Очаквани промени в законодателство за търговците
На 17 октомври 2023 Европейската комисия прие предложения за промени в правната рамка за Алтернативното решаване на спорове (АРС) в три основни направления:
- Изменение на Директивата за АРС 2013/11/EU
- Промени в регулациите относно Онлайн решаването на спорове
- Издаване на препоръка към онлайн платформи, които посредничат между търговци и европейски търговски организации в държавите-членки на ЕС, относно техните собствени механизми за решаване на спорове.
Кои са промените, които касаят търговците, работещи с крайни клиенти:
Разширяване на обхвата на Директивата за АРС
В момента, според Директивата, предмет на Центровете за АРС са само спорове, произтичащи от договорни задължения между търговци и потребители, намиращи се на територията на ЕС.
С новите промени на Директивата ще се решават и спорове, свързани с нелоялни търговски практики, а именно подвеждащи цени, дискриминационни практики, непосочване на преддоговорна информация, компенсации, свързани с правото на ремонти др. Също така, вече ще се дава възможност за участие в АРС на търговци, намиращи се извън ЕС.
Увеличаване участието на търговците в процедури по АРС
При текущата рамка за АРС/ОРС доброволното участие на търговци не ги стимулира достатъчно да отговарят на жалби подадени срещу тях в органите за алтернативно решаване на спорове.
С новите промени, участието им остава доброволно, но те ще имат задължението да отговарят на подадени срещу тях жалби в центрове по АРС, какъвто е Център за алтернативно решаване на спорове НАИС, в рамките на 20 работни дни.
Подпомагане на търговци и потребители при трансгранични спорове
Към момента, потребителите получават помощ за достъп до трансгранични спорове в Европейските потребителски центрове (ЕПЦ), потребителски организации и други органи. С новите разпоредби, страните членки сами ще определят кои организации ще подпомагат комуникацията между участниците в споровете, чрез предоставяне на информация за органите за АРС, правата на потребителите, процедурните правила на АРС организациите, опциите за търсене на обезщетение чрез АРС производство и др.
Тъй като Европейската комисия няма да поддържа повече ОРС платформата, тя ще бъде заменена с дигитален инструмент, който ще ориентира потребителите към възможностите им за търсене на обезщетение.
По- удобни и прозрачни за потребителите процедури по алтернативно решаване на спорове
С навлизането на изкуствения интелект, се налага изискването, страните да бъдат информирани, ако се използва такъв, а те респективно да имат право да поискат изхода от АРС процедурата да се ревизира от физическо лице.
Препоръки за онлайн платформите за посредничество на търговци (online marketplaces) и търговски организации в ЕС по повод развиването на тяхно собствено АРС производство
Тъй като част от онлайн посредниците на търговци развиват собствено алтернативно решаване на спорове, комисията препоръчва те да бъдат съобразени със законодателството и да отговарят на поставените критерии за АРС в Директивата. Ако използват автоматизирани процеси за решаване на спорове, трябва да го пояснят за участниците в процедурата и да им дадат право изходът от нея да бъде ревизират от физическо лице. Също така, тези вътрешни центрове за АРС/ОРС трябва да подготвят регулярно самооценка минимум на всеки 2 години за това как са приложени критериите за качество от Директивата.
На 17 октомври 2023 Европейската комисия прие предложения за промени в правната рамка за Алтернативното решаване на спорове (АРС) в три основни направления:
- Изменение на Директивата за АРС 2013/11/EU
- Промени в регулациите относно Онлайн решаването на спорове
- Издаване на препоръка към онлайн платформи, които посредничат между търговци и европейски търговски организации в държавите-членки на ЕС, относно техните собствени механизми за решаване на спорове.
Кои са промените, които касаят търговците, работещи с крайни клиенти:
Разширяване на обхвата на Директивата за АРС
В момента, според Директивата, предмет на Центровете за АРС са само спорове, произтичащи от договорни задължения между търговци и потребители, намиращи се на територията на ЕС.
С новите промени на Директивата ще се решават и спорове, свързани с нелоялни търговски практики, а именно подвеждащи цени, дискриминационни практики, непосочване на преддоговорна информация, компенсации, свързани с правото на ремонти др. Също така, вече ще се дава възможност за участие в АРС на търговци, намиращи се извън ЕС.
Увеличаване участието на търговците в процедури по АРС
При текущата рамка за АРС/ОРС доброволното участие на търговци не ги стимулира достатъчно да отговарят на жалби подадени срещу тях в органите за алтернативно решаване на спорове.
С новите промени, участието им остава доброволно, но те ще имат задължението да отговарят на подадени срещу тях жалби в центрове по АРС, какъвто е Център за алтернативно решаване на спорове НАИС, в рамките на 20 работни дни.
Подпомагане на търговци и потребители при трансгранични спорове
Към момента, потребителите получават помощ за достъп до трансгранични спорове в Европейските потребителски центрове (ЕПЦ), потребителски организации и други органи. С новите разпоредби, страните членки сами ще определят кои организации ще подпомагат комуникацията между участниците в споровете, чрез предоставяне на информация за органите за АРС, правата на потребителите, процедурните правила на АРС организациите, опциите за търсене на обезщетение чрез АРС производство и др.
Тъй като Европейската комисия няма да поддържа повече ОРС платформата, тя ще бъде заменена с дигитален инструмент, който ще ориентира потребителите към възможностите им за търсене на обезщетение.
По- удобни и прозрачни за потребителите процедури по алтернативно решаване на спорове
С навлизането на изкуствения интелект, се налага изискването, страните да бъдат информирани, ако се използва такъв, а те респективно да имат право да поискат изхода от АРС процедурата да се ревизира от физическо лице.
Препоръки за онлайн платформите за посредничество на търговци (online marketplaces) и търговски организации в ЕС по повод развиването на тяхно собствено АРС производство
Тъй като част от онлайн посредниците на търговци развиват собствено алтернативно решаване на спорове, комисията препоръчва те да бъдат съобразени със законодателството и да отговарят на поставените критерии за АРС в Директивата. Ако използват автоматизирани процеси за решаване на спорове, трябва да го пояснят за участниците в процедурата и да им дадат право изходът от нея да бъде ревизират от физическо лице. Също така, тези вътрешни центрове за АРС/ОРС трябва да подготвят регулярно самооценка минимум на всеки 2 години за това как са приложени критериите за качество от Директивата.