Кампания
Седмичен бюлетин брой 43 (516)
Средата, в която живеем
Българинът става все по-търпелив и немарлив. Камари боклуци пред блоковете, градинки с летящи пластмаси, гонки по пътищата среднощ, стари коли, бълващи отровни газове. Но си мълчим, не излизаме да почистим около къщи, не правим забележки, за да не си разваляме рахата.
Линк към статията
В интерес на потребителите или на бизнеса
Миналата седмица ви запознахме с някои проблеми и тенденции в използването на чешмяната и на бутилираната вода. Според изследвания, последната може да е много по-опасна за потребителите, заради остатъците от микропластмаса и фталати в бутилките. Това не го пише върху тях. Но ето каква информация получихме от организацията Clean Water Bulgaria, озаглавена от тях „Бутилираната вода: най-голямата измама в човешката история“.
„През 1990 година индустрията преживява истинска революция. Това се дължи на факта, че гиганти като PepsiCo (вода Aquafina), Nestle (вода Pure Life) и Coca-Cola ( вода Dasani) представили бутилираната си вода на пазара. След като тези производители представиха минералната си вода, чешмяната вода остана в историята. Анализатори на компанията Beverage Marketing Corporation изчисляват, че всяка година по целия свят се продават 460 милиарда литра бутилирана вода. Най-големият потребител на този продукт е Китай, чиито жители годишно купуват 80 милиарда литра вода. Второ място е заето от САЩ – 45 милиарда литра. Някой от останалите държави имат горещ климат, което обяснява и консумацията – например Мексико, Бразилия, Индонезия, Индия и Тайланд. Проспериращите европейски страни като Германия, Италия и Франция продават съответно 12,11 и 9 милиарда литра бутилирана вода. Освен това въпреки високото качество на чешмяната вода няма как да отречем, че бутилирана също е изключително търсена. Как го правят?
Някога замисляли ли сте се защо бутилираната вода е по-скъпа от водата от чешмата? Ценовата разлика е около 2000 пъти! В някои страни водата е по-скъпа от млякото, бирата и дори от бензина. Знаем какво си помислихте, но това далеч не са развиващи се страни, които се оплакват от недостига на питейна вода – това са страни, които могат да се похвалят с най-добрите комунални услуги. Според обществената организация “Хранителни и водни наблюдения”, в Съединените щати един литър бутилирана вода е средно три пъти по скъп от един литър мляко и почти 4 пъти по-скъп от литър бензин. На какво се дължи това? Какво кара хората да харчат пари за бутилирана вода?
Основното предимство на производителите на бутилирана вода по целия свят е, че тя е по-екологично чиста от останалата. Почти всяка реклама промотира точно това – чистотата и ползата на бутилираната вода. Дали обаче е вярно? И какво всъщност пият милиарди хора в целия свят?
Изследователи от Enviromental Working Group, които дълго време се занимават с въпроса за качеството на бутилираната вода, информират, че повечето от производителите на този продукт в САЩ не крият, че продуктът им е най-обикновена чешмяна вода, която е претърпяла допълнително пречистване. 18% от марките все още настояват за изключителните свойства на своите продукти, но категорично не искат да посочват местоположението на минералните извори, от които получават своята “животворна вода”. Какво ви говори това? Лабораторните изследвания сочат, че в повечето случаи бутилираната вода изобщо не се различава от чешмяната. ”Допълнителното почистване”, което компаниите толкова често изтъкват, не действа по абсолютно никакъв начин. И всъщност защо да го прави, след като тяхната чешмяна вода вече отговаря на най-високите стандарти на пазара? Интересен факт е, че в Съединените щати и страните от Европейския съюз качеството на чешмяната вода теоретично може да бъде по-високо от качеството на бутилираната вода. Това привидно абсурдно обстоятелство се дължи на факта, че държавата може да контролира водата от чешмата много по-стриктно отколкото да го прави с компаниите, които произвеждат бутилирана вода.
Има много примери, когато водата, която се предлага от производителите, може да навреди на здравето и дори да доведе до опасност за живота. През април 2019 г. американското потребителско списание Consumer Reports обяви, че във водата, която произвеждат шест популярни марки: Starkey (собственост на Whole Foods), Penafiel (Keurig Dr. Pepper), Crystal Geyser Alpine Spring Water, Volvic (Danone), Crystal Creamery и EartH2, е открита концентрация на арсен, която е опасна за човешкото тяло.
Но дори ако производителят третира задълженията си възможно най-стриктно, пречистената вода, излята в пластмасови бутилки, не може да бъде чиста по подразбиране. По време на съхранение, дори това да не е особено дълъг период, водата неизбежно се замърсява от микрочастиците на пластмасата. Също така е добре известно, че дори и при леко нагряване, пластмасата започва да отделя вредни химикали, които веднага влизат във водата.
В рекламите марките, които произвеждат вода, подчертават, че тя е по-вкусна от чешмяната. Така ли е? Университетът на Въмонт реши да провери това. При проучването те дали бутилирана вода и вода от чешмата на доброволците, но без да я обозначат. Както се оказва, повечето не могли да ги различат. Президентът на Тихоокеанския институт Питър Глейк, в интервю за “Business Insider”, казва следното: “Грешно е да се смята, че бутилираната вода е по-чиста, по-здравословна или по-безопасна от чешмяната вода. Бутилираната вода не е по-добре регулирана, не се проверява по-добре и не се контролира по-добре от водата от чешмата. И когато има проблеми с чешмяната вода, решението е да се инвестира в обновяване и ремонт на нашите водоснабдителни системи, а не в бутилирана вода.” Не трябва да забравяме, че екологичното производство на бутилирана вода въобще не е ефективно. Пластмасовите бутилки са едни от най-големите замърсители на планетата. През 2016 г. за производството на пластмасови бутилки за вода в САЩ са били използвани 2 милиона тона пластмаса – от своя страна за пластмасата пък са били използвани най-малко 64 милиона барела петрол.
С увереност можем да кажем, че универсалното убеждение, че бутилираната вода е по-добра и по-полезна от обикновената чешмяна вода е резултат от интересите на производителите на тези продукти на най-високо ниво и, разбира се, от ефекта на добрата реклама.
Публикацията на Business Insider изчисли средствата, инвестирани от Nestle Waters NA, Nestle USA и Coca-Cola в лобизма на техните интереси в Конгреса на САЩ и се оказа, че за тези цели са били изразходвани поне 28 милиона долара. И знаете ли каква е основната цел на рекламирането? Това не е популяризиране на бутилираната вода. Производителите се стремят да намалят бюджетните разходи за общественото водоснабдяване. Също така добре познатите марки инвестират много в анти рекламирането на чешмяната вода, показвайки редица отрицателни страни. Очевидно инвестициите си струват – милиони хора в целия свят ги е страх от чешмяната вода, сред тях са дори жителите на страни като Обединеното кралство, Швейцария и Франция.
Основната тайна на производителите на питейна вода, която те доброволно не биха разкрили за нищо на света, е рентабилността на техния бизнес. Много уважавани експерти са убедени, че печалбите на играчите на този пазар могат да се конкурират с печалбите на наркокартелите“.
Предимство на свободния пазар е, че потребителят има избор какво да купи и какво да консумира. Но и информация, за да направи своя избор рационално.
С вашите въпроси: Документ за пътуване в ЕС
Европейската комисия прие две предложения относно цифровизацията на паспортите и личните карти чрез създаване на „цифрово приложение на ЕС за пътуване“ за лицата, пътуващи до и от Шенгенското пространство:
- предложение за регламент за създаване на приложение за електронно подаване на данни („цифрово приложение на ЕС за пътуване“) и за създаване на основаващи се на паспорти цифрови удостоверения за самоличност за пътуване;
- предложение за регламент на Съвета за създаване на основаващо се на лична карта цифрово удостоверение за самоличност за пътуване, за да се даде възможност за издаване на основаващи се на личните карти от ЕС цифрови удостоверения за самоличност за пътуване, като се използват същите технически стандарти както при паспортите.
Когато те бъдат приети, ще можем да пътуваме извън България дори без лична карта в джоба.
Какво представлява цифровият документ за пътуване?
Цифровият документ за пътуване, известен още като „цифрово удостоверение за самоличност за пътуване“, е цифрова версия на данните, съхранявани в паспорта или личната карта. Данните включват информацията, съдържаща се в чипа на паспорта или личната карта, включително портретната снимка на притежателя, но не и пръстовите му отпечатъци. Цифровият документ за пътуване може да се съхранява на мобилен телефон и в цифровото приложение на ЕС за пътуване, след като то стане налично. Цифровото приложение на ЕС за пътуване ще стане достъпно от 2030 г. Така ще се създаде възможност за съхраняване на цифровото удостоверение за самоличност за пътуване в европейския портфейл за цифрова самоличност.
Гражданите на ЕС, които притежават физически паспорт или лична карта, могат да получат цифрова версия на тези документи.
Гражданите на трети държави, които притежават електронен паспорт, също ще могат да използват цифровото приложение на ЕС за пътуване, за да създадат цифрово удостоверение за самоличност за пътуване и да го използват до или от Шенгенското пространство.
Как пътниците от ЕС ще могат да получат цифров документ за пътуване?
Цифрово удостоверение за самоличност за пътуване може да бъде поискано безплатно при получаването на нов паспорт или лична карта. След като цифровото приложение на ЕС за пътуване стане достъпно, пътниците ще могат и сами да създават цифров документ за пътуване чрез приложението въз основа на съществуващия си документ за пътуване. Пътниците могат също така да решат да не поискат цифров документ за пътуване и да продължат да използват само своя физически паспорт или лична карта. След като цифровото приложение на ЕС за пътуване стане достъпно, гражданите на трети държави ще могат сами да създават цифров паспорт чрез приложението въз основа на съществуващия си физически паспорт.
Ще продължават ли пътниците да се нуждаят от физически документи?
Да. За етапа на паспортния контрол ще продължи да е нужно пътниците да носят физически документ, когато преминават външна граница. Пътниците, които изберат цифровите паспорти, просто ще трябва да доближат физическия паспорт до четеца на етапа на паспортния контрол.
Как ще функционира цифровото приложение на ЕС за пътуване?
Цифровото приложение на ЕС за пътуване ще позволи на пътниците да създават цифрова версия на своите документи за пътуване, която може да се използва за гранични проверки и за ускоряване на процеса на пътуване. Държавите членки могат също така да разрешат използването на цифрови документи за пътуване за други цели, като например регистрирането пред националните органи при установяване в друга държава членка, или за улесняване на достъпа до схеми за електронна идентификация.
Пътниците могат да създадат цифров документ за пътуване, като сканират своя физически документ за пътуване с приложението на мобилния си телефон. Приложението ще провери дали документът е автентичен и дали лицето на пътника съвпада с портретната снимка, съхранявана в документа за пътуване, за да се гарантира, че само законният притежател може да създаде цифров документ за пътуване въз основа на този физически документ. След като цифровият документ за пътуване бъде създаден, пътниците ще могат да го представят на граничния орган за предварителна проверка, преди да преминат границата. Граничните органи ще извършват същите проверки, както когато пътникът представи физически документа си за пътуване за проверка. Това ще ускори и улесни преминаването на границите.
Кога ще може да започне да се използва цифровото приложение на ЕС за пътуване?
Приложението ще започне да функционира, след като бъде разработено, изпитано и одобрено от Европейската комисия (eu-Lisa). Междувременно държавите членки вече ще започнат да издават цифрови документи за пътуване. С предложението се позволява на държавите членки да въвеждат национални системи за използване на цифрови документи по своите граници, преди цифровото приложение на ЕС за пътуване да бъде готово. Някои държави вече имат пилотни проекти за това (NL, FI, HR). Аналогично, държавите членки могат да разрешат използването на цифрови документи за пътуване при други случаи, в които обикновено се изисква физически паспорт или лична карта. Цифровото приложение на ЕС за пътуване ще стане достъпно от 2030 г. Така ще се създаде възможност за съхраняване на цифровото удостоверение за самоличност за пътуване в европейския портфейл за цифрова самоличност.
Как цифровото приложение на ЕС за пътуване ще спомогне за повишаването на сигурността на Шенгенското пространство?
Тъй като пътниците, използващи цифровото приложение на ЕС за пътуване, подават предварително своите данни за пътуване и цифрови удостоверения за самоличност за пътуване, граничните органи могат да извършват определени проверки предварително. Това им позволява да съсредоточат ресурсите си върху по-ефективното разкриване на трансгранични престъпления и незаконна миграция, като същевременно гарантират безпроблемното преминаване на всички пътници. Приложението ще позволи на граничните служители да извършват някои от процесите по гранична проверка, преди пътниците да пристигнат на границата, което ще спести време и ще улесни пътуването. Когато пътниците пристигнат на граничния пункт, порталът ще сравни лицето им с портретните снимки, подадени преди пътуването като част от цифровия им документ за пътуване. Резултатите от пилотните проекти показаха, че това може да увеличи скоростта на граничните проверки (скъсявайки времето за проверка от около 30 секунди на 8 секунди), което се очаква да има положително отражение върху пътникопотока.
Ще бъде ли задължително използването на цифровите удостоверения за самоличност за пътуване и на новото цифрово приложение на ЕС за пътуване?
Не, използването на цифровото приложение на ЕС за пътуване ще бъде на доброволен принцип. При все това, след като започне да функционира, органите на всички държави от Шенгенското пространство ще трябва да приемат цифрови удостоверения за самоличност за пътуване за граничните проверки, така че всеки пътник да може да избере да го използва за своите трансгранични пътувания.
Как ще се гарантира защитата на данните?
ЕК предприема стъпки, за да гарантира, че личните данни на пътниците са защитени при използването на цифровото приложение на ЕС за пътуване. Това включва използването на силни методи за криптиране и правила за съгласие, което означава, че никакви данни не могат да се обработват без съгласието на ползвателя, като то може също да бъде оттеглено по всяко време. Това позволява на ползвателя да контролира споделяните данни и да ги премахва по всяко време.
„Активни потребители“ и в медиите
Качествени ли са млечните продукти в магазините - спор между БАБХ и "Активни потребители"
"Сюжети от деня" с Биляна Славчева
Ядем ли имитиращи продукти вместо сирене?
Защо държавата категорично отказва да подпомага гражданския сектор?
Пазарът в цифри
- По данни на НСИ месечната инфлация за септември у нас е -1.0%, а годишната инфлация е 1.2%.
- През септември 2024 г. спрямо предходния месец най-голямо е намалението на цените в групите: „Развлечения и култура“ (-13.7%), „Ресторанти и хотели“ (-2.5%), „Транспорт“ (-2.0%) и „Жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома“ (-0.7%).
- Най-голямо увеличение е регистрирано в групите: „Образование“ (+3.3%), „Облекло и обувки“ (+0.8%), „Хранителни продукти и безалкохолни напитки“ (+0.6%) и „Алкохолни напитки и тютюневи изделия“ (+0.3%).
- Инфлацията от началото на годината (септември 2024 г. спрямо декември 2023 г.) е 0.1%, а средногодишната инфлация за периода октомври 2023 - септември 2024 г. спрямо периода октомври 2022 - септември 2023 г. е 3.2%.
Календар на потребителя
На 9 октомври Европейската комисия прие многогодишна работна програма 2024-2027 по Механизма за свързване на Европа – цифров сектор, в която се определят финансирането, обхватът и целите на подкрепяните от ЕС действия, необходими за подобряването на европейските инфраструктури за цифрова свързаност. Финансирането от ЕС за тези действия е в размер на 865 млн. евро за периода от 2024 г. до 2027 г. В работната програма са предвидени конкурси за представяне на предложения за проекти в области като: Разгръщане на 5G инфраструктури в Европа; Разгръщане и модернизиране на опорни мрежи, включително квантови комуникационни инфраструктури и подводни кабели; Разгръщане на оперативни цифрови платформи за транспортни или енергийни инфраструктури.
На 31 октомври онлайн в Zoom Семинари.bg ще проведе интензивен курс за менажиране на Уеб WordPress за начинаещи с Изкуствен Интелект. Той включва обучение за онлайн търговия, базиран на WooCommerce и WordPress платформи и плъгин за ИИ генериране на съдържание, дизайн, текст и SEO.
Месечни срещи с успели личности и финансови експерти, последвани от networking:
14 ноември, четвъртък, 18:00
12 декември, четвъртък, 18:00
9 януари, четвъртък, 18:00
Въпроси и отговори по предварително зададена тема, водени от експерти (фейсбук и/или Zoom):
24 октомври, четвъртък, 18:00 – 19:30,: Инвестиции за непрофесионалисти.
28 ноември, четвъртък, 18:00 – 19:30,: Критерии за подбор на ETFs
19 декември, четвъртък, 18:00 – 19:30 - Новогодишни решения. Сесия за писане на финансови обещания за 2025.
Седмичен коментар: Актуалните финансови и инвестиционни новини, анализи, полезни съвети и наставления и предизвикателства за изграждане и следване на собствения личен финансов план.
За повече информация: www.moitepari.bg