Тест
Тест тоалетна хартия
Открийте разликите на обявеното и реално предложеното в метри
Тоалетната хартия е консуматив, който може да бъде причислен към бързо-оборотните стоки поради характера на функцията му. Разбира се срока на годност съвсем не е къс, но колко и да се струва странно на потребителите има такъв.
Целта на проведеният тест е да сравни цените на предлаганите тоалени хартии по обективен критерий /цена на метър/ и да информира и покаже разликата между обявените данни, описани на опаковката и реалното количество на продаваната тоалетка хартия.
Информацията на етикета
Според българските закони производителите на тоалетна хартия не са задължени да информират потребителите за характеристиките /тегло, дължина и ширина на ролката или брой и дължина на отделните късове/ на предлаганата опаковка тоалетна хартия. Въпрос на желание от страна на самия производител е да постави подобна информация върху етикета. Веднъж поставена обаче, тя трябва да бъде вярна, защото в противен случай подвежда потребителите. Някои от производителите на тоалетна хартия са решили да декларират характерните особености на тоалетната хартия, като върху голяма част от опаковките на продуктите са отбелязвани конкретните им особености.
Тъй като поставянето на тази информация не е законово регламентирано, производителите сами преценяват, дали това е по-добре за продажбата на продукта или не. От таблицата става ясно, че 10 от изследваните продукти предоставят пълна информация на потребителя, за да се ориентира при избора си – брой късове и дължина на ролка хартия, 4 – частична, а 5 - никаква. При две от изследваните марки - Laveta funny story и Дивна не са обявени дори броя на пластовете на всяко руло, от които е съставена тоалетната хартия. Трябва отново да подчертаем, че предоставянето на такава информация не е задължително, но е полезно за потребителя. Прави впечатление, че при някои продукти тези данни са предоставени с уговорката, че са приблизителни. При марката Zewa това е указано със съкращение, което не е на български език - "С.А.". Това прави указаната информация трудно разбираема за средния потребител.
Брой късове една ролка
11 от изследваните продукти са предоставили информация за брой късове в една ролка. От измерванията стана ясно, че в 9 от случаите реалния брой е по-малък от обявения с 3 до 50% и само в един случай е по-голям с 3.71%. Обикновено има разлика, която е в отрицателни стойности, като при някои видове тя е ниска-tento sea breese, или негативната разлика е в степен почти токова голяма, колкото е самото топче тоалетна хартия- DM Sanft&Sicher 9 (обявени са 200 къса, но са измерени 99).
Дължина на ролка
Дължината на ролка е обявена на етикетите на 13 от тестваните продукти. По-голямата част то тоалетните хартии имат незначителна разлика с обявената дължина. При измерването се установи, че при 9 от тях измереното от по-малко от обявеното с от 3 до 34%, в 2 случая е повече с 22-23%, а в 2 случая разминаването е пренебрежимо малко - под 2%. Но трябва да поощрим тези, които съблюдават информацията дадена от тях върху опаковката и дори надвишават обявената дължина. Такива са Lovely whitе +20 %, които обявяват 20 % върху основната си дължина и реализират повече - 22%; Laveta funny story- реализира 22,04 % върху обявената на опаковката дължина.
Цена на продуктите
Цените варират в относително големи граници, което е обусловено и от различното качество на хартията. При трипластовите хартии, цената на най-скъпия продукт (2,99лв) представлява 180% от цената на най-евтиния (1,66лв.), а при двупластовите най-скъпия (2,80лв.) е 314% от най-евтиния (0,89 лв.).
Когато изчислим цената на метър обаче, получаваме доста по-фрапиращи разлики. При трипластовите хартии най-скъпият продукт струва 300% повече (5,76 ст. на метър, а най-евтиния 1,92 ст.). При двупластовите разликата е 264% - съответно 2.64ст. спрямо 1ст.
В таблицата на теста не са включени субективни оценки за: мекота, качество, аромат, дизайн на тоалетната хартия и опаковката, цвят на хартията. Тези характеристики са строго индивидуални и могат да се повлияят от личните предпочитания на потребителите.
Устойчиво развитиe
Малко познат факт е, че тоалетната хартия може да се произвежда само от изцяло рециклирана хартия. Това трудно може да се разбере от етикетите на тоалетната хартия. Активни потребители препоръчва на производителите да използват за направата на продуктите си само рециклирана хартия и да съобщават това на етикетите. Друга важна особеност е, да се избягва използването на оцветители, които могат допълнително да замърсяват околната среда. Производителите могат да се замислят и за найлоновите опаковки на тоалетна хартия, които ползват и за негативния им екологичен ефект.
Потребителите също могат да допринесат положително, като заемат активна гражданска позиция и пазаруват рециклирани и неоцветени тоалетни хартии. По този начин всички ще допринесем за опазването на горите и стимулиране на устойчивото развитие.
<< Кликнете на картинката, за да видите пълните резултати от теста!
Как тествахме? (Методология на теста) В теста: 11 вида двупластова и 8 вида трипластова тоалетна хартия.
В теста участват: Zebra comfort, Lovely white, Boni Perfex, Tento sea breese, Belana comfort, Milde sensitive aloe vera, Barack Forest, DM Sanft&Sicher, Сиси maxi, Sanitex plus, FF Дом, Лотос, Laveta Funny story, Gama maxi, Camea Kamillas, Дивна, Emeka Paradise, Lotus delica, Zewa plus aqua.
Закупуване на тестовите модели: октомври 2009
Проучване на цените: октомври 2009 Качествата на тоалетната хартия се оценяват чрез анализ на информацията за продукта и измерване на дължината и теглото на хартията. Информация за продукта
Обща информация - отразена е наличната информация върху етикета - цена на пакет [лв], брой ролки, цена на ролка [лв], брой пластове. Измерване Измерени са теглото, дължината и броя на късовете на 3 проби ролки.
Тегло - измерено е средното тегло на изследваните марки
Късове - отразени са: обявен брой късове, дължина на един къс [м], реален брой късове, съотношение между реални и обявени късове
Дължина - обявена дължина [м], измерена дължина [м], измерена / Обявена дължина, цена на метър [ст]
Цена на метър - чрез разделяне на дължината на хартията на цената за опаковка е изчислена средната цена на метър продукт. По този начин цената може да се съпостави максимално обективно.
|
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous