• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
    • С вашите въпроси за еврото (част 5)
    • Цифровото евро – помощник или „дигитално робство“?
    • За парите в личния портфейл и в държавата
    • Рекордна подкрепа за еврото
    • Фантом ли е спекулата?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 41, 09.10.2020

Публикуван на: 09/10/2020 Последна редакция: 16/10/2020
Tweet
photo

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 41.2020 (310)

COVID-19: Как да разпознаем истинските дезинфектанти?

Продължаваме разговора за дезинфектантите – как да ги подберем и как да ги използваме.

За да разпознаем дали продуктът е дезинфектант, можем да проследим следните елементи:

Номер на биоцидна регистрация. На първо място (ако продуктът е дезинфектант) на задния етикет трябва задължително да има номер на биоцидна регистрация, която може да бъде сверена с публичния регистър на биоцидите, поддържан от МЗ. Номерът е петразряден с цифри и дата XXXX-Х/дата.

Претенция за антимикробно действие. Ако на предния или задния етикет е изписано дезинфектант и претенция, че убива бактерии, вируси и др. (бактерицидни, вирусоцидно /частично или ограничено вирусоцидно действие, дрождеицидно, спороцидно и т.н. действие, най-вероятно продуктът е дезинфектант. Ако обаче някоя от тези претенции е изписана, но на задния етикет не е посочен номер на биоцидна регистрация – вероятно продуктът е менте.

Твърдение за дерматологично тестване. Претенции като дерматологично тестван не се допускат за биоцидните продукти. Ако има такава претенция вероятно продуктът не е биоцид (дезинфектант), а козметичен продукт. Козметичните продукти обаче не могат да се наричат дезинфектанти, нито да претендират за антибактериално или вирусоцидно действие, тъй като не са преминали през лабораторни изпитвания за ефективност. Тези продукти обикновено използват други наименования (като течност или гел за почистване на ръцете).

Предупреждения (знаци) за опасности. Продуктите, които са на алкохолна основа (поради запалимостта на алкохола), ако са спазени всички изисквания за етикетиране следва да имат и тактилен знак (триъгълник) за опасност на опаковката или на задния етикет (за незрящи). Усеща се при прокарване на пръста върху задния етикет на опаковката или на друго място върху самата опаковка. На етикета (освен при най-малките разфасовки) следва да има и други предупредителни знаци за опасност (удивителен знак и пламък, поместени в ромбове – когато продуктът е на алкохолна основа) .

При най-малките разфасовки тези данни може да не фигурират върху етикета в пълен обем, но в търговския обект трябва да могат да представят на всеки желаещ подробен етикет на продукта с пълната информация за него. Сериозните производители имат и интернет страници (често посочени на задния етикет), където следва да има подробна информация за продукта и неговия състав.

Ефикасен дезинфектант ли е спиртът, закупен от аптеката?

Да! Обикновено в аптеките се продава 70% или 95% етанол. Този с концентрация от 70% може да използвате директно за лична хигиена, докато 95% трябва да бъде предварително разреден с дестилирана вода до 70%. В този случай по-високата концентрация на етанол не значи по-ефективна дезинфекция. Важно уточнение е да се знае, че дълготрайната употреба на чист спирт, като този от аптеката, може да доведе на нараняване на кожата. За да се намали тази опасност, в професионалните препарати се влагат вещества протектори, например глицерин.

Вашите права при плащания в Европа

Благодарение на правилата на ЕС електронните ви плащания стават по-евтини, по-лесни и по-сигурни. Ето как:

- Можете да извършвате плащания в цяла Европа (ЕС, Исландия, Норвегия и Лихтенщайн) толкова лесно и сигурно, колкото и в България.

- Търговците не могат повече да начисляват допълнителни разходи, когато плащате с карта, издадена в ЕС.

- Правилата обхващат всички видове електронни плащания (напр. кредитни преводи, директни дебити, плащания с карти и т.н.).

- Всеки, който пребивава законно в Европа, има право на банкова сметка за извършване на електронни плащания (т.н. „платежна сметка за основни операции“).

Електронните плащания са достъпни за всички

Всеки потребител, който пребивава законно в ЕС, има право да ползва безплатно или срещу приемлива такса, платежна сметка за основни операции (т.е. сметка по дебитна карта, позволяваща теглене на пари в брой, депозиране на средства, както и нареждане и получаване на плащания).

Плащания в евро със същите такси като за местните плащания

- Една сметка в евро ви позволява да извършвате плащанията си в цяла Европа.

- Трансграничните плащания в евро ще ви струват колкото националните плащания в евро.

А освен това вашите трансгранични плащания в евро ще струват колкото вътрешните плащания в националната ни валута.

- Дали у нас, или в друга държава членка - таксата за теглене на пари в брой в евро извън мрежата от терминални устройства на вашата банка следва да бъде еднаква.

Повече сигурност и по-добра защита

- Вашите електронни плащания са по-сигурни благодарение на задълбоченото установяване на идентичността на клиента. Това става чрез комбинация от различни фактори за удостоверяване на идентичността, например ПИН и вашия пръстов отпечатък. За повече информация можете да се свържете с вашия доставчик на платежни услуги.

- Вашата отговорност при неразрешени плащания, например при кражба на кредитната ви карта, е ограничена до най-много 100 лева/50 евро (освен в случаи на груба небрежност). Няма да носите отговорност за неразрешени плащания, извършени след като сте информирали банката си, или за онлайн плащания, ако вашият доставчик на платежни услуги или банка не е осигурил задълбочено установяване на идентичността на клиента.

- Когато сумата на окончателно картово плащане не е предварително известна (например при наем на автомобил или хотелски разходи), търговецът може да блокира по вашата карта само одобрената от вас договорена сума.

- При „директен дебит“ (напр. упълномощили сте дружество да събира плащания от вашата сметка) разполагате с 8 седмици, за да обжалвате всяка неправомерно начислена сума. Възстановяването на сумите става в срок от 10 работни дни.

В следващия брой: Такси при разплащане в ЕС.

Видеоигрите на прицел

Видеоигрите представляват значителен пазар с глобален годишен оборот от 83 милиарда евро през 2019 г. Оборотът на европейската индустрия за видеоигри през 2018 г. е 21 милиарда евро, като 54% ​​от населението на ЕС (около 240 милиона души) възпроизвежда видео игри. В рамките на широката гама от дизайни на игри и иновации, които се появиха, една конкретна характеристика стана все по-популярна, като същевременно предизвика противоречия сред някои играчи, защитници на общността, политици и регулатори: плячки. Когато се плащат плячки, те се случват чрез „покупки в играта“ или „микротранзакции“. Парите, обменени чрез такива микротранзакции, са значителни. Въпреки че е трудно да се намерят по-точни данни за разходите за плячкосване, изчисленията на британско проучване за близо 3 000 деца на възраст между 11 и 16 години предполагат, че на 23 и 6% са платени пари за отваряне на плячки. Британският регулаторен орган за комуникационни услуги Ofcom публикува резултати от национално представително проучване и установи, че 4% от играчите за възрастни и 3 до 6% от децата на възраст от 8 до 15 години са похарчили реални пари.

Докато покупките в играта са важен източник на доход за разработчиците на игри, кутиите за плячка пораждат потенциални опасения от гледна точка на защитата на потребителите. Поради механизмите си за случайно възнаграждение, плячките много наподобяват хазартните игри. По този начин някои са загрижени, че биха могли да служат като „портал“ от игри към хазарт. Това би представлявало особено предизвикателство за защитата на децата и юношите, тъй като много игри, съдържащи плячки, също се играят от деца.

Необходими мерки

В резултат на това защитата на потребителите трябва да се фокусира върху проблематични дизайни на игри. Тъй като хазартът е национална компетентност на държавите-членки, подходът към въпроса може да доведе до фрагментиран пазар на видеоигри в ЕС. Например потребителите в Белгия и Холандия понастоящем нямат достъп до същите версии на игрите като потребителите в други държави, а издателите на видеоигри не могат да предлагат една и съща игра на целия единен пазар. В тази област ЕС има право да действа чрез широк набор от средства, вариращи от необвързващи препоръки до задължително законодателство. Ефективността на съществуващите инициативи, например предоставянето на съдържание за материални идеи за телевизионни видео игри, осигуряване на достъпни инструменти за родителски контрол и повишаване на осведомеността сред играчите трябва да се провери. Това може да се направи, например, чрез тестване на потребителите. Въз основа на такава оценка ЕС би могъл да предприеме стъпки за засилване на защитата на потребителите.

Пазарът в цифри

  • Според проучване, проведено от търговската асоциация Toy Industries of Europe (TIE), 97% от 193 играчки, закупени чрез Amazon, Alibaba, eBay и Wish, не отговарят на правилата за безопасност на играчките на ЕС, а 76% от уж безопасни играчки са направо опасни.
  • Проучването, проведено в Дания, Франция, Германия, Италия, Холандия, Испания и Швеция, открива играчки за баня, съдържащи опасни химикали, плюшени мечета с остър метал и дрънкалки с малки разглобяеми части, широко достъпни в интернет.
  • В повечето случаи е невъзможно да се привлече някой към отговорност, тъй като 83% от закупените играчки нямат информация за продавачите.

Календар на потребителя

До 19 октомври в ЦУМ продължава 18-тото издание на търговското изложение „Доверете се на българското”. Участие вземат над 30 фирми - производители, търговци, предприемачи, които предлагат различни български продукти в следните области: козметични продукти, облекло, трикотажни изделия, обувки, чанти, бижута, стоки за бита и други. 80% от участниците са малки фирми. Освен стоки на добри цени, потребителите ще намерят и много полезна информация за пазара и предлагането на него. Вход свободен.

От 23 до 25 октомври в Интер Експо център ще се проведе изложението „Бебемания“ – всичко за бъдещите и настоящи родители. Организатор е Асоциацията на търговците на стоки за детето в България.

ЧЕЗ в България и „Надежда и домове за децата – клон България“ стартират „Заедно можем всичко“ – кампания за подпомагане на уязвими семейства с деца за преодоляване на негативните последствия на пандемията от коронавирус и прилагането на мерки за ограничаването й. В рамките на кампанията ЧЕЗ поема заплащането на сметките за ток за една година на социално слаби семейства, чието състояние се е влошило още повече в резултат на пандемията. Семействата са от населени места в областите Видин, Враца, Плевен, София област и столицата. Част от съвместната инициатива е и подмяната на стари електроуреди, ползвани от тези семейства, с нови, енергийно ефективни.

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Научете повече за защитата на личните си данни от играта “Съгласи ли се":

https://www.tvoitedanni.eu/

Проверявайте за фалшиви намаления на сайта ни “Следи цените”:

http://ceni.aktivnipotrebiteli.bg 

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за кръговата икономика:

#CircularEconomy

https://twitter.com/EU_ENV

https://www.facebook.com/EUEnvironment

http://ec.europa.eu/environment/circular-economy/

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.

Ако не искате да получавате бюлетина, може да го  направите ОТТУК

Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia