• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало

Още по темата:

Наші права споживача в ЄС: рахунки за комунальні послуги та права під час подорожі
Наші права споживача в ЄС: оренда та банківські рахунки
Наші права споживача в ЄС: покупки в Інтернеті та договори з мобільними операторами

Очаквани промени в законодателство за търговците

Abaner.png

      На 17 октомври 2023 Европейската комисия прие предложения за промени в правната рамка за Алтернативното решаване на спорове (АРС) в три основни направления:

-          Изменение на Директивата за АРС 2013/11/EU

-          Промени в регулациите относно Онлайн решаването на спорове

-          Издаване на препоръка към онлайн платформи, които посредничат между търговци и европейски търговски организации в държавите-членки на ЕС, относно техните собствени механизми за решаване на спорове.

      Кои са промените, които касаят търговците, работещи с крайни клиенти:


Разширяване на обхвата на Директивата за АРС

      В момента, според Директивата, предмет на Центровете за АРС  са само спорове, произтичащи от договорни задължения между търговци и потребители, намиращи се на територията на ЕС.

      С новите промени на Директивата ще се решават и спорове, свързани с нелоялни търговски практики, а именно подвеждащи цени, дискриминационни практики, непосочване на преддоговорна информация, компенсации, свързани с правото на ремонти др. Също така, вече ще се дава възможност за участие в АРС на търговци, намиращи се извън ЕС.


Увеличаване участието на търговците в процедури по АРС

      При текущата рамка за АРС/ОРС доброволното участие на търговци не ги стимулира достатъчно да отговарят на жалби подадени срещу тях в органите за алтернативно решаване на спорове.

      С новите промени, участието им остава доброволно, но те ще имат задължението да отговарят на подадени срещу тях жалби в центрове по АРС, какъвто е Център за алтернативно решаване на спорове НАИС, в рамките на 20 работни дни.


Подпомагане на търговци и потребители при трансгранични спорове

      Към момента, потребителите получават помощ за достъп до трансгранични спорове в Европейските потребителски центрове (ЕПЦ), потребителски организации и други органи. С новите разпоредби, страните членки сами ще определят кои организации ще подпомагат комуникацията между участниците в споровете, чрез предоставяне на информация за органите за АРС, правата на потребителите, процедурните правила на АРС организациите, опциите за търсене на обезщетение чрез АРС производство и др.

      Тъй като Европейската комисия няма да поддържа повече ОРС платформата, тя ще бъде заменена с дигитален инструмент, който ще ориентира потребителите към възможностите им за търсене на обезщетение.


По- удобни и  прозрачни за потребителите процедури по алтернативно решаване на спорове

      С навлизането на изкуствения интелект, се налага изискването, страните да бъдат информирани, ако се използва такъв, а те респективно да имат право да поискат изхода от АРС процедурата да се ревизира от физическо лице.

      Препоръки за онлайн платформите за посредничество на търговци (online marketplaces) и търговски организации в ЕС по повод развиването на тяхно собствено АРС производство

      Тъй като част от онлайн посредниците на търговци развиват собствено алтернативно решаване на спорове, комисията препоръчва те да бъдат съобразени със законодателството и да отговарят на поставените критерии за АРС в Директивата. Ако използват автоматизирани процеси за решаване на спорове, трябва да го пояснят за участниците в процедурата и да им дадат право изходът от нея да бъде ревизират от физическо лице. Също така, тези вътрешни центрове за АРС/ОРС трябва да подготвят регулярно самооценка минимум на всеки 2 години за това как са приложени критериите за качество от Директивата.

 

На 17 октомври 2023 Европейската комисия прие предложения за промени в правната рамка за Алтернативното решаване на спорове (АРС) в три основни направления:

-          Изменение на Директивата за АРС 2013/11/EU

-          Промени в регулациите относно Онлайн решаването на спорове

-          Издаване на препоръка към онлайн платформи, които посредничат между търговци и европейски търговски организации в държавите-членки на ЕС, относно техните собствени механизми за решаване на спорове.

Кои са промените, които касаят търговците, работещи с крайни клиенти:

Разширяване на обхвата на Директивата за АРС

В момента, според Директивата, предмет на Центровете за АРС  са само спорове, произтичащи от договорни задължения между търговци и потребители, намиращи се на територията на ЕС.

С новите промени на Директивата ще се решават и спорове, свързани с нелоялни търговски практики, а именно подвеждащи цени, дискриминационни практики, непосочване на преддоговорна информация, компенсации, свързани с правото на ремонти др. Също така, вече ще се дава възможност за участие в АРС на търговци, намиращи се извън ЕС.

Увеличаване участието на търговците в процедури по АРС

При текущата рамка за АРС/ОРС доброволното участие на търговци не ги стимулира достатъчно да отговарят на жалби подадени срещу тях в органите за алтернативно решаване на спорове.

С новите промени, участието им остава доброволно, но те ще имат задължението да отговарят на подадени срещу тях жалби в центрове по АРС, какъвто е Център за алтернативно решаване на спорове НАИС, в рамките на 20 работни дни.

Подпомагане на търговци и потребители при трансгранични спорове

Към момента, потребителите получават помощ за достъп до трансгранични спорове в Европейските потребителски центрове (ЕПЦ), потребителски организации и други органи. С новите разпоредби, страните членки сами ще определят кои организации ще подпомагат комуникацията между участниците в споровете, чрез предоставяне на информация за органите за АРС, правата на потребителите, процедурните правила на АРС организациите, опциите за търсене на обезщетение чрез АРС производство и др.

Тъй като Европейската комисия няма да поддържа повече ОРС платформата, тя ще бъде заменена с дигитален инструмент, който ще ориентира потребителите към възможностите им за търсене на обезщетение.

По- удобни и  прозрачни за потребителите процедури по алтернативно решаване на спорове

С навлизането на изкуствения интелект, се налага изискването, страните да бъдат информирани, ако се използва такъв, а те респективно да имат право да поискат изхода от АРС процедурата да се ревизира от физическо лице.

Препоръки за онлайн платформите за посредничество на търговци (online marketplaces) и търговски организации в ЕС по повод развиването на тяхно собствено АРС производство

Тъй като част от онлайн посредниците на търговци развиват собствено алтернативно решаване на спорове, комисията препоръчва те да бъдат съобразени със законодателството и да отговарят на поставените критерии за АРС в Директивата. Ако използват автоматизирани процеси за решаване на спорове, трябва да го пояснят за участниците в процедурата и да им дадат право изходът от нея да бъде ревизират от физическо лице. Също така, тези вътрешни центрове за АРС/ОРС трябва да подготвят регулярно самооценка минимум на всеки 2 години за това как са приложени критериите за качество от Директивата.

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia