Може ли да се прекрати договор с телеком
Безалтернативното обвързване на потребителите със срочен договор все още е масова практика у нас.
Анализ на 30 общи условия на най-големите телекомуникационни оператори установи, че в 70% от тях разтрогването на договора предсрочно е съпроводено с прекомерна и несправедлива неустойка. Нещо повече, много от клаузите свързани с пресрочно прекратяване могат да бъдат квалифицирани като неравноправни клаузи по смисъла на чл.143 от Закона за защита на потребителите.
В останалата част от проучените общи условия се срещат клаузи с потенциално неравноправен характер, тъй като насочват към уреждане на материята за неустойките в Индивидуалния договор, което очевидно поставя потребителя в неравностойната позиция да не познават предварително условията по договорите и да се информират едва при самото подписване на индивидуалния договор. Въпреки че в някои от сключваните индивидуални договори се уговаря справедлива неустойка до 3 месечни стандартни такси считаме, че тази практика не следва да се толерира, защото е по-скоро типичен подход за заобикаляне на законовия режим на защита от неравноправни клаузи.
Повечето от анализираните общи условия са необосновано обемни, сложни и трудни за разбиране за средния потребител. Наблюдава се използване на твърде казуистична уредба, на много вътрешни препращания или препращания към разпоредби от нормативни актове, непрецизна и непоследователна терминология, вътрешно противоречиви разпоредби, които объркват потребителя относно например: дали дадена разпоредба се отнася до всички договори, защо в частта за неустойките и обезщетенията се фиксират определени изисквания, а после в раздела за правата и задълженията се посочват различни, често по-високи изисквания и т.н. Този подход води до нарушение на общото задължение за предоставяне на информация по ясен и разбираем начин.
Едва 30% от общите условия съдържат клаузи, които са израз на добри практики относно възможността за потребителя едностранно и без да посочва причина, да прекрати предсрочно срочен договор, като дължи неустойка, която по смисъла на общите принципи в правото и на добрите нрави е разумна и поносима.
Пълното проучване можете да прочетете на aktivnipotrebiteli.bg
За проучването:
В проучването са обхванати: 21 телекомуникационни компании в България, предоставящи мобилна и фиксирана телефония, кабелна телевизия и интернет - РНТВ ЕООД, БГЛан ООД, „Вирджиния ЕР ЕН” ЕООД, „НЕТ 1” ЕООД, „Пауърнет” ЕООД, „Цифрова кабелна телевизия” ООД, „Българска телекомуникационна компания” ЕАД (Виваком), „Нетуоркс-България” ЕООД, „Мобител” ЕАД (Мтел), „Мобилтел” ЕАД с търговска марка BLIZOO, „Булсатком” АД, „Теленор България” ЕАД, „ОРЛАНДОНЕТ” ООД, „Телекомуникационна компания Варна” ЕАД, „М САТ КЕЙБЪЛ” ЕАД, „ТЕЛЕКАБЕЛ” АД, „Макс Телеком”, „СКАТ ТВ” ООД, „Кабел Сат-Запад”, „Комнет България Холдинг” ООД, „Телнет” ООД
Период на изследването: септември - октомври 2015 г.
Проверени показатели:
1. Уреждане на възможност за едностранно предсрочно прекратяване на срочен договор от потребител (неосновано на неизпълнение от страна на оператора)
2. Разумност на размера на неустойката (до 3 месечни такси без отстъпка)
3. Разбираемост на клаузите в Общите условия
Методология:
Сравнителното проучване е извършено чрез анализ на клаузи от ОУ на операторите уреждащи режима на предсрочно прекратяване на договор.
|