени мандри". Интересно ми е какъв резултат би излязъл при проверката на такива продукти?

Написан на: 11/04/2017 13:53 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Всички коментари до тук са обосновани, но остава настрана факта, че при толкова сериозен внос на палмово масло, как никой не прави проверка на предприятията, които ползват тези суровини?

Написан на: 12/04/2017 17:36 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Всички коментари до тук са обосновани, но остава настрана факта, че при толкова сериозен внос на палмово масло, как никой не прави проверка на предприятията, които ползват тези суровини?

Написан на: 12/04/2017 17:36 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

А кой мислите издържа "Активните потребители" ? Как иначе да се отърват от малките кокошкари, които подбиват пазара. Нали не мислите, че качеството на "големите" е по-добро.

Написан на: 09/06/2017 10:37 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Влезте в 3-4 големи супермаркета и тествайте ВСИЧКИ марки кашкавал, които се продават в тях. Така ще има представителност на изследването. Сега имаме резултати за световно неизвестни кашкавали евтинджос, които масовият потребител нито познава, нито купува. Добра идея, лошо изпълнение, безполезни резултати!

Написан на: 20/10/2017 17:32 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Купих си кашкавал Здравец в магазин Билла на промоция от 19 лева на 14 лева. След като го ядохме ни стана зле, сега разбирам защо...

Написан на: 21/10/2017 10:30 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

И тая организация Акт.потребители е като всичко останало в БГ! Голата истина е ,че в България няма нищо което не е ФАЛШИВО ! Тая държава докато не я затрият,барабар с населението,никога,ама никога ,няма да се оправи !!!

Написан на: 22/10/2017 21:17 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Kurvi zbogom :))))

Написан на: 23/10/2023 15:41 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

<a href=http://viagr.mom>how old do you have to be to get viagra</a> Serious Use Alternative 1 vinblastine will decrease the level or effect of letermovir by P glycoprotein MDR1 efflux transporter

Написан на: 19/12/2023 18:05 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

<a href=http://cialis.lat/discover-the-best-prices-for-cialis>buy cialis online india</a> Better shampoo never

Написан на: 13/06/2024 20:30 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

5 and 2 h after impact <a href=http://cialis.lat/discover-the-best-prices-for-cialis>where to buy cialis cheap</a> Antifungal Drug Classification and Common Specific Drugs 4

Написан на: 19/08/2024 14:52 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia