Статия
Софийските таксита отново уговарят картел с общината
Нормално ли е всички кисели млека или всички салами да са еднаква цена на пазара? Ако беше така, много щяхме да се учудим и да настояваме КЗК да разследва за наличие на картелни практики. Подобна практика обаче съществува при таксиметровите услуги, но това не предизвиква безпокойство, защото този картел е законово уреден.
Преди дни съюз „Такси“ отново внесе предложение, с което иска Столичния общински съвет да увеличи размера на минималните таксиметрови тарифи за превоз в София. Това се случва по-малко от година след последното увеличение от 25 ноември 2021 и при положение, че масово превозвачите работят около минималните одобрени тарифи. Например, при минимална дневна от 1,05 лв./км и максимална 1,78 лв./км масовата практика е да се използват цени около минималните. Следователно пазарната равновесна цена за тази услуга е около или под минимално определената от СОС тарифа, което обезсмисля всякакви аргументи и призиви за увеличение. Обратното, ако масово компаниите използваха тарифи близки до максималните, това би бил ясен знак, че границите трябва да се актуализират в посока нагоре.
Логично възниква въпросът, защо СОС определя такава минимална цена, каквато предложат от таксиметровия бранш? Ето няколко хипотези: защото общинските съветници не са учили икономикс и позволяват на таксиметровия бранш да ги манипулира, или защото не вярват в конкуренцията, или защото се страхуват от протестните способности на бранша, или защото обичат да търгуват с влияние, или защото мразят избирателите си? Изберете си отговор сами, но това няма особено значение. По-важното е, че ние като потребители не може просто да се примиряваме с погазването на фундаментални принципи на пазара, а именно свободното ценообразуване и ценова конкуренция и безмълвно приемаме да управленските своеволия на своите избраници.
Предисторията
През 2010-2011 г. защитавахме приемането на законодателен таван на цените като противодействие на наложилите се негативни практики, при които някои таксиметрови водачи, разчитайки на невежеството, разсеяността, невниманието на потребители (нерядко и на чуждестранни граждани), извършваха таксиметров превоз на цени от порядъка на 5 - 10 и повече лева за км пробег. Подобно поведение работеше както срещу българските потребители, така и срещу репутацията на държавата. Това работеше и срещу самите превозвачи, защото се наблюдаваше драстично намаляване на доверието на потребителите към този иначе удобен превоз. През 2011 г. народното представителство въведе законовата регулация в чл. 24а, ал.5 (редакция от 2011 г.) на Закона за автомобилните превози (ЗАП), съгласно която общинските съвети определят максимални цени за таксиметров превоз на пътници за съответната община. Установеният през 2011 г. режим на пределни максимални цени в значителна степен възпрепятства посочените по-горе негативни практики в таксиметровия превоз и като резултат наблюдавахме значително намаляване на потребителските жалби.
През 2014 г. българският законодател направи поредна промяна в цитирания чл.24а, ал.5 (редакция от 2014 г.) на ЗАП, като въведе изискването общинските съвети да определят както максимални, така и минимални цени за таксиметровия превоз. Тази законодателна стъпка се случи без публична дискусия и остана неясна за обществото. За нас обаче, стана ясно, че така се отваря една много опасна врата, която дава възможност на общинските съвети да договарят минимални цени с таксиметровия бранш. Точно това се случва в момента пред очите ни – СОС изпълнява исканията на таксиметровия бранш и така на практика създава законов картел. Исканата от бранша евентуална промяна/повишаване на минималните цени на таксиметровата услуга в София, под претекст за отчитане на инфлационните процеси и повишените цени на горивата, би засегнала основни пазарни принципи и конкурентни начала, върху които следва да се базира съвременният таксиметров пазар и които са в противоречие с правилата на конкуренцията.
Решение
Обръщаме се към общинските съветници в град София с простичък апел – оставете пазара на мира. Той ще регулира цените по-добре от вас. А потребителите - вашите избиратели в София няма да плащат картелна надбавка в цената. Ако искате да сте полезни на гражданите, просто гласувайте минимална цена от 0,25 лева. По този начин СОС няма да се превръща в изпълнител на искания за административно регулиране на цените на таксиметровите услуги, като се игнорират пазарните принципи и обективните възможности на потребителите да ползват и заплащат една услуга, която не би се променила като качество, а само като цена.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous