• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

Посетете нашия Форум

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • COVID 19
    • Как да избираме дезинфектант
    • Какъв дезинфектант - течност/спрей или гел
    • Как да разпознаем истинските дезинфектанти
    • Дезинфекция в търговските обекти. Какво трябва да знаем?
    • Кога да използваме ръкавици за предпазване от коронавируса
    • Какво да правим при отменено или отложено събитие бъде заради пандемията от COVID-19
    • Как да постъпим при отменено или отложено туристическо пътуване поради Коронавирус
    • COVID-19: полезни ли са пулсовите оксиметри
    • Здравният съюз и поуките от COVID-19
  • Храни

    • Кисело мляко

    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Избор на климатик
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2022
    • Бюлетин Активни Потребители 2023
  • Тестове
  • Контролен орган
  • Статии

Анкета

Трябва ли да има четвърти мобилен оператор в България?

Да, защото така се създава повече конкуренция на пазара
Да, за да се създаде по- голям избор на потребителите
Не, трите мобилни оператора се справят много добре
Не, понеже ще е същият като другите
Темата не е важна

Гласувай

Начало > Храни > Кисело мляко > Статии > Светофарна система за етикетиране на храни

Още по темата:

Мляко и млечни продукти

ТЕСТ кисело мляко (2011)

Качеството на храните. На кого да вярва потребителят?

Статия

Светофарна система за етикетиране на храни

04/03/2010
Tweet
photo

Производителите на храни в България да изписват върху етикетите съдържанието на мазнини, наситени мазнини, сол и захар на „принципа на светофара", призовава Асоциация „Активни потребители". Ако съответната съставка е в ниско количество (спрямо дневните нужди на човешкия организъм от нея), да е оцветена в зелено. Средното съдържание да се отбелязва в жълто или оранжево, а високото - в червено. Във Великобритания това етикетиране вече е въведено и помага на потребителите да се ориентират по-добре с какво се хранят.

 

Според доклад на Потребителския интернационал наднорменото тегло и затлъстяването се превръщат в световна епидемия. Подрастващите масово предпочитат нездравословните храни. По данни на Световната здравна организация (СЗО) през 2005 г. 1,6 милиарда възрастни по света са били с наднормено тегло. Очаква се през 2015 г. техният брой да нарасне до 2,3 милиарда. За същото време броят на затлъстелите възрастни ще нарасне от 400 милиона до 700 милиона човека.

Противно на общоприетото схващане, че тези проблеми засягат само развитите държави, в момента с най-бързи темпове се увеличава процентът на хора с наднормено тегло и затлъстяване в страни с нисък или среден стандарт.

По данни на Министерството на здравеопазването 60% от българите над 18-годишна възраст са със свръх тегло, а 20%  от тях са със затлъстяване. Средно 20% от децата между 7-18 години са с наднормено тегло, а 1/4 от тях са със затлъстяване. Броят на подрастващите с проблемно тегло расте, въпреки влязлата в сила Наредба за здравословно хранене на учениците, която забранява в училищните столове и бюфети да се продават продукти с високо съдържание на мазнини и захар.

Потребителският интернационал поде кампания, към която се присъединява и Асоциация „Активни потребители", държавите членки на ЕС да въведат етикетиране на храните на принципа на светофара. В момента липсват съгласувани международни критерии за хранителната стойност на продуктите и среднодневните нужди на хората от различни възрасти от мазнини, захар, сол, но стандартите са сходни.

Таблица 1: Принципа на светофара, който показва критериите за етикетиране на мазнини, наситени мазнини, сол и захар в храните във Великобритания

Съдържание на 100 грама храна (показателите за напитките са различни):

Ниско

Средно

Високо

Мазнини

3 гр.

3 гр. до 20 гр.

над 20 гр.

Наситени мазнини

до 1.5 гр.

1.5 гр. до  5 гр.

над 5 гр.

Сол

до 0.3 гр.

0.3 гр. до 1.5 гр.

над 1.5 гр.

Захар

до 5 гр. обща захар

5 гр. обща захар до 12.5 гр. добавена захар

над 12.5 гр. добавена захар

Източник: Агенция по стандартизация на храните на Великобритания

Асоциация „Активни потребители" се присъединява и към препоръките на Световната здравна асамблея (СЗА) да се ограничат маркетингът, рекламата и промоциите на храни за деца до 16 г., които са са бедни на полезни вещества, но са с високо съдържание на мазнини, захар и сол. Препоръките включват:

  • Забрана за радио- и телевизионни реклами на нездравословни храни между 6 и 21 часа.
  • При търговията с нездравословни храни за децата да не се използват нови медии като интернет страници, социални мрежи и др.
  • Нездравословните храни да не се продават в училищата (в лавки, столове и др).
  • Търговията с нездравословни храни да не се стимулира с безплатни подаръци, играчки, колекционерски предмети и др.
  • В рекламите и промоциите на нездравословни храни за деца да не се използват известни личности, анимационни герои, конкурси и др.
Tweet

Коментари ( 2 общо )

anonymous

anonymous

От сутрин до вечер се рекламират маргарини/вредно/ и евтини салами,шунки и пр.от деца-как се мажат филийките,правят сандвичите и родителите им ги подкрепят.Най-вредната храна/от многото-кремвиши,кетчуп,бяла захар,храни с натриев глутамат и аспартам,майонеза,пастети,пасти,торти и др.,газирани безалкохолни и др.които тровят потребителите,бавно но сигурно.Прочетете книгата на д-р Гълъбов"Световна конспирация срещу здравето-220 страници е,има я качена в интернет и ще разберете какво става.

Написан на: 09/03/2016 17:38 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Хубави препоръки, но как да се наложат да станат закони?

Написан на: 04/12/2017 15:46 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Форум |
  • Институции |
  • Законодателство |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia