Статия
Хайде да се пазарим!
Хората се отказват да преговарят и често са склонни да приемат без възражения предлаганата им цена или стока. Но това не е най-правилната тактика.
Българинът няма навика да се пазари и като че ли смята подобно поведение за обидно или недостойно. Той влиза в магазина и купува, съобразявайки се с условията там, и без да се замисли, че всъщност движещата сила на пазара е именно той - клиентът.
Факт е обаче, че пазаренето за цената на стока или услуга може да ни спести много левове, а и търговецът може да е склонен да направи отстъпка в цената, стига да се опитаме да я поискаме. Промяната на народопсихологията и нагласите в голям процент от нас е труден и бавен, но неизбежен процес, наложен от съвременния пазар и променените взаимоотношения между търговец и потребител.
Скорошно изследване, проведено във Великобритания, показва, че 72% от британските потребители не са се опитвали да се пазарят през последната година, но 85% от тези, които все пак са го правили, са имали успех. Оказва се, че потребителят може да спести доста пари, ако предварително е проучил пазара, дори и само по интернет, и се осмели да се пазари за цената.
Около 35% от британците не вярват, че големите магазини биха им направили отстъпка от цената, докато други 20% просто се притесняват да прибягнат към такава практика. Сю Бушнел, потребителка от Девън, обаче споделя, че е спестила около 3700 паунда за покупка на кухня, само като е проверила цените в интернет и е помолила за отстъпка в магазина.
И така пазаренето може да ви се струва доста чужда практика за българския пазар, но въпреки това сп. „Потребител" ви съветва да се опитате да промените нагласите в България. Най-обикновено проучване на пазара на продукта, който ви интересува, и малко смелост да защитите интереса си може да ви изненадат приятно - с отстъпка в цената.
Няколко лесни съвета:
- Изберете си продукт - имайте предвид обаче, че при най-новият модел от дадена стока ще ви е най-трудно да се пазарите!
- Подгответе се - проучете цените в интернет и в конкурентните магазини.
- Уверете се, че разговаряте с човек от персонала, който може да ви направи отстъпката.
- Отидете в магазина в ненатоварено време, за може продавачът да ви отдели необходимото внимание, а не да е прекалено зает с други клиенти.
- Използвайте малките дефекти. Много стоки имат дребни дефекти като драскотини, липсващо бутонче или несветеща светлина, които не оказват влияние върху цялостната работа на продукта или могат лесно да се ремонтират. Те обаче са повод да ви се направи отстъпка и трябва да бъдат използвани.
- Отстоявайте намерението си за отстъпка. Бъдете настойчиви. Не се отказвайте лесно.
- Бъдете отворени за дискусия. Това означава да сте изобретателни и да не заемате позицията "всичко или нищо". Ако сте редовен клиент на магазина, намекнете за това.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous