Кампания
Седмичен бюлетин брой 10 (483)
15 март: Права за всеки потребител
На 15 март по традиция отбелязваме Световния ден на правата на потребителите. Повод да говорим отново за нашите права и тяхната защита.
Как се стигна до отбелязването на този ден?
На 15 март 1963 г. американският президент Джон Ф. Кенеди обявява за първи път пред Сената идеята за Закон за защита на потребителите. Той формулира четири основни права на потребителя: правото на безопасност, на информация, на избор и да бъдеш чут. Впоследствие са добавени още четири права: на образование, на задоволяване на основните потребности, на обезщетение и на здравословна околна среда. Тези осем основни права са залегнали в правилата за защита на потребителите, приети от ООН. За първи път празникът е отбелязан на 15 март 1983 г. и оттогава става важна дата за потребителските организации и потребителите в цял свят. Две години по-късно, на 9 април 1985 г., Общото събрание на Организацията на обединените нации одобрява идеята той да стане Световен ден на правата на потребителите. В България се отбелязва от 1991 г., а от 2006 г. е в сила Законът за защита на потребителите.
Той урежда защитата на потребителите, правомощията на държавните органи и дейността на сдруженията на потребителите. Целта му е да осигури защита на
основните права на потребителите:
1. право на информация за стоките и услугите;
2. право на защита срещу рискове от придобиването на стоки и услуги, които могат да застрашат живота, здравето или имуществото им;
3. право на защита на икономическите им интереси при придобиването на стоки и услуги при нелоялни търговски практики и способи за продажба, неравноправни договорни условия и предоставянето на гаранции за стоките;
4. право на обезщетение за вреди, причинени от дефект на стоки;
5. право на достъп до съдебни и извънсъдебни процедури за разрешаване на потребителски спорове;
6. право на образование по въпроси, отнасящи се до защитата им;
7. право на сдружаване с цел защита на интересите им;
8. право на представителство пред държавните органи, вземащи решения по въпроси, които ги засягат.
Нашето участие
Асоциация „Активни потребители“ проучва, проверява и отстоява защитата на основните права на потребителите.
Нашите три основни приоритети са: да информираме потребителите, да ги консултираме при въпроси и проблеми, да ги защитаваме, ако правата им са нарушени.
Ние ви поздравяваме със Световния ден на потребителите и ви призоваваме да бъдем активни, да познаваме своите права и се борим за тях! Да не бъдем просто „консуматори“, а да потребяваме така, че да съхраним света около нас. Да настояваме производителите и правителствата да се съобразяват с нас и нашите интереси, да ни осигуряват вярна и полезна информация, която да ни позволи ежедневно да правим на пазара информиран, здравословен и полезен за обществото и нас самите избор. И да не забравяме, че всеки един от нас е потребител.
Честит празник на всички!
Изкуственият интелект и нашите права
Тази година за 15 март Потребителският интернационал /Consumers International/, членове и партньори се обединяват около темата „Честен и отговорен изкуствен интелект /ИИ/ за потребителите“. Възприемането на ИИ от потребителите нарасна бързо и вече има голямо влияние върху живота на хората - в начина, по който работим, достъп до услуги, общуване, събиране информация и много повече. Потребителите, които водят кампания с нас, ще провеждат събития, ще се ангажират с местни медии, ще изготвят доклади, ще се застъпват пред правителствата, ще влияят върху бизнеса на и около 15 март. Като глобално движение, обединяващо се за промяна за Световния ден на правата на потребителите, членовете на Потребителския интернационал организираха свои национални кампании и обменят опита си с други, изправени пред подобни предизвикателства. Важно е, че нашият призив към хората, вземащи решения в световен мащаб, беше разширен. Във водещия Световен ден за правата на потребителите ние даваме на нашите членове инструментите за провеждане на техните кампании.
Изкуственият интелект (ИИ; на английски: artificial intelligence, AI) е интелектът, упражняван от компютри, за разлика от естествения интелект, демонстриран от хора и животни. Това е науката за концепциите, които правят възможно компютрите да извършват задачи, които могат да бъдат разглеждани като интелигентни. Изкуственият интелект при поставяне на задача има способност да анализира обкръжаващата го среда и да предприема действия, които увеличават възможността за постигане на определени цели. Изучаването на възможностите за създаване на такива програми или устройства, наричани интелигентни агенти, е предмет на обособен дял от информатиката. По друг начин казано, изкуственият интелект е наука за концепциите, методите и средствата за създаване на интелигентни компютърни програми, измерване и изследване на естествения интелект чрез компютърни системи с цел тяхното подобряване. ИИ приложенията включват усъвършенствани уеб търсачки (например Google), препоръчителни системи (ползвани от Ютюб, Амазон, Нетфликс), разбиращи човешки говор (например Siri, Alexa Internet), самоуправляващи се коли, например Тесла и т.н.
ИИ в нашето ежедневие
ИИ е много повече от компютри, които могат да играят шах. Може би не си даваме сметка в колко голяма степен той присъства в нашия живот. Използваш ИИ, когато слушаш музика чрез гласов асистент, когато използваш мобилна камера в портретен режим и тя задава правилните параметри, когато следваш музикални предложения, направени от алгоритми за идентифициране на потребителските тенденции, когато използваш устройства за оптимизиране на маршрута, които показват най-добрия начин да стигнеш до дадено място, или чрез филтрите за спам, които автоматично извършват класификацията, както и в много други ситуации. Едно е сигурно — ИИ е навсякъде около нас. Той предлага много възможности, като например създаване на виртуални асистенти, които да помагат на хората с различни задачи, намиране на по-добро медицинско лечение или идентифициране на потребителските тенденции в социалните мрежи. Технологията обаче може да окаже и сериозни последици върху безопасността на потребителите и цифровата справедливост. Нарушаването на поверителността на данните, дезинформацията и възможността за заблуда на потребителите са само част от негативните примери в тази сфера, сочи Европейският потребителски център - България.
Европейският подход към изкуствения интелект е съсредоточен върху две области: гарантиране на високи постижения и доверие в използването на ИИ. Комисията се стреми да се справи с рисковете, породени от специфичното използване на ИИ, чрез набор от правила. Тя публикува своя „пакет за ИИ“ през април 2021 г., като предложи нови правила и действия за превръщането на Европа в световен център за надежден ИИ.
Цели на кампанията
Потребителският интернационал поставя шест основни цели на своите членове за празника през 2024 година:
1. Как можем да подобрим доверието в ИИ? Към този Световен ден за правата на потребителите се присъединяват и пазарни участници, за да проучим как тази технология може да помогне на потребителите.
2. Вземащите решения да поемат отговорност да защитават потребителите.
3. Законодателството изкристализира около ИИ, но често му липсват перспективи за правата на потребителите. На този 15 март Потребителският интернационал, неговите членове и партньори ще помогнат за преодоляване на тази празнина.
4. Чрез глобален разговор ние осветяваме пропуските в развитието на ИИ. Ние проучваме политиката, необходима във всички икономики за безопасен, етичен и полезен ИИ.
5. С уникална глобална информация за потребителите, Потребителският интернационал и неговите членове повишават вниманието за проблеми в търсенето на Chatbot и какво може да се направи за тях. Основните области включват точност, възможност за проверка и липса на пристрастия.
6. Само чрез разбиране на проблема потребителите могат да започнат да поемат контрол. Потребителският интернационал и неговите членове се обединяват, за да генерират по-добро разбиране на потребителските права по тази тема и да поемат контрола върху тяхното онлайн търсене.
Устойчив модел на потребление: Какъв е той?
В европейските институции се обсъждат конкретни стъпки за насърчаване на устойчивите модели на потребление, включително утвърждаването на право на поправка на стоките. Сред аргументите за утвърждаване на този модел са: „Трябва да сложим край на преждевременното излизане от употреба на продуктите, като поставим тази практика в черния списък на неетичните търговски практики и като удължим законовия гаранционен срок до очакваната продължителност на живота на продукта. Освен всичко друго трябва да се възползваме от новите технологии, за да ускорим изграждането на кръгова икономика".
Защо устойчивото потребление е важно
- Много продукти днес са произведени по начин, който предвижда те да се развалят след определен период от време.
- За други е трудно или прекалено скъпо да се намерят резервни части.
- Резултатът е, че хората предпочитат да купят нов продукт вместо да поправят този, който притежават. Това води до прекалено много отпадъци и неефективно използване на ресурсите.
- Ако през 2019 г. всички хора са потребявали толкова, колкото европейците, щяха да бъдат нужни ресурсите на 2,8 планети като Земята.
- Около 60% от европейците не знаят, че минималният гаранционен срок по закон в ЕС е две години.
- Според проучване на Евробарометър, 77% от европейците се опитват да поправят нещо развалено, преди да го заменят с нещо ново.
- Проучване на поведението от 2018 г. показва, че вероятността потребителите да купят продукт, обозначен като траен и подлежащ на поправка, е три пъти по-голяма.
- Близо 80% от европейските потребители са на мнение, че производителите на цифрови устройства трябва да улеснят поправката и замяната на отделни части.
Препоръки към институции и производители
Крайно навременно е да се утвърди реално право на потребителите за поправка. Поправките трябва да бъдат лесни и на приемливи цени. Трябва да има достъпна информация как да се осъществят те, по възможност у дома. Нужно е да се осигури подкрепа за местните независими техници, като се уреди въпросът за правата на интелектуална собственост, които налагат ограничения на това кой може да направи поправката. Гаранционният срок на поправените стоки да се удължи или поднови. Върху етикетите на стоките ясно да се обозначи дали те подлежат на поправка и колко дълго се очаква да изпълняват функциите си. Повторното използване на стоки следва да се насърчава, защото доверието на потребителите към търговци на стоки втора употреба е свързано с наличието на информация и на гаранции за качеството на продаваните стоки. Тук попадат и бизнес моделите, основани на вземането под наем.
Цифровите технологии могат да помогнат със създаването на единна база данни и на продуктов паспорт, който да помогне за проследяването на стоките и техните части по цялата верига на доставки. Те също така могат да съдействат за свързването на производителите и потребителите и за по-ефективно наблюдение на пазара.
Моделите на производство и потребление са в основата на устойчивото развитие, обобщават от Националния статистически институт. Много от проблемите на околната среда и здравето са свързани с производството и употребата на стоки и услуги. Неустойчивите модели на потребление и производство водят до увеличено използване на природни ресурси, до образуване на повече отпадъци и същевременно до нарастване на нуждите от транспорт и инфраструктура за транспортиране и обезвреждане. С увеличаването на повторната употреба и рециклирането по-устойчивите модели на потребление биха намалили потребностите от суровинни източници, а оттам - и натиска върху околната среда.
За постигане на по-устойчиви модели при всички фази на жизнения цикъл на продуктите, включително и при добиването, преработването, транспортирането, производството и потреблението и при изхвърлянето и рециклирането, е необходимо да се имат предвид както икономическите, така и социалните и природните фактори.
Показателите на НСИ за това са:
1. Образувани битови отпадъци на човек от населението – ключов показател
2. Дял на третираните битови отпадъци от общия обем на образуваните битови отпадъци по метод на третиране
3. Крайно енергийно потребление по сектори
4. Първично енергийно потребление
5. Индекс на експлоатация на водите
6. Индекс на гъстота на животните
7. Площи с биологично земеделие.
„Активни потребители“ и в медиите
Трябва да знаем това, за да избегнем проблемите с кредиторите - Bgonair
Euronews - Богомил Николов: Глобите към мобилните оператори нямат ефект (euronewsbulgaria.com)
Пазарът в цифри
- БНБ съобщава, че през януари средният лихвен процент по кредитите за потребление в левове намалява с 0,93 процентни пункта (п. п.) до 8,67 на сто, а годишният процент на разходите (ГПР) по тези кредити – с 0,92 п. п. до 9,21 на сто.
- Спрямо миналата година понижението при кредитите за потребление е с 0,27 п. п. независимо от нарастващите за периода лихви на Европейската централна банка.
- При жилищните кредити в левове средният лихвен процент се понижава на месечна база с 0,02 п. п. до 2,57 на сто, а ГПР по тези кредити – с 0,01 п. п. до 2,85 на сто.
- На годишна база понижението на лихвения процент е с 0,05 на сто, а при ГПР се отчита увеличение от 0,02 п. п.
- През първия месец на настоящата година в сравнение с декември 2023 г. средният лихвен процент по депозитите на бизнеса с договорен матуритет (ДДМ) в левове се увеличава с 0,06 п. п. до 2,31 на сто, а по тези в евро намалява с 0,02 п. п. до 2,87 на сто.
- Средният лихвен процент по овърнайт депозитите в левове спада незначително до 0,03 на сто, а по тези в евро остава на ниво от 0,08 на сто.
- При депозитите на домакинствата се наблюдава, че средният лихвен процент по влоговете в левове с договорен матуритет спада на месечна база с 0,21 п. п. до 0,74 на сто, а по тези в евро – с 0,35 п. п. до 1,06 на сто.
- Това е първо понижение на лихвите по влоговете в левове и евро от септември насам.
- Средните лихвени проценти по овърнайт депозитите в левове и в евро остават на нивата си от 0,01 на сто.
- Средните лихвени проценти по депозитите, договорени за ползване след предизвестие в левове и в евро, се запазват на нивата от предходния месец съответно 0,10 на сто и 0,15 на сто.
Календар на потребителя
От 1 март декларирането и плащането на местни данъци и такси по електронен път се извършва през портала на Министерство на електронното управление (МЕУ), като тези услуги са премахнати от електронната платформа на НАП. За улеснение на потребителите, които искат да декларират и платят задълженията си към общините, в Портала за електронни услуги на НАП ще бъде осигурена връзка към сайта на МЕУ. Целта на промяната е да бъде сведено до минимум времето за обработката на декларираните от потребителите данни, както и на синхронизацията на информацията за платените местни данъци. От 2005 г. местните данъци и такси се администрират от общините, а не от приходната агенция. По тази причина в момента данните за платените местни данъци и такси, които се обменят между информационните системи на общините и НАП, се зареждат на различни интервали от време в е-Портала на приходната агенция поради което се получава разминаване в справките, които клиентите получават онлайн от НАП и от общините.
От 1 март БНБ обяви 3,80 на сто основен лихвен процент (ОЛП - проста годишна лихва). Досега показателят беше 3,79 на сто. До края на септември 2022 година ОЛП беше 0,00 процента, а от първи октомври 2022 година БНБ вдигна показателя на 0,49 на сто.
До 28 март е удължен срокът за кандидатстване по процедура „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищен сграден фонд – Етап II". Така се дава възможност сдружения на собственици, които по различни причини, включително административни, не са успели да кандидатстват за финансиране до момента, да го направят. Документите по процедурата за кандидатстване остават същите, както досега, към тях трябва да се приложи допълнително решение на общото събрание на етажната собственост, че съсобствениците са съгласни да осигурят 20% съфинансиране за изпълнение на мерките за енергийна ефективност. След това общините трябва да подадат окомплектованите документи за всяка сграда до 28 март.