Тест
ТЕСТ тоалетна хартия (2012)
Информацията на етикета
Според действащото у нас законодателство производителите на тоалетна хартия нямат задължение дап редоставят информация за характеристиките на продукта върху неговата опаковка (като тегло, дължина и ширина на ролката или брой и дължина на отделните късове). Производителят сам преценява дали да постави такава информация върху етикета. В случай, че е поставена, тя трябва да бъде вярна, защото в противен случай потребителят бива подведен, което представлява нелоялна търговска практика и се наказва с глоба от 1000 до15 000 лева. При предишния ни тест от януари 2010 година само 6 от 19 марки нямаха обявена дължина на етикета. Две години по-късно прави впечатление, че вече 13 от 23 проверени марки дават информация по този показател. Тази тенденция не е добра, тъй като потребителят разполага с по-малко информация при покупката.
Цената
Дължината на ролката е най-важният индикатор, когато говорим за икономическия интерес на потребителя – да получи най-много за парите си. Разбира се тук се абстрахираме от качеството, което смятаме, че може да бъде доста субективно при този вид продукт. Потребителят може сам да прецени кой продукт удовлетворява неговите качествени изисквания като например – цвят, аромат, външен вид, мекота и др. В нашия тест сме се постарали да ви дадем информация за това, което не можете сами да прецените в магазина – какво количество от продукта ще получите за парите си. В таблицата то е изразено като цена за метър продукт. Цените варират в относително големи граници, което до голяма степен се обяснява и с различното качество на хартията, което не бива да критикуваме, защото дава възможност на потребителя за по-голям избор. От резултатите може да видите, че броят на ролките в една опаковка, както и цената на пакет, съвсем не означават по-евтин продукт и като цяло няма пряка връзка между цената, броя на ролките и реалната цена за метър. Вижда се, че най-евтиният продукт на ролка (Meri – 0,15 лева за ролка) съвсем не е най-евтин, когато пресметнем цената на метър. Същото можем да кажем и за продукта с най-ниска цена за опаковка от 4 ролки (Clever – 0,69 лева за опаковка), чиято цена на метър също не е сред най-ниските.
Неточности в информацията
Дължината на ролката е обявена на етикетите на 10 от тестваните продукти. При 6 от тях има отрицателна разлика спрямо обявената дължина, като в два от случаите - Emeka и Zewa Deluxe - тя е незначител- на в рамките на приемливите 2%. В други три случая - Optima Linija, Lotus Confort и Milde PREMIUM негативната разлика е между неприемливите 6 и 15%, а при Freshnex Eco установихме скандалната дължина от 14,80 метра при обявени на етикета 30 метра. За наша приятна изненада, при продуктите Сиси Maxi, Лотос Satin, Sanitex Orchid Aroma и Gama Lux установихме дори повече от обявеното с до цели 26% при Sanitex. Още по-радващо е, че и четирите продукта бяха включени в теста от 2010 година и тогава не показаха добри резултати. Продуктите Сиси Maxi, Sanitex и Gama през 2010 съдържаха по-малко от обявеното, а при Лотос нямаше обявена дължина на ролка. Това положително развитие показва колко позитивно влияние могат да оказват нашите тестове върху пазара.
Устойчиво развитие
Тоалетната хартия е един от продуктите, който може да се произвежда изцяло от рециклирана хартия. Потребителите могат да допринасят активно за устойчивото развитие, като купуват тоалетна хартия от рециклиран материал. За наша радост това вече не е толкова трудно. В търговската мрежа открихме няколко продукта, направени от изцяло рециклирана хартия. Това са продуктите Meri, Sanitex, Сиси, Balu и Freshnex Eco. При няколкопродукта изобщо липсва информация за това дали са направени от рециклирана или друга хартия. Обратно - продукти, които са обозначени с надписи от вида 100% cellulose или 100% целулоза означава, че със сигурност не са произведени от рециклирана хартия. „Активни потребители” препоръчва на производителите да се ориентират все повече към рециклираната хартия и да съобщават това на етикетите. Производителите могат да се замислят и за найлоновите опаковки на тоалетна хартия, които ползват и за негативния им екологичен ефект. Българските потребители са все по-наясно с това как да допринасят за опазването на природата. Наша главна цел като потребителска асоциация е да поощряваме пазаруването на все повече рециклирани и неоцветени тоалетни хартии. Така и производителите, и ние, потребителите можем да допринесем за опазването на горите и стимулиране на устойчивото развитие.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous