Тест
Качествени ли са транспортните услуги?
Нашето проучване с тайни клиенти показва, че качеството на транспортните услуги в София все още изостава и във всяко четвърто такси се пуши.
Целта на проучването ни е да направи сравнителен анализ на транспортните услуги. Проучването обхваща петте най-големи таксиметрови компании в София и платформата за споделено пътуване, като ги сравнява по показатели като цена и качество (в т.ч. начин на плащане и комфорт). Проучването няма за цел да регистрира случаи на измами, каквито оплаквания получаваме често. Борбата с измамите при таксиметровите услуги е изцяло в компетенциите на Държавната автомобилна инспекция, която трябва да контролира спазват ли се изискванията, които ни гарантират избягване на измами.
Качество на таксиметровите услуги
Много българи вече са пътували в Европа и техните отзиви по отношение на качеството са предимно положителни. Те също могат да сравнят качеството на таксиметровите услуги в други държави и у нас. От тази гледна точка резултатите от нашето проучване потвърждават често негативните оценки за таксиметровите услуги в София.
Най-голяма загриженост предизвиква пушенето в някои таксита. Ние регистрирахме цели 8 случая от общо 60 пътувания, в които шофьорите пушеха по време на пътуването, а в други 7 случая в таксито се усеща миризма на цигари.
Втория показател, който ни разочарова е чистотата в автомобилите. Смятаме, че всички таксита трябва да са само и единствено чисти и по този показател трудно да се различават отделните автомобили. Уви, много от такситата просто не са добре поддържани или са твърде износени, за да поддържат адекватна чистота.
Третият важен извод от проучването показва, че все още издаването на документ за пътуването не се е превърнало в устойчива практика. Само в два случая тайните ни клиенти не получиха никакъв документ, но при половината от случаите такъв се предоставя само при поискване.
Резултати качество на таксиметровите услуги в София
Феноменът Юбер
Оказа се, че най-високи резултати в проучването постига платформата за споделено пътуване. Според нас, високите оценки се дължат на системата за обратна връзка с клиентите. Всеки ползвател на тази услуга има възможността да оцени всяко едно пътуване, което несъмнено стимулира водачите да се представят добре. Именно това липсва изначално в българския бизнес. Колко от нас някога са били питани за мнението ни от дадена компания (не само таксиметрова). Ние силно препоръчваме на бизнеса, да започне да пита по-често потребителите за тяхното мнение и оценка на услугите. Това е най-сигурния път за успех и е доказано в развитите държави. Дано поне част от бизнеса ни послуша.
Съществен недостатък на Юбер се оказа присъединяването към услугата. За разлика от класическото такси, което потребителят може да спре на улицата или да повика по телефона, платформата за споделено пътуване може да се използва само след инсталиране на софтуер и регистриране в системата. Оказа се обаче, че за да инсталирате нужното приложение на телефона си, ще ви трябва доста свободно място, с каквото доста от нашите тайни клиенти не разполагаха. Другото неизбежно условие за ползване на тази услуга е наличието на банкова карта.
Цени на транспортните услуги
Цените на транспортните услуги са широко достъпни и от тази гледна точка няма какво много да се разкрие при едно потребителско проучване. Все пак ние обобщихме наличните тарифи и осъществихме две контролни пътувания по фиксирани маршрути, за да се онагледят различните цени. Както се вижда от таблиците цените на пътуването са доста близки (разликите често могат да се дължат и на различното време за престой по светофари).
Тарифи за пътуване на отделните компании
Сравнение на цените по дневна тарифа по маршрут Левски паметник - Люлин
Сравнение на цените по нощна тарифа по маршрут Левски паметник - Студентски град
Как тествахме?
В проучването са обхванати: 5-те най-големи таксиметрови компании обслужващи София (О Кей Супертранс, Такси-C-Експрес, За Едно Евро, Yellow Taxi 333, Радио СВ Такси) и една платформа за споделено пътуване (Юбер България).
Период на изследването: август 2015 г.
Проверени показатели:
1. Начин на плащане - в това число издава ли се документ за пътуването (без поискване от пътника) и връща ли се ресто (без поискване).
2. Комфорт на пътуване - включва температура в колата, използва ли се климатик, чистота, музика, пушене, идентификация на водача, питане за маршрут и любезност; при "Таен клиент чужденец" - владеене на чужд език и избор на оптимален маршрут.
Методология:
Сравнителното проучване е извършено чрез оценяване от тайни клиенти, които регистрират обстоятелствата по изброените показатели с помощта на въпросници.
|
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 12 общо )
anonymous
Много нескопосана реклама на (не)превозвача и (не)таксито Юбер!
За начина на плащане:
Четири от петте легални таксиметрови фирми разполагат с автомобили, в които може да се плаща по електронен път- с дебитна/кредитна карта през ПОС- терминал. Юбер, обаче не разполага с възможност за кешово или отложено (ваучер) плащане.
За тарифите:
Юбер таксуват минута превоз, а не престой. Минималната цена за плащане е 3лв. и тя се начислява при самата заявка.
Документ за пътуването:
Всеки таксиметров автомобил разполага с регистриран и проверен касов апарат, чрез който в края на пътуването се издава касов бон.
Написан на: 01/09/2015 01:58 Докладвай този коментар
anonymous
Маршрут:
Таксиметровите шофьори за задължени да превозят пътника по най- краткия маршрут, освен ако клиента не пожелае друго. Това е по Наредба 34. С оглед състоянието на улиците и трафика, в повечето случай шофьорите избират най- удачния маршрут, който нче е кой знае колко по- дълъг, но за сметка на това е по- бърз и нерядко по- ефтин тъй като избягват светофарите.
Приложението на Юбер избира маршрута, което без човешка намеса може да е опасно.
Написан на: 01/09/2015 01:59 Докладвай този коментар
anonymous
И защо няма показател "безопасност"?
Време за управление и почивка:
Времето за управление и почивка на таксиметровите шофьори е регламентирано- 12 часа на 24, и седмична почивка минимум 36 часа. Неспазването на времената се наказва с глоба- 2000лв.
Юбер стимулира финансово шофьорите си да работят повече. Т.е. техен шофьор може да прекара в автомобила 168 часа, а това е опасно за пътниците и останалите участници в движението.
Психологическа годност:
Таксиметровите шофьори са подлагани на иследване за психологическа годност и това е задължително изискване към тях.
Юбер не изисква свидетелство за психологическа годност, а това прави пътниците и шофьорите потенциални жертви на пътя.
Наличие на професионална квалификация също не изискват.
И защо въобще сравнявате незаконна услуга със законна?
Написан на: 01/09/2015 01:59 Докладвай този коментар
anonymous
Така де някой хейтва Uber доста активно, но е факт, че е удобно ако имаш смартфон и банкова карта, следиш в реално време къде е колата, не се разправяш с кеш и няма бакшиши.
Шофьорите са били винаги учтиви ато съм ги ползвал и за фактор безопасност - поради цената на минута не карат като състезатели като шофьорите на ОК на летището, които бързат да се върнат за следващия курс ... особено ако си на близо и сметката ти е под 10 лв ... анатема просто на такива клиенти.
От доста време предпочитам Убер и Йеллоу Такси с предпочитания повече за вторите покрай регистрации и т.н. Но мисля и при тях се е случвало на стоянка да тръгна да влизам в кола и снимката на шофьора да не си отговаря ... а на съседните коли от други марки някоя да е развалена и другите шофьори да са излезнали да ремонтират ... в този случай предпочитам да дойде някой с Убер със собствена кола, пък била тя и лада калина.
Написан на: 01/09/2015 08:10 Докладвай този коментар
anonymous
Всеки плач на бакшиш е песен за ушите ми. Юбер промени бизнеса за превоз в градски условия. Колкото и да ревете, ако не се научите какво иска клиента няма да прокопсате, а само ще продължавате да си ги плюете докато стоите на поредната седянка с цигара и хот дог в ръка, отказвайки поредния клиент, който е имал нахалството да ви пита за курс, от който ще изкарате под 5 лв. "Бакшиши" тъпи, осъзнавам, че нещата, които трябва да разберете, за да сте конкурентни на Юбер са отвъд вашите умствени възможности, но дано поне вашите шефове осъзнаят накъде отива този бизнес и си вземат поуките.
Написан на: 01/09/2015 10:19 Докладвай този коментар
anonymous
Продъжение...
Предимствата на Юбер основно се състоят в това, че не "предлагат" всички онези "цигании" на бакшишите - "нямам монети да върна", "по-дребни нямаш ли", цигари в колата!, "ама от къде да мина, че тука май е затворено", трагични рецидивисти зад волата, неотговарящи карти на шофьора, нагли до безумие шофьори, които се държат сякаш си им длъжен, и ако не дай си Боже курсът е под 8-10 лв трябва да отидеш до тях, за да им изчистиш и оправиш жената и черешката на тортата - помпа, ееей как един път не платих една и съща цена за един и същ маршрут, как така 3 лв разлика за нищо ги нямате. Абе с по-малко думи, ако трябва да го напиша - да го д*хате, бакшиши.
В заключение - доста от шофьорите на Юбер са били таксиметрови в компании преди това, което означава само едно - има ли контрол отгоре и най-големият глупак може да бъде накаран да работи правилно ;)
Написан на: 01/09/2015 10:19 Докладвай този коментар
anonymous
Моята лична класация на таксиметрови услуги:
1. Uber
2. Green Taxi
3. всички останали, които ползвам само, ако на километри няма други таксита и наистина ми се налага.
Ако все още не сте пробвали Uber може да го направите безплатно, като се регистрирате през тази покана: http://goo.gl/Ie0ArY
Написан на: 01/09/2015 16:31 Докладвай този коментар
anonymous
Странно защо времето за пристигане и наличността на коли не е критерии. В общия случай (особено в крайните квартали) Uber идват по-бавно ако изобщо имат коли.
Написан на: 03/09/2015 23:24 Докладвай този коментар
anonymous
Възможно ли е при следваща подобна проверка от ваша страна да опитате да проверите и колко от водачите имат валидна шофьорска книжка? По данни на КАТ се оказва че не малко от водачите на транспортните фирми без валидна шофьорска книжка а има и такива които никога не са изкарвали такава ... а возят хора срещу заплащане ...
Написан на: 16/09/2015 14:35 Докладвай този коментар
anonymous
О, да! И като стана въпрос за правоспособност... :)
Колко от шофьорите на "високотехнологичната" таксиметрова компания Юбер имат удостоверение за водач на лек таксиметров автомобил?
Защо им трябва такова?! Защото според законодателството на Р България ТЕ извършват таксиметров превоз на пътници. Не, не Юбер, а ТЕ!
И пак според законодателството на Р България, който упражнява професия или занаят, без да има съответна правоспособност, се наказва с лишаване от свобода до една година или с глоба от сто до триста лева.
А колко от тях имат удостоверение за психологическа годност?
Написан на: 23/09/2015 11:39 Докладвай този коментар
anonymous
Ама аз не знам защо въобще са необходими лицензирани таксита с правоспособни шофьори на тая държава. Що всички да не минем на приложения и да возим "каймака" с дългите курсове и "пръчките" от по 3лв. минимум. За кво да се занимаваме с инвалиди, социално слаби и цигани, кучета, котки и секви претенции?! Що да возим пияни или такива дето в края на курса ти казват, че нямат пари? За кво трябва да плащам по 30лв./12ч. аренда, като мога да си взема кола за 5к. и всеки ден да е на СПА за 10лв. И да ми мирише на "борче", щото нямам ортак който да ми я омирисва. Даже съм "ЗА" и автобусите (що не и метрото) да минат на апове. Па тия дет не се къпят да хващат гората.
Написан на: 23/09/2015 11:55 Докладвай този коментар
anonymous
Ами защо не сте тествали тези новите? Такси Максим ли се казваха
Те са отскоро ама тяхните цени са доста по-ниски, а и работят само с таксиджиите, само че на собствени цени
Написан на: 01/10/2015 09:30 Докладвай този коментар
anonymous