• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар

    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Статии

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Коментар > Статии > Държавен монопол, частен монопол – два грешни избора

Още по темата:

Финансиране за енергоспестяване

Mtel прекрати неправомерно продължен договор на клиент и анулира натрупаните сметки

Посетители на несъстоял се концерт не могат да си вземат парите за билетите

Статия

Държавен монопол, частен монопол – два грешни избора

Публикуван на: 10/10/2006
Tweet
photo

Вече 15 години усещаме ефекта от конкуренцията в икономиката. Тя оказва силно положително влияние за удовлетворяване интересите на потребителите. Смъква цени, увеличава срокове на гаранции, обогатява богатството от предлагане на стоки и услуги за потребителите. Всеки от нас може да избира измежду десетки еднородни продукти и по този начин да насочва пазара в желаната посока.

В същото време все още съществуват сектори в икономиката, където господстват така наречените “естествени монополи” като електроснабдяване, водоснабдяване, топлоснабдяване, телекомуникации (най-вече фиксираните телефонни услуги), обществен транспорт и др. В тях потребителят не може да влияе чрез правото си на избор, защото място за избор просто няма.
В тези сектори интересите на потребителите трябва да се защитават от държавата. За тази цел тя е изработила система от законодателни регулативи и държавни регулаторни органи, които трябва да следят за спазването на тези регулации и да бранят обществения (разбирайте потребителския) интерес. Такива са например Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, Комисията за регулиране на съобщенията и други. Дали държавата се справя добре с тази си функция? Всеки може да прецени сам, но е видно, че отговорът е преобладаващо ясен и доста негативен. Държавата не може да замени конкуренцията като регулатор на стопанската дейност. Това е доказано в практиката навсякъде по света. Изводът се налага от само себе си – трябва да се създава конкуренция навсякъде, където това е възможно. Тогава възниква въпросът възможно ли е в гореизброените сектори да се въведе конкуренция? Да – трудно, но възможно. Трудността идва от нежеланието и липсата на смелост за осъществяване на радикални икономически ходове.

Но докато ние се помайваме, други държави действат. Така например от 2007 година потребителите в Полша ще бъдат напълно свободни да избират своя доставчик на електроенергия. Свободата на избор ще създаде нов динамичен пазар. Доставчиците на електроенергия ще трябва да се приспособят към търсенето, предоставяйки ново обслужване, надеждност, удобство и защита на околната среда. Може да се очаква, че много скоро потребителите в Полша ще могат да разчитат на въвеждането на нови услуги, каквито не от вчера се предлагат например в Швеция – една от най-старите държави с либерализирана енергетика. В Швеция конкуренцията е допринесла за въвеждането на множество подобрения и услуги за потребителите на електроенергия – предлагат се изпращане на SMS съобщения за предупреждаване на потребителите за възможно спиране на тока или планирани ремонти; предлагат се 24-часови телефонни линии за консултации и поддръжка; прилага се система за дистанционно засичане на електромерите, което позволява много точно отчитане във всеки един желан момент и период; постигнати са значителни резултати за намаляване на емисиите на въглероден двуокис, като компаниите се надпреварват да ги снижат до нула.

Нека поразсъждаваме – кое ни пречи да приложим опита и амбициите на други държави? Поляците и шведите по-умни ли са от нас. Световният шампион по шахмат е българин, при жените и при ветераните световните шампиони по шахмат отново са българи. Пречи ни друго – отсъствието на желание и решителност от страна на държавата и липса на обществен натиск от страна на гражданите. Въвеждането на конкуренция означава по-малко регулация и власт в ръцете на тромавия държавен апарат – по-малко чиновници, по-малко заплати и премии, държавни автомобили и телефони, командировки...
Но въвеждането на конкуренция означава и друго – по-висока степен на удовлетвореност на потребителите, по-добро обслужване, по-високо качество на услугата, защо не и по-ниски цени. Кое е по-важно – добруването на държавата или на нейните граждани? Нека не забравяме, че потребителите са гражданите на тази държава, а гражданите са и избиратели. Все пак могат да упражнят правото си на избор, ако не като потребители, поне като избиратели пред урните. Зависи от нас!

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia