Статия
В полза на потребителите
Правото на обезщетение на пътниците, ползващи въздушен транспорт, при голямо закъснение се прилага при директно свързан полет, състоящ се от полети, изпълнявани от различни опериращи въздушни превозвачи. (Решение на Съда на ЕС от 6.10.2022 г. по дело C‑436/21)
Казус
Пътничка купува чрез посредничеството на туристическа агенция електронен самолетен билет за полет от Щутгарт до Канзас Сити, съставен от три полета. Първият полет от Щутгарт до Цюрих е изпълнен от Swiss International Air Lines, а другите два полета, съответно от Цюрих до Филаделфия и от Филаделфия до Канзас Сити са изпълнени от American Airlines. Номерът на електронния билет е посочен на бордните карти за тези полети. Билетът съдържа единен номер на резервация за целия маршрут. Туристическата агенция е издала фактура, в която се посочва обща цена за цялото пътуване, както и за връщането. Първите два полета протичат според предвиденото, но полетът от Филаделфия до Канзас Сити е закъснял с повече от четири часа при пристигането си. Пред германските съдилища дружество за правна помощ на пътниците, претърпели това закъснение, иска от American Airlines да заплати обезщетение в съответния размер на основание Регламент № 261/2004 относно обезщетяване и помощ на пътниците при отказан достъп на борда и отмяна или голямо закъснение на полети. Германският Федерален върховен съд отправя до Съда на ЕС запитване за тълкуването на някои разпоредби от този регламент.
Аргументи на съда
Съдът припомня, че понятието „директно свързан полет“ трябва да се разбира като отнасящо се до два или повече полета, съставляващи едно цяло за целите на правото на обезщетение на пътниците по Регламент № 261/2004. Такъв е случаят, когато полетите са запазени с една резервация. В разглеждания случай, пътничката е разполагала с билет доказващ, че резервацията за цялото ѝ пътуване от Щутгарт до Канзас Сити е регистрирана от един туроператор, с една-единствена резервация и следователно се отнася за „директно свързан полет“. Полетите, съставляващи директно свързан полет, са били изпълнени от различни опериращи въздушни превозвачи, без да е налице специално правоотношение между тях. Според Съда нито една разпоредба от Регламент №261/2004 не изисква наличие на специално правоотношение между опериращите въздушни превозвачи, изпълняващи включените в него междинни полети. Такова допълнително условие би било в противоречие с целта да се гарантира високо равнище на защита на пътниците, тъй като то би могло да ограничи правото им на обезщетение при голямо закъснение на полета им.
Във връзка с това Съдът установява, че понятието „директно свързан полет“ обхваща транспортна операция с начален пункт на излитане от държава членка, състояща се от няколко полета, изпълнени от различни въздушни превозвачи, които не се намират в специално правоотношение, когато тези полети са били комбинирани от туристическа агенция, фактурирала обща цена и издала единен билет за тази операция.
Решение
Пътниците, ползващи въздушен транспорт, имат право на обезщетение по реда на Регламент № 261/2004, в случай на голямо закъснение в рамките на директно свързан полет, състоящ се от два или повече полета, съставляващи едно цяло. Когато тези полети са били комбинирани от туристическа агенция, фактурирала обща цена и издала единен билет, фактът, че превозвачите не се намират в специално правоотношение помежду си е без значение
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous